Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-25, 12:29
Poliskonstapeln Poliskonstapeln är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2014
Standard

Mäklaren säger att säljaren intygat ännu en gång att det finns kvalitetsdokument som hantverkaren ska skicka. Mäklarfirman säger att de måste vara opartiska och sa att jag kan göra en skriftlig reklamation mot säljaren.

Jag har varit i kontakt med byggkeramikrådet som hantverkaren säger sig ha behörighet ifrån och bkr säger att företaget var inte behörigt att skriva kvalitetsdokument när renoveringen gjordes. Flera månader efter renoveringen blev hantverkaren behörig så i dagsläget har han behörighet.

Hur bör jag nu gå vidare?
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 15:39
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Poliskonstapeln Visa inlägg
Hur bör jag nu gå vidare?
Reklamera till säljaren som mäklaren säger och som Harald har sagt.
Gammal 2014-08-25, 20:08
Duktig medlem

Standard

Har nu skrivit ett reklamationsbrev.
Någon som har lust att läsa det och ge feedback?
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 20:35
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Poliskonstapeln Visa inlägg
Har nu skrivit ett reklamationsbrev.
Någon som har lust att läsa det och ge feedback?
Lägg ut brevet här så får vi se. Det hade varit bra att lägga ut ditt brev innan du skickade det. Klart som spad att vi har synpunkter, men det intressanta i nuläget är väl vad du får för respons på ditt brev.
Gammal 2014-08-25, 20:41
Duktig medlem

Standard

...

Senast redigerad av Poliskonstapeln: 2014-08-26 klockan 17:47. Anledning: Nytt brev.
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 22:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Två saker som jag hade ändrat:

Kvalitetsdokument: Vi vet ju att utförande entreprenör saknade auktorisation att utfärda kvalitetsdokument då renoveringen gjordes, alltså kan du på sin höjd erhålla en förfalskning.

Skriv istället att du kräver en opartisk besiktning på säljarens bekostnad, samt felavhjälpande av alla ev. fel denne hittar.

30 dagar: Ange ett datum istället.

Sedan hade jag lagt till:

Alternativt nöjer jag mig med ett prisavdrag om 75 000 kr, vilket skall sättas in på konto nr XXX XXXX XXX XXX XX senast den (samma datum som ovan). Erhåller jag detta prisavdrag, så nöjer jag mig med badrummets befintliga skick, och inga ytterligare krav kommer att riktas mot er rörande badrummets status.

---

Tillägget är där för att ge motparten en enklare lösning (men dyrare och bättre för dig!). Du erbjuder helt enkelt en "exit utan krångel".

För 75 000 KR kan du låta en målare göra om taket, och sedan åka till Mallis för resten av pengarna!

(Jag kalkylerar alltså med att badrummet är vettigt gjort i övrigt, är du osäker låt en bekant som har kännedom titta på kritiska punkter).

I övrigt ett bra brev, skickas givetvis som REK med mottagningsbevis.
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 22:50
Duktig medlem

Standard

Tackar för svar.

Brf kräver kvalitetsdokument på badrummet så att bara renovera taket och inte ha kvalitetsdokument är inte ett alternativ.
Vi måste kräva att säljaren gör om badrummet åt oss så vi får kvalitetsdokument.
Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 23:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Brf kräver kvalitetsdokument på badrummet...
Fast där har du en annan pilsner. Föreningen kan inte kräva kvalitetsdokument på ett jobb där du som bostadsrättsinnehavare har underhållsansvar. Vi har diskuterat detta i andra trådar tidigare, det är rätt vanligt att styrelser ute i föreningarna tror att de kan ställa allehanda krav, det kan de inte.

Bara de delar som föreningen äger underhållsansvar kan de lägga sig i, och där kan de inte ställa högre krav än att det skall vara fackmässigt utfört. Alltså vatten och avlopp. Förläggning av el får inte vara så felaktigt utförd att den riskeras skador på tredje man (brandrisk).

Tätskikt, anslutning brunn, samt allehanda ytskikt, där är du själv ansvarig, och du har därmed själv befogenhet att besluta hur du tar detta ansvar.
Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 09:54
Duktig medlem

Standard

...

Senast redigerad av Poliskonstapeln: 2014-08-26 klockan 22:22. Anledning: Skickat
Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 10:12
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag misstänker att dom kommer att föreslå att endast taket åtgärdas.
Det kan ju vara så att badrummet i övrigt är ok?

Kanske det Harald var inne på med en besiktning kan vara en möjlighet för att utröna om problemen handlar om enbart taket eller om det finns fler problem.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Takputs som släpper Bertil Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2013-04-10 14:31
Tvist om färg-nyans på staket i brf fari82 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-10-12 21:11
Nyrenoverat och balkong höjer lägenhetspriset - CisionWire Admin Senaste Nytt 0 2010-05-12 09:21
HSB Turning Torso får ny färg Fredde Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2009-10-06 11:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare