Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-14, 14:45
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Admins och kluringens svar skiljer en del här.

Kluringen menar vad jag förstått att strikt skadeståndsansvar gäller oavsett om BRH har beställt jobbet av en fackman eller gjort jobbet själv.

Admin å sin sida verkar inte lika säker på att skadeståndsansvaret är strikt, åtminståne inte om BRH gör jobbet själv.

Och min syn på saken är att Skl 2 kap 1§ gäller, vilket innebär att det inte är fråga om strikt skadeståndsansvar.
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 15:33
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Strikt skadeståndsansvar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Admin å sin sida verkar inte lika säker på att skadeståndsansvaret är strikt, åtminståne inte om BRH gör jobbet själv.
Men det var väl inte vad jag skrev?
Säker kan givetvis ingen vara mer än om lagen klargör frågan, vilket inte är fallet här, och nu för vi diskussioner utanför lagen, om tolkningar av tolkningar, etc... vilket förvisso är intressant det också.

Citat:
Och min syn på saken är att Skl 2 kap 1§ gäller, vilket innebär att det inte är fråga om strikt skadeståndsansvar.
Men det står inget om "strikt skadeståndsansvar" (och ej heller om den s k "culparegeln") i SkL 2:1.
Det som står i lagen är lag, det som inte står i lagen är en tolkning av lagen.

Jag har givit motiveringar (obemötta) till varför det mycket väl kan röra sig om "strikt skadeståndsansvar", även om detta i sig inte är allena rådande för slutresultatet, enligt vad jag skrivit (obemött).

Vad är dina motargument till mina argument?
Vad är dina argument för att det inte är fråga om "strikt skadeståndsansvar"?

Jag undrar hur du ställer dig till de frågor jag gav dig?
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men Kluringen har ju en poäng i att man har ett ansvar som byggherre, håller du inte med om det?

Allt jag skrev i inlägget före den mening du plockade ut, samt noten jag la till i slutet, kan inte bortses från i en bedömning av skadeståndsansvar, eller tycker du det?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 16:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men det står inget om "strikt skadeståndsansvar" (och ej heller om den s k "culparegeln") i SkL 2:1.
Nej precis, där står inget om strikt skadeståndsansvar som det gör i t ex speciallagstiftning för hund- och kattägare.

I Skl 2:1 står det istället så här:

"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Fetmarkeringar gjorda av mig.

Lagbestämmelsen har alltså två rekvisit, där ett av dom måste vara uppfyllt för att bestämmelsen ska vara tillämplig.
Det ska föreligga ett uppsåt eller vårdslöshet, för skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen.

När det gäller din fråga om det kluringen påpekar om byggherreansvaret så kan det väl knappast vara så
att det skulle bli ett strikt skadeståndsansvar enbart i det fallet när BRH beställer jobbet av en fackman?
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 17:13
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Obesvarade frågor

Citat:
Nej precis, där står inget om strikt skadeståndsansvar som det gör i t ex speciallagstiftning för hund- och kattägare.
Det är tydligen inget krav att det explicit ska stå något om "strikt skadeståndsansvar" i de olika lagarna för att detta ska gälla eftersom domstolarna dömer "strikt skadeståndsansvar" (utifrån lagtolkningar) oavsett vad det står i någon lag.

Och som jag uppgivit finns det därmed en klar möjlighet att göra detta genom formuleringen i BrL.

Citat:
I Skl 2:1 står det istället så här:
"Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."
Korrekt, och enligt vad jag skrivit många gånger.

Citat:
Lagbestämmelsen har alltså två rekvisit, där ett av dom måste vara uppfyllt för att bestämmelsen ska vara tillämplig.
Det ska föreligga ett uppsåt eller vårdslöshet, för skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen.
Korrekt. Sedan går åsikterna isär hur dessa två rekvisit ska tolkas, där du utgår från en tolkning och jag utgår från en annan tolkning.

Tolkningar av rekvisiten kan man se från rättsfallen att det är väldigt svårt att göra för de juridiska experterna, så det lär vi nog heller inte klara av här. Vi kan bara konstatera att det finns olika tolkningar.

Citat:
När det gäller din fråga om det kluringen påpekar om byggherreansvaret så kan det väl knappast vara så att det skulle bli ett strikt skadeståndsansvar enbart i det fallet när BRH beställer jobbet av en fackman?
När det gäller byggherreansvaret så har jag inte (och ej heller Kluringen, vad jag kan erinra mig) sagt att "strikt skadeståndsansvar" enbart gäller om arbetet beställs av en fackman.
Vi har i stället tydligt hävdat motsatsen, dvs att byggherreansvaret gäller oavsett om man gör arbetet själv eller om arbetet beställs av en fackman
.

Och då var min fråga som jag hoppas du vill besvara;
Tycker du inte att byggherreansvaret ska gälla för den bostadsrättshavare som beställer ett arbete av en fackman?

Det du tar upp är odiskutabelt intressant såväl som relevant, men du riktar in dig på en specifik del, dvs en tolkning av en specifik del av regelverket, "strikt skadeståndsansvar" vs "culparegeln", men det går ju inte att exkludera viktiga parametrar bara för att man inte tycker det passar in i sin teori så jag upprepar min fråga;
Citat:
Allt jag skrev i inlägget före den mening du plockade ut, samt noten jag la till i slutet, kan inte bortses från i en bedömning av skadeståndsansvar, eller tycker du det?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 17:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det är tydligen inget krav att det explicit ska stå något om "strikt skadeståndsansvar" i de olika lagarna för att detta ska gälla eftersom domstolarna dömer "strikt skadeståndsansvar" (utifrån lagtolkningar) oavsett vad det står i någon lag.
Jag är av en annan mening. Jag uppfattar det så att strikt skadeståndsansvar gäller endast om det står om särskilt om det i en viss lag,
t ex som jag nämnde i lagstiftningen om hund- och kattägare. Annars gäller den vanliga skadeståndslagen med sitt rekvisit om vårdslöshet.

Citat:
Och då var min fråga som jag hoppas du vill besvara;
Tycker du inte att byggherreansvaret ska gälla för den bostadsrättshavare som beställer ett arbete av en fackman?
Nej, eftersom följden då skulle bli att man kör över 2kap 1§ i skadeståndslagen.
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 18:08
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Strikt skadeståndsansvar måste explicit stå i lag?

Citat:
Jag är av en annan mening. Jag uppfattar det så att strikt skadeståndsansvar gäller endast om det står om särskilt om det i en viss lag
Jag hade definitivt varit av samma åsikt som du i detta, om det inte varit för att domstolarna tydligen är av en annan åsikt... så då får jag rätta mig efter domstolarna och de juridiska experterna, även om jag personligen anser att de har fel.

Citat:
Nej, eftersom följden då skulle bli att man kör över 2kap 1§ i skadeståndslagen.
Tackar för detta klarläggande om hur du ser på frågan.

Jag upprepar min andra fråga;
Citat:
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 18:46
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag upprepar min andra fråga;
Är osäker på vad den andra frågan gällde, men om det gällde vad som avses med vårdslöshet så kan det förstås finnas olika uppfattningar om vad man ska ha gjort
för att rekvisitet vårdslöshet i Skl 2:1 ska anses uppfyllt. Det handlar dock inte om strikt skadeståndsansvar.

Vill också passa på och påminna om inlägget av Borättexperten som jag kopierat i inlägg #5, och som jag tycker verkar vara en bra förklaring av vad som gäller.

Men om jag förstått det rätt så finns det en del saker i Borättexpertens inlägg som ni inte håller med om?
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 20:48
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Frågor

Citat:
om det gällde vad som avses med vårdslöshet så kan det förstås finnas olika uppfattningar om vad man ska ha gjort för att rekvisitet vårdslöshet i Skl 2:1 ska anses uppfyllt.
Ok, då är vi överens i detta (det skulle ha varit intressant med en sammanställning från våra två trådar av vad vi är överens om och vad vi inte är överens om i denna specifika fråga).

Men min andra fråga var mer än så och handlade om främst följande tre delfrågor;
Citat:
som jag påpekat, är tolkningen av/tillägget till SkL 2:1, som kallas culparegeln, också något som kan tolkas i sin tur;
  • Dels vad culparegeln egentligen innebär (det finns olika tolkningar från experterna av denna tolkning)
  • Dels vad som räknas som vårdslöshet av bostadsrättshavaren.
Ser du det inte som ett problem (oavsett vilken tolkning man själv vill förlita sig till om man vill utgå från den s k "culparegeln") att det finns flera tolkningar av den tolkning till SkL 2:1 som kallas culparegeln?

Citat:
Ett avloppsrör som hör till bostadsrättsföreningen brister. En bostadsrättshavare drabbas genom att skåp i kök förstörs och måste bytas ut. Vems ansvar är det att bekosta detta?

Det finns rättsfall som indikerar att om något som hör till bostadsrättsföreningen orsakar skada på det som hör till bostadsrättshavaren, så får bostadsrättsföreningen bekosta återställningen av det som hör till bostadsrättshavaren, dvs föreningen har enligt domstolens utslag ett uttalat strikt skadeståndsansvar gentemot bostadsrättshavaren.
Då kanske det är naturligt om motsvarande gäller även i motsatt riktning?
Vad i lagen skulle styrka att strikt skadeståndsansvar enbart gäller åt ena hållet?

Citat:
Men de två undantagen i BrL (vattenledningsskada och brand) kan tolkas som att bostadsrättshavaren har strikt skadeståndsansvar för övrigt.
Håller du inte med om att de två explicita undantagen i BrL, där bostadsrättshavaren fritas från ansvar för det som hör till bostadsrättsföreningen, indikerar att bostadsrättshavaren har ett ansvar för övriga skador som orsakas bostadsrättsföreningen?

Citat:
... inlägg #5, och som jag tycker verkar vara en bra förklaring av vad som gäller.
Det var mycket text och det framgår inte vad exakt du instämde i på vilket sätt. Jag instämmer i det mesta i ditt citat där, men jag tycker det är mer intressant som vi gör nu, dvs resonerar runt lagstiftningen och tolkningar av lagstiftningen, än hur man rent generellt tycker att det borde fungera.

Jag har också många åsikter om hur jag tycker att det egentligen borde fungera, men det sparar jag till någon annan gång och annan tråd.
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 20:48
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Vill också passa på och påminna om inlägget av Borättexperten som jag kopierat i inlägg #5, och som jag tycker verkar vara en bra förklaring av vad som gäller.
Vad Bostadsrättsexperten har förklarat tycks vara den praxis som tillämpas i de allra flesta föreningar. Jag anser att det är en konstig tolkning av reglerna (HSB påhitt?) som vi aldrig har tillämpat i föreningen där jag bor.

I denna gamla förening som var en BF från början har föreningen i alla tider tagit HELA kostnaden för skador och även återställt lägenheterna om man har varit tvungen att riva ut vad lägenhetsinnehavaren annars har underhållsanvaret för. Alla har sett det som en självklarhet utan att ifrågasätta att det är så det måste vara.

När vi sen skulle omarbeta våra stadgar skrevs vi vår tidigare omdiskuterade § 17 för att denna rättvisa regel ska även fungera omvänt.

Jag tycker att våra egna regler är rättvisa och bättre.
Gammal 2014-09-14, 21:26
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Lite utanför min avsikt i tråden. Som alltså inte gäller större ingrepp på huset (föreningens byggen) utan en medlems badrumsrenovering. En kommentar ändå.
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jäpp, BRH är byggherre och har totalansvar för sitt bygge enligt PBL.
...kan föreningen bli ansvarig för dödsfallsolyckor som kan hända på byggen.
Men när en olycka inträffar på arbetsplats med personskador är det nog inte PBL i första hand, utan Arbetsmiljölagen (AML), Arbetsmiljöförordningen och ett okristligt antal föreskrifter som gäller.

När olycka inträffar, måste utredning ske. Då kan ev påföljd komma att ramla ned var som helst. Vem har brustit i vad?
Har arbetaren kopplat bort sin livlina, skyddet på sågen, etc. Det blir inte med någon automatik man fäller chefen/arbetsledaren. Men man kontrollerar om chefen arbetsmiljö-utbildat sin personal? Kort sagt, har han fullgjort sitt ansvar enligt gällande regler för arbetsmiljöansvar?
Citat:
På grund av delegeringen behöver inte styrelsen springa runt och tjata på gubbarna att ta på sig linan.
"Gubbarna" har sina förmän och chefers instruktioner att följa. En styrelseledamot som ser något oegentligt/ äventyrligt ska anmäla detta till företagsledningen. Varför, kanske kan inses.

När det gäller arbetet i badrummet (som jag ska försöka fokusera på i denna tråd) har styrelsen ingen rätt till tillträde under arbetes gång. Inte ens tant eller farbror som beställde jobbet, kan oinbjuden knalla in där medan arbete pågår. De måste lita på att firman gör vad den ska göra. Oklarheter under bygget kan givetvis diskuteras på plats, när byggaren anser det nödvändigt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovera badrum med utanpåliggande VA Stam RobinSkarp Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2014-06-22 00:16
Kan BRF-stämma besluta att jag måste renovera mitt badrum? Kostamus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2009-12-11 11:37
Renovera badrum i brf - Bostadsrättstillägg - Vad täcker försäkringen? tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 27 2009-03-06 12:34
Föreningen vill renovera nyrenoverat badrum i bostadsrätt katta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-11-20 19:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare