Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-07, 09:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Ifrågasätt.. eller ta konsekvenserna

Ja, det är verkligen inte lätt att tänka på allt, men denna artikel visar, just som du säger Stephan, att man måste ifrågasätta.

Det är skönt att läsa slutkommentaren till artikeln där de kommer att polisanmäla företaget för bedrägeri, trots att de inte får några pengar tillbaka pga att den som utfört arbetet försatt sig i konkurs. Det måste finnas människor med civilkurage, annars tar skurkarna över.

Jag kan passa på att berätta att jag forskat lite vidare i det stambyte som min brf håller på med. Jag har varit i kontakt med några badrumsrenoverare och det visar sig att ingen förstår vad styrelsen i min förening håller på med.

De säger att normalt fungerar det så att man drar rören där de gamla gick, och man gör inte så som styrelsen i min brf bestämt. Dvs man drar oftast inte nya rör på nya platser bara för att det kortsiktigt är lite billigare, om man bara ser det ur en aspekt. I stället så står föreningen för renoveringen av badrummen, speciellt i en brf som min där det finns ett stort behov av att renovera badrummen.

De skrattar också åt min styrelse när jag berättar att styrelsen sagt att föreningen inte tar kostnaden för utbyte av golvbrunn i samband med renoveringen. Ingen har någonsin hört talas om att det gått till så.

Och jag kan inte låta bli att nämna vad vice ordförande sa till mig häromdagen.
När han gick förbi i trappan så sa jag till honom att jag ville ha vattenledningsrören i vägg och golv som tidigare.
- Vad tror du försäkringsbolaget säger om det, då får du förklara det för dem, fnyste han och vände mig ryggen.

Han är förmodligen inte dummare än att han visste att försäkringsbolaget inte bryr sig, men de är så vana att ljuga att de gör det även till mig, även om de vet att jag inte låter mig luras lika lätt som de andra.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-07 klockan 10:06.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 10:31
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
De skrattar också åt min styrelse när jag berättar att styrelsen sagt att föreningen inte tar kostnaden för utbyte av golvbrunn i samband med renoveringen. Ingen har någonsin hört talas om att det gått till så.
Nej, det verkar helt förryckt.

Vad det gäller försäkringar så måste man kolla med försäkringsbolagets avtal. De kraven måste vara med i upphandlingen. En självklarhet.

I övrigt är det bra när allt fungerar som det ska med försäkringar ur ett ekonomiskt perspektiv. Problem är dock att behöva utstå ytterliggare en renovering för att arbetet är illa utfört. Två månader till utan badrum och behöva duscha i källaren eller var ersättningsmöjligheten finns. Denna möjlighet kanske dessutom är borttagen tre år senare när problemen visar sig?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 09:44.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 10:54
Admins avatar
Systemadministratör

Se här... Försäkringsavtal och upphandling

Ja, att försäkringsbolaget avtal inte finns med i upphandlingen tror jag vi kan förutsätta.

Men du tog upp en intressant sak, och därför har jag krävt att få se avtalen mellan föreningen och alla dem som det är tänkt ska förändra det som hör till bostadsrättshavarna.

Jag har som sagt kontrollerat olika försäkringsbolag, och inget av de försäkringsbolag jag kollat har haft någon synpunkt på om det ska vara utanpåliggande rör eller om de ska gå i väggen.

Men det är väl ganska troligt att bostadsrättshavarnas försäkringspremier kommer att höjas när nya saker läggs på bostadsrättshavarnas ansvar, som t.ex. dessa nya utanpåliggande vattenledningsrör.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 11:03
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Jag ska ringa för att upprepa frågor som ej besvarats?

Det första "svaret" från HSB-ledamoten i min brf kom idag;
Citat:
Jag har pratat med ordförande i bostadsrättsföreningen och är något oklart kring renoveringen är du välkommen att ringa honom.

Frågor som rör föreningen besvaras av styrelsen, och då genom ordföranden eller den styrelsen utser till att svara.
Skrivelse #18, till HSB-ledamot

Mitt svar till HSB-ledamoten;
Citat:
Då kan du hälsa ordföranden att om något är oklart med mina frågor så är han välkommen att ringa mig.

Jag har riktat frågor till styrelsen - i vilken du ingår - avseende föreningspecifika frågor.
Sedan har jag riktat frågor till dig i egenskap av HSB-ledamot och tjänsteman på HSB Malmö.
Menar du att styrelsen i min förening nu ska svara åt HSB Malmö?

Sedan upprepar jag min fråga, vem har bestämt att du inte får svara på t.ex. min fråga om varför styrelsen inte svarar på mina frågor?
Jag gissar att de noga följt diskussionen här, men det är ganska lustigt att ordföranden talar om för HSB-ledamoten att HSB-ledamoten kan mejla mig att jag kan ringa ordföranden och ställa de frågor jag ställt tidigare.

HSB-ledamoten skriver som svar på mitt ovanstående svar;
Citat:
Jag har pratat med ordföranden. Jag utgår ifrån att du får svar på dina frågor. Om så inte är fallet lär jag väl få veta detta? I så fall tar jag upp det på kommande styrelsemöte i föreningen. Jag avser inte föra en diskussion med dig kring detta och en annan i styrelsen. Vad jag har för syn på den frågan i din bostadsrättsförening lär du nog få veta.

Sedan vill jag att vi skiljer på frågor som rör bostadsrättsföreningen och min roll som tjänsteman på HSB Malmö. Och i de fall dina frågor rör min roll som HSB ledamot måste du skilja på om det är rollen som sådan eller mitt uppdrag i bostadsrättsföreningen.
Skrivelse #19, till HSB-ledamot

Mitt svar till HSB-ledamoten;

Citat:
Om jag inte efter så här lång tid fått något svar så är väl sannolikheten inte alltför stor att jag kommer att få svar på de föreningsspecifika frågorna. Du säger att du "utgår" från att jag får svar på mina frågor. Men i så fall måste ordföranden någonstans mellan svärorden över mig ha yttrat något om att han kommer att se till så att jag får svar.

Eller du bara utgår från det ändå? Trots att jag normalt annars aldrig får svar på några frågor till styrelsen! Varför skulle denna gång vara annorlunda?

Ja, du lär få veta om jag inte får svar, eller om svaren inte är fullständiga, men bara så du vet det så är det styrelsen och inte jag som stoppar upp stambytet i föreningen. Jag vet inte när ni har nästa styrelsemöte (eftersom det är en av de många hemligheterna i min brf), men jag hoppas du förstår att med ett styrelsemöte i månaden och en styrelse som inte svarar på frågor så kan detta ta många månader att reda ut. Kostar det inte föreningen något extra att styrelsen drar ut på detta?

Det är bra att jag lär få veta vad du har för syn på frågan i min brf, men det finns inget skäl till att du inte kan berätta detta redan nu. Håller styrelsen dig som gisslan, kanske?

Jag skiljer mycket väl på de frågor som rör min brf och din roll som tjänsteman.
Det hade jag hoppas framgick, om inte förr, så av de utdrag från det avtal du skrivit under som HSB-ledamot.
Samtidigt så går dessa två olika roller oundvikligen ihop. Det måste vara helt uppenbart för alla!
Inte minst eftersom du är tjänsteman på HSB !!!

Jag förstår att med det du säger här så vill du säga att i din roll som HSB-ledamot så kan du bara göra vad styrelsen säger till dig, och det väger tyngre än det avtal du tecknat med HSB Malmö.

Det är för mig oacceptabelt!
Avtalet du skrivit under måste gälla!
Enligt detta avtal så har du ett särskilt ansvar, och det står ingenstans att du alltid måste ta styrelsens parti oavsett hur galet styrelsen beter sig!
Naturligtvis fick jag inget svar, enligt tydligen inte bara traditionen i min egen brf utan även i HSB.

Från HSB-ledamoten den 17/11
Citat:
Styrelsen har möte i morgon och då tar jag upp dina frågor. Då styrelsen har bestämt att svar lämnas genom ordföranden utgår jag ifrån att du får svar.
Skrivelse #34 till HSB-ledamoten
Citat:
Ja, men vad hjälper det att du tar upp mina frågor på styrelsemötet i morgon?
Och vilka av mina frågor är det egentligen du tar upp då?

Vissa av frågorna måste diskuteras med mig, för att kunna utredas, och det måste man naturligtvis göra före styrelsemötet där mina frågor tas upp!
Arbetsgrupper är inget denna styrelse någonsin hört talas om?

Om jag skulle få svar, hur många av mina frågor till styrelsen kommer då att saknas?
Säkert en stor del.

Om jag skulle få svar, hur många svar skulle vara seriöst behandlade med komplett svar?
Säkert inte många (med erfarenhet av hur det fungerat tidigare).

Hur skulle styrelsen kunna ha ett styrelsemöte för att behandla mina frågor utan att ha kontakta mig först?
Jag har mycket svårt att förstå detta agerande, och det är, som jag ser det, mycket, mycket allvarligt.

Med det arbetssätt styrelsen har så är risken stor att det kan ta år innan jag får svar på de frågor jag ställt till styrelsen angående stambytet.

Förstår du att föreningen skadas på ett allvarligt sätt av styrelsens agerande?

Är det bara mina frågor som styrelsens ordförande ska besvara? Eller alla medlemmars frågor?
När har detta beslut tagits att det är ordföranden som ska svara på frågor?
Jag önskar ett utdrag från styrelseprotokollet där styrelsen bestämt att ordföranden ska besvara mina (och ev. andras) frågor.

Bengt, du kan inte bara utgå från att jag får svar.
Du vet mycket väl att jag med denna styrelse - i vilken du ingår - i princip aldrig fått några svar tidigare.
Jag har aldrig sett ett enda tecken på att du reagerat på hur styrelsen misskött denna del av sina uppgifter.
Varför tror du att det skulle ha skett någon drastisk förändring avseende detta just nu?

Och du vet också mycket väl att inte en enda skrivelse bekräftats av styrelsen!

Om det skulle finnas ett sådant styrelsebeslut som du säger så är det säkert ordföranden som får ta den största delen om skadeståndskrav ställs, men fortfarande är alla i styrelsen skyldiga att se till så att svar ges. Sker inte detta så måste ledamöterna ta sitt ansvar och avgå så att ordföranden kan bytas ut.

Jag har förslag på ny ordförande för föreningen.
Någon som tror att jag fick något svar på detta?
Korrekt. Det blev helt tyst!
.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-20 klockan 16:22. Anledning: Lagt till ännu ett svar från HSB-ledamoten
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 11:10
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Framstår som en uttröttningstaktik och plötsligt går det bra att dela på styrelsearbetet. Då kanske de kan börja dela på meddelarskyldigheten också?
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 11:29
Admins avatar
Systemadministratör

Cool HSB:s standardtrick - uttröttningstaktiken

Du är uppmärksam Totiki

Uttröttningstaktik är standard inom HSB (lustigt att du tog upp det just nu när jag precis skickat ett mejl till HSB Malmös VD Michael Carlsson, där jag just ifrågasätter denna uttröttningstaktik, och om han ställer sig bakom denna.. vad tror ni svaret kommer att bli?).

Ställer man en fråga till HSB så får man ofta ett svar, även om det kan ta ett halvår som i mitt fall, men om man ställer 2 eller fler frågor så svarar HSB på t.ex. en av tre frågor. Osv. Allt för att försöka trötta ut frågeställaren. Det gäller alltså inte bara mot mig, utan så gör HSB mot alla som ställer frågor.

Varför jag ska ringa ordföranden bara för att ännu en gång inte få svar på mina frågor är en gåta. Men jag vet att styrelsen är livrädd för att lämna något skriftligt... inte för att de ger medlemmarna någon muntlig information heller, men om de ger skriftliga svar så är det ju onekligen betydligt svårare att ljuga. Så det aktar sig styrelsen noga för.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 16:27
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Chock !

Jag har nu pratat med bl.a. projektledaren för stambytet i min brf och vi gick bl.a. till en annan lägenhet där rören var färdigdragna så att jag fick se hur slutresultatet blivit.

Jag kan inte med ord beskriva hur fruktansvärt det såg ut.
Att gå in i detta badrum var som en mardröm. Redan när man öppnade badrumsdörren så såg man bara en massa fula utanpåliggande rör runt hela badrummet.
De gick kors och tvärs och upp och ner och runt och förstörde badrummet fullständigt !!!

Tänk om man hade renoverat sitt badrum och fått det fint och prydligt och sedan hade det förstörts på detta sätt. Man hade blivit djupt deprimerad, det kan jag lova.

Att spendera kanske närmare 100.000 kronor (eller mer) och sedan få ett badrum som ser ut som någon gammal lumpen källarlokal, långt värre än hur det såg ut före sin dyra renovering, hade man inte blivit precis sprudlandes glad av.

Jag önskar verkligen att alla fått se hur hemskt det ser ut. Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att det var så här illa. Jag vill mycket kraftfullt varna alla i hela landet för att låta föreningen dra utanpåliggande rör, om man bryr sig det minsta om hur lägenheten ser ut! Tro mig! Jag överdriver inte!

En dylik rördragning ger med all säkerhet en rejäl värdeminskning på bostadsrätten !!!
För egen del så kan jag lova att jag inte ens hade sett en bostadsrätt med rören dragna på detta sätt ens som ett tänkbart alternativ att köpa.
Jag hade bara snabbt kilat vidare till nästa förening med lägenhet till salu.

Jag är nu överlycklig över att jag protesterade så tydligt som jag gjorde !!!

Senast redigerad av Admin: 2008-11-08 klockan 07:03.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 17:55
Goran Goran är inte inloggad
Tera-medlem

Standard Skandalöst beteende av HSB ledamoten.

Att en HSB ledamot tillika tjänsteman i HSB Malmö kan agera på det sätt som beskrivits i Admins bostadsrättsförening är varken mer eller mindre en skandal !

Vem kommer att vidtaga åtgärder och se till att vederbörande fråntages sin uppgift som HSB ledamot med omedelbar verkan ?

Vad säger HSB styrelsen, HSB ledningen ?

Kan man ha förhoppningar om att vederbörande tar sitt förnuft tillfånga och avgår självmant ?

Han skadar i allra högsta grad förtroendet för andra ledamöter i våra bostadsrättsföreningar !
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 19:29
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Har jag missat något, ska man genomföra ett stambyte utan att renovera badrummen (du pratar om egen renovering)?

Ska man genomföra ett stambyte som förutsätter att medlemmen ordnar bytet av brunn?

Vad är det för vattenledningar de ska dra, om de inte ska göra badrumsrenoveringar?
Vid badrumsrenovering, är det lätt att göra tillval. T.o.m. eget kakel och egna lösningar. Du bör då givetvis komma överrens med byggbolaget.

Är det huvudstammen som byts, och inte stam från brunnen till huvudstammen?

Nu hänger jag inte med.

Så här skulle jag gjort:
Upphandlat egen firma som renoverar hela badrummet med rördragningar etc, samt stammen från golvbrunn till huvudstam.
Därefter ordnat ersättning från föreningen, utifrån deras kostnader i deras upphandling. Blir ev lite dyrare beroende på... å andra sidan får man exakt som man själv vill ha det när det gäller val av kakel, rördragningar, golvvärme om man vill bygga ut badrummet etc. Fungerar bara om föreningen är vettig att ha göra med.

Jag själv skulle aldrig acceptera en vanlig standardrenovering. Mellanskillnaden mellan standardbadrum och "lyxrenovering" är löjligt liten. Jag mår verkligen dåligt när jag kommer in i nygjorda badrum som ser ut som hyresstandard från 90-tal.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 09:48.
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 06:31
Admins avatar
Systemadministratör

En bra idé

Ja, det är mycket info nu och säkert inte lätt att hänga med i alla svängar för en utomstående.

Yes, i stambytet som genomförs i min förening ingår inte någon som helst renovering av badrum på något sätt (tvärtom förstörs badrummen).

Yes, jag renoverar själv och bjuder föreningen på denna kostnad.
De krångliga omständigheterna nu, efter att styrelsen strulat till det, gör att jag egentligen skulle kunna ha krävt att renoveringen av mitt badrum bekostades av föreningen.

- Avloppsrör kök/badrum relinas (successivt, med början av den köksstam som går till mitt kök; klart).
- Vattenledningsrör dras nya (klart i två av tre hus).
- Elementrör rörs ej.

Stambyte & medlemmars badrumsrenoveringar är nu stoppade pga styrelsens förhalning i de frågor jag tagit upp.

Badrumsbrunn
Buden ändras från dag till dag (i denna fråga såväl som i andra frågor; det är resultatet av att inget finns skriftligt).
  • Först sa styrelsen att föreningen endast ställde upp med själva brunnen, dvs materialet, och de som ville renovera sin lgh kunde komma ner och hämta denna brunn i källaren.
  • Senare sa en i entreprenörgänget att rör till brunnen från avloppsstammen får medlemmen bekosta själv, liksom arbetet. 1.500 kr.
  • Igår sa projektledaren att brunn, rör, uppbilning i golv står föreningen för... men de lät inte helt säkra när jag pressade dem genom att fråga om det verkligen var sant. Det finns inget svart på vitt om detta (styrelsen vill inte ha något svart på vitt så att de ska kunna ändra sig fritt som de känner för det).
    Han höll med mig om att det inte gick att lägga över ansvaret för brunnen på de enskilda medlemmarna, vilket resultatet blir om medlemmen byter brunn. Detta har jag försökt förklara för styrelsen och efter några veckor så kanske de börjar förstå detta.
Inget "stambyte" i traditionell mening
Det byts ingen stam.
Det dras en ny stam (2 stamrör) för vattenledningsrören genom garderoben, utifrån sedan ett virrvarr av rör dras åt alla håll och kanter i lägenheten.
Det ser rent ut sagt för jävligt ut i de badrum där utanpåliggande rör dragits! Badrummen är fullständigt förstörda!

Citat:
Ursprungligen skrivet av mäklare Visa inlägg
Så här skulle jag gjort:
Upphandlat egen firma som renoverar hela badrummet med rördragningar etc, samt stammen från golvbrunn till huvudstam.
Därefter ordnat ersättning från föreningen, utifrån deras kostnader i deras upphandling.
Tyvärr omöjligt att göra på detta sätt. Det överensstämmer inte med lag/stadgar.
Dessutom inte en lösning acceptabel för mig.
Dessutom hade det varit helt galet att välja denna metod för jag hade då aldrig under några omständigheter fått ut någon ersättning av styrelsen, som hatar mig över allt annat (styrelsen vill inte ens själv kontakta mig, utan skickar utomstående för att diskutera föreningsfrågor med mig).

Jag kan inte just nu och här gå in på lösningen av olika anledningar, men jag återkommer så snart jag kan med mer info.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 09:49.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare