Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-24, 23:05
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ventilation och radon

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är märkligt att man en bit in på 2000-talet inte lyckats finna någon bra lösning på ventilationen i lägenheterna, utan nackdelar.
Mögel är ett problem som plågar en del lågventilerade hus.
Men det största problemet är att man hann bygga rätt många typer av ventilationssystem innan man upptäckte radonfaran. Som ju är av två slag och som kan kräva lite skilda lösningar.
Nu försöker man rädda situationen med "billigaste lösningar" i en vild flora av hustyper och ventilationssystem.
Grunden är ungefär denna. Fördubbling av ventilationen=> ger halvering av radonhalt.
En komplikation i fallet markradon. Ökad ventilationen, skapar ofta ett undertryck i huset, som leder till ökat insug av markradon. Har man mycket höga halter av radon måste utsuget snart balanseras med uppvärmd tilluft, annars blir situationen ohållbar.
Då klarar man sig ganska långt innan även ljudproblemet tillkommer som lök på laxen.
Men sen ska man energispara. Uppvärmd tilluft, för att undvika drag, blir en dyr historia.
Så dyrt att vi i Sverige behåller gränsvärdet på 200 Bq/kbm.
Av medicinska skäl borde vi inte bara följa med i omvärldens sänkning till 100 Bq. Vi borde nog sänka ytterligare. Men det är en annan historia.
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 10:40
MadeleineC MadeleineC är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2013
Standard

Citat:
Ja, det stämmer, men man kan göra som t.ex. jag har gjort i min lgh med gemensamma frånluftsstammar.

Jag har en motordriven spisfläkt och ett rör som ända upp till frånluftsventilen i köken, men röret från spisfläkten och frånluftsventilen är inte sammankopplade med varandra.

Denna metod är tillåten.
Hej!

Jag är nyfiken på hur du har gjort detta och hur väl det faktiskt fungerar... Hur nära är dina två rör? Är det slutet runt om på något sätt, eller är det i något skåp? Vi har en inbyggd fläkt i ett skåp, så oset kommer inte därifrån i alla fall...

Har lite problem i min förening där det först var okej, men nu inte längre okej med motordriven fläkt...

Hälsningar
Madeleine
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 10:59
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ventilation i brf

Jag har bara ett rör som går rakt upp från den motordrivna fläkten i ett skåp och vidare rakt upp genom skåpet till ventilationen (utsuget). Röret får inte kopplas till ventilationen utan går vertikalt upp och slutar precis under utsuget.

Vid matlagning kan det hända att det inte räcker till (inte fläktens fel utan den otillräckliga ventilationen) och då går brandlarmet i hallen intill köket. Jag har noterat att detta är ett vanligt problem, vilket leder till att en del bostadsrättshavare helt enkelt kopplar ur brandlarmet.

Citat:
Ursprungligen skrivet av MadeleineC Visa inlägg
Har lite problem i min förening där det först var okej, men nu inte längre okej med motordriven fläkt...
Tror det blir svårt (läs: omöjligt) för föreningen att förbjuda motordrivna fläktar.
Hur motiverar styrelsen detta?

Ventilationen i flerfamiljshus är ett ständigt problem.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 18:55
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner Läs kluringens inlägg i tråden

Håller ni själva på och trixar med ventilationen?

Se HSB stadgar §26 sista raderna. Vem ansvarar för lägenhetens insida efter förändringarna? Även om föreningen på stämma beslutat om detta övergår nog ansvaret på lgh omedelbart efteråt.

Jag skulle nog tillkalla en behörig besiktningsman oavsett, är det hus med självdrag då ska sotare besiktiga, fixa rubbet och skicka räkning till styrelsen.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:55
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ventilation, rör från motordriven köksfläkt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Håller ni själva på och trixar med ventilationen?
Nej, det handlar inte om att trixa med ventilationen. Det är inte tillåtet för en bostadsrättshavare eftersom ventilationen hör till föreningens ansvar. Att dra ett rör från fläkt till utsug är inte att trixa med ventilationen!

Det finns inget krav, eller ens behov av, en besiktningsman för detta, men att man inte kan laga mat utan att brandlarmet i hallen går är ett problem. Vet inte hur frekvent förekommande detta är. Det ska noteras i mitt fall att ventilationen noga mätts med speciell utrustning och befunnit sig inom gränsvärdena. I alla fall den dag och just den minut då mätning utfördes, sedan kan det förändras i nästa minut.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 11:55
mette mette är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Citat:
Ja, det stämmer, men man kan göra som t.ex. jag har gjort i min lgh med gemensamma frånluftsstammar.

Jag har en motordriven spisfläkt och ett rör som ända upp till frånluftsventilen i köken, men röret från spisfläkten och frånluftsventilen är inte sammankopplade med varandra.

Denna metod är tillåten.
Jag undrar var jag hittar den informationen som underbygger att det är lagligt som jag kan ge till styrelsen?
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 14:17
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mette Visa inlägg
Jag undrar var jag hittar den informationen som underbygger att det är lagligt som jag kan ge till styrelsen?
I avsaknad av guds röst och vägledning, är google ofta ett alternativ.
Om "utblåset" från spisfläkten inte direkt kopplas på frånluftsdonet, är det tillåtet. Skälet är att arrangemanget inte skapar något förändrat tryck i frånluftskanalen (som skulle ändra/minska grannarnas frånluft).
Liten överkurs.
Om fläkten (som skapar undertrycket i frånluftskanalen) förses med tryckavkänning/reglering kan det t o m tillåtas att koppla kanalen från spisfläkt direkt på utblåset. Men, man måste då välja kåpafläkt som inte stryper frånluften från köket, när den är avstängd.
Det finns. Jag har själv en sådan.
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 11:05
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Grejen som används för att koppla in sig till ventilationsdonet kallas för "dragavbrott". Det som inte ventilationssystemet klarar att suga i sig far ut på sidan med en sådan inkopplad.

Att koppla in en köksfläkt som har inbyggd fläkt direkt till systemet kräver som nämnts att systemet har en tryckgivare som känner av när den egna fläkten drar igång - då drar den gemensamma fläkten på mer för att det fortfarande ska vara undertryck i kanalsystemet. Jag tror att det också förutsätter att varje lägenhet ska ha separata kanaler ända upp till vinden där de strålar samman, annars finns nog fortfarande risk att man matar ut något till en granne. Sedan ska det faktiskt ändå vara så att flödet är strypt när man inte använder den egna köksfläkten. Det är ett lägre grundflöde som öppnas fullt vid matlagning. Det styrs av timervredet,annars blir det för mycket grundflöde och i ett F-system där tilluften tas utifrån blir det drag från tilluftsventilerna. Finns en anordning för att justera det i köksfläkten.

Det generella rådet när man grejar med ventilationen bör vara att ALDRIG göra några egna ingrepp utan att blanda in någon som verkligen vet hur ventilationen i just det aktuella huset fungerar. Det är väldigt stora skillnader mellan olika system och risken att ställa till med problem är stor. Dessutom kan man tvingas ändra när det blir dags för OVK, då brukar kreativa lösningar bli avslöjade...
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 13:49
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av henrikO Visa inlägg
Det som inte ventilationssystemet klarar att suga i sig far ut på sidan med en sådan inkopplad.
Ja så är det. En mindre del av "oset" återförs till köket, dock mer eller mindre filtrerat genom div filter i kökskåpan.
Citat:
Att koppla in en köksfläkt som har inbyggd fläkt direkt till systemet kräver som nämnts att systemet har en tryckgivare som känner av när den egna fläkten drar igång - då drar den gemensamma fläkten på mer för att det fortfarande ska vara undertryck i kanalsystemet. Jag tror att det också förutsätter att varje lägenhet ska ha separata kanaler ända upp till vinden där de strålar samman, annars finns nog fortfarande risk att man matar ut något till en granne.
Ja nu är vi inne på trosfrågor båda. Jag tror att vi har gemensam kanal i vårt hus (3) våningar. Det kräver bara en fläkt med viss förmåga att snabbt variera varvtal/undertryck efter behov. Effekten av att en köksfläkt på annat plan slås på blir kort och försumbar. Det uppstår aldrig något "övertryck" i kanalen, som skulle puffa ut mitt köks-os till grannen.
du uttrycker ungefär samma sak nedan:
Citat:
Sedan ska det faktiskt ändå vara så att flödet är strypt när man inte använder den egna köksfläkten. Det är ett lägre grundflöde som öppnas fullt vid matlagning. Det styrs av timervredet,..Att koppla in en köksfläkt som har inbyggd fläkt direkt till systemet kräver som nämnts att systemet har en tryckgivare som känner av när den egna fläkten drar igång
Och grundflödet (från min lägenhet) som ska upprätthållas även vid avstängd fläkt, kräver dels en fläktkonstruktion av viss typ, samt att undertrycket i stam-kanalen förmår kompensera för det ökade motstånd som uppstår genom avslagen köksfläkt, och den kanalstump (efter filter) upp till frånluftsdonet.
Att rätt grundflöde är injusterat måste kollas både vid montering och senare OVK.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska betala ventilation i brf lägenhet? Spaneryd El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-05-16 19:49
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:33
Avsägelse av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:32
Förverkande av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare