|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej, jag anställde ett par hantverkare för ungefär fem år sedan för att göra ett jobb i en bostadsrätt jag ägde. De gjorde ett dåligt jobb på taket i och med en borttagning av en kamin och bostadsrättsföreningen kräver nu mig på pengar för lagningen. De hade en inspektör som inte gav några anmärkningar när arbetet var gjort men nu ungefär fem år senare så påpekar bostadsrätts styrelsen att det har varit ett dåligt hantverks jobb och vill ha en ersättning för reparationerna som krävdes. Kan även tillägga att jag inte längre bor kvar där sedan tre år ungefär.
Hur står jag i denna situation? Tack så mycket! |
|
|||
|
|||
![]() Jag antar att det är en tjänst som hantverkare har utfört åt dig som privatperson? Det skulle i så fall innebära att konsumenttjänstlagen gäller enligt vilken arbetet ska utföras fackmannamässigt.
Om deras inspektor har godkänt arbetet har du ju inte heller haft någon anledning att anta att arbetet var dåligt gjort. Som jag uppfattar det får föreningen rikta sina krav direkt mot de hantverkare som utfört arbetet, om de vill kräva ersättning av någon. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Problem med bostadsrättföreningen | fjanten87 | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 20 | 2012-12-09 22:44 |
Bostadssituationen kräver krafttag | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-05-13 07:00 |
Hyresgästföreningen kräver lägre hyror | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-03-17 07:18 |