Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-05, 00:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Se här... HSB-taktik att medlemmar med synpunkter o egen vilja ska uppfattas krångliga...

... och många låter sig luras.

Ja mäklare, det ligger liksom i HSB:s och många styrelsers taktik att man ska uppfattas som "krånglig" om man inte blint lyder vad "överhögheten" säger.
Det är en enkel metod, och oftast räcker det bara med att vara så återhållsam med information som möjligt, så betraktas de som vågar fråga eller ifrågasätta (i motsats till de nickedockor som inte begriper sitt eget bästa och som inte satt sig in i vad som gäller) som jobbiga. Folk är väldigt lättlurade... tydligen.

Styrelsen kommer att läsa detta så de drar säkert nytta av ditt svar. Jag avvaktar emellertid med att tipsa styrelsen hur jag kommer att bemöta deras svar (om jag någonsin får något).

Men trots allt så finns det i grunden någon form av regelverk att följa, och om man känner till detta, som jag nu råkar göra, så kan man också se att styrelsen i min brf inte följt detta regelverk. Varför ska styrelser vara fria att inte följa regelverk medan medlemmarna både ska följa regelverk samt styrelse, och oavsett om styrelsen bryter mot lag/stadgar, tycker du?

Styrelsen har dessutom inte betett sig civiliserat varken mot mig eller andra, varken nu eller tidigare, och den synnerligen nonchalanta styrelsen har inte med ett enda ord informerat om arbetets gång.

Jag förstår inte varför du tycker att jag bara ska finna mig i allt. Men det är kanske lätt att göra det när man står utanför, utan inblick i hur det fungerar i verkligheten, t.ex. i min brf.

Det känns som att du inte riktigt förstått vad det handlar om här (t.ex. styrelsens och HSB-ledamotens fullständigt respektlösa agerande mot medlemmarna).
Dessutom kan jag passa på att understryka att det handlar om förändringar av min lägenhet, samt diverse försämringar, långt ifrån enbart "subjektiva".
Det handlar nu inte längre om gemensamma utrymmen eller fastigheten i stort.

Vid detta unika tillfälle så har jag faktiskt något att säga till om.
I övrigt kan styrelsen härja fritt och göra sina fel och misstag i praktiskt taget allt de tar sig för, men nu är de inne på mina jaktmarker.
Nu är det för en gångs skull jag som bestämmer, och då kommer jag inte under detta unika tillfälle bara sitta och bita ihop och låta styrelsen fortsätta köra över mig, enligt gängse teknik.

Om jag får något svar från styrelsen så vet jag i alla fall att det inte är styrelsen som författat detta, utan det är HSB (precis som det fungerat tidigare).

PS.
Jo, ett tips ska jag ge styrelsen redan nu.
Citat:
Ursprungligen skrivet av mäklare Visa inlägg
Tyvärr kan vi inte tillfullo svara på alla frågor då dessa är av byggnadsteknisk natur och som sköts av det upphandlade stambytesföretaget x. ...

Därför kommer vi inte svara på detaljfrågor om hur enskilda rördragningar genomförs, var enstaka lampa hamnar eller hur lång lunch arbetarna har. Vi förutsätter alltså att stambytesföretaget genomför renoveringen efter gällande regler och praxis.
Det är ingen som begär att en styrelse ska kunna allt, men ett grundläggande krav på en styrelse är att styrelsen ska ta reda på vad som gäller i de frågor som berör medlemmar. Något annat vore otänkbart, eller hur? Jag har alltså inte begärt att styrelsen nödvändigtvis ska kunna svaren på mina frågor, trots att de nästan uteslutande är absolut basic för de som varit involverade i detta stambyte under snart ett år. Men om det skulle (mot förmodan) vara någon komplicerad fråga (utöver lagfrågan) bland det 15-tal frågor jag ställt så får nog styrelsen vackert lägga 3-4 minuter på att ta reda på detta. Tycker du inte det kan anses rimligt?

Jag vet inte om ditt exempel på styrelseskrivelse var ironiskt menat. Det kanske var menat som ett skämt, men skulle jag få ett svar i stil med det som du formulerat (vilket tyvärr inte är helt uteslutet) så kan jag lova att det tar hus i h-e. Detta eftersom jag nog kräver lite mer respekt än så för medlemmarna.

Hoppas verkligen att det inte är någon annan här (utöver Henric Lellky, per_a samt förmodligen lg56) som tycker det är ok för en styrelse att svara på det sätt som mäklare ger exempel på.

Ett antal inlägg som mest handlar om att ringa styrelsen är flyttade härifrån till nedanstående ämne;
Stamrörsbyte, HSB-ledamot + Allmänt gnäll
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-08 klockan 08:00.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 07:47
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Alla har gått under jorden!

Idag har jag skickat ännu en påminnelse till styrelsen i min brf.

Skrivelse #13, till styrelse och HSB-ledamot

Citat:
Till styrelsen samt HSB-ledamot

Fortfarande inte ett ljud från styrelsen om de frågor jag ställt.
Inte ens en enda bekräftelse på att någon av mina skrivelser tagits emot av styrelsen. Jag finner styrelsens beteende ytterst respektlöst.

- Vad är skälet till att styrelsen inte vill höra av sig?

- Har styrelsen för avsikt att besvara mina frågor och synpunkter?

- När kommer jag i så fall att få svar?

Jag har också en kompletterande fråga.
- Vilket märke/modell är det på den handdukstork som styrelsen bestämt, utan att fråga medlemmarna och utan att någonstans informera skriftligt om detta, att vi ska ha?
Jag måste veta detta IDAG för att kunna planera min badrumsrenovering.

Ännu en fråga;
- Vilken ordning är bäst för föreningen och entreprenören av stamrörsbytet? Är det bäst om badrumsrenovering sker innan rören dragits, eller tvärtom?

PS: Mottagningsbekräftelse önskas!
Är det någon som kan förstå varför såväl hela styrelsen som HSB-ledamoten och HSB Malmö är knäpptysta och inte vågar bemöta mina frågor och synpunkter med ett enda ord? De vill inte ens bara kort säga att jag kommer att få svar t.ex. i dag.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-11 klockan 07:43.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:00
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Kontakt!

FRAMGÅNG!

Projektansvarig för stambytet ringde just och vi bestämde tid för att jag i morgon ska få de skriftliga svar på mina frågor som jag efterfrågat!

Det är i alla fall någon som verkar ta ansvar här.

Det är bara ett problem, och det är att entreprenören naturligtvis inte kan svara på hur det ska lösas med ansvaret för de planerade rör som (om det blir så) ska placeras som utanpåliggande.

Med HSB:s normalstadgar (som jag har) så kommer nämligen bostadsrättshavarna helt plötsligt att få ta över ansvaret för föreningens rör. Det är inte något som jag känner att jag har lust till.

Dessutom en förändring som knappast är förenlig med lagen, om bostadsrättshavaren motsätter sig denna förändring.

Jag förstår att detta inte är något som någon tänkt på, men gör man ett så här stort arbete så får man nog tänka efter före.

Till styrelse och HSB-ledamot har jag nu skickat följande skrivelse;

Skrivelse #14, till styrelse och HSB-ledamot

Citat:
Det är ju mycket bra att jag långt om länge fick en kontakt, även om det var projktledaren Willy som fick höra av sig i stället för styrelsen.

Men jag vill också ha svar på de frågor som entreprenören av naturliga skäl inte kan svara på;

- Med vilket stöd i lagen menar styrelsen att styrelsen kan påtvinga mig en förändring till utanpåliggande rör.
Detta speciellt i åtanke av att konsekvensen blir att bostadsrättshavaren tar över föreningens ansvar för de rör som föreningen drar.

- Hur har styrelsen tänkt lösa problemet med att bostadsrättshavaren får ett utökat ansvar för rören?

- Om jag så begär, får jag rör som går i väggar, som tidigare?
Om ej, varför inte?
- Om jag så begär, får jag rör som går i golv som tidigare, så att jag får behålla min golvvärme, eller får jag separat golvvärme på föreningens bekostnad?
Om ej, varför inte?

- Om rör dras i garderoben, kommer jag att få denna garderob fullt återställd (med hyllor, medicinskåp och lådor)?

- Kommer föreningen att i samband med min badrumsrenovering ta kostnaden för byte av golvbrunn i badrummet, alltså inklusive rör och arbetskostnad?
Om ej, varför inte?

PS: Mottagningsbekräftelse önskas!
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:26
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! HSB-ledamotens roll och ansvar i föreningen

Jag har nu skickat ännu ett mejl, denna gång till HSB-ledamoten;

Skrivelse #15, till HSB-ledamot samt till Börje Nilsson

Citat:
Bengt,
jag har ställt ett antal frågor till dig och styrelsen (vissa bara separat till dig, eftersom de är specifika för dig). De flesta av dessa frågor kommer jag tydligen nu att få svar på i morgon, och det är jag glad för.
Men jag vill veta när och av vem jag får svar på mina bostadsrättsfrågor och föreningsspecifika frågor som entreprenören inte kan svara på, enligt de frågor jag ställt i mitt föregående mejl.

I det avtal du har tecknat som HSB-ledamot (får jag i alla fall hoppas) så står det;
"HSB-ledamoten företräder samtliga bostadsrättsföreningens medlemmar".
Dvs du företräder som HSB-ledamot inte enbart styrelsen, utan även varje enskild medlem.
Tycker du då inte att du också måste ställa upp för enskilda medlemmar?

Det står också;
"Ledamoten skall verka för att alla medlemmar i bostadsrättsföreningen behandlas lika..." .
Eftersom jag vet att andra får svar på sina frågor, tycker du att jag behandlas lika när jag inte får svar på mina frågor?
Om du håller med mig om att så ej är fallet (du kan knappast göra något annat, eller hur?), vad tänker du göra åt detta?

Dessutom, förstår du att min irritation växer när du inte svarar på mina frågor, och när du bara vid ett tillfälle kort skriver att du bara hänvisar till ordföranden, även för de frågor som är specifikt riktade till dig i egenskap av HSB-ledamot och tjänsteman på HSB?

Det står vidare;
"Ledamoten skall verka för att god ordning råder i föreningens verksamhet".
Själv tycker jag ordningen är mest bara kaotisk, speciellt med tanke på att stamrörsbytet inte tycks vara genomtänkt och att svar på mina frågor uteblir.
Men även genom att styrelsen inte med ett enda ord informerat om arbetets gång.
Vad kommer du att göra åt detta i din roll som HSB-ledamot och enligt det avtal du lyder under?

Det står sedan;
"Affärsmässighet och ärlighet utmärker ledamotens relationer och arbetssätt i styrelsen".
Tycker du det är ärligt att du som HSB-ledamot vägrar svara på viktiga frågor från medlemmar, och bara hänvisar till ordföranden?
Vad kommer du annars att göra för att jag ska få svar på de specifika föreningsfrågor jag ställde i fg mail?

Vidare så säger HSB så här i avtal och på HSB:s webbplats om HSB-ledamotens roll;
"HSB-ledamoten ska ge styrelsen och medlemmarna en trygghet i att fattade beslut står i överensstämmande med gällande lagstiftning, stadgar samt likarättspricipen".
- Tycker du att det står i överensstämmelse med lagar och stadgar att föra över underhållsansvaret för föreningens rör på medlemmarna, utan att varken informera om detta eller ens ta ett stämmobeslut om detta?
- Och tycker du det står i överensstämmelse med lagar/stadgar att förändra medlemmars bostad invändigt (garderob, hall, badrum, köksskåp), utan att medlemmen ska ha något att säga till om detta?
- Om du tycker att det följer lagar och stadgar, vill jag ha en motivering.
- Om du håller med mig om att det inte följer lagar/stadgar så vill jag veta hur du som HSB-ledamot tänker följa HSB-ledamotens uppgifter och ta tag i detta.

Av de senaste viktiga mejl jag skickat dig, så har du kanske bekräftat mottagandet av hälften av dessa.
Hur ska jag tolka detta?
Har du inte fått alla mina mejl eller har du bara låtit bli att bekräfta mottagandet, trots att jag begärt detta... och tycker du i så fall det är rätt?
Tycker du det är rätt av styrelsen i övrigt att inte ha bekräftat ett enda mejl från mig, och kommer du att agera för att styrelsen inte fortsätter på detta vis?

PS. Bekräftelse på mottagande av detta mejl önskas.

I HSB-ledamotens uppdragsavtal står även följande;

"HSB-ledamoten skall vara ett kvalificerat stöd och bollplank till bostadsrättsföreningarna i deras styrelsearbete och föreningsverksamhet".
Alltså inte bara ett kvalificerat stöd och bollblank specifikt till styrelsen, utan till alla medlemmar!

samt;

"HSB-ledamoten delar HSB-rörelsens och HSB Malmös grundläggande värderingar uttryckta i orden engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke, samverkan samt värnar om HSB:s kooperativa grundprinciper".
Jag kan inte precis säga att jag varken från HSB-ledamoten eller styrelsen i övrigt upplevt någon trygghet, omtanke eller samverkan under detta stamrörsbyte... och heller inget engagemang!

Vad är egentligen HSB:s kooperativa grundprinciper, kan man undra?

Se även;
Hemligt HSB-dokument - Uppdragsavtal för HSB ledamöter

Senast redigerad av Admin: 2008-11-11 klockan 07:51.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:49
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Standard Stambyte

Tror inte det kan bli ett stambyte i din förening då styrelsen och HSB ledamoten är fel ute när de vill flytta över ansvar för rör på medlemmarna.

De vet tyvärr inte hur dom ska svara dig i denna situation. Så nu sitter de och undrar hur de ska ta sig ur denna knipa utan att jobb som beställts kanske behöver kanske betalas.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 09:39.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 13:00
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vad det gäller utanpå liggande rör i badrum känner jag mig lite osäker på om inte detta är gällande byggnorm. Det är där kulventilen kommer in som jag nämnt i en annan tråd.

Det är praktiskt, för om man får en läcka efter kulventilen är det enkelt att bara stänga den.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 13:25
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Ingen tänkt på att underhållsansvar för rör läggs över på bostadsrättshavaren

Ja, att ingen tänkt på ansvarsfrågan när det gäller rören är märkligt.
Man skulle kunna tro att HSB aldrig någonsin tidigare varit med om ett stambyte.

Det finns inget krav på att rör ska vara utanpåliggande efter vad jag kan se. Det läggs fortfarande rör i väggar och golv. Dessutom ska man komma ihåg att det finns vattenrör även i golv för golvvärme.

Jag har dessutom blivit erbjuden att få rören infällda i väggen, men vem betalar för detta?

Visst finns det fördelar.

Problemet här är mest att det inte kommer att dras rör så som utanpåliggande rör normalt dras. Exakt hur de kommer att dras får jag förhoppningsvis reda på i morgon, men vad jag hört från andra så dras rören hej vilt upp och ner och runt i badrummet, vilket gör att det både blir fult och opraktiskt (svårt att städa och hålla rent).

Alltså tre viktiga saker att tänka på här (om vi endast beaktar förändringarna i själva badrummet, och endast vattenledningsrören);
  1. Hade de utanpåliggande rören bara gått längs med golvet så hade det varit en annan femma.
  2. Hade jag inte förlorat min golvvärme så hade det varit ok.
  3. Hade jag inte med omändringen tvingats ta över föreningens underhållsansvar för rören hade det varit ok.
VIKTIGT !!!
Tänk också på att nu ska vattenledningsrör dras inne i lägenhetens olika rum, inte bara i badrummet.
Ingen som tänkt på vad det kan få för mycket allvarliga konsekvenser?
Tänk om ett av dessa rör går sönder i köket eller hallen, där det inte ens finns ett avlopp för vattnet att rinna ut!
Det skulle kunna förstöra fastigheten i lika stor omfattning som en omfattande brand!
Hur kan försäkringsbolag acceptera detta (om de gör det?)???

Blir det en läcka i röret genom garderoben på översta våningen så kommer kanske alla lägenheter under att svämmas över, i stället för som idag då det mesta vattnet bara runnit mellan lägenheternas olika väggar där rören går nu?

Kommer denna rördragning därför höja mina kostnader för försäkringen till bostadsrätten?
Även om det skulle vara så att min försäkring inte blir dyrare idag pga dessa rör, så kanske försäkringen blir det t.ex. nästa år!

Stadgarna i min brf ändrades strax före stambytet påbörjades till en exakt kopia av HSB:s rejält bristfälliga normalstadgar (endast med tillägget av föreningens namn). Detta trots mina protester!
Hade det funnits någon som kunnat något på HSB om stadgar och lagar, så hade någon då kunnat påpeka att stadgarna måste ändras först avseende ansvaret för rören.

Tack för ditt tips Totiki.
Jag har ju missat denna fråga !!!
Jag måste ju naturligtvis veta var de tänkt placera den balla fixen.. ballofixen.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-06 klockan 14:55.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 14:03
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Viktiga frågor om de utanpåliggande rören!

Jag fick precis bekräftelse från HSB-ledamoten på mitt senaste mejl och skickade då följande svar;

Skrivelse #16-17, till HSB-ledamot (samt till styrelsen för de föreningsspecifika frågorna) samt till Börje Nilsson

Citat:
Tack för bekräftelsen, och att jag dessutom denna gång fick reda på vilket av mejlen som bekräftades.

Fortsättning på ledamotspunkterna;

I HSB-ledamotens uppdragsavtal står även följande;
"HSB-ledamoten skall vara ett kvalificerat stöd och bollplank till bostadsrättsföreningarna i deras styrelsearbete och föreningsverksamhet".
Alltså inte bara ett kvalificerat stöd och bollplank specifikt till styrelsen, utan till alla medlemmar!
Eller har jag fel? Ska inte HSB-ledamoten vara ett stöd för inte bara styrelsen utan även medlemmarna?

samt;

"HSB-ledamoten delar HSB-rörelsens och HSB Malmös grundläggande värderingar uttryckta i orden engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke, samverkan samt värnar om HSB:s kooperativa grundprinciper".
Jag kan verkligen inte säga att jag varken från HSB-ledamoten eller styrelsen i övrigt upplevt någon trygghet, omtanke eller samverkan under detta stamrörsbyte... och heller inget engagemang!
Hur ser du/HSB på detta?

En fråga;
Vad är egentligen HSB:s kooperativa grundprinciper?

Sedan har jag ytterliggare ett par frågor med anledning av stambytet i min brf.

Var kommer ballofix(er) placeras? Dvs hur kan jag stänga av vattnet själv för hela lägenhetens alla utanpåliggande vattenrör?
Men denna fråga kanske jag får svar på av Willy i morgon? Även denna skriftligt?

Vad gäller avseende försäkringsansvaret för de (utanpåliggande) rör som dras genom garderob, hall, badrum och kök?
Jag vill alltså inte veta olika tyckanden, utan jag vill ha gällande försäkringsvillkor svart på vitt.
Detta blir särskilt komplicerat genom att utanpåliggande rör blir bostadsrättshavarens ansvar, eller hur?

Hur kommer min personliga bostadsrättsförsäkring att påverkas om det skulle dras utanpåliggande rör?
Jag vill alltså även här ha svart på vitt vad regelverket säger utan tveksamheter.

Hur garanteras jag att försäkringsvillkor inte bara idag utan även i framtiden lägger ansvaret för dessa rör på föreningen och inte på den enskilda bostadsrättshavaren?

PS. Bekräftelse på mottagande av detta mejl önskas.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-11 klockan 07:53.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 20:54
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vad det gäller utanpå liggande rör kontra byggnorm så stämmer det att man får bygga hur man vill. Man kan ha en akvedukt in till sitt badrum om man vill.

Men har man skrivit ett avtal med den som ska renovera och det i avtalet står att arbetet ska utföras enligt gängse "byggnorm". Då blir det ingen akvedukt. Utan efter Boverkets byggregler (ofta förkortat till BBR).BBR har hand om att ge ut vad som motsvarar det som förr var en svensk byggnorm. Numera olika regelverk och handböcker som är mer eller mindre tvingande. Regler och råd samlas i ett regeldokument.
Det är som vanligt, avtalet gäller.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 09:41.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 00:42
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Bostaden är min rätt, inte föreningens rätt

Skulle vara rätt fräckt med en akvedukt i lägenheten,
Jag skulle vilja ha ett vattenfall i min bostadsrätt också... men det kanske det blir med tanke på de nya rör som kommer att dras runt i lägenheterna!

Visst gäller avtalet.
Hur detta ser ut mellan entreprenören och föreningen är en väl bevarad hemlighet som medlemmarna aldrig kommer att få reda på... sorgligt nog.
Det är inte meningen att medlemmar ska få reda på vad som är beställt eller vilka förutsättningar som finns för arbetet.

Jag vet alltså inte om det står i avtalet att arbetet ska utföras enligt "gängse byggnorm", men även om det hade gjort det så är jag tveksam om innan- eller utanpåliggande rör definieras i denna "gängse byggnorm".
Inte vad jag kan finna i alla fall.
BBR vill nog inte styra detta.
Och inget försäkringsbolag som jag hittat har heller någon synpunkt på vilket av dessa två alternativ som är bäst. Försäkringsbolaget tycks lämna denna fråga fri för var och en att ta beslut om, utan att de vill lägga sig i.

Men jag har inte skrivit på något avtal, så min lägenhet är inte bunden av något avtal, utan i stället gäller lagen i övrigt. Bostaden är min rätt, inte föreningens rätt, och jag har det stöd jag har i lagen för min bostadsrätt. Jag är kung i min bostadsrätt och styrelsen kan för en gångs skull inte bara köra rakt över medlemmarna enligt "gängse norm" .

Vi är så vana att det styrelsen säger gäller att vi nog ofta missar de rättigheter vi har som enskilda medlemmar, även om dessa rättigheter är starkt begränsade och väldigt svårtolkade i regelverken.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-07 klockan 09:38.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare