Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-21, 17:33
Kostamuss avatar
Kostamus Kostamus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2009
Standard Styrelsen beslutade bygga altaner, men bara för några lägenheter

Styrelsen i vår bostadsrättsförening beslutade att bygga ut altaner för lägenheter på bottenvåningen med hänvisning till att balkonger i dessa lägenheter var i bedrövligt skick (tveksamt!) och även att huset ska se mer attraktivt ut med dessa altaner. BRF ska stå för byggkostnader och även för underhållskostnader för dessa altaner i framtiden. Inga av dessa lägenheter har fått betala något för det bygget, och inte heller fått högre årsavgifter.

Inte alla boende på bottenvåning fått en sådan lyxpresent från BRF. Det gäller bara de som har balkonger på markplan. Boende på bottenvåning från en annan sida av huset - dessa balkongerna ligger ungefär 50-70 cm upp från markplan - får fortsätta leva med balkonger utan altaner.

Jag är internrevisor i föreningen och vid en granskning inför årsstämman påpekade jag min uppfattning, att en sådan altanbyggnad räknas som en väsentlig åtgärd, och enligt stadgar i föreningen borde detta beslut gällande väsentliga förändringar föregås av föreningens stämma.
Enligt min uppfattning får en betydande förbättring bara för vissa lägenheter inte bekostas av andra bostadsrättshavare (via deras årsavgifter). Då det förmodligen strider mot likställighetsprincipen.

Är min bedömning den rätta bedömningen eller vad gäller i sådana fall och vad göra?

Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 14:02.
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 18:27
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Olika underhållsbehov ska avspeglas i avgifter

Du har rätt, detta skulle tagits upp för beslut på stämma. Sedan skulle alla fått lika värde.

Nu kan stämman:
Besluta att resten av medlemmarna får likvärdiga altaner,
eller
Dela ut motsvarande värde i pengar till dem som inte fick altaner.

Dessutom, om underhållsbehovet blir olika för olika lägenheter, ska detta återspeglas i avgifterna.
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 19:04
Kostamuss avatar
Duktig medlem

Standard Är bygge av altan väsentlig åtgärd?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Du har rätt, detta skulle tagits upp för beslut på stämma. Sedan skulle alla fått lika värde.
Styrelsen påstår att altanbyggen är ingen väsentlig åtgärd trots att nybyggda altaner är mycket större än dåvarande balkonger, därför är det inte nödvändigt att ta upp det på stämman.

Det är väl intressant varför andra i bostadsrättsföreningen måste bekosta sådana åtgärder. Vad gäller??
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 20:42
Yotta-medlem

Standard Styrelsen har inget mandat att bygga ntt

Styrelsen har inget mandat att bygga någonting som inte finns där innan. Styrelsens mandat är endast att underhålla och förvalta befintlig byggnation.
Endast stämman kan besluta om nya byggnationer eller investeringar.

Men du är lite oklar. Hade de en balkong på samma ställe innan, som nu rivits och ersatts med en altan?
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 22:01
Kostamuss avatar
Duktig medlem

Standard Nybyggda altaner men samma andelstal som tidigare

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Hade de en balkong på samma ställe innan, som nu rivits och ersatts med en altan?
Huset har vanliga balkonger på alla våningar (byggnaden är från 1969) med en yta på 3 kvm.
I dagsläget har balkongräcket tagits bort, och altaner utbyggdes till en yta på 15 kvm.
Föreningens mark tas i anspråk med nybyggda altaner men ägare till altaner fortsätter ha samma andelstal som övriga bostadsrättshavare.
De som inte bor på bottenvåningen, men ändå har balkonger, har inte fått något i överhuvudtaget.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 11:30.
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 22:43
Yotta-medlem

Standard Uteplats på bottenvåning istället för balkong

Det kanske är rätt lösning att de på bottenvåningen ska ha en uteplats istället för trång balkong.

Men klart är att alla inte har fått lika, samt att stämman ej har tillfrågats.

Rätta till med nytt stämmobeslut. Alla får balkongen renoverad (kanske går att bygga ut lite samtidigt?), samt att de på nedersta våningen måste betala för sin nya utökade del av gemensam mark. T ex kan insats betalas om marken upplåtes med bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 11:00
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Altaner till vissa

Citat:
Ursprungligen skrivet av Kostamus Visa inlägg
Styrelsen i vår bostadsrättsförening beslutade att bygga ut altaner för lägenheter på bottenvåningen med hänvisning till att balkonger i dessa lägenheter var i bedrövligt skick (tveksamt!) och även att huset ska se mer attraktivt ut med dessa altaner. BRF ska stå för byggkostnader och även för underhållskostnader för dessa altaner i framtiden. Inga av dessa lägenheter har fått betala något för det bygget, och inte heller fått högre årsavgifter.

Inte alla boende på bottenvåning fått en sådan lyxpresent från BRF. Det gäller bara de som har balkonger på markplan. Boende på bottenvåning från en annan sida av huset - dessa balkongerna ligger ungefär 50-70 cm upp från markplan - får fortsätta leva med balkonger utan altaner.

Jag är internrevisor i föreningen och vid en granskning inför årsstämman påpekade jag min uppfattning, att en sådan altanbyggnad räknas som en väsentlig åtgärd, och enligt stadgar i föreningen borde detta beslut gällande väsentliga förändringar föregås av föreningens stämma.
Enligt min uppfattning får en betydande förbättring bara för vissa lägenheter inte bekostas av andra bostadsrättshavare (via deras årsavgifter). Då det förmodligen strider mot likställighetsprincipen.

Är min bedömning den rätta bedömningen eller vad gäller i sådana fall och vad göra?
Bortser från den ekonomiska biten i detta inlägg.

Jag menar att kan man åstadkomma en möjlig väg ut, förutom den vanliga vägen, från en bostad så gör man det?

Idiotiskt tänkt att det möter något hinder att även göra de balkonger som ligger 50-70 cm från marknivån "utrymningsbara". Det är väl bara att trolla dit en trappa? Utrymningsbara utrymmen ger en större rörelsefrihet och andra fördelar. Det vill man väl eftersträva?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte vid ägande av 2 lägenheter i brf - Utbyte av vitvaror bara i en lgh hito Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2010-04-02 19:38
Byggnationer av nya altaner/uterum i brf FRÅGVIS SÖKER SVAR Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-01-30 14:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare