Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 08:30
tractors tractors är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard Renovera badrum i brf - Bostadsrättstillägg - Vad täcker försäkringen?

I vår privata brf har många badrum renoverats i bostadsrättshavarens egen regi och kostnad. I samband med renoveringen har medlemmen fått ett bidrag som täcker kostnaden för byte av sådant som föreningen ansvarar för. Ex vattenledningar.

Ett flertal badrum är fortfarande orenoverade men nu planerar styrelsen en renovering av de återstående bostadsrätternas badrum. Groda, vattenledningar, tätskikt, kaket & klinker samt även inredning som toastol, handfat, etc.

I föreningens stadgar står det att "Föreningsstämman kan i samband med gemensam underhållsåtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmarna svarar för".
Men bostadsrättshavaren ska väl själv betala för det material och arbete som medlemmen har ansvaret för enligt lag/stadgar?
Dvs
- väggar,
- golv,
- tak med underliggande fuktisolerande skikt, samt
- vitvaror som toastol, handfat, etc.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 17:52.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:05
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Förening kan tvinga medlem att byta vitvara, utan att detta finansieras av föreningen

Intressant fråga. Stämman kan alltså påtvinga medlemmarna nya toastolar, och samtidigt skjuta över betalningsansvaret på medlemmarna?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:27.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:06
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Medem som påtvingas stambyte måste betala ytskikt för egna pengar?

De boende som blir påtvingade ett stambyte borde betala för ytskiktet. Har din styrelse sagt något annat? I så fall kan du påminna styrelsen om att alla medlemmar i föreningen ska behandlas på lika sätt.

Jag anser att ny golvbeläggning (matta alt. klinkers) måste medlemmarna betala för egna pengar.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:46.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Fråga Kan föreningen tvinga medlemmar köpa ny toastol?

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Stämman kan alltså påtvinga medlemmarna nya toastolar, och samtidigt skjuta över betalningsansvaret på medlemmarna?
Föreningen kan normalt sett inte tvinga medlemmar att köpa nya toastolar. Enbart om en felaktig toastol riskerar skada föreningens tillgångar, dvs det som föreningen ansvarar för.
Om det skulle stå i stadgarna att föreningen kan kräva utbyte av toastol (vilket jag betivlar att det står i någon brf:s stadgar) så lär det inte vara förenligt med lagen. Inte ens om det följer likabehandlingsprincipen.

Men sedan är frågan om föreningen har rätt att köpa in WC-stolar eller andra vitvaror och installera dessa i medlemmarnas bostadsrätter. Detta riskerar att komplicera ansvarsfrågan vid skador framöver samt underhållsansvaret.

Inte en helt lätt fråga.
Om styrelsen i min brf krävt att jag måste köpa ny toastol (trots att jag inte ser något behov av detta) så hade jag blivit vansinnig.

Citat:
Föreningsstämman kan i samband med gemensam underhållsåtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmarna svarar för.
Jag anser att ovanstående är en mycket farlig stadgeparagraf eftersom det lämnar många frågor obesvarade om detta skulle ske, men jag kan inte se något formellt hinder för dylika stadgar, om stämman godkänt dessa.
Stadgeparagrafen är förvisso till viss del enligt vad lagen säger, men lagen är luddig... som alltid.

I min förening har styrelsen i hemlighet låtit föreningen betala för ett stort antal toastolar (som enligt våra stadgar hör till bostadsrättshavarens ansvar) till vissa enskilda medlemmar i samband med stambyte. Det stör mig en aning att jag ska betala för att andra medlemmar får nya toastolar eftersom jag själv fått betala fullt pris för min egen toastol. Varför ska jag då betala för att de andra får nya toastolar?

Skälet till att föreningen stod för kostnaden av nya toastolar var att de gick sönder i samband med stambytet, men ändå.
- Vem som har ansvaret för dessa nya toastolar nu (underhåll, samt i händelse av att de orsakar någon skada) kan man diskutera!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:43.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 11:56
tractors tractors är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard "Gemensam underhållsåtgärd" om bara 2/3 av lägenheterna renoveras av brf?

Citat:
Föreningsstämman kan i samband med gemensam underhållsåtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmarna svarar för.
I och med att ca 1/3 del av våra badrum redan är renoverade - med kakel, klinker och toastolar - på egen bekostnad kan det väl knappast bli fråga om en gemensam (gemensam för alla) underhållsåtgärd?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:49.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 13:08
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Föreningen kan inte tvinga medlemmar till göra dyra renoveringar utan anledning

Citat:
Denna stadgeparagraf innebär ju att föreningen ska stå för kostnaden.

Att vid stambyte kräva att medlemmen ska stå för ytskiktet är ju helt orimligt.
Till att börja med talar vi om säkert minst 25.000-50.000 kr för badrumsrenoveringen.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:53.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 13:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Orimligt, men sant !

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Att vid stambyte kräva att medlemmen ska stå för ytskiktet är ju helt orimligt.
Till att börja med talar vi om säkert minst 25.000-50.000 kr för badrumsrenoveringen.
Visst kan man tycka att det är orimligt att föreningen kan tvinga medlemmar att renovera ytksikt för egna pengar... precis som mycket annat i regelverken. Men vi kan se från hur det fungerar i många föreningar att det ändå är vad som händer.

Skulle din granne få en vattenskada som drabbar din lägenhet så åker du på kostnaden för att reparera din lägenhet (ytskiktet) oavsett om du inte hade någon som helst del i uppkomna skador.
Jag har skrivit en motion om att ändra detta i föreningens stadgar;
Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll - Motion om stadgeändring
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 13:57.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:07
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Hemförsäkring med bostadsrättstillägg som krav i föreningens stadgar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Skulle din granne få en vattenskada som drabbar din lägenhet så åker du på kostnaden för att reparera din lägenhet (ytskiktet) oavsett om du inte hade någon som helst del i uppkomna skador.
Men om en medlem drabbas av en vattenskada från grannens lägenhet och denna medlem har en hemförsäkring med bostadsrättstillägg, då blir det väl en försäkringsfråga?

Jag motionerar om att "hemförsäkring med bostadsrättstillägg" ska skrivas in som villkor i stadgarna så det vore roligt att kunna påpeka detta om det är så.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:23.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:15
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Förening tecknar gemensamt bostadsrättstillägg för alla medlemmar

Styrelsen i min brf har bestämt att föreningen tecknar bostadsrättstillägg för alla boende. På så sätt:
- är alla försäkrade
- blir premien lägre än om alla tecknade bostadsrättstillägg var för sig

Kan inte se någon nackdel med detta.

Vi kanske borde ha tagit frågan om bostadsrättstillägget som en stämmofråga, samt skriva in det i stadgarna, men vi har inte haft klagomål från någon medlem (vilket i för sig betyder inte så mycket).

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:04.
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:43
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Kan stämman påtvinga underhållskostnad för enskild medlem?

Jag är fortfarande tveksam till riktigheten i påståendet att ett stämmobeslut kan innebära att man tvingar en medlem att utföra vissa reparationer (på det som medlemmen ansvarar för) och sedan dessutom skickar räkningen till medlemmen.

När det gäller fallet med grannens badrum som läcker in till den egna bostadsrättslägenheten så är det nog så att man inte kan kräva pengar av grannens eller föreningens försäkring.
Men bostadsrättshavaren som drabbas av grannens vattenskada är kanske inte heller tvingad att utföra en reparation pga beslut av grannen eller föreningen? Det är väl upp till dig att besluta om du ska byta ytskikt eller inte.

Du är dock tvingad till att låta föreningen reparera skadan mellan lägenheterna, men då är det föreningen som får stå för reparationskostnaden!

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:08.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen renoverar "utvalda" (egna) badrum på eget bevåg, utan stämmobeslut, i brf Davidgoliat Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2013-08-22 11:54
Försäkring i brf, gemensamt tillägg eller ej? - Bostadsrättstillägg Olle Olsson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-04-13 09:34
Kan BRF-stämma besluta att jag måste renovera mitt badrum? Kostamus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2009-12-11 12:37
Föreningen vill renovera nyrenoverat badrum i bostadsrätt katta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-11-20 20:06
Renovera hissar i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2008-10-11 16:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare