Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-07, 10:18
marbyss avatar
marbys marbys är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2014
Standard

140203
Jag kontaktar Trygghansa för att höra om de verkligen anser att det förslag på åtgärd som styrelsen gett om igenspackling verkligen är okej
Jag talar med Bo Stattin som säger att det verkar inte korrekt och inget de skulle godkänna, han menar att styrelsen skall åtgärda dvs riva, han menar även att de ska ta kostnad för byte av brunnar samt röromdragningar, det säger han väldigt bestämt.
Han säger att han ska ringa Camilla omgående
Jag hör inget mer den dagen
140205
Jag får tag i Bo Stattin igen, (som låter lite förvirrad , han säger att han talade med om kund och råkade prata om vårt ärende)
Men iaf, han har talat med Camilla
Nu låter det annorlunda
Nu ska INTE föreningen stå för utrivning
Vi diskuterar länge och han kommer med ett förslag om att de återställer badrummet till det skick som var innan för en summa av 17000
Kostnad för brunnar och rör ska föreningen ta säger han och mailar till Camilla
Vi står för rivning
Jag tolkar det som så här
En hantverkare från förmodligen Pehab kontaktar oss om dag och tid
Han utför detta,

river
fixar skador
Yt och tätskikt på 4 väggar samt golv
Byter 2 brunnar (faktura föreningen)
Rörgenomföring (faktura föreningen)
Kaklar
Lägger matta ( matta finns beställd och skuren hos Matt Jacob, kostnad 1800)

Vi betalar extra kostnad för
annat kakel och mellanskillnad för mattan?
porslin
duschväggar
värmegolv

Rör och eldragning?

Då jag inte riktigt förstår hur han menar , låter han irriterad
Jag skickar ett mail och berhonom att skriftligen förtydliga, men får inget svar
Han lovade att en hantverkare skulle kontakta oss inom 24 timmar
140206
Min sambo försöker få tag på honom hela dagen
En besiktningsman ringer mig och bokar in en tid via Trygg hansa, det är ju bra, men inget han sa ngt om. ..
140207
Försöker få tag i Bo, men talar med hans kollega istället, som säger som Bo saa först
Föreningen SKA utreda, utriva , ev. uttroka, de skall även ta kostnad för brunnar och rör.
Han säger att det kommer att ordna sig, ställ frågor t besiktningsmannen
Han säger att om vi tar det rättslig sak , så kommer vi inte kanske får rätt, vi får rätt.
Låt Trygg Hansa göra allt…
Besiktingman bokad 140212(då är det över 1 månad sedan badrummet stått oåtgärdat)

Svara med citat
Gammal 2014-02-08, 22:48
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Trådskaparen beskriver ett typ exempel som jag stöter på flera gånger per år i mitt arbete. Båda parter har för dålig koll på vem som ansvarar för vad, vilket leder till felaktiga besked, och hemmasnickrade lösningar där helt plötsligt en utomstående (te x försäkringsbolag) bestämmer dagordningen.

Varje förening skall ha en utarbetad rutin för hur man hanterar dessa fall. Rutinen skall alltid följas. Att rutinen är LIKA för alla, samt stämmer med STADGA, är viktigare än att den i alla delar överensstämmer med förekommande utfall i domstol.

----

Här kommer sig en del av de felaktiga beskeden av att TS vill renovera HELA badrummet (vilket många i sittande styrelse har gjort) men i och med skadan så vill TS att föreningen står för en del av renoveringen (vilket alltså inte skett i övriga medlemmars fall, eftersom ingen skada hade hunnit inträffa). Detta skapar avundsjuka och en känsla av att TS skall stå för en större del själv, lika övriga medlemmar.

1) Föreningen besiktar, utreder orsak, samt om det behövs, frilägger skadan och startar uttorkning. Detta skall ALLTID göras.

2) Om skadan i sig inte innebär att hela badrummet behöver göras om, men innehavaren ändå beslutar att den vill "passa på" att göra detta, då prissätts föreningens del, te x att byta ut en gipsskiva. MEN FÖRENINGEN GÖR INGENTING. Istället görs en överenskommelse att innehavaren får ut den peng som föreningen annars hade lagt på denna gipsskiva (+arbete).

3) Föreningens ansvar: Rör och installationer (te x brunn), är också enklast att prissätta, eftersom då kan innehavaren ha en orörd entreprenad, te x med en totalentreprenör som därmed innehar hela arbetsmiljöansvaret samt garantiåtaganden. Man kan dela upp ansvaret mellan olika entreprenörer i badrum, men man skall akta sig för att dela upp beställarsidan också.

Vill föreningen ha kvalitetskontroll över dessa delar, så kan de låta egen besiktningsman kontrollera kritiska skeden (innan igensättning). Föreningen kan INTE ställa krav på att vissa firmor/företag skall användas, i så fall får föreningen själva vackert ikläda sig beställarrollen.

Föreningen kan ej heller KRÄVA mer av innehavaren än vad lagen kräver. Alltså kan inte en förening KRÄVA att innehavaren skall kunna visa upp ett kvalitetsdokument (tätskikt) eller att rörläggaren är auktoriserad av Säker vatten, eftersom detta ej är lagkrav, utan endast rekommendationer från branschen.

Man kan ställa krav på själva utförandet (vilket då lämpligt kontrolleras av en utav föreningen anlitad besiktningsman), men om innehavaren både är blind och valhänt, och ändå själv lyckas peta ihop ett tätt avlopp, så är detta helt okej.

Att TS har haft dålig koll på stadga är helt klart och vanligt. Att styrelsen har det är inte okej, men tyvärr, nästan lika vanligt förekommande.
Svara med citat
Gammal 2014-02-09, 19:26
marbyss avatar
Avancerad medlem

Standard

Vid renovering av badrum

Brf. Solhemshjärta´s regler angående renovering av badrum.

Renoveringar ska göras enligt bygg- och branschregler samt tillverkarnas råd och anvisningar.
Entreprenören som utför arbetet ska vara medlem i Sveriges Byggindustrier.
Yt och tätskiktsarbetet ska utföras av behörig plattsättare anställd i ett behörigt företag. Behörighet utfärdas av Byggkeramikrådet, BKR eller Svensk våtrumskontroll, GVK. Respektive yrkesgrupp ska överlämna intyg och kvalitetsdokument till bostadsrättsinnehavaren. Därefter ska styrelsen Brf.Solhemshjärta ha en kopia av dessa dokument av bostadsrättsinnehavaren.

Med byggregler avser vi:
*Boverkets byggregler.
Med branschregler avser vi följande organisationers regler:
*AB Svensk våtrumskontroll, GVK.
*Byggkeramikrådet, BKR
*VVS-företagen
*Måleribranschens våtrumskontroll, MVK.
Lägenhetsinnehavaren ansvarar för golvbrunn samt vatteninstallationer.

2011-05-24

Styrelsen

Brf.Solhemshjärta

Svara med citat
Gammal 2014-02-09, 20:20
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Fackmannamässigt utfört arbete

Citat:
Ursprungligen skrivet av marbys Visa inlägg
Renoveringar ska göras enligt bygg- och branschregler samt tillverkarnas råd och anvisningar.
Entreprenören som utför arbetet ska vara medlem i Sveriges Byggindustrier.
Yt och tätskiktsarbetet ska utföras av behörig plattsättare anställd i ett behörigt företag. Behörighet utfärdas av Byggkeramikrådet, BKR eller Svensk våtrumskontroll, GVK.
Respektive yrkesgrupp ska överlämna intyg och kvalitetsdokument till bostadsrättsinnehavaren. Därefter ska styrelsen Brf.Solhemshjärta ha en kopia av dessa dokument av bostadsrättsinnehavaren.
Det enda krav som finns är att arbetet ska utföras fackmannamässigt. En styrelse kan inte ställa ovanstående detaljerade krav. Man kan t.o.m. utföra arbetet som lekman själv, så länge arbetet utförs fackmannamässigt. Något "intyg och kvalitetsdokument" behöver inte visas upp på något sätt för styrelsen.

Känns som ni har en maktfullkomlig styrelse där.

Fråga styrelsen med vilken rätt de anser sig kunna ställa dessa krav (enligt vilket regelverk).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-02-10, 15:35
marbyss avatar
Avancerad medlem

Standard

Intressant...

Nu har deras försäkringsbolag tagit över frågan , på onsdag kommer besiktningsman igen...
Handläggaren säger att jag ska inte oroa mig, de tar hand om allt och föreningen ska utreda, riva och återställa plus han ser till att de tar brunnar och rör...
Så vi får väl se

Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 14:27
marbyss avatar
Avancerad medlem

Standard

140217

nu ska inte föreningen stå för något eftersom att vattenskadan som upptäcktes i väggen var torr.....

Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 15:08
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

De skall fortfarande återställa, ifall de rev något för sin undersökning.
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 15:57
marbyss avatar
Avancerad medlem

Standard

De rev bort mattan och det var vi upptäckte ny fuktskada då min sambo började riva

Jag har dokumenterat hela händelseförloppet:
140205
Jag får tag i Bo Stattin igen, (som låter lite förvirrad, han säger att han talade med om kund och råkade prata om vårt ärende)
Men iaf, han har talat med Camilla
Nu låter det annorlunda
Nu ska INTE föreningen stå för utrivning
Vi diskuterar länge och han kommer med ett förslag om att de återställer badrummet till det skick som var innan för en summa av 17000
Kostnad för brunnar och rör ska föreningen ta säger han och mailar till Camilla
Vi står för rivning
Jag tolkar det som så här
En hantverkare från förmodligen Pehab kontaktar oss om dag och tid
Han utför detta,

river
fixar skador
Yt och tätskikt på 4 väggar samt golv
Byter 2 brunnar (faktura föreningen)
Rörgenomföring (faktura föreningen)
Kaklar
Lägger matta ( matta finns beställd och skuren hos Matt Jacob, kostnad 1800)

Vi betalar extra kostnad för
annat kakel och mellanskillnad för mattan?
porslin
duschväggar
värmegolv

Rör och eldragning?

Då jag inte riktigt förstår hur han menar, låter han irriterad
Jag skickar ett mail och ber honom att skriftligen förtydliga, men får inget svar
Han lovade att en hantverkare skulle kontakta oss inom 24 timmar
140206
Min sambo försöker få tag på honom hela dagen
En besiktningsman ringer mig och bokar in en tid via Trygg hansa, det är ju bra, men inget han sa ngt om…
140207
Försöker få tag i Bo, men talar med hans kollega istället, som säger som Bo sa först
Föreningen SKA utreda, utriva, ev. uttorka, de skall även ta kostnad för brunnar och rör.
Han säger att det kommer att ordna sig, ställ frågor t besiktningsmannen
Han säger att om vi tar det rättslig sak, så kommer vi inte kanske får rätt, vi får rätt.
Låt Trygg Hansa göra allt…
Besiktingman bokad 140212(då är det över 1 månad sedan badrummet stått oåtgärdat)
140212
Besiktningsman från Axela på uppdrag av TH här
Även 2 representanter från Storholmen kom- oanmälda
140217
Mailar Bo , får inget svar
Pratar med kolleg T Bo Stattin , denne säger nu att vem som tar brunar beror på vad som står i stadgar (en annan kollega sa att det alltid är föreningen som tar brunnar)Han sa även att eftersom den här fuktskadan var torr, så har inte föreningen med det att göra???
Hela tiden OLIKA!!
Ted R. ringer och vill ha måtten på badrummen, han ska skriva en rapport och skicka till Bo , som förväntas återkomma i slutet på veckan

Svara med citat
Gammal 2015-08-05, 11:23
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ang bedömning av badrums hållbarhet.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Trådskaparen beskriver ett typ exempel som jag stöter på flera gånger per år i mitt arbete. Båda parter har för dålig koll på vem som ansvarar för vad, vilket leder till felaktiga besked, och hemmasnickrade lösningar där helt plötsligt en utomstående (te x försäkringsbolag) bestämmer dagordningen.
Jo Harald är inte ensam om den erfarenheten, enligt vad vi kan studera i många trådar här, därför bör vi kunna resonera vidare.
Harald lämnar klara och tydliga besked på många punkter. Men det finns delar som jag inte håller med om.
Utgångspunkten får inte glömmas bort. Huset ska vårdas, och om någonting går snett, bör vi om möjligt ha agerat så att vi får tillbaks lite på våra dyra försäkringar.
Citat:
Vill föreningen ha kvalitetskontroll över dessa delar, så kan de låta egen besiktningsman kontrollera kritiska skeden (innan igensättning).
Detta förslag är bra tycker jag, och kallar det för förslag A

En bra lösning, ..om den är lättare att genomdriva, än alternativet (som jag tidigare föreslagit) att kräva byggaren på att han ska leverera intyg från entreprenören, eller godkänd granskare om han byggt själv.
Eftersom styrelsen ska bevilja en ansökan, bör det rimligen även ge dem rätten att kontrollera att bygget utförs enl. inlämnade handlingar. Styrelser måste ha tillgång till ett instrument som gör det möjligt att uppfylla kraven på sig (vårda huset).
Ombyggnaden av våtrum måste anses vara av -väsentlig- betydelse för hela föreningen, eftersom byggfel kan ge kostnader för hela föreningen, och ibland katastrof för en efterkommande köpare.
Styrelsen måste kunna -försäkra sig- om att arbetet är utfört på ett sådant sätt att försäkringbolagen inte vägrar betala ersättning vid skada, pga att bygget inte uppfyller deras krav på fackmässighet i utförandet.
Citat:
Föreningen kan INTE ställa krav på att vissa firmor/företag skall användas,
Nej givetvis inte. Men man kan ställa vissa krav på utförandet, vilket du konstarerar själv, och jag återkommer till det senare.
Citat:
Föreningen kan ej heller KRÄVA mer av innehavaren än vad lagen kräver, eftersom detta ej är lagkrav, utan endast rekommendationer från branschen.
Rekommendationer som har synnerligen stor betydelse vid efterföljande bedömning av skador!
Lagen både kan och måste kompletteras med specifika krav enligt stadgarna.
Citat:
Alltså kan inte en förening KRÄVA att innehavaren skall kunna visa upp ett kvalitetsdokument (tätskikt).
Då arbetar vi enligt ditt förslag i A ovan!
Med uttrycket -fackmässighet- har man kort beskrivit bransch-kraven. Uppfyller man inte dessa krav enligt granskaren efter bygget, eller försäkringsbolagens granskning efter en skada, blir det troligen inga pengar från försäkringsbolagen!
Det här känner styrelser till, och jag tror att även domstolar tar hänsyn till detta.
Eftersom styrelsens ansvar finns där, uttalat i detta faktum att den ska godkänna bygglovshandlingarna, måste väl byggaren kunna påtvingas ett samarbete***, som innebär att styrelsen får tillåtelse att skicka in sin egen utvalda besiktningsman vid lämplig tidpunkt, enl punkt A.
Föreningen kan inte bara låta medlemmar härja fritt efter eget gottfinnande, och riskera att snart stå där med ett antal vattenskador, som inte heller försäkringsbolagen betalar för.
När dessa upptäcker att ingen besiktning gjordes vid ombyggnaden, kan man ta gift på att de kommer att granska extremt noggrant med egen granskare i efterhand. Det blir m a o risk för dyra ombyggnader för hela föreningen, utan ekonomiskt stöd av försäkringbolagen. Det är min tro.
Citat:
Man kan ställa krav på själva utförandet.
Såvitt jag förstår talar vi nu samma språk?
Och utförandet måste kunna kontrolleras av styrelsen enl. A.
Citat:
Varje förening skall ha en utarbetad rutin för hur man hanterar dessa fall. Rutinen skall alltid följas. Att rutinen är LIKA för alla, samt stämmer med STADGA, är viktigare än att den i alla delar överensstämmer med förekommande utfall i domstol.
Men har man sagt A får man även säga B, heter det ju.
Alltså, det krävs ett B.
***Man bör kunna skriva in i STADGARNA att medlemmen måste bereda styrelsen tillfälle att granska fackmässigheten.

Återigen en tråd där trådskaparen inte låter oss vara med om finalen. Synd!
Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 10:52
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av marbys Visa inlägg
Kontaktade en jurist i bostadsrätt, de ville inte åta sig för de hade Storholmen som klienter!!!
Känner igen det där. Finns det några bostadsrättsjurister värt namnet som inte redan är uppknytna till de stora trollen?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bostadsrättsföreningar med stadgar som alltid tillåter andrahandsuthyrning utan skäl? neptunus Bostadsrättsforum 30 2014-04-28 20:29
Alltid motioner till en extrastämma? Renkött Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-11-15 18:33
Uthyrarna hålls alltid ansvariga - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-11-08 20:20
Styrelseallierades motioner bifalles alltid! Krickan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-05-14 21:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare