Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-05, 15:54
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Tack för alla svar. Primärt undrar jag vad som jag skall göra i denna motsättning/dilemma, (entreprenören har börjat borra i trapphuset).
Kan styrelsens liggande beslut konfirmerat via en stämma, tvinga mig att betala entreprenörens jobb i mitt badrum/kök? I dialogen här är det uppenbart att styrelsen begått flera misstag (avsaknad av stämma och missat inre och underhåll-principen, samk hur kostnaden skall fördelas). Vad gör jag om styrelsen och ett mkt sent stämmo-beslut kvarstår? Vart vänder jag mig?
Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 17:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja det är ju lite sent att reagera nu...

Jag tänker lite på Riksbyggen - inte vill de skita ner sitt namn med att köra ett stambyte utan stämmobeslut, låter faktiskt väldigt märkligt.

Är du helt säker på att stämmobeslut saknas?

Rätt annars är väl (om nu inte ordförande/styrelsen vill prata med dig) att snabbt samla ihop 10 % av de röstberättigande och lämna in en begäran om extra stämma. I begäran skall era krav på beslut finnas med, te x:

Beslut om modell för ersättningar till de som renoverat de senaste åren
Beslut om att få avlägsna medlems inventarier
Beslut om att ersätta medlems inventarier (princip, valmöjligheter mm)

Jag är ändå tveksam - riksbyggen må vara den dyraste lösningen för en förening (det är de), men nog borde de säkerställa att all formalia är rätt beslutad och avklarad innan de sätter sitt namn på ett projekt. Jag misstänker helt enkelt att det finns mera i detta som du inte förmedlat för att du själv missat eller inte vet helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 01:26
Mega medlem

Standard

Nej det finns inget stämmobeslut. Riksbyggen förvaltar bara vår ekonomi, så vi har ingen Riksbyggen-representant i styrelsen. Vi har 11 medlemmar varav nära hälften sitter i styrelsen, ordförande o 4 ledamöter, samt 2 suppleanter. Däremot har Riksbyggen rekommenderat en konsult (mkt dyrt)som nu är anlitad för att kontrollera entreprenörens arbete. Ordförandes uppfattning är att det är styrelsen som bestämmer om stambytet och hävdar att underhållsplikten ger dom befogenheten. Det framgår här klart och tydligt av er att så är inte fallet. Jag har pratat med två olika suppleanter i föreningen, varav den ena säger att stämmofrågan varit uppe på ett tidigare möte/sammankomst men att det inte var medlemmarnas angelägenhet utan styrelsens. Jag undrar om du vet Harald, min slutgiltiga problemformulering, om det finns en rättslig väg att gå? Hyresnämnden, bostadsrättsnämnden etc
Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 01:52
Mega medlem

Standard

Jag undrar också om en ev. stämma kan tvinga mig till att (själv bekosta) använda styrelsens entreprenör, för timlön/rördragning, till det som faller under inre underhåll? samt tvånget att köpa dennes armaturer?
Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 22:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ok, då får du sätta hårt mot hårt.

Släpp inte in dem i lägenheten.

Det kommer ta hus i helvete, men saken är den att för att komma in måste de gå till hyresnämnden och få tillstånd, och det första nämnden frågar efter är om det finns ett giltigt stämmobeslut.

Det om det, sedan till vilka beslut en stämma kan ta.

Det går inte fullt ut att svara på utan samma sak gäller där - hyresnämnden får pröva om beslutet är giltigt utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. Det finns några få exempel på stambyten där föreningen enbart köper fram till återställandet - sedan ligger resten på innehavarna. Där har givetvis innehavarna fått möjlighet att köpa även detta av föreningens entreprenör vilket de flesta så klart gör - men något tvång har jag aldrig hört i om dessa fall.
Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 23:10
Mega medlem

Standard

Tack för råden, jag har stött på styrelsens pragmatiska läggning förut. Jag har framfört mina synpunkter till styrelsen/ordförande och jag avvaktar någon dag, sen ska jag prova få till en stämma.
Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 00:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
Jag undrar också om en ev. stämma kan tvinga mig till att (själv bekosta) använda styrelsens entreprenör, för timlön/rördragning, till det som faller under inre underhåll? samt tvånget att köpa dennes armaturer?
Om det är föreningen som har beställt arbete och material så är det föreningen som har att betala till entreprenören.
Av medlemmarna får föreningen ta ut kostnaden på det vanliga sättet via årsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 22:44
Mega medlem

Standard

Tackar forumets främsta!

Nu kallar styrelsen till extra stämma, ställd till den 28/10. Styrelsens förslag lyder såsom: föreningen skall bekosta armaturer och installation av dessa.... föreningen betalar standardarmatur...etc.

Hälsningar Pjär!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelse eller stämmobeslut? bamse Bostadsrättsforum 1 2018-03-17 11:59
Behöver styrelsen stämmobeslut eller inte när föreningens lägenhet ska säljas? Silva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 61 2013-05-23 07:07
Stämmobeslut eller styrelsebeslut i brf Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 8 2011-04-02 00:13
Omröstning eller stämmobeslut för kollektiva kostnader? Lego Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 17 2011-01-05 12:03
Stämmobeslut, bindande eller rådgivande? Wasan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-04-23 18:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare