Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-16, 13:57
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vad göra vid misstanke om vattenläcka?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Henric Lellky Visa inlägg
Har du anlitat någon fackman som kan undersöka denna eventuella läcka?
Nej, jag har inte anlitat någon fackman för att undersöka fläcken i taket eftersom jag inte kan se att detta ansvar faller på mig.

Jag har som sagt kontaktat styrelsen inkl. Bengt (som inte bryr sig det minsta) så att de kan berätta för mig hur vi ska gå vidare. Jag är ingen fuktexpert och har heller inte utrustning för att göra några kontroller, så jag kan inte avgöra varför det är som det är, men jag har frågat en hantverkare... som tyvärr inte kunde ge mig ett svar.

Jag har inga vattenledningsrör i taket, så utifall att det är något problem härstammar detta inte från rören till min lägenhet.

Citat:
Leta rätt på installationsritningar eller ta hjälp av en VVS-installatör som inventerar rören och bedömer deras skick.
Hmm, även om jag hade vetat var styrelsen förvarar föreningens ritningar så är tyvärr mina inbrottskunskaper starkt begränsade. Dessutom så är dessa ritningar inte intressanta i detta läge eftersom ingen vet vad som hänt i våningen ovanför.

Jag kan inte anlita någon VVS-installatör till grannen ovanför.

Jag vill att styrelsen ska ta sitt ansvar och undersöka detta.

Citat:
Om det börjat läcka så gäller det att agera direkt när man misstänker något för att undvika alltför stora kostnader.
Ja, därför har jag kontaktat styrelsen i min brf.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 10:16.
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 20:39
Admins avatar
Systemadministratör

Se här... Kostnad för elpatron (som styrelsen ej velat informera om)

Skrivelse #33 till styrelsen (#7)

Citat:
Till styrelsen samt HSB-ledamot

Styrelsen har inte velat informera om detta så jag ställer nu frågan om vilket märke/modell det är på elpatronen till den handdukstork som styrelsen bestämt att medlemmarna ska ha (utan att medlemmarna fått vara delaktiga i detta beslut om deras lägenheter) och vilket förmånligt pris som styrelsen förhandlat fram för denna elpatron?

Mottagningsbekräftelse önskas från samtliga mottagare av detta mejl.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 12:47
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Förening kan ej tvinga medlemmar att renovera badrum - morot i st. f. piska!

I praktiken kan inte en styrelse/förening tvinga enskilda medlemmar att mot deras vilja renovera sina funktionsdugliga badrum (även om badrummen kan vara bristfälliga och kanske är minst dubbelt så gamla som beräknad livslängd).
Det låter sig helt enkelt inte göras.

Brott mot vårdplikten - Styrelseledamöterna kan bli personligt skadeståndsskyldiga
När det som i min förening sker ett stambyte så måste en styrelse se till att locka med så många medlemmar som möjligt till att renovera sina gamla badrum.

Detta har styrelsen inkl. HSB-ledamoten i min brf inte gjort. Detta kan därmed definieras som ett lagbrott där styrelsens ledamöter blir personligt skadeståndsskyldiga. Hela styrelsen (utom kanske de som ev. reserverat sig) är lika skyldig i detta brott mot vårdplikten.

Medlemmar som sköter sig kan få betala för de medlemmar som missköter sig
Stambytet är ett unikt tillfälle ungf. en gång varje sekel som föreningens standard kan höjas. Även om ett badrums livslängd är max 25 år så är det få badrum som renoveras så "frekvent". Detta kan leda till skador inte bara på den enskilda medlemmens badrum utan även medlemmens grannars bostadsrätter. Alltså skador som sprider sig, och som även drabbar föreningens egendom, så att sedan resten av medlemmarna, även de som skött sig, får betala för de som misskött sin bostadsrätt.

Styrelsen måste påverka medlemmarna till att renovera sina gamla badrum
Därför är det oundvikligen så att en styrelse är skyldig att i samband med stambyte göra allt som står i styrelsens makt för att - med ärliga och lagliga medel - styra medlemmarna till att renovera sina badrum vid detta tillfälle. Oavsett hur stambytet görs (nya rör, strumpa/nytt plaströr, relining, etc).

Styrelsen ska göra en upphandling för badrumsrenovering
Den största moroten är en gemensam upphandling.
Styrelsen i min brf har inte lagt två strån i kors för att de som renoverat sina badrum skulle få rabatt. Ingen upphandling har gjorts av styrelsen (i princip inte ens för stambytet). I stället har medlemmarna betalat rena överpriser för sina badrumsrenoveringar av den entreprenör som står för stambytet. Medlemmarna har helt enkelt levt i tron att styrelsen ordnat dem bra priser, fast de i själva verket närmast kan beskrivas som ockerpriser.

Skäl för att vägra ansvarsfrihet och utkräva skadestånd
Med andra ord så kan stämman enbart pga detta vägra styrelsen ansvarsfrihet och kräva styrelsens ledamöter på personliga skadestånd.
Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 00:10
Smurfen Smurfen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Glad jag är så nöjd

publicerade tidigare detta under "Finn fem fel ..." men eftersom den verkar hänga ihop med den här tråden så publicerar jag, med ett tillägg, här också.

hej! ville bara göra en kort inflikning. hoppas jag inte blir bannad för detta. underligt nog så är jag faktiskt lite skraj för just detta..

bor i samma förening som Admin o om man läser här så är det ju lätt att tro att det (att bo i föreningen alltså) skulle vara förenat med plåga. men så är inte fallet. under året har vi fått våra rör utbytta, och i samband med detta också (för egen bekostnad) renoverat badrummet. renoveringen av badrummet var helt o hållet frivillig, en del i huset har som vi valt att "passa på" när rören ändå ska bytas, andra har valt att inte göra så. de olika hantverkarna har samarbetat bra med varandra, och det har vart lätt att få tag på byggledaren om man haft ngn fråga. sammantaget vill jag säga att det hela har sköts supersmidigt. är så nöjd som jag kan bli. varje gång ngn skulle komma in i lägenheten har vi fått meddelande om det i god tid, och sen antingen kunnat lämna nycklar till hantverkarna eller se till att vara hemma själv. rören i hallen (som går genom en garderob) var vi först lite oroliga för eftersom vi nyligen bytt ut orginalgarderoben till en nyare med skjutdörrar. men också det löstes smidigt genom att vi fick hjälp av duktiga snickare att bygga om garderoben. slutresultatet är att man knappt märker att ngt rörbyte gjorts. de nya rören går visserligen utanför väggarna, men de gör de väl i de flesta nyrenoverade hus. o ngt tal om ngn drastisk utrymmesminsking är det inte, totalt har ca 10 cm utrymme försvunnit av varje hyllplan, o rören i badrummet går ju längs med taket så där har man ju knappast ngt behov av utrymmet iaf. ok, jag håller med om att det inte är som tidigare, det är bättre!

jag tror att detta (och mkt annat) är en principfråga för Admin, han tycker inte att han fått gehör för sin åsikt, men snälla du, alla vi andra då? jag är en stor anhängare av demokrati men nu är det ju faktiskt så att när man bor i lägehet så måste man räkna med att samsas med andra. det funkar inte annars (som synes). vad jag kan förstå (har inte hört ngt annat) så kom vi i föreningen överens om att rörbytet skulle göras på det sätt som det sen har gjorts (och som också verkar vara det mest vanliga sättet). inga konstigheter. jag har pratat lite med folk i min trappuppgång o ingen har varit missnöjd. jo visst, allt är inte solsken när det borras o väsnas, men hej det får man räkna med o i slutändan har ju allt blivit bra!

ps. läste precis Admins inlägg ovan om "ockerpriser". här måste jag erkänna att jag levt i tron, och gör så fortfarande, om att vi faktiskt fått rabatt på renoveringen. men eftersom jag inte vet vad det skulle kostat om vi anlitat ngn annan firma så kan jag inte uttala mig om så verkligen är fallet.

Not från Admin.
Eftersom samma inlägg placerats på två ställen i forumet har det sista stycket tagits bort här men ligger kvar på annan plats i sin exakta utformning, med mina kommentarer till detta i där efterföljande inlägg.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 10:52.
Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 06:55
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Allt är bra... eller?

Ingen har någonsin blivit eller kommer någonsin att bli bannad utan anledning. Då måste man bryta rätt rejält mot det lilla regelverket på ett par meningar som man får när man registrerar sig (med endast de mest grundläggande kraven för hur man ska bete sig). Så även om ditt inlägg kanske mest går ut på att kritisera mig så är det inga som helst problem. Jag gör inte som föreningens styrelse. När styrelsen fick kritik i föreningens forum så stängde de omedelbart ner forumet. Och när det sätts upp något som på det minsta sätt kan tolkas som kritik mot styrelsen på medlemmarnas anslagstavlor (som förpassats till de mörka källarna) så river de ner det sekundsnabbt. Den totala censur som råder i vår förening finns dock inte här, och detta forum är utanför styrelsens kontroll (långt utanför) så här är det möjligt att inte bara kritisera mig, utan t.o.m. den del av föreningen som kanske mer förtjänar kritiken.

OK, du har tagit upp i princip två helt olika ämnen i ditt inlägg;
- stamrörsbytet, och
- mig och mina motioner (vilket du dessutom delvis vävt in i stambytesfrågan).

Jag börjar med att kommentera det viktigaste, dvs stamrörsbytet.
För svar på den andra delen av ditt inlägg, se;
Engagemang och motioner

UTAN KRAV/ÖNSKEMÅL/KUNSKAP SÅ ÄR ALLT BRA
Citat:
Ursprungligen skrivet av Smurfen Visa inlägg
bor i samma förening som Admin o om man läser här så är det ju lätt att tro att det (att bo i föreningen alltså) skulle vara förenat med plåga. men så är inte fallet.
Jag vet inte om det är förenat med särskilt stor plåga att bo i vår förening, men vad jag vet är att styrelsen inte är funktionsduglig.
Det visar inte minst alla de obesvarade skrivelserna till styrelsen som jag hoppas du sett på föreningssidan.
Har man inga krav, önskemål eller kunskap så är säkert allt frid och fröjd!

RÖR
Citat:
under året har vi fått våra rör utbytta
En allmän upplysning (eftersom styrelsen inte informerar om något); Rören är ännu inte färdigutbytta. Det finns mer kvar att göra.

BADRUMSRENOVERING
Citat:
och i samband med detta också (för egen bekostnad) renoverat badrummet. renoveringen av badrummet var helt o hållet frivillig, en del i huset har som vi valt att "passa på" när rören ändå ska bytas, andra har valt att inte göra så.
En del har passat på att renovera sina badrum (tyvärr missade dessa medlemmar ROT-avdraget), och det är riktigt att detta gjorts på egen bekostnad. Detta till nackdel för föreningen, såväl som för varje enskild medlem.
Ingen samordning från styrelsen har förekommit, och ingen gemensam upphandling som kunnat få ner priset rejält.
Efter stambytet så sitter föreningen kvar med ett stort problem som kan kosta mycket pengar för alla medlemmar, nämligen de ännu orenoverade badrummen (vilket är de flesta) med golvbrunnar som sedan länge passerat sin livslängd.
Golvbrunnarna är föreningens ansvar, inte den enskilda medlemmen.
Styrelsen har alltså begått allvarliga fel!

RABATT
Citat:
här måste jag erkänna att jag levt i tron, och gör så fortfarande, om att vi faktiskt fått rabatt på renoveringen. men eftersom jag inte vet vad det skulle kostat om vi anlitat ngn annan firma så kan jag inte uttala mig om så verkligen är fallet
Ja, självklart har medlemmarna fått rabatt (men på vad?). Frågar man N.H Nordströms så är rabatten dessutom enorm!
Men varför har du inte begärt in offerter från andra så att du kunde jämföra pris? Är inte det att vara lite väl godtrogen?
Varför tror du N.H. Nordströms stoppade offerter till medlemmarna när de förstod att jag kolllade upp priser på andra håll?
Alla måste förstå en så grundläggande sak att om det inte görs en upphandling så blir priset heller inte vad det borde ligga på!
Att jag är den enda som kollar upp priserna är obegripligt, men tyvärr är du inte ensam om att ha trott att priset från N.H. Nordström var det bästa.

MEDDELANDEN
Citat:
varje gång ngn skulle komma in i lägenheten har vi fått meddelande om det i god tid
Vad gäller att få meddelanden i tid så ser jag inte detta som något problem värt att ens nämna i sammanhanget.
Du har kanske fått dina meddelanden i tid, andra har det inte.
När kryssen skulle ritas i min lgh så var det 1-2 arbetsdagar före detta som info lämnades (tidigare löfte var en vecka i förväg). När termostater skulle bytas kom meddelandet kvällen innan det morgonen efter byttes till termostater.
Men den korta tiden vi ibland haft på oss har i alla fall för min personliga del råkat räcka. För andra har det säkert inte gjort det.

KORRIGERING
Citat:
o ngt tal om ngn drastisk utrymmesminsking är det inte, totalt har ca 10 cm utrymme försvunnit av varje hyllplan, o rören i badrummet går ju längs med taket så där har man ju knappast ngt behov av utrymmet iaf.
Jag vill understryka att det inte är 10 cm av garderoben som försvunnit, det är 17 cm, vilket faktiskt är nästan 1/3 av garderoben. Plus inredning i garderoben.

VAD HAR BLIVIT BÄTTRE?
Citat:
ok, jag håller med om att det inte är som tidigare, det är bättre!
Vet du, det skulle vara intressant att höra vad det är du tycker har blivit bättre än innan. Jag tror du glömde förklara detta.
- Det kan väl inte vara att 1/3 av en garderob försvunnit i utrymme?
- Det kan väl inte vara att rör går genom hallen?
- Det kan väl inte vara att det blivit snyggare att rör som tidigare var osynliga nu går kors och tvärs i badrummet?
- Det kan väl inte vara att du ev får ökade kostnader för försäkringen pga detta?
- Det kan väl inte vara att det finns en del av röret som tillkommit där du inte kan stänga av vattnet om det går sönder?
- Det kan väl inte vara att det nu går vattenledningsrör i hall och kök där det inte finns något avlopp?
- Det kan väl inte vara att det blivit mer svårstädat i badrummet pga de utanpåliggande rören?
- Det kan väl inte vara att styrelsen lagt över ansvaret på dig för rören som går genom din hall, ditt badrum och ditt kök?
- Det kan väl inte vara att din lgh sjunkit i värde pga det som gjorts?
- Etc

PRINCIPFRÅGA?
Citat:
jag tror att detta (och mkt annat) är en principfråga för Admin
Att säga att det är en principfråga för mig är så fel som något kan vara. Det är bara att försöka förenkla och förringa ett antal frågor som är betydligt mer komplicerade och allvarliga än så. Vad får dig att tro detta, för du måste väl ha något som du grundar ditt antagande på här, eller?
Ja, det stämmer att jag inte fått gehör för min åsikt, men det gäller väl inte bara mig? Det är det väl aldrig någon som får i denna förening, utöver styrelsen?

ALLA ANDRA?
Citat:
han tycker inte att han fått gehör för sin åsikt, men snälla du, alla vi andra då?
Alla andra kan jag faktiskt inte tala för. Vad menar du?
Jag värnar om mig själv och mina egna intressen. Sedan råkar dessa sammanfalla med alla andras intresse, även om alla inte förstår detta.

Jag kan inte ta ansvar för en samling oengagerade medlemmar, utan jag gör vad jag kan göra, och vädjar till intelligens och det sunda förnuftet bland övriga medlemmar.
Mycket mer än så kan ingen enskild och helt maktlös medlem göra, tyvärr.
I en brf så finns det normalt ingen som bryr sig om någon annan. Every man for himself!
Undantaget är mina motioner, där varje motion är för allas bästa!

VAR ÄR DEMOKRATIN? - SKA LAGAR/STADGAR FÖLJAS?
Citat:
jag är en stor anhängare av demokrati
Det är bra att att du är en stor anhängare av demokrati, men är du också anhängare av t.ex. att lag och stadgar ska följas?
Det tycker i alla fall jag är viktigt. Men här bryts det mot lag och stadgar oavbrutet. Någonstans måste man nog börja reagera lite på detta, i stället för att bara sitta nersjunken i sin soffa och inte bry sig om någonting.
Vad sedan gäller demokrati så vet alla som bor i denna brf att någon demokrati finns det inte ett spår av här.
Om du är en så stor anhängare av demokrati som du säger, varför verkar du inte för att försöka införa lite demokrati i denna brf?

VAD HAR VI EGENTLIGEN KOMMIT ÖVERENS OM I FÖRENINGEN?
Citat:
vad jag kan förstå (har inte hört ngt annat) så kom vi i föreningen överens om att rörbytet skulle göras på det sätt som det sen har gjorts (och som också verkar vara det mest vanliga sättet). inga konstigheter.
Du säger att vi i föreningen kom överens om att rörbytet skulle göras på det sätt som det sedan har gjorts. Nej, det är tyvärr fel.
  1. Ingen medlem utanför styrelsen har kommit överens om att vi ska bryta mot lagen.
  2. Det fungerar inte så att en styrelse kan bestämma över enskilda medlemmars lägenheter. Styrelsens arbetsområde är de gemensamma delarna. Sedan finns det regelverk (som inte följts) i de fall styrelsens arbetsområde av olika anledningar går in i det som den enskilda medlemmen ansvarar för.
  3. Informationen på stämman om vad som skulle göras var inte komplett (man kan inte ha kommit överens om något som inte ens nämnts) och i vissa fall dessutom avvikande från hur det sedan blev.
  4. Alla medlemmar som inte kom till stämman, och som inte förstod vad stämman handlade om, pga styrelsens medvetet förvillande formulering i kallelsen, fick ingen information förrän hantverkarna började banka på deras dörrar.
  5. Du skriver; "och som också verkar vara det mest vanliga sättet". Vad som är det mest vanliga sättet tror jag varken du eller jag är några experter att svara på, men jag kan bara hoppas att det mest vanliga sättet inte är att bryta mot lagen.
VEM SKA SAMSAS MED VEM, VARFÖR OCH NÄR?
Citat:
men nu är det ju faktiskt så att när man bor i lägehet så måste man räkna med att samsas med andra. det funkar inte annars (som synes).
Ja, jag vet inte om detta upplevts som något problem någonstans eller vad detta har med vad att göra, men här har styrelsen ett och annat att lära sig när det gäller kommunikation, information, samverkan och dialog med medlemmarna. Om man inte går runt med skyglappar så kan alla se hur illa styrelsen sköter sig.

NÖJD OCH GLAD
Jag är glad att du är nöjd med rördragningen. Själv är jag det inte.
Vad jag inte är nöjd med är att styrelsen bestämt att rören ska vara utanpåliggande, utan stöd för detta i lagen.
Plus att det är extremt fult med de utanpåliggande rören i badrummet när de syns så markant.
Plus värdesäkningen om det genomförs.
Plus allt annat som jag redovisat på föreningens sida.
Framförallt är jag inte nöjd med styrelsens agerande och usla behandling av medlemmarna.

VAD DET EGENTLIGEN HANDLAR OM
Du tar upp mycket om vad stambytesentreprenören gjort och hur bra de skött detta (man skulle kunna tro att du jobbar som säljare hos entreprenören ), men det är ju inte vad mina inlägg handlat om. Ärligt talat förstår jag inte orsaken till allt beröm du öser över entreprenören här. Jag har tagit upp de fel och misstag styrelsen har gjort. Har du inga åsikter om styrelsens "prestation"? Entreprenörens arbete är av mindre intresse för alla och envar.

När det gäller stamrörsbytet så är det väl bl.a. följande delar (som jag skrivit tidgare) som man som medlem i föreningen bör fundera på och sätta sig in i;

Sammanfattning:
Styrelsen har dragit igång ett stambyte i föreningen där det nu visat sig att styrelsen inte har undersökt de mest grundläggande förutsättningarna inför detta stambyte. Inte ens i denna förenings största åtgärd i historien har styrelsen med ett enda ord informerat om arbetets gång. Det visar att något måste göras. Alla medlemmar måste ta sitt ansvar för att undvika allvarliga konsekvenser!
Vi medlemmar har inte ens fått reda på vad kostnaderna (lån) eller avgiftshöjningarna blir och inte heller vilka problem som uppstått på vägen, med ev. fördyrande tillägg.

Utöver en oacceptabel standardsänkning handlar det också bl.a. om;
  • vad styrelsen har rätt att göra i medlemmarnas egna lägenheter,
  • att styrelsen i strid med lagen - och utan att vilja förklara sig, på ett mycket maktfullkomligt sätt - i smyg försöker lägga över ansvaret för vissa delar av det som föreningen ansvarar för (tappvattenrör och golvbrunn) på medlemmarna,
  • att de förändringar som görs riskerar att skapa nya stora problem för medlemmen och dennes försäkringsskydd, samt ökade kostnader.
    Styrelsen har inte informerat hur medlemmarnas privata försäkringar påverkas!
    Styrelsen har inte informerat om riskerna med dessa vattenledningsrör som går genom hall och kök, där det inte finns någon avloppsbrunn och där medlemmen inte ens kan stänga av vattnet för en viss del av de vattenledningsrör som går i lägenheten! Etc.
  • att styrelsen inte anser att föreningen ska ta kostnaden för utbyte av golvbrunn i samband med badrumsrenovering, trots att föreningen är skyldig till detta
  • att styrelsen inte vill utföra sin skyldighet att verka för billigaste badrumsrenovering,
  • att styrelsen vägrar svara på frågor (samtliga frågor ignoreras helt !).
    Efter 34 skrivelser till styrelsen och 16 motioner så har jag inte fått så mycket som en mottagningsbekräftelse,
  • att medlemmarna hålls i ett totalt informationsmörker!,
  • att styrelsen valt att medvetet bryta mot lagen genom att inte följa stämmobeslut,
  • att felaktiga protokoll skrivs och inte rättas upp,
  • att styrelsen inte lämnar ut protokoll, trots lagstadgad skyldighet,
  • att styrelsen bryter mot sin vårdplikt/lagen och inte undersöker misstänkt vattenskada,
  • att styrelsen missköter sin uppgift som fullmäktigeledamöter,
  • att styrelsen hindrar valberedningsarbetet (valberedningen får inte information om nyinflyttade, valberedningens kontaktvägar uppges inte, varken i trappuppgångar eller på webbplats, etc),
  • samt en stor mängd andra problem !!!
Styrelsen vill i strid med regelverk förändra medlemmarnas bostadsrättslägenheter (alltså det som hör till bostadsrättshavaren, och inte fastighetens gemensamma egendom) på diverse olika sätt.
Eftersom jag är ganska väl insatt i lagen och stadgarna för denna fråga så har jag informerat styrelsen att det som styrelsen tänkt sig inte är överensstämmande med lag och stadgar, medan andra bitar är osäkra - och därför måste utredas - avseende bl.a. hur en styrelse kan tvinga enskilda medlemmar till att deras bostadsrättslägenheter förändras och försämras med tillhörande värdeminskningar.
Jag har ställt ett antal frågor till styrelsen som tydligt pekar på att jag har rätt. Jag har förklarat att jag inte tillåter att min egen bostadsrättslägenhet förändras utan att styrelsen besvarar frågor och bara för att styrelsen tycker att de har en rätt som en styrelse bevisligen inte har.

Att styrelsen är så oerhört okunnig om vad lagar och stadgar säger är ofrånkomligen en fara för medlemmarna. Det är också en av grundorsakerna till att det blir så mycket fel i det som görs av styrelsen. En styrelse som är okunnig om regelverken, som inte vill informera och som inte vill involvera medlemmarna är en alldeles särskilt farlig styrelse i kombination med oengagerade medlemmar som inte ställer krav på styrelsen.
Konsekvensen blir en inte fungerande förening. Vi ser att det är en stor avflyttning från föreningen, och tyvärr är det ofta så att de flesta gör det enkelt för sig och lämnar det sjunkande skeppet. Lösningen är annars ganska enkel. Det krävs bara lite engagemang bland medlemmarna. I stället för att bara gå på stämman utan att ha något att tillföra, så kanske man ska gå på stämman och framföra konstruktiva synpunkter samt börja ställa krav på styrelsen.
Styrelsen har inte vågat besvara en enda fråga. I stället har styrelsen valt att anlita HSB Malmös advokat Mats Engstrand, troligen för att försöka tvinga medlemmar till något som styrelsen definitivt inte har laglig rätt att göra. Styrelsen har inte med ett ord bemött de frågor som ställts. Inte ens synnerligen viktiga och akuta frågor till styrelsen om en misstänkt vattenskada (styrelsen vägrar undersöka detta trots att det är styrelsens skyldighet enligt lag).

Medlemmarna har uttalat stöd av lag och stadgar, men styrelsen väljer ändå att ignorera lagverket och bussa HSB Malmös advokat på medlemmar som ställer frågor. Ett rejält maktmissbruk från styrelsen, som tyvärr understöds av HSB.
OBS! Advokaten som styrelsen anlitat är endast för att styrelsen vill skydda sig själv, och är inget som på något sätt gagnar föreningen i övrigt. Styrelsen har ingen som helst utsikt att vinna något på detta eftersom lagen i denna fråga är så tydlig som den faktiskt är. Det blir i stället medlemmarna som får betala för att styrelsen försöker klara sig undan de fel som styrelsen begått. Alltså på precis samma sätt som styrelsen låtit varje enskild medlem betala runt 1.000 kr helt i onödan bara för tre stämmor där styrelsen också anlitat advokater samt HSB för att klara sig ur en för styrelsen besvärlig situation. Inte för medlemmarnas bästa.

Styrelsen väljer att inte ens avvakta svar från HSB Malmös jurister (som ändå alltid är på styrelsens sida, inkl. sin HSB-ledamot i föreningens styrelse) vad som gäller. Förmodligen eftersom HSB förklarat för dem att styrelseledamöterna riskerar att bli personligt skadeståndsskyldiga pga hur styrelsen på ett allvarligt sätt misskött sina uppgifter. Styrelsen är idag säkert väl medveten om att ifall styrelsen skulle besvara ställda frågor från medlemmarna så skulle styrelsen bara gräva ner sig djupare och därför föredrar styrelsen att försöka hålla medlemmarna oinformerade.

Hur kan styrelsen ignorera frågor från medlemmarna? Finns det något tydligare exempel än detta att något är allvarligt fel? Om styrelsen bara besvarar ställda fråga och och svar finns på frågorna så är ju allt gott och väl. Men att bara helt strunta i att svara är synnerligen respektlöst. Styrelsen har inte ens förklarat sitt agerande med att de inte vet. Jag vet att styrelsen inte vet vad som gäller avseende rördragning, försäkringar och vem som ansvarar för vad, men inget blir bättre av att bara sticka huvudet i sanden.

Styrelsen kommer troligen, precis som i tidigare lägen, försöka skjuta skulden på enskilda medlemmar för de fel och misstag styrelsen begått. Förhoppningsvis förstår alla att detta är omöjligt. Styrelsen måste i stället ta ansvar för sitt agerande och förklara sig.

Det är viktigt att föreningen, för att säkra föreningens framtid, har en styrelse som är kunnig i styrelsearbetet och som inte agerar nochalant mot medlemmarna. Frågor från medlemmarna måste besvaras utan att medlemmarna ska behöva riskera att styrelsen skickar en advokat på dem bara för att de ställer frågor. Föreningen måste ha en styrelse som inte hindrar valberedningens arbete på det sätt som tyvärr denna styrelse gör (styrelsen uppger inte ens tel.nr). Medlemmarnas intresse ska komma i första hand. Medlemmarna måste ha insyn i styrelsearbetet, styrelsen ska informera och involvera medlemmarna i det som händer i föreningen. Föreningen måste ha en kompetent styrelse som löpande arbetar för ett fungerande regelverk med väl utformade stadgar. Om föreningen ska ha en styrelse med ett av Sveriges högsta arvoden i förhållande till prestation så måste medlemmarna också ställa någon form av krav på denna styrelse att prestera. Medlemmarna måste t.ex. veta att det inte kommer löpande chockhöjningar av månadsavgiften, i motsats till hur det nu fungerar

UNDANTAG
Normalt sett är det inte tillåtet att kopiera samma inlägg till flera trådar (varken i detta eller i något annat forum på andra sajter), men jag gör här och nu ett unikt undantag, och kommenterar dina synpunkter om mig under den andra kopian av ditt inlägg.

Tack för dina synpunkter, och
En God Jul önskas, fritt från borr & sånt

Not.
Brutit ut några inlägg om golvvärme och lagt dessa som separat tråd;
Golvvärme och dolda rör i badrum

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 11:11.
Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 08:33
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard inom ämnet?

Tjädern renoverar för 15 miljoner kronor (Dagbladet, 27/2 2009)

Citat:
Bostadsrättsföreningen Tjädern i Sundsvall kommer i år att påbörja en större renovering av samtliga lägenheter. Totalt kommer projektet att kosta omkring 15 miljoner kronor.
De totalt 130 lägenheterna i bostadsrättsföreningen Tjädern i Skönsberg kommer att renoveras för drygt 15 miljoner kronor.
– Vi ska byta stammar och fräscha till toaletterna, säger Ingegerd Westin, ordförande i föreningen.
Kalkylen visar att det kommer att kosta cirka 130 000 kronor per lägenhet att byta stammar.
Är detta typiskt bostadsrättsbranchen? En HSB förening ska byta stammar, arbetet är så stort att det får en halv sida i tidningen. Vem uttalar sig, jo HSB??

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 11:05.
Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 02:17
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Var kan jag hitta fortsättningen på denna fars?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare