Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-30, 10:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Badrumsrenovering, viktigt och oviktigt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nä. Till att börja med krävs stämmans beslut. Därefter kommer hyresnämnden.
Till att börja med var det inte så jag menade, utan vad jag skrev syftade på att det jag skrev var punkt #1 i min kommentar.
Sedan är det givetvis rätt att stämmans beslut kommer före hyresnämndens godkännande. Har skrivit detta i forumet kanske 100 gånger tidigare
.

Citat:
Medlemmarna äger föreningen. Medlemmarna är stämman. Om stämman vill ha en "hög" grundstandard, så blir det detta.
Som jag skrev; under förutsättning att regelverket följs och hyresnämnden ger sitt godkännande.

Citat:
Adde blandar ihop korten hur man skyddar medlemmarnas förmögenhet, och undviker att gynna en medlem på andra medlemmars bekostnad.
Jag tyckte inte Adde blandade ihop något, men du kanske gör en annan tolkning än vad jag gjorde av vad Adde skrev.

Citat:
Vi ska också komma ihåg att fördyringen mellan tex klinker och plastmatta är inte speciellt stor när man redan bestämt att alla badrum skall rivas, men den kan utgöra en inte obetydlig skillnad i försäljningspris på den enskilda lägenheten.
Det har du säkert rätt i, och man ska också komma ihåg att smaken är olika samt att en medlem inte är helt rättslös.

Citat:
Onödigt att du rör till det ytterligare med denna synpunkt.
Själv tycker jag inte det är onödigt att påpeka något som hör till det viktigaste att tänka på vid stambyte.

Citat:
För absoluta majoriteten av badrum blir detta aldrig aktuellt.
Eller så blir det aktuellt för den absoluta majoriteten av lägenheter där stambyte görs? Vem vet?

Citat:
Du får gärna ge ett exempel på vad du avser?
Tja, kanske de stammar som flyttas ut i lägenheten från att tidigare varit placerade bakom väggar. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att de förändringar som görs kan skapa konflikter med stadgar, och det måste man beakta i samband med stamrenovering. Förmodligen alltför vanligt att man missar på detta.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 10:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Citat:
För absoluta majoriteten av badrum blir detta aldrig aktuellt.
Eller så blir det aktuellt för den absoluta majoriteten av lägenheter där stambyte görs? Vem vet?
Tja, kanske en som genomfört över 1 000 stambyten inom Brf?

Citat:
Tja, kanske de stammar som flyttas ut i lägenheten från att tidigare varit placerade bakom väggar
Hur menar du att dessa var medlemmens underhållsansvar tidigare då? Nä, kom igen nu, antingen har du exempel, eftersom du tycker detta är viktigt, eller så chansade du bara.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 10:50
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Vem vet?

Citat:
Tja, kanske en som genomfört över 1 000 stambyten inom Brf?
1.000 stambyten inom brf? Du menar att du genomfört stambyte i 1.000 brf:ar. Tillåt mig i så fall tvivla... starkt!
Men nej, även om en sådan person hade funnits, så är det inget som i sig innebär att denna person känner till detta
.

Citat:
Hur menar du att dessa var medlemmens underhållsansvar tidigare då?
Har jag skrivit detta?
Jag förtydligade ju mig i att ansvarsfördelningen kan förändras genom ett stambyte!

Det kan säkert gå åt bägge hållen, men det är avhängigt vad stadgarna säger, och de är ju som du vet inte identiska för alla brf:ar, och det går därför inte att säga att en sak gäller i alla brf:ar utan hänsyn till varje brf:s specifika stadgar.

Citat:
Nä, kom igen nu, antingen har du exempel, eftersom du tycker detta är viktigt, eller så chansade du bara.
Men jag har ju skrivit spaltmeter om detta de senaste åren (med exempel från bl.a. den brf där jag själv bor)! Har du missat detta?
Jag chansar inte utan refererar till hur verkligheten ser ut
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 10:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
1.000 stambyten inom brf? Du menar att du genomfört stambyte i 1.000 brf:ar.
Jag menade 1 000 badrum, och det var kraftigt i underkant. Har varit både platschef, arbetsledare, hantverkare, projektledare samt rådgivare vid olika stambyten sedan 2003.

Citat:

Hur menar du att dessa var medlemmens underhållsansvar tidigare då?

Har jag skrivit detta?
Här skrev du det:

Citat:
Till detta vill jag även tillägga att det kan bli så märkligt att stambyte leder till att föreningen permanent övertar ansvaret för det som annars hör till bostadsrättshavarens ansvar.
Och sedan:

Citat:
Tja, kanske de stammar som flyttas ut i lägenheten från att tidigare varit placerade bakom väggar.
Så återigen. Vad exakt avser du för något som föreningen "permanent övertar" ansvaret för efter stambytet, som "annars hör till bostadsrättshavarens ansvar"??

Eftersom jag vet något exempel, så är jag förbaskat nyfiken, hur får du ihop "spaltmeter"???
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 11:10
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Frågor & svar, stamrör i brf

Citat:
Jag menade 1 000 badrum, och det var kraftigt i underkant. Har varit både platschef, arbetsledare, hantverkare, projektledare samt rådgivare vid olika stambyten sedan 2003.
Ok, det var en annan femma. Med denna erfarenhet är du då säkert väl insatt i stambyten. Det innebär dock inte att du vet allt. Jag är t ex expert på sökmotoroptimering och har jobbat med detta i en massa år, men trots detta finns det en hel del jag inte känner till inom detta område (även om det då kanske mest är lite oviktigare saker).

Om du missat att kommentera när jag skrivit om stamrören tidigare (vilket jag inte minns på rak arm om du gjort eller ej) så sparar vi detta till när tiden medger det och förlägger diskussionen i en tråd där frågan hör mer hemma än här. Hoppas det är ok med dig, för just nu måste jag koncentrera mig på andra frågor.

För dina frågor/kommentarer i övrigt (utom sista frågan som jag inte förstår) så finns svaren (och kommentarer) i mitt föregående inlägg.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 11:45
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Adde Visa inlägg
Föreningen kan inte tvinga dig att skriva på några avtal överhuvudtaget, det är bara att vägra (och ja, när du väl har skrivit på avtal så har du ingått avtalet).
Ja så är det ju. Jag skulle dock kunna tänka mig att det blir så att de som röstade för ROT-modellen kommer att skriva på det individuella avtalet.
Sedan kommer man antagligen att sätta press på dom som vägrar skriva på eftersom det annars blir så att de som skriver på får betala badrumsrenoveringen själva medan dom som inte skriver på har rätt att få badrummen återställda av föreningen.

Det bästa vore väl därför om man kunde ta ett nytt stämmobeslut som upphäver stämmobeslutet om att medlemmarna ska ingå individuella avtal med entreprenören och själva betala återställandet av badrummen.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 12:54
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ändra stämmobeslut

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det bästa vore väl därför om man kunde ta ett nytt stämmobeslut som upphäver stämmobeslutet om att medlemmarna ska ingå individuella avtal med entreprenören och själva betala återställandet av badrummen.
Instämmer, och jag skulle t o m vilja sträcka mig så långt att säga att det är det enda rätta att göra i detta läge.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 13:23
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Att Harald har erfarenhet av stambyte/badrumsrenovering från utförarsidan med vad som är praktiskt ur entreprenadsynpunkt betyder inte att bostadsrättsföreningsjuridiken har beaktats. Några synpunkter om stämmobeslut.

Citat:
... Stämmobeslutet upphäver dessutom underhållsfördelningen enligt stadgar, temporärt, eftersom det är enda sättet man kan lösa ansvar och garantier på. Och behovet att köra över några medlemmar (ja det måste man alltid göra, tyvärr).

Det här är heller inte korrekt. Efter stämmobeslut i laga ordning, och efter entreprenadstart, är hela fastigheten att beteckna som entreprenadområde. ...
Man kan inte genom stämmobeslut strunta i föreningens stadgar, inte ens temporärt. Vill man ändra ansvarsfördelningen får man vackert ändra i stadgarna (man kan för all del lägga in en paragraf om att endast vid stambyte ansvarar föreningen för ytskikt etc, för att inte dras med underhållsansvar under resten av tiden).

Bostadsrättslagen hänvisar till lagen om ekonomiska föreningar, där det står (min fetstil):
"
6 kap 13 § Styrelsen eller annan ställföreträdare för föreningen får inte företa en rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
2st En ställföreträdare får inte följa sådana föreskrifter av föreningsstämman eller annat föreningsorgan som inte är gällande därför att de står i strid med denna lag eller stadgarna.
"

Vidare står det:
"7 kap 17 § Om ett beslut av föreningsstämman inte har kommit till i behörig ordning eller i övrigt strider mot denna lag eller mot stadgarna, kan talan mot föreningen om att beslutet ska upphävas eller ändras föras av föreningsmedlemmar, innehavare av förlagsandelar, styrelsen, styrelseledamöter eller verkställande direktören.
2st Talan ska väckas inom tre månader från dagen för beslutet. Väcks inte talan inom denna tid, är rätten till talan förlorad.
3st Talan får väckas senare än vad som sägs i andra stycket, när
  • 1. beslutet är sådant att det inte lagligen kan fattas ens med alla medlemmarnas samtycke,
  • 2. samtycke till beslutet krävs av alla eller vissa medlemmar och sådant samtycke inte har getts, eller
  • 3. kallelse till stämman inte har skett eller de bestämmelser om kallelse som gäller för föreningen har eftersatts i något väsentligt avseende.
"

Man kan av ovanstående förstå att om en stämma fattar beslut som strider mot föreningens stadgar (eller lag) kan beslutet dels klandras i domstol, samt att styrelsen inte får verkställa beslutet.

Det krävs i sig inget stämmobeslut för att besluta om stambyte, det är föreningens styrelse som ansvarar för underhållet (samt att höja/sänka avgifterna). För att dra in pengar genom insatshöjning krävs stämmobeslut och godkännande av hyresnämnden. Att besluta om att medlemmar ska skriva på avtal och ta lån går inte.

Att det ofta är bekvämt att göra på ett sätt som inte har stöd i lag eller stadgar är en sak, och så länge ingen tar strid för sin rätt går det naturligtvis bra. Man kan göra vad som helst så länge ingen protesterar.

Det bästa vore naturligtvis att upphäva stämmobeslutet, alternativt att styrelsen förklarar att det strider mot lag och stadgar och därför inte kan genomföras.
Fast det är nog inte så troligt (är det någonsin enkelt att få en styrelse eller stämma att ändra sig?), så frågan är vad som den enskilde som är emot det hela kan göra?
- Klandra stämmobeslutet i domstol (tar lång tid och kan vara kostsamt)
- Vägra skriva på något avtal, och kräva att föreningen återställer badrum till miniminivå ändå.

Hela frågan tycks ha sitt ursprung i ROT-regler som skattemässigt gynnar viss uppdelning av kostnader. Detta är dock inget giltigt argument för att åsidosätta bostadsrättslagen eller föreningens stadgar.

Återigen, att fatta stämmobeslut om att medlemmar ska skriva på avtal är fullkomligt vansinnigt.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 14:15
Yotta-medlem

Standard

Ja, att Adde har begränsad erfarenhet kring stambyten är ju helt klart.

Förövrigt så hjälper jag idag flera föreningar med stambyten, och då är det den juridiska biten det handlar om. Har även utbildat ett antal "bostadsrättsjurister" i ämnet, då jag har den unika kompetensen att både förstå lagparagrafer samt dessutom byggtekniskt kunnande och praktisk erfarenhet av arbetenas utförande.

Men det hör egentligen inte hit. Fast jag gick igång lite där med Admin. Och till Adde:

Jo, faktiskt är det så att stambyte kräver stämobeslut. Detta efterom det inte är möjligt att genomföra detta, utan att göra ingrepp på bostadsrättsinnehavarnas område.

Du är fortfarande fel ute i dina paragrafer. LeF 6:13 handlar om att ingen enskild eller grupp av enskilda skall gynnas PÅ BEKOSTNAD av någon annan enskild eller grupp. Men det är inte fråga om det vid stämmobeslutet för stambytet. Stämmobeslutet säkerställer en likvärdig nivå FÖR ALLA, och höjden på den ribban sätter stämman. Ingen miniminivå kommer här i fråga, eftersom det blir lika för alla.
Ett utökat utförande hanteras som tillval hos totalentreprenören. På så vis kan alla (inom de begränsningar som entreprenören klarar av att tillhandahålla) få sin nivå av renovering. Men "golvet" sätter stämman.

Verkan av stämmans beslut, Ja till stambyte, blir att underhållsansvaret tillfälligt förs över från innehavare till förening vad gäller ytskikt och porslin. Detta är utrett av jurister i flera fall som gått till domstol.

Jag har givetvis även stött på allehanda bråkstakar, som vägrar släppa in hantverkare eller som inte vill skriva på stämmobeslutet i efterhand. Men ni behöver inte vara oroliga. Alla dessa badrum blir också de stambytta och renoverade till sist. Lite mera pyssel bara, pyssel som fördyrar för alla.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 15:39
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

LeF 6:13 handlar inte bara om att en grupp inte får gynnas på bekostnad av någon annan. 2st handlar kategoriskt om att man inte ska verkställa stämmobeslut som strider mot stadgar. Vill man att föreningen ska ta på sig större ansvar än stadgarna säger får man faktiskt ändra stadgarna (så krångligt är det inte).
En liknelse; Om en stämma skulle besluta att rusta upp allas lägenheter med nya fina tapeter, trots att stadgarna säger att ytskikt är lägenhetsinnehavarens ansvar, så strider detta mot stadgarna, även om det blir lika för alla.

Du får gärna utbilda mig också om var det står att stambyten kräver stämmobeslut, samt vilka fall som finns avgjorda i domstol (det finns inga relevanta fall under de vägledande avgöranden på domstolsväsendets hemsida http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp).

Återigen, BrF:
"
7kap 4 § Sedan tillträde medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte enligt 12 § vilar på bostadsrättshavaren.
"

Föreningen är alltså skyldig att byta stammen när det behövs, och lägenhetsinnehavaren är likaledes skyldig (BrL 7 kap 13 §) att lämna tillträde till föreningen för att föreningen ska kunna utföra det underhållsarbete som föreningen svarar för. Inget stämmobeslut krävs.

Det krävs dock föreningsstämmobeslut för till exempel förändringar av föreningens fastighet, se BrL 9 kap 15 § och hänvisningar därifrån. Speciellt om en lägenhet ska förändras krävs stämmobeslut och medlemmens samtycke, eller godkännande av hyresnämnden, BrL 9kap 16§. Men det är det inte fråga om här eftersom det är underhåll som ska utföras, inte förändringar.

Att styrelsen konsulterar medlemmar med en stämma innan beslut som innebär stora kostnader för föreningen, som ett stambyte, är naturligtvis bra (om inte annat för sammanhållning och delaktighet), men inget lagkrav (om det borde vara ett krav eller inte är annan fråga).

Återigen, att något är praktiskt, eller brukar göras och ingen protesterar, betyder inte att det har stöd i lag.

Avslutningsvis, även om 'golvet' = lägstanivån som föreningen kommer återställa badrum till kom överens på stämma/styrelsebeslut (miniminivå är ju inte klart definierat så det finns nog utrymme för vissa variationer), så kan inte föreningen ta betalt (låta lägenhetsinnehavarna) betala för denna grundnivå. Det betalas av föreningen (via avgift eller insatshöjning). Endast frivilliga tillval kan lägenhetshavarna få betala.

Glöm inte att tråden började med att stämman beslutat att medlemmar ska betala för något som föreningen tänker utföra som en miniminivå, samt att medlemmar ska skriva på avtal och ta lån. Det är det beslutet som är felaktigt, inte att stambytet görs.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
Ska balkongrenoveringar i brf finansieras med privata lån? Brynhilde Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 37 2013-06-23 02:18
En rättvis modell för balkongbygge i BRF kluringen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2013-06-23 00:28
Modell för styrelsearvode balis Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2013-03-17 14:32
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts nysson Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2008-09-02 23:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare