Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-05, 10:31
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Tilluft, spaltventil eller hål i väggen

Efter 17 års kamp tror jag att jag äntligen kan lyckas stoppa åverkan på våra fina gamla fönster. Det finns beslut om att vi ska fixa tilluftsproblematiken under kommande vår/försommar, men det finns fortfarande viss motstånd i den nya styrelsen att välja det dyrare allternavet att borra hål i teglet trots alla gamla utredningar säger att det är bästa valet.

Jag påstår bestämt att spaltventiler kan förkorta fönstrens livslängd på grund av fukt, och att underhållskostnaderna blir dyrare i längden om man ser saken på längre sikt. Fult blir det också. Hål i väggen är ju underhållsfritt. Ger väsentligt bättre luftflöde, mindre kallras och kommer att räcka till även om OVK kraven skärps i framtiden.

Det bästa som går att åstadkomma med spaltventiler fyller knappt aktuell minimikrav på grund av befintliga gångjärn och espanjoletter. Jag har inte räknat på det, men det kan komma att bli lika dyrt eller t o m dyrare än att borra hål eftersom man måste åtgärda alla fönster för att erhålla ett hyggligt bra luftflöde.

Det allra billigaste allternativet med borstlister har vi redan testat 1998 i samband med fönserrenovering vilket inte har funkat. Nästan alla BRH har bytt tillbaka till tätningslister på eget bevåg dels för att de fick in smuts, dels för att de upplevde påtagligt större kallras.

Vi har gjort 22 hål för ett antal år sen på prov som har fallit väl ut, men det är det är 75 hål kvar att göra om vi vill ha bra luftväxling. En fördel till med hål är att det går att ljuddämpa utan att det blir klumpigt och fult.

Tacksam för referensobjekt som kan stärka mina argument i styrelsen. Väljer styrelsen spaltventiller får väl min min kamp att rädda våra antika fönster fortsätta trots att vi inte kan få en godkänd OVK om vi inte gör något. Jag är envis som en åsna i den här frågan och hävdar att det är de andra som har fel.
Gammal 2014-11-05, 11:34
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Tillluft, spaltventil eller hål i vägg

Hej Kluringen,
Efter 7 års kamp mot korsdrag har jag lärt en del. Jag instämmer i att du gör rätt som är motsträvig. Spaltventiler är det svåraste av allt i hus med självdrag och i fall det blir fel, då kan det bli som här.
Har ni skafferiventiler måste det också ingå i mätningen.
Jag är med i ett yrkesmässigt sammanhang där jag får en del ny- och gammal kunskap för byggfrågor.
1. Bågarna är väldigt värdefulla, mycket mera värt än glasen. Gammal tall från övre fjällgränsen och är tät och tung och hållbar i all evighet.
2. Det finns nu spaltventiler som heter "sparventiler". De känner av öppna-stäng automatiskt. Ett bra alternativ har jag förstått.
Jag har också förstått av besiktningsmän, ca 8 st som jag har talat med då det gäller självdraget. De anser att de inte hade kompetens för det. Jag sänder dig information om du vill.
Frågan inte någon bäring på BRL utan på Byggnadsverkslagen (BVL) och Miljöbalken. Jag har en del erfarenheter och kontakter om du vill ha det, dock inte över detta forum om BRL.
Med vänlig hälsning Korsdraget.
Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 17:37
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Kan tillägga att det ursprungligen fanns ett hål i väggen till varje rum med invändiga vippluckor. Man har murat igen dessa under en period då det var på modet att täta alla hus för att spara energi. Pengar i sjön dubbelt upp, då när hålen sattes igen och nu när man ska göra nya.

Korsdraget, det blir inga spaltventiler här så länge som det finns några som lyssnar på mig. Hittills har frågan blivit bordlagd varje gång som den har behandlats. Det har även gjorts ett antal kostsamma konsultutredningar som kom fram till samma resultat som vad jag har gjort. Stämmorna har bollat tillbaka frågan till styrelsen för fortsatt utredning och styrelserna har bangat för att dra igång ett så pass omfattande projekt. Alla är dock medvetna om att vi förr eller senare kommer att åka på ett föreläggande med vite (50 000 f.n.) och då blir det bråttom. Så jag hoppas att det blir av denna gång.
Gammal 2014-11-05, 21:29
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Det finns någon text på detta sajt som klagat på sk Easyvent-lösning där ventilationen sköts bakom elementet. Det är i grunden en smart lösning eftersom man effektiviserar radiatorerna genom påtvingad konvektion. Det måste dock göras på rätt sätt och radiatorventilerna måste troligen justeras samtidigt.

Spaltventilen ovan fönster är det vanligaste/billigaste men även inte särskilt bra lösning rent tekniskt sett pga risk för kallras. Om man har självdrag är det bästa att samtidigt se över frånluftsventilerna. Den är den viktigaste att få till rätt. Det finns passiva självreglerande ventiler som reagerar på fukt som borde kunna placeras i badrum. För kök bör det också vara reglerbara spjäll som kan anpassas efter matlagning, vind och väderlek.

T
Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 22:23
Yotta-medlem

Fråga Till-frånluft

Thomas_A,
Kan du berätta för mig mera om den från-ventilen.
Jag har mera än nog in, men ut i köket är stopp eller mycket dåligt. Efter förvaltaren gjort OVK anses från vara ok (6 min), medan den kommunen gjorde (2 personer i 2,5 tim) visar cirkulationsrubbning. Alltså tvingas jag fixa detta själv.
Det var en väldigt bra info för mig du har.
Tusen tack!
Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 22:46
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Thomas_A,
Kan du berätta för mig mera om den från-ventilen.
Jag har mera än nog in, men ut i köket är stopp eller mycket dåligt. Efter förvaltaren gjort OVK anses från vara ok (6 min), medan den kommunen gjorde (2 personer i 2,5 tim) visar cirkulationsrubbning. Alltså tvingas jag fixa detta själv.
Det var en väldigt bra info för mig du har.
Tusen tack!
Hej!

Ett par länkar:

http://www.aereco.ie/product/ghn
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hva...T-5011MEEE.pdf

Visserligen hybridventilation som testas men donen skulle passa likaväl för självdrag, ex för att minska drag vintertid och öka den bara vid behov (dusch/bad).

Ser intressant ut särskilt för badrum, men har som sagt ingen direkterf från någon BRF som installerat dylik. Om den fungerar som tänkt så blir det ju behovsstyrd ventilation och ventilation som kan spara en hel del energi vintertid.

När det gäller manuella galler/spjäll har jag bara hittat Fresh spjällgaller med ratt i mitten som skulle kunna ersätta gamla manuella spjäll i kök ex. Annars blir det specialbeställnignar, som blir dyra.

Vi gör vad vi kan med aktuell lösning och har inga direkta klagomål. Jag har skrivit allmänna riktlinjer för vår förening rörande ventilation, se ex.

http://www.uppsala.hsb.se/38domar/

Under info & dokument och ventilation.

T
Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 23:00
Yotta-medlem

Standard

PS Om det är dålig ventilation i kök beror det antingen på att luften tar annan väg ut (badrum?) eller att det är något som stör självdraget (någon som har köksfläkt påkopplad i anna lgh?). Alla frånluftsventiler måste vara balanserat inställda annars tar en av dem över "utsuget". Självdrag är dock sämre när det är varmt, vindstilla och högre upp i byggnaden. Det är bara fönstervädring/korsdrag som kan avhjälpa. Alt en hybridventilation. DS
Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 00:58
Yotta-medlem

Tummen upp Till- frånluft

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
PS Om det är dålig ventilation i kök beror det antingen på att luften tar annan väg ut (badrum?) eller att det är något som stör självdraget (någon som har köksfläkt påkopplad i anna lgh?). Alla frånluftsventiler måste vara balanserat inställda annars tar en av dem över "utsuget". Självdrag är dock sämre när det är varmt, vindstilla och högre upp i byggnaden. Det är bara fönstervädring/korsdrag som kan avhjälpa. Alt en hybridventilation. DS
Hej Thomas_A.

Det är precis så som du säger. Folk har flyttat både kök och badrum. Säkert har de installerat köksfläktar också. Jag har inte ändrat något alls. Kommunens protokoll visar att jag har stora problem, men det är tvärstopp hos styrelse och förvaltare. De har släppt fram alla ombyggnader och är kanske klar på det. Vad vet jag. Jag har byggantikvarisk bakgrund så lite kan jag hantera, men har inga instrument. Det hade kommunen jättefina och flera. De var noga till max. Registrerade ute och inne.

Jag läste rapporten från LTH. Den är utförlig och väldigt bra på bredden. Fick därför lite tips som jag kan kontrollera vidare här, t ex springor runt badrumsdörr samt med tabeller för att tolka kommunens protokoll om fukt.

Åter, tack för ny vetskap. Alltid välkommet.
Med vänliga hälsningar
korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillstånd spaltventil? tssson El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 6 2014-04-08 14:58
Andrahandsuthyrning eller ej? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 33 2013-05-31 09:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare