Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-05, 13:38
J&J J&J är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Apr 2009
OBS! OBS! OBS! Stambyte i brf, partiellt, relining, komplett? - Påtvingad badrumsrenovering?

Önskar tips och råd angående stambyte.
I vår förening ska vi genomgå ett stambyte. Huset är från 50-talet och vi har haft vissa problem med rören innan. Många i styrelsen hävdar att ett stambyte med inplastning vore det bästa. Detta eftersom det är billigare, bättre och allt det där.

Vi undrar om inte ett fullt stambyte vore bättre? Man får nyrenoverat badrum, högre värde på lägenheten och nya rör. Vi har redan låg hyra så det skulle inte märkas mycket om avgiften höjdes en aning.

Vår Brf är ca 30 lägenheter. Vi har bra ekonomi i brf så det handlar inte om stora lån.

Vad tycker Ni?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 11:59.
Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 22:43
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stambyte med inplastning?

"Stambyte med inplastning"? Du menar relining?

Not.
Kontrollpanel - Redigera profil
Utan nödvändig info blir det nästan helt omöjligt att kunna ge några tips eller råd. Råden varierar med storleken på brf:en, o s v.
Om man följer instruktionerna vid registreringen i forumet här så underlättar det avsevärt för andra att svara på de frågor som ställs.
Utan grundinformationen i profilen minskar troligheten att svar ges, och svaren som ges blir som regel inte lika bra.

Även om viss delinformation om brf:en och frågeställaren ges i ett av inläggen i någon tråd så är det inte samma sak som att man i varje läge kan med några klick få informationen om brf:en.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 12:02.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:31
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Tips vid stambyte/stamrenovering i brf

Jag har erfarenhet av båda sorterna; två fullständiga stambyten samt en reliningvända.

Vad ska man välja? Ja, det beror på vilket behov man har. Stambyte kan ju innebära mycket olika saker.

Vid ett fullständigt stambyte ingår avloppsstammar, elstammar, värmeledningar och tilloppsvatten. Utöver det kan man vilja ändra rördragningen till lämpligare ställen i fastigheten. Ta bort gamla gasledningar. Införa trefas-el till köken o s v.

Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om kostnaden men kan höfta till med 10 miljoner för 30 lgh. Det borde ge en räntekostnad på ca 360.000 kr om året när räntan är låg. Dvs 12.000 kr/lgh, en tusenlapp i månaden/lgh. På det tillkommer avskrivningen och amorteringen.
Samt personlig kostnad för ytskiktet, kanske 60.000 - 70.000 kr efter husavdrag (ROT) om du ska ha golvvärme och nytt porslin och så.
Ska du ha nytt kök också så är det väl en 60.000-70.000 kr till.

Stambytet/stamrenoveringen brukar ta ca. 2-3 månader för en mindre brf. Under åtminstone halva perioden vill man helst inte bo där, särskilt inte om man har små barn. Detta gäller speciellt om badrumsgolv behöver bilas upp eller väggar flyttas för ett utökat badrum.

Jag rekommenderar varmt att man sätter dit rostfria avloppsventiler.

Relining.
Reling rekommenderas om man inte behöver göra alla ingrepp som nämns ovan. Avloppsstammar, värmeledningar samt tilloppsvatten kan relinas idag.

Kostnaden ligger på ca 3 miljoner kr. Hantverkarna jobbar dagtid så man har avlopp och tilloppsvatten tillgängligt kvällstid hela tiden, utom under ca 2 dagar.

Det tar också mindre än halva tiden jämfört med ovanstående exempel på fullständigt stambyte.

Inget av dessa alternativ får ge mer än 10 års garanti vad det gäller stammarna, men bägge alternativen garanterar inofficiellt 40 år, beroende på materialets beständighet.

Hoppas det var till någon hjälp.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 12:11.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 11:15
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Gör medlemmarna i föreningen delaktiga i stambytet/stamrenoveringen

Föreningen bör låta stämman bestämma vilken lösning föreningen ska ha.

Om föreningen byter stammarna helt, ska du inte tro att du "får nyrenoverat badrum" på köpet. Du betalar för det, via en högre avgift. Eller via egna pengar, om föreningen beslutar att medlemmarna själva ska betalar för ytskiktet.

Om föreningen väljer relining kan medlemmen renovera sitt badrum själv i alla fall. Då kan bostadsrättshavaren välja tidpunkt för det. Dessutom kan medlemmen då få ROT-avdrag.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 12:15.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 12:43
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Förening är skyldig att återställa badrum efter stambyte/stamrenovering

Francois, nu är vi tillbaka på ruta ett igen med tanke på tidigare disskusioner här i forumet, där du har en avvikande åsikt än alla vi andra.

Varför säger du att medlemmen själv får bekosta ytskiktet vid ett stambyte?

Vi har nyss behandlat denna fråga under rubriken badrumsrenovering.
Nu säger du åter igen att man kan vara tvungen att renovera badrummet på begäran av föreningen när det inte finns någon vattenskada! Hur ska du ha det?

Att man tolkar lagen på sitt eget sätt och inte begriper att det enbart finns ett sätt att tolka den på leder förmodligen till otaliga konflikter mellan Brf och Brh.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 12:19.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 12:53
Yotta-medlem

Standard Påtvingad badrumsrenovering av styrelse/förening

Det står så i lagen. Den boende har ansvar för ytskiktet. Däremot säger jag inte att det är fel att en förening står för ytskiktet, om den så vill.

Men om vi inte tolkar lagen på samma sätt, du och jag, behöver vi inte ta upp denna diskussion igen. Vi vet var vi står, ingen idé hålla på och diskutera för evigt.

Om du är så säker på att ditt sätt att tolka lagen är det enda rätta får du faktiskt visa en lagparagraf som stödjer ditt påstående.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:21.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 13:01
Yotta-medlem

Standard Vid stamb yte kan stämman besluta om vad som ingår i badrumsrenovering

Det var kanske inte riktat till mig, men ändå.
Det beror väl på vad man kommer överens om? Stämman kan väl besluta att det ingår eller ej?
Men då blir det väl inte mer än en "standardversion". Vill man dessutom ha italiensk Carreramarmor, designade handukstorkar från Fratinelli, golvvärme, kopparrör infällda i väggar och golv rakt igenom hela lägenheten, specialporslin, grekisk kakel, svart granit klinker och guldkranar. Kan det ju bli rätt kostsamt. Risken är att man ändå blir tvungen att bekosta dessa extra attiraljer själv.
Vill man dessutom flytta väggar, bekosta varandras hotellräkningar under tiden, o s v, kan det bli en ganska lustig stämma innan kvällen är slut. Särskilt om man är 30 medlemmar med olika behov, allt från ensamstående till fem-barns familjer som alla ska komma överens.

Det kanske inte är helt fel att sätta en gräns någonstans.

I de två föreningar jag ingått har vi i bägge fallen gjort så att föreningen står för materialet. Och det här var innan husavdraget men även under Rot-avdraget. Sedan har folk löst det själva, antingen genom att hyra in någon eller byta tjänster eller göra det själv. Nu är vi en liten förening och därför fungerar denna metod. I en stor förening tror jag inte det fungerar särskilt bra.

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
... man kan vara tvungen att renovera badrummet på begäran av föreningen när det inte finns någon vattenskada!
I just denna tråd är det väl fråga om ett stambyte p g a ålder med ett antal läckor under senare tid, som skulle vara anledningen till ett eventuellt stambyte och J&J undrar vad som är bäst, "stambyte" eller "relining". Ett beslut antas förväntas från antingen stämma eller styrelse.

J&J har givit så bristfällig information att det är svårt att veta vilken information han söker.
Men jag tror du och Francois var överens om att nyrenoverade badrum kunde kompenseras ekonomiskt ifall även grodan och den del som sträcker sig till stammen också bytts ut. Det fanns visst ett hovrättsbeslut i den frågan om jag inte minns fel?

Sedan tror jag faktiskt att det går bra att bryta upp en del av golvet exempelvis, utföra en reparation eller inkoppling av en ny stam och sedan reparera just det skadade stället med duk och tätskikt för att därefter sätta tillbaka klinker. Det borde bli lika bra som nytt. Det är nog mer en fråga ifall de som utför detta arbete vill ge garanti på den övriga delen av badrummet som de inte utfört och ifall försäkringsbolaget skulle acceptera en senare kommen skada.

Ifall jag skulle utföra detta på egen hand i mitt av mig själv renoverade badrum, skulle jag inte tveka.
Skillnaden i kostnad för en sådan egen utförd reparation på 1.000 kr eller en ny totalrenovering på 130.000 kr är för stor för att jag inte skulle vara villig att ta den risken.

TILLÄGG:
För min del blir detta ett lite för vidlyftigt resonemang.
Det är enklare att ta ställning till konkreta sakfrågor där man känner till frågeställningarna. Jag kan inte ge råd om jag inte vet vad saken gäller. Det blir endast allmänt hållet. Stambyte är bra på sitt sätt och relining på sitt.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 06:27.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 18:45
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Om du är så säker på att ditt sätt att tolka lagen är det enda rätta får du faktiskt visa en lagparagraf som stödjer ditt påstående.
Vi kommer att få en hel uppsjö av potentiella kronofogdekunder i vårt avlånga land den dag brh inte kan betala hyran pga att Brf har fått för sig att vi måste genomföra ett stambyte i huset. En badrumsrenovering kostar mellan 30.000 och 150.000 kr, men det har väl varje Brh råd med .

Jag skulle definitivt inte lämna ut nyckeln till Brf om de sa att de skulle börja borra i väggar och tak pga stambyte och att det var jag som fick fixa till det i efterhand.

Här blandar du vilt egna tolkningar av bostadsrättslagen och du har uppenbara problem att greppa betydelsen av ord som renovering, underhåll, vattenskador osv. Bostadsrättslagen är solklar och lämnar ganska litet utrymme för egna tolkningar. Dessutom är den inte så svår att begripa sig på.

Läs gärna Admins inlägg om sitt eget stambyte.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:20.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 19:50
Yotta-medlem

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Vi kommer att få en hel uppsjö av potentiella kronofogdekunder i vårt avlånga land den dag brh inte kan betala hyran pga att Brf har fått för sig att vi måste genomföra ett stambyte i huset. En badrumsrenovering kostar mellan 30.000 och 150.000 kr, men det har väl varje Brh råd med.
Det är kanske därför som de flesta bostadsrättsföreningar tar beslut att föreningen ska stå för kostnaden för badrums- och köksrenovering vid stambyte. Då slipper varje medlem gå till banken och ta ett nytt lån. Praktiskt, helt ok, och lagligt.

Men det finns ett annat sätt som också är lagligt, och det är att medlemmarna betalar själva. Det bästa är om man kommer överens på en stämma hur man vill göra.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:20.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 20:28
Yotta-medlem

Standard Partiellt stambyte i brf - Medbestämmande bland medlemmar - Fukt i badrum

Det finns fler sätt som används, exempelvis "partiellt stambyte". Dvs man byter stam i den lgh som ska renoveras eller i de lägenheter som blivit berörda av ett läckage.

Sedan kan det faktiskt hända att det är helt nödvändigt att genomföra ett övergripande stambyte för att inte totalt förstöra huset av oaktsamhet. Då gäller det oftast inte avloppsstammar som inte är trycksatta utan tilloppsstammar som står under tryck. Eftersom stambyte kan gälla så mycket eller litet är det svårt att ge ett entydigt svar på någon fråga som inte är konkret.

Den fördel som finns med brf är väl möjligheten till medbestämmande. Att alla brf:er inte behöver göra likadant eller totalrenovera som fastighetsbolagen har en förkärlek för.

Sedan tror jag storleken på brf:en är helt avgörande för hur man skall gå tillväga, det måste ju vara praktiskt genomförbart utan allt för stora åtaganden av vare sig boende eller styrelser.

Men vad det gäller fukt i badrummen beror det oftast på dålig ventilation och inte på vattenskada. I händelse av vattenskada är det oftast en granne över eller vid sidan av som har denna. Och då är vi tillbaka på försäkringsfrågan igen. Allt går runt, runt, runt....

Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 06:26.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning! here_i_am97 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-03-21 20:32
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 17:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 02:46
Relining/stambyte i brf - Föreningens/medlemmens ansvar om vitvara går sönder? Bengt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-05-20 11:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare