Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-04, 23:31
jakethecake jakethecake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2010
Standard

Min förening är anslutna till SBC. Därifrån får vi kostnadsfri rådgivning, utbildning, visst material, hemsida och lite annat lull lull. Ekonomisk och tekniskt förvaltning har vi utlagt på 2 olika firmor. Personligen tycker jag det fungerar bra, vi har en erfaren organisation att bolla frågor med, drar nytta av vissa rabatter och lite smått. Samtidigt får vi precis så mycket förvaltning vi vill gällande både teknik och ekonomi medan vi kan vara delaktiga och hela tiden ha koll.
Detta har lett till att vi i dagsläget har en välutbildad styrelse med kompetenta rådgivare som håller föreningen i gott skick samtidigt som vi både har möjlighet att göra kostsamma investeringar samt ammortera på lånen utan att behöva höja avgifterna.
Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 17:02
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Man bör vara på sin vakt !!!

Vår förening sa upp samtliga förvaltningsavtal med Riksbyggen för 12 år sedan. Egentligen inget konstigt med det men du skall veta att de försökte sätta käppar i hjulet. De hade satt sin tillit till ordföranden. Hon blev satt på pressbänken.
De första Riksbyggen gjorde var att bjuda henne och övriga RB Brf ordföranden på julbord.
Hon fick bara sitta på av RB utvald plats vid bordet omgärdade av RB chefer och en ordförande vars förening tidigare sagt upp avtalen. Har aldrig hänt förut!
Under tiden gick en fotograf och tog bilder. Kan ni tänka er, ordföranden kom med i en intern blaska som skickas ut 4 ggr per år till alla RB styrelser.
Kom inte ihåg vad det stod med det vara något om ”.. här är vi samlade … bla .. bla.. vad bra” !
När det sedan var dags mot slutet av uppsägningstiden att göra en ny upphandlig så försökte RB med att lura in styrelsen i en juridisk fälla.
De skickade bara ordförande ett frankerat brev med krav på godkännande av utbetalning av arvode för den kommande förvaltningsperioden. Slutdatum hade de satt 6 månader efter att gällande förvaltningsavtal gått ut.
I kanten hade någon med bläck gjort en kludd som knappt gick att tyda. Hade ordförande skrivit på så hade ”antar jag” RB hävdat att avtalet är förlängt. Ord hade stått mot ord eftersom bara RB kan tyda bläck kludden. Som tur gick styrelsen inte på det utan man skrev ett eget papper varvid 2 ledamöter skrev på.
Några dagar efteråt stötte jag nära ihop med RB förvaltaren på stan. I ögonvrån såg jag då att vederbörande blängde ilsket på mig. Vem vill sitta med en sådan på styrelsemöten var min första tanke !!
Vad beträffar fastighetsskötsel har vi inte skrivit något nytt avtal. Styrelsen gör upphandling 1 gång per år av snöröjning och dylikt av entreprenör som styrelsen kan lita på och som ger ett vettigt pris. Ekonomiska biten lät föreningen anlita en entreprenör som bara sysslar med ekonomi och inget annat .
/SP
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !

Senast redigerad av schrapet: 2011-11-11 klockan 08:15. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Besparing vid byte av förvaltare i brf Erni Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 39 2017-02-14 10:07
När en förvaltare får fria tyglar av en styrelse. stephan Bostadsrättsforum 26 2015-10-13 22:15
Jäv, styrelseledamot-förvaltare Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2011-02-05 21:44
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 10:20
Teknisk förvaltare i brf - erfarenheter & rekommendationer Munin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-02-21 12:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare