Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-23, 14:08
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Glad En sista kommentar, sen flyttar jag

Det finns massor med frågetecken att bena ut innan man kan tycka något. Fördelen med hypotes B är att man slipper bli utsatt för föreningens (styrelsernas) godtycke. Det är inte säkert att den välvilliga styrelse som beviljade den äldste broderns medlemskap sitter kvar när det blir det yngsta syskonets tur att flytta in.

Jag är osäker om skatten. Kan det vara beskattningsbart när delägare utser en av dem att med fri förfoganderätt förvalta och disponera den gemensamma egendomen? Mot ett pantinnehav som säkerhet? Det utfaller ju ingen reavinstskatt vid arv eller gåva? Måste man i panförbindelsen ange ett belopp? Kan man inte sätta istället pantinnehavets värde = XX lott i egendomen? Jag tror att man kan det, men vet inte. Skattemyndigheten lär kunna ge ett korrekt svar.

För egen del tänker jag fortsätta debatten på tråden ”Styrelse kan stoppa delat ägarskap, men behöver inte göra det” skapad av Admin. Försöka reda ut innebörden av begreppet ”medlem” i lag och stadgar på den nya tråden.
Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 09:47
Nordostpassagen Nordostpassagen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard Hur göra med medlem som flyttat och är mantalsskriven på annan adress?

Citat:
Detta är vad jag anser vara en gyllene grundregel.
Dvs medlem kan endast den bli som bor i föreningen (= är mantalsskriven där), och för att äga en bostadsrätt (helt eller delvis) måste man vara medlem i föreningen.
Att bo någon annanstans och äga en del av en bostadsrätt är därför inte möjligt när det står i strid med stadgarna enligt vad jag redogjort för här.

Detta är också vad jag vill minnas att bostadsorganisationerna svarat om medlemskap i en brf.
Innebär detta att det även finns grund för uppsägning av medlem som har flyttat från bostadsrättsföreningen, bor på annan adress, är mantalsskriven där och upplåter lägenheten i föreningen till ett av sin barn?
Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 16:08
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Du behöver inte vara mantalsskriven på adressen!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nordostpassagen Visa inlägg
Innebär detta att det även finns grund för uppsägning av medlem som har flyttat från bostadsrättsföreningen, bor på annan adress, är mantalsskriven där och upplåter lägenheten i föreningen till ett av sin barn?
Du kan bo och vara mantalsskriven på annan ort och hyra ut lägenheten om du ska tex. flytta dit när du får pension!

http://www.fastighetsagarna.se/Media...eDownload=true
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är BoRevisions inblandning i revisionen ett lagbrott? Bjurre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-06-23 11:34
Fråga familjejuristen om arv - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-09-14 23:31
Bostadsrätter en fråga för framtiden Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-18 06:35
Skriftlig fråga 2008/09:740 Admin Senaste Nytt 0 2009-03-16 17:41
HSB:s viktigaste fråga enligt HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-03-04 17:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare