Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-19, 13:04
pelle_g pelle_g är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard Köpa bostadsrätt till barnets mamma?

Jag (pappan) bor drygt 50 mil ifrån mamman. Idag åker jag tåg två gånger i månaden för att hämta och lämna barnet hos mamman. Vi har växelvis boende med två veckor i stöten ungefär.

För att lösa situationen som är slitsam så hade jag tänkt köpa en bostadsrätt åt mamman (mamman är sjukskriven) i samma stad som jag bor.
Vad jag förstått var det tydligen inte så enkelt med tanke på hur reglerna ser ut.

För att mamman skall få bostadsbidrag så måste hon vara skriven på bostaden (fick jag reda på) men jag får inte vara det. Jag har annan bostad så kommer inte bo där.

Är det möjligt för mig att köpa en bostad åt barnets mamma så föräldrarna (jag och mamman) kommer närmare och barnet slipper alla dessa resor?
Vad skall jag kolla upp? Förstår givetvis att jag måste prata med bostadsrättsföreningen så de godkänner men finns det annat jag måste kontrollera?
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 09:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

För bästa bostadsbidrag vore kanske det bästa om du köpte en lägenhet
och hon betalar bostadsbidragsgrundande hyra till dig, men det
kanske inte föreningen går med på. Ett alternativ kan vara att hon har en
liten andel i bostadsrätten. Är dock osäker på hur det då blir med bostadsbidrag.
För lån som hon själv tar med bostadsrätten som pant är ju den icke avdragsgilla delen, alltså 70 procent, av räntan bostadsbidragsgrundande.
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 20:16
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Som Gusten säger är det nog "enklast" att du köper för att sedan göra en 1a-hands uthyrning till barnets mamma.

Var bara nogrann att innan köpet av bostadsrätten informera styrelsen/föreningen om dina planer att hyra ut den i 2a-hand till ditt barns mor.
Om du inte gör detta så kan det resultera i att du köpt en lägenhet som styrelsen/föreningen sedan nekar 2a-hands uthyrning, vilket resulterar i förlorade pengar och tid.
Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 20:31
pelle_g pelle_g är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard

tack för tipsen, kände inte till det där att man inte kan grunda bostadsbidraget på lånet.

Jag skall absolut ta kontakt med bostadsrättsföreningen innan och berätta läget.

Om jag gör det, är det då bäst och ringa upp eller vill de att man skriver brev och förklarar läget för att sedan ringa upp? Vill inte råka göra på fel sätt eller annat fel och på grund av den anledningen få ett nej.

I aktuell bostadsrättsförening så är ordföranden lärare så jag hoppas han förstår läget. Det är inget dyrt område heller så de borde inte vara oroliga för att man inte skall ha råd och betala. Bostadsrättsföreningen har mycket god ekonomi.
Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 23:49
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av pelle_g Visa inlägg
tack för tipsen, kände inte till det där att man inte kan grunda bostadsbidraget på lånet.

Jag skall absolut ta kontakt med bostadsrättsföreningen innan och berätta läget.

Om jag gör det, är det då bäst och ringa upp eller vill de att man skriver brev och förklarar läget för att sedan ringa upp? Vill inte råka göra på fel sätt eller annat fel och på grund av den anledningen få ett nej.

I aktuell bostadsrättsförening så är ordföranden lärare så jag hoppas han förstår läget. Det är inget dyrt område heller så de borde inte vara oroliga för att man inte skall ha råd och betala. Bostadsrättsföreningen har mycket god ekonomi.
Jag kan väl anse att det i detta fallet kan vara av intresse att ringa först (om möjligheten finns), kontrollera läget och förklara situationen.
Tänk på att ordförande oftast inte ensam har bestämmanderätten om 2:a handsuthyrningar utan detta brukar komma upp på styrelsemöte.

Ring, förklara läget att om du köper lägenheten så har du dessa meningar med den, meddela även att du kommer skriftligen in med en ansökan om 2:a handsuthyrning med reservationen att du blir den som köper lägenheten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
att köpa en bostadsrätt tette Bostadsrättsforum 12 2011-05-06 01:22
Köpa bostadsrätt med min mor Alva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-02-09 10:03
Föräldrar 100% ägare till barnets bostadsrätt. OK? sagbab Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-09-15 00:51
Skulle du köpa bostadsrätt här? - Boreda analys av brf Admin Bostadsrättsforum 3 2010-08-10 21:40
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare