Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-20, 21:36
Poliskonstapeln Poliskonstapeln är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2014
Fråga Färg släpper från nyrenoverat badrumstak

Hej,

Jag köpte nyligen en bostadsrätt och behöver råd.

Några veckor efter jag flyttat in så upptäcker jag att det börjat uppstå några väldigt små sprickor i färgen på flera ställen i badrummet. På mindre än en månad så har väldigt stora flagor av färg börjat släppa. Under färgen så är det något sorts spackel som är mjukt som mjöl. Här är bilder på sprickorna som bara blir större för varje vecka. http://imgur.com/a/diZPE

Det står i köpekontraktet att det fanns kvalitetsdokument på ett nyrenoverat badrum. Vid kontraktskrivning så kunde säljarna inte hitta kvalitetsdokumentet på renoveringen så de skulle skicka det på posten. Säljarna säger nu att de inte har några papper utan hänvisar till företaget som utförde renoveringen. Företaget säger att kvalitetsdokumenten har blivit postade men några papper dyker aldrig upp. Jag lyckades få fakturan av säljarna där det står att företaget har gjort om badrummet och fått rotavdrag för det.

Bostadsrättsföreningen och fastighetsförvaltaren har tittat på taket säger att det inte är fackmannamässigt utfört.

Nu undrar jag vad jag har för rättigheter.

Kan jag hävda dolt fel då det inte syntes vid inspektion samt att badrummet inte är fackmannamässigt renoverat och att säljarna ljög om kvalitetsdokument?
Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 00:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

På dina bilder ser det ut som att man har använt vanlig takfärg och spackel, istället för våtrumsspackel och våtrumsfärg.

Detta är inte ett "dolt fel".

Däremot är det fel på varan (bostadsrätten). Den uppfyller inte den kvalité som du mot säljarens beskrivning med fog kunnat förutsätta.

Allt regleras i köplagen, och det är säljaren som är din motpart.

Har mäklaren skrivit "Nyrenoverat badrum" eller återgivit säljarens löften om kvalitetsdokument, så har även denne ett ansvar.

Ett sätt kan vara att:

1) Begär åtgärdande (felavhjälpande) av säljaren, skriftligt REK. Ge kort tid, tex 3 veckor.
2) Skicka samtidigt kopia till mäklaren (om denne kan finnas ansvarig enligt ovan), tillsammans med brev som säger att du kommer åtgärda själv och fakturera säljaren dina kostnader. Om denne inte betalar riktar du kravet mot mäklaren.
3) Får du inget åtgärdande inom tre veckor, beställ felavhjälpning av fackman, betala denne, och återkräv beloppet av säljaren (därefter mäklaren enligt p 2).
Svara med citat
Gammal 2014-08-23, 09:31
Poliskonstapeln Poliskonstapeln är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2014
Standard

Tack för rådet!

Det har nu kommit fram att hantverkaren som renoverade badrummet inte hade behörighet att göra det.
Detta borde i min mening vara ett avtalsbrott då det står i objektbeskrivningen som säljarna skrivit under "Badrum renoverat fackmannamässigt med kvalitetsdokument 2013".

Kan vi begära prisavdrag och/eller skadestånd för att renovera badrummet fackmannamässigt och få kvalitetsdokument?
Svara med citat
Gammal 2014-08-23, 12:50
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Läs köplagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Från § 17 bör du läsa framförallt.

Exempel inledande i § 18:

Citat:
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Vidare om påföljder:

Citat:
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
Du har alltså lite olika alternativ. Jag hade först lått en oberoende besiktningsman fastställa status på badrummet. Är det i stort sett ok, bortsett från de fel du beskrivit eller med ytterligare mindre fel, då hade jag med stöd av lagens rätt till prisavdrag begärt det, te x 50 000 kr.

Är det däremot omfattande fel, fel i tätskikt, anslutning brunn et c, då hade jag krävt komplett avhjälpande, d v s ett helt nytt badrum på säljarens bekostnad.
Svara med citat
Gammal 2014-08-23, 14:49
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Poliskonstapeln Visa inlägg
Det har nu kommit fram att hantverkaren som renoverade badrummet inte hade behörighet att göra det.
Detta borde i min mening vara ett avtalsbrott då det står i objektbeskrivningen som säljarna skrivit under "Badrum renoverat fackmannamässigt med kvalitetsdokument 2013".
Jag håller med dig!

Harald har säkert givit en god vägledning till korrekt och snabb korrektion och kompensation för funna brister.
Men enligt min mening är det beskrivna/skedda inte enbart en fråga om vad som står i köplagen, utan också en fråga om brottsligt förfarande av säljaren.
Det tycks inte finnas något kvalitetsdokument. Kallas väl för osant intygande?
Finns falska dokumentet, om att personen (byggaren) är ansluten/utbildad enl branschens krav, eller har han ljugit?
Det förefaller som att såväl säljare som byggare handlat oriktigt. Båda bör i så fall straffas.
Det bör vara var mans samhälleliga plikt att försöka sätta dit skurkar. Kanske särskilt om man själv drabbats av deras framfart, eftersom man har den dokumentation och erfarenhet som gör att brottet kan föras vidare. Då uppstår alltid frågan om hur mycket arbete vill man lägga ned på saken, och hur stor chans har man att vinna målet?
Du borde alltså även kontakta såväl ditt försäkringsbolag i denna fråga liksom branschorganisationen om hur du bör gå vidare i ärendet. De borde själva vara angelägna om att driva mål av denna typ, eftersom det underminerar deras egen trovärdighet om ingenting görs för att stävja eländet.
Berätta sen här vad som händer. Vilken hjälp får du av dem? Det är viktigt även för forats kvalitét och trovärdighet att vi får full uppdatering.
Ett rimligt tack för att vi försöker lära oss att förstå vår situation och hjälpa.
Svara med citat
Gammal 2014-08-24, 10:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det finns en del VVS-företag som utfärdar ett intyg, men tydligen bara de som är anslutna till branchorganisationen "Säker vatten".

http://www.sakervatten.se/om-oss/pre...eninstallation
Svara med citat
Gammal 2014-08-24, 12:52
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det finns en del VVS-företag som utfärdar ett intyg, men tydligen bara de som är anslutna till branchorganisationen "Säker vatten".
Branschansluta utfärdar intyg om jobben som rör deras egen certifiering. Måleribranschen har sin egen organisation. Målningsarbeten utförs av målare, (inte sällan amatörer som tror att de kan) inte av rörmokare eller plattläggare. På totalentreprenad kan man begära att entreprenören inhämtar samtliga UE intyg, fast jag har aldrig varit med om att så har skett. Man brukar istället åberopa totalentreprenörens garantiåtagande som då avser hela jobbet.
Gammal 2014-08-24, 12:54
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:

http://www.sakervatten.se/om-oss/pre...eninstallation
Vill man bygga om i våtrumsmiljön ska man absolut läsa vidare innan man kontaktar en byggare. T ex http://www.sakervatten.se/branschreg...badrummet-ratt
Då får man skjuta upp bygget lite till, eftersom det finns så mycket mer man bör läsa på innan man sätter igång. Men det kan löna sig i det långa loppet.
Svara med citat
Gammal 2014-08-24, 15:31
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Branschansluta utfärdar intyg om jobben som rör deras egen certifiering. Måleribranschen har sin egen organisation. Målningsarbeten utförs av målare, (inte sällan amatörer som tror att de kan) inte av rörmokare eller plattläggare. På totalentreprenad kan man begära att entreprenören inhämtar samtliga UE intyg, fast jag har aldrig varit med om att så har skett. Man brukar istället åberopa totalentreprenörens garantiåtagande som då avser hela jobbet.
Om jag förstått dig rätt så har det ingen betydelse om VVS-firman som man anlitar för en badrumsrenovering är branschansluten eller ej.
Svara med citat
Gammal 2014-08-24, 16:06
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Om jag förstått dig rätt så har det ingen betydelse om VVS-firman som man anlitar för en badrumsrenovering är branschansluten eller ej.
Korrekt. Är jobbet rätt utfört spelar det ingen roll, vid fel ger branschanslutningen inga garantier i sig. Det är avtalet som har tecknats mellan parterna och entreprenadformen som har betydelse.

Fast den här tråden handlar om att en säljare har vilselett en köpare. Harald har satt fingret rätt på vad som gäller juridiskt. Garantifrågan är det säljaren som måste ta tag om han/hon blir "fälld" enligt köplagen.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Takputs som släpper Bertil Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2013-04-10 15:31
Tvist om färg-nyans på staket i brf fari82 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-10-12 22:11
Nyrenoverat och balkong höjer lägenhetspriset - CisionWire Admin Senaste Nytt 0 2010-05-12 10:21
HSB Turning Torso får ny färg Fredde Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2009-10-06 12:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare