Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-24, 21:41
Supersonical Supersonical är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2019
Standard Riksbyggen - Blockhyrning av garage

Hej, vi är en ny etablerad förening som har Riksbyggen som förvaltare. Den byggande styrelsen har skrivit på ett gäng avtal med Riksbyggen förvaltning som innefattar en rad egentligheter men också denna punkt med blockuthyrning av våra garage.

Som jag förstått det så hyr våran förening ut alla våra garageplatset till Riksbyggen som i sin del hyr ut dessa tillbaka till oss medlemmar. Vi förstår inte syftet med detta samt att det skapar en okontrellbar situation för vår styrelse och Kö-ansvarig.

Har någon här någon förståelse för detta? Våran misstänkte är att det har något med moms att göra och att man kan ta lyfta moms på detta.

Mycket tacksam för hjälp och infrormation!

MVH
Supersonical
Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 13:10
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Cool Egentligheter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Supersonical Visa inlägg
Hej, vi är en ny etablerad förening som har Riksbyggen som förvaltare. Den byggande styrelsen har skrivit på ett gäng avtal med Riksbyggen förvaltning som innefattar en rad egentligheter men också denna punkt med blockuthyrning av våra garage.

Som jag förstått det så hyr våran förening ut alla våra garageplatset till Riksbyggen som i sin del hyr ut dessa tillbaka till oss medlemmar. Vi förstår inte syftet med detta ...
Du är nog inte den första som stått undrande över Riksbyggens egentligeter under historien men detta att låta BRF hyra ut alla sina garageplatser till förvaltaren (RB) som sedan hyr ut dom till BRH har jag nog aldrig tidigare stött på.

Nu spekulerar jag bara men jag utgår ifrån att hyran per garageplats som RB betalar är lägre än vad marknadsvärdet på garageplatser är i närområdet.

Föreningens fördel kan vara den att BRF får en fast inkomst per år för garagen och överlåter därmed uthyrningsverksamheten till förvaltaren.
Styrelsen behöver alltså inte tänka på att leta ny hyresgäst bland medlemmar eller bland grannfastigheter.

Tror att moms skall bara erläggas på garageplats uthyrd till icke-medlem.

BRFs nackdel blir givetvis att inkomsterna på garageplatserna inte blir lika höga. Vinstmarginalen tillfaller förvaltaren.
BRF måste underhålla garagen oavsett till vem medlemmarna betalar garageplatsen.
Svårt för styrelsen att få ett helhetsgrepp över upplägget. Vad tjänar BRF bäst på? Att hyra ut garageplats och skriva avtal är egentligen inte så svårt.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:25
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Moms

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
Tror att moms skall bara erläggas på garageplats uthyrd till icke-medlem.
Fakta: Ja så är momsreglerna, boende som inte bor på fastigheten måste betala moms.
Gissning: om det är 3-dimintionell fastighetsbildning bor man inte i fastigheten och då blir det moms för alla :P

Edit:
Jag inser att troligen gör man detta för att kunna dra moms på hela blockhyres-beloppet. Det är enligt mig fel och man kommer få nedslag på detta vid en revision. Moms skall dras på de andelar som är externt uthyrt, varken mer eller mindre, och detta kommer variera med tiden. Men det finns nog ingen momsdom på detta ännu.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:31
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du är nog inte den första som stått undrande över Riksbyggens egentligeter under historien men detta att låta BRF hyra ut alla sina garageplatser till förvaltaren (RB) som sedan hyr ut dom till BRH har jag nog aldrig tidigare stött på.
Word!

Citat:
Nu spekulerar jag bara men jag utgår ifrån att hyran per garageplats som RB betalar är lägre än vad marknadsvärdet på garageplatser är i närområdet.

Föreningens fördel kan vara den att BRF får en fast inkomst per år för garagen och överlåter därmed uthyrningsverksamheten till förvaltaren.
Styrelsen behöver alltså inte tänka på att leta ny hyresgäst bland medlemmar eller bland grannfastigheter.

[...]

BRFs nackdel blir givetvis att inkomsterna på garageplatserna inte blir lika höga. Vinstmarginalen tillfaller förvaltaren.
BRF måste underhålla garagen oavsett till vem medlemmarna betalar garageplatsen.
Svårt för styrelsen att få ett helhetsgrepp över upplägget. Vad tjänar BRF bäst på? Att hyra ut garageplats och skriva avtal är egentligen inte så svårt.
Håller med till stora delar. Svårigheten kan vara att det är massa administration om det är många garageplatser. Och därför är det bättre att blockhyra. För det är annars massa pyssel med nycklar, avtal, uppsägningar, depositioner etc. Dessutom bör man vara lite kunnig inom hyresjuridik, för det finns massa fallgropar som hyresvärd, då hyreslagstiftningen är en skyddslagstiftning.

Dessutom kanske det är så igen, att man får moms på hela beloppet i blockhyran. Men det moms-upplägget tror jag inte skatteverket accepterar om det skulle granskas.

Subbtråd:
Citat:
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Varför? Jag har mindre problem med stora föreningar, än jag har med små. Speciellt i områden där fastigheterna är tekniskt lika...
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 23:21
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS!

Citat:

Varför? Jag har mindre problem med stora föreningar, än jag har med små. Speciellt i områden där fastigheterna är tekniskt lika...

Vad är stort för dig ? I forumet finns medlemmar som har erfarenheter av BRF på flera 100 lägenheter och deras kritik är inte nådig.
Ett purfärskt exempel är Brf Ida i Malmö.
Hade den föreningen gjorts till ett antal mindre från början så hade den skada som en enskild styrelsemedlem åsamkat inte blivit så stor.
Det får väl vara måtta på hur stor en BRF kan vara !? Därför tak !!!!
Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 22:15
merbzt merbzt är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:

Hade den föreningen gjorts till ett antal mindre från början så hade den skada som en enskild styrelsemedlem åsamkat inte blivit så stor.
Med många lägenheter kan man få stordriftsfördelar, det är inte att förakta utan något man måste ta vara på. Men det huvudsakliga problemet är vilket engagemang man kan få från föreningens medlemmar. I en större förening så bör det finnas bättre underlag för bra styrelsemedlemmar men för Brf Ida hjälpte det inte trots dess storlek. Jag tror man måste ändra lagstiftningen för att komma åt detta. Man skulle ju kunna börja med krav på föreningsstämma och årsredovisning varje år. Det skulle nog gå att hitta på lite mer krav så att föreningens lånegivare och medlemmar blir mer involverad i föreningens välfärd.
Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 22:30
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Vad är stort för dig ? I forumet finns medlemmar som har erfarenheter av BRF på flera 100 lägenheter och deras kritik är inte nådig.
Hade det varit en liten förening hade det aldrig uppmärksammats.
Skadan hade dessutom varit lika stor proportionellt i en liten.

Jag tycker dessutom du underbygger åsikten dåligt konkret förutom att vissa har haft problem. Det finns många som har problem med små föreningar också. Systemfelet är inte säkert det har med storleken att göra utan kan lika väl bero på att brf som form har sina svagheter...

Det hela kunde ske pga systemfel så som att en förening kan gå 5 år utan årsredovisning, med mera. Det har inget med storleken att göra. Det finns dessutom många områden där husens karaktär med omgivningen verkligen gynnas av storleken. Jaja vi håller inte med varandra.
Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 22:31
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Med många lägenheter kan man få stordriftsfördelar, det är inte att förakta utan något man måste ta vara på. Men det huvudsakliga problemet är vilket engagemang man kan få från föreningens medlemmar. I en större förening så bör det finnas bättre underlag för bra styrelsemedlemmar men för Brf Ida hjälpte det inte trots dess storlek. Jag tror man måste ändra lagstiftningen för att komma åt detta. Man skulle ju kunna börja med krav på föreningsstämma och årsredovisning varje år. Det skulle nog gå att hitta på lite mer krav så att föreningens lånegivare och medlemmar blir mer involverad i föreningens välfärd.
Något säger mig att bankerna kommer bli mer uppmärksamma efter detta
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Garage Jan H Bostadsrättsforum 2 2014-05-10 14:44
Garage hyra i brf Ravelski Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-11-26 22:05
Garage i brf - Kontrakt tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-01-07 12:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare