Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-07, 15:44
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Påtvingad badrumsrenovering av styrelse/förening - ENDAST VIA ÅRSAVGIFT

Stämman kan alltså med 2/3-majoritet besluta att alla badrum ska renoveras i samband med stambyte, om hyresnämnden godkänner detta. Om jag förstått det rätt har dock stämman inte rätt att dessutom besluta att kostnaden för badrumsrenoveringarna ska tas ut av bostadsrättshavarna på annat sätt än via årsavgiften?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:17.
Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 15:55
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Påtvingad badrumsrenovering av styrelse/förening

Jo. Annars vore det samma som att säga att föreningen står för renoveringen.

När en förening gör en reparation som den boende ska stå för så är det vanligt att föreningen betalar för arbetet och att den boende får en extra post på nästa månadsavgift med beloppet han/hon är skyldig föreningen. Alltså är denna avgift utanför årsavgiften.

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Det finns en teoretisk möjlighet att få igenom att alla ska tvingas renovera sina badrum i samband med ett stambyte. Nämligen om 3/4 av de boende samt hyresnämnden godkänner detta. Att få ett sådant godkännande ser jag som osannolikt. I ett hus med 40 lägenheter så skulle detta innebära att 30 av dessa helt plötsligt skulle vara villiga att renovera sina badrum för 100 000 kr.
Hyresnämnden skulle förmodligen dessutom anse att stammen tillhör huset och vill föreningen komma åt den så får föreningen vackert återställa badrummen efteråt.
Varför tror du att en förening skulle ta kostnaden för stammen och lägga kostnaden på ytskiktet på medlemmarna? Skulle tvärtom vara möjligt? Nej, varför inte? Nu har du säkert hittat svaret.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:16.
Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 15:59
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008

Stämman har rätt att bestämma nästan vad den vill. Styrelsen har inte denna rätt.

Men stämman måste fråga medlemmarna och komma med ett detaljerat förslag så att medlemmarna kan ta ställning till detta.

Exempelvis kan stämman bestämma att alla som vill kan ta kostnaden efter tätskiktet direkt. De som inte har ekonomisk möjlighet att göra detta kan få den delen utlagd av föreningen och betala den på garantitidens avskrivning, 10 år, inklusive räntan som förhöjd årsavgift. Och på det viset ta del av det rabatterade pris som föreningen kan utverka av entreprenören. Föreningen kan t o m. ge olika kostnadsalternativ för kakel eller vinyl t ex. Allt är upp till medlemmarnas beredvillighet.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:17.
Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 17:05
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Jo. Annars vore det samma som att säga att föreningen står för renoveringen.
Vilken renovering? Det handlar väl för tusan om att återställa badrummet till det skick det var innan föreningen gick in i lägenheterna för att börja leta efter de rör de har underhållsansvar för (dvs stammen).

Citat:
När en förening gör en reparation som den boende ska stå för så är det vanligt att föreningen betalar för arbetet och att den boende får en extra post på nästa månadsavgift med beloppet han/hon är skyldig föreningen. Alltså är denna avgift utanför årsavgiften.
Jag antar att du menar att bostadsrättshavaren är med på att betala beloppet av någon obegriplig anledning.

Brh kan inte kräva pengar av de boende förutom den normala avgiften! Allt annat är strunt och har inget stöd i lagen. Tyvärr begriper inte alla styrelser i bostadsrättsföreningarna detta utan vill ha betalt för både det ena och det andra.

Citat:
Varför tror du att en förening skulle ta kostnaden för stammen och lägga kostnaden på ytskiktet på medlemmarna?
Du vill att jag av någon anledning ska vända på meningen så då gör jag det:
Varför tror du att föreningen skulle ta kostnaden för ytskiktet och lägga kostnaden för stammen på bostadsrättshavaren?
Du säger sedan att det sistnämnda är omöjligt. Jaha, det kanske finns någon som begriper. Dock inte jag.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:16.
Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 18:08
Yotta-medlem

Citat:
Brh kan inte kräva pengar av de boende förutom den normala avgiften!
Nej du, detta gör vi ofta. T.ex. vid en vattenskada. Vi fixar hela reparationen och fakturerar den boende för vad ytskiktet har kostat.

Det är så det fungerar med HSB och Riksbyggen också. De anser att allt som rör ytskiktet är den boendes ansvar. Detta är också försäkringsbolagen bedömning, vad jag kunnat erfara, dvs;
Oavsett orsak (inte vårdlöshet):
- föreningen står för kostnaden för stammen
- den boende står för kostnaden för ytskiktet

Det är så vi alltid gjort. Det är också så lagen har tolkats av de flesta (inte av dig tydligen).

Citat:
Du vill att jag av någon anledning ska vända på meningen så då gör jag det:
Varför tror du att föreningen skulle ta kostnaden för ytskiktet och lägga kostnaden för stammen på bostadsrättshavaren?
Du säger sedan att det sistnämnda är omöjligt. Jaha, det kanske finns någon som begriper. Dock inte jag.
Jo, det är omöjligt, eftersom stammarna är föreningens ansvar. Föreningen kan inte lämna över ansvaret på stammarna på medlemmarna.

Citat:
Vilken renovering? Det handlar väl för tusan om att återställa badrummet till det skick det var innan föreningen gick in i lägenheterna för att börja leta efter de rör de har underhållsansvar för (dvs stammen).
När man får ett nytt kaklat badrum heter det en renovering, även om det främsta målet med detta arbete var att byta stammarna.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:15.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 13:34
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009

Citat:
T.ex. vid en vattenskada. Vi fixar hela reparationen och fakturerar den boende för vad ytskiktet har kostat.
Om uppdraget inte har beordrats av bostadsrättshavaren så har han ingen som helst skyldighet att betala.
Jag antar i detta fall att Brh är tvungen att reparera sitt badrum pga vattenskadan om han inte vill hamna hos hyresnämnden och låter bostadsrättsföreningen sköta reparationen. Den faktura han sedan får har inget med avgiften att göra utan kunde lika väl komma på en egen avi.

Brf har underhållsskyldighet när det gäller vattenstammen och Brh för ytskiktet. Så långt är vi nog alla överens, eftersom detta lätt hittas i bostadsrättslagen.
Låt nu säga att föeningen måste renovera stammarna för att uppfylla sin underhållsskyldighet. Jag frågar dig nu följande: Varför ska i detta läge medlemmen renovera sitt badrum när det inte finns något som helst behov av underhåll av ytskiktet?

Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 16:27
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Bättre diskutera utifrån konkreta fall med stambyte/badrumsrenovering

Jag förstår vad du menar. Men du sätter ihop ett fiktivt fall där förutsättningarna passar din åsikt.
Jag är mer intresserad av konkreta fall där man kan vara till konkret hjälp för frågeställaren. Inga fall ser ju likadana ut märker man när man läser gamla trådar i ämnet här på bostadsrättsforum.
Så generella råd är sällan aktuellt och ställer oftare den med ett verkligt problem i bryderi eller rent av i en sämre situation än innan de frågade, om de skall följa ett råd som inte kommer att lösa problemet.

Tyvärr har frågeställaren i denna tråd inte inkommit med ytterliggare uppgifter vilket medför att denne aldrig kommer att få svar på frågan; "Vilket är bäst, stambyte eller relining?".

För att visa vad jag menar ska jag svara på ditt fiktiva fall på samma sätt som du ställt upp frågan.
Eftersom stammarna går utanför väggen i hallen utanför badrummet behövs ingen renovering av badrummet eftersom ingen påverkan kommer att göras. Men hallen måste återställas givetvis.

Jag är inte insatt i hur reglerna för äganderättslägenheter skulle hantera detta problem? Men jag kan tänka mig att en "ägare" skulle vara tvungen att medverka till både samfällighetens kostnad för stambytet samt sedan betala sitt ytskikt.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 07:13.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 21:00
Yotta-medlem

Citat:
Om uppdraget inte har beordrats av bostadsrättshavaren så har han ingen som helst skyldighet att betala.
Detta gör vi om vi är överens med medlemmen. I vissa fall vill medlemmen fixa ytskiktet själv. Då blandar vi oss inte i detta.

Citat:
Låt nu säga att föeningen måste renovera stammarna för att uppfylla sin underhållsskyldighet. Jag frågar dig nu följande: Varför ska i detta läge medlemmen renovera sitt badrum när det inte finns något som helst behov av underhåll av ytskiktet?
Om föreningen skulle betala för renoveringen av de andras badrum (om vi antar att många andras badrum behöver renoveras), och inte för en särskid medlem (just för denna medlem skulle man bara "öppna" så lite som möjligt av ytskiktet, fixa stammarna, och fixa tillbaka) skulle detta inte vara rättvist. Det skulle inte vara rättvist eftersom denna medlem i praktiken fick betala för de andras badrumsrenovering. Då är det mer rättvist att komma överens om att de som får ett nytt badrum själva ska betala för det.

Men i beslut tagna på en stämma finns vinnare och förlorare. Alla är inte glada över de beslut som tas där.

Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 21:37
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008

Man kan således på frivillig väg komma överens om att bostadsrättshavarna
betalar de av stämman beslutade badrumsrenoveringarna.

Kan nog fungera i en liten förening. I en stor förening är väl risken större att någon medlem
inte går med på en sådan frivillig lösning. Vad jag förstått finns det i ett sådant fall
ingen möjlighet för föreningen att tvångsmässigt ta betalt av bostadsrättshavaren.

Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 21:56
Yotta-medlem

Stämmobeslut gäller i föreningar med vilken storlek som helst.

Jag skulle vilja höra hur stora föreningar gjort när de genomfört sina stambyten.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:14.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning! here_i_am97 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-03-21 20:32
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 17:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 02:46
Relining/stambyte i brf - Föreningens/medlemmens ansvar om vitvara går sönder? Bengt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-05-20 11:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare