Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-26, 08:48
tobiassthlm tobiassthlm är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Tobias, du röstade via fullmakt säger du. Röstade du då för att skuldsätta dig?
Nej, jag röstade för att föreningen skulle ta hela kostnaden. Röstade som sagt via ombud. Ombudet var tvunget att själv vara medlem i föreningen och då jag inte känner någon av mina grannar så gav jag min fullmakt och skriftligt besked (signerat av 2 utomstående vittnen) till en medlem i styrelsen som skulle hjälpa mig.

Det som skrivs om det alternativet jag röstade för är "stämman avvisade alternativet innebärande att föreningen ska finansiera hela stambytet"

Sedan skrivs det att en enhällig stämma valde rot-modellen.

Det verkar som att mitt alternativ plockades bort innan röstningen gjordes och därmed försvann min röst.
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 09:29
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Stämmoprotokoll manipulerat av styrelsen i brf

Om så är fallet har
- Förvaltaren Botema Fastighets AB via Björn Andersson, tillika stämmoordförande
- Sekreteraren i föreningen, tillika sekreterare på stämman
- Vice ordförande i föreningen, tillika justerare och rösträknare på stämman
- Styrelsesuppleant, tillika justerare och rösträknare på stämman
manipulerat stämmoprotokollet. Därmed vet ingen hur mycket annat som är lögner, och stämmoprotokollet är inte vatten värt.

Att styrelser i brf:ar försöker få sin vilja igenom genom att bryta mot lagar är tyvärr alltför vanligt, och det lyckas bara så länge medlemmarna är okunniga om vad som gäller, och medlemskontroll saknas i föreningen.

Hur i allsin dar kan ni i er brf ha medlemmar från styrelsen/partiska personer på alla poster på stämman? Det borde ju inte vara en enda partisk person på dessa poster!

Be styrelsen svara på hur många närvarande röstberättigade som deltog på denna stämma om stambyte, hur många fullmakter som tillkom utöver de närvarande röstberättigade och exakt hur röstresultaten utföll.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-26 klockan 09:46.
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 12:06
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Ett yttrande i Bostadsrättsnämnden kostar 800 kr, men till vilken nytta? Det är som att betala för att få bekräftat av någon att vatten kan frysa till is.
Det som kommer att hända är förmodligen att det kommer att delas ut en blankett till alla med bostadsrättshavarens individuella avtal
med entreprenören som ger bostadsrättshavaren betalningsansvaret för badrumsrenoveringen och ROT-avdragsrätt.

Den som vägrar skriva under och lämna tillbaka blanketten kommer förmodligen att utsättas för starka påtryckningar att skriva på
både från styrelsen och kanske även utsättas för påtryckningar från andra medlemmar.

Om man skriver på och lämnar tillbaka detta papper så är det nog kört. Då anses man förmodligen ha samtyckt till upplägget.

Det är i denna situation, när man ska stå emot påtryckningarna att skriva under,
som jag tror att ett utlåtande från Bostadsrättsnämnden skulle vara ett bra moraliskt stöd.
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 07:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Då är det vissa, få, föreningar som lyckats handla upp en entreprenör som är villig att fakturera föreningen stam renoveringen, och sedan var och en för badrummets inredning. Hela upplägget är puckat, och föreningen med dess medlemmar blir garanterat blåsta.

Ingen seriös entreprenör kan hantera det faktum att han har 100 beställare (om det är 99 lgh) istället för en, med oförändrat pris och garantivillkor. Alltså måste han för att överhuvud taget kunna administrera detta, samt skydda sig vid alla gränsdragningsproblem som uppstår i de badrum som inte blir godkända (eller skador inom garantitid, 5 år), ta ut ett högre pris.
Ja så verkar även företaget Titania se det på sin hemsida. Dom avråder starkt från upplägget och skriver att deras erfarenhet är att det fungerar i små föreningar med högst 10 lägenheter.

I SBC:s faktablad om stambyte nämns inte någon variant med ROT-avdrag överhuvudtaget. SBC skriver att det anses att en förening är skyldig att återställa lägenheten efter stambytet
och att i t ex ett badrum ska nya tät- och ytskikt anbringas.

Problemet är ju också att det inte går att tvinga medlemmarna att skriva individuella avtal med entreprenören. Inte heller om det tagits ett stämmobeslut om att så ska ske.
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 14:13
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag är lite förvirrad av de kalkyler som föreningen lagt ut. De antar att man vid ROTmodellen ska få ett avdrag på 37 500, men det förutsätter ju dels att arbetskostnaden verkligen blir 75 tkr och dels att de boende inte varken utnyttjat detta skatteavdrag eller att de har så hög skatt att det räcker.
Sen nämns vissa summor som medlemmarna ska låna, vid rotmodellen en summa och kapitaltillskott en annan summa. Varför desa olika summor? Det blir svårt att jämföra alternativen.
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 18:15
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Kort sammanfattning av ansvar (som jag hoppas att Admin håller med om): Föreningen är skyldig att underhålla fastigheten, inklusive att göra stambyten när det behövs. Det kan inte en bostadsrättshavare neka även om det innebär åverkan på ett splitter nytt badrum. Föreningen är vidare skyldig (så som jag tolkar lagen och kommentarer till den) att återställa skador som orsakas under underhållsarbetet så att lägenheten går att använda. Alltså någon slags miniminivå i badrum (våtskikt, fungerande handfat, toalett etc). Men ytskikt och utrustning är i allmänhet lägenhetsinnehavarens ansvar; vill man ha bättre/finare får man fixa det själv.

Vidare, beroende på stadgar förståss, får nog inte föreningen inreda folks badrum till en högre standard än den som den är skyldig att göra, dvs miniminivå.
Stadgar talar faktiskt (i allmänhet) om både vad föreningen är skyldig att göra, samt vad föreningen inte ska spendera pengar på, dvs, det som är lägenhetsinnehavarens ansvar.

En ofta använd lösning är att föreningen ordnar miniminivå (på föreningens bekostnad) med tillval för de som vill ha bättre standard, och lägenhetsinnehavaren betalar då för dessa tillval.

I ditt fall är styrelsen helt fel ute. Föreningen har inte rätt att ta ut några pengar för sådant som föreningen är skyldig att göra utom i den vanliga avgiften, eller i god ordning beslutad insatshöjning (som ska godkännas av hyresnämnden om inte 100% har röstat för). Föreningen är skyldig att återställa badrum i funktionellt skick.
Om du vill ordna ett finare badrum så är det upp till dig, du betalar, ditt ansvar att fixa entreprenör och allt annat.

Föreningen kan inte tvinga dig att skriva på några avtal överhuvudtaget, det är bara att vägra (och ja, när du väl har skrivit på avtal så har du ingått avtalet). Man kan överhuvudtaget inte tvinga folk att ingå avtal.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 20:19
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Bostadsrättshavarens ansvar kan bli föreningens ansvar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Adde Visa inlägg
Men ytskikt och utrustning är i allmänhet lägenhetsinnehavarens ansvar
Instämmer med din redogörelse, vill bara trycka på den del där det ofta blir fel i brf:arna.

Ytskiktet är mycket riktigt bostadsrättshavarens ansvar, men det finns lägen när ytskiktet blir föreningens ansvar.

1. Skada
Om en skada från det som hör till föreningen orsakar en skada på det som hör till bostadsrättshavaren så är det föreningens fulla ansvar att åtgärda även det som hör till bostadsrättshavaren.

Alltså samma som Nisse Hulth kommer till din lgh och råkar förstöra något i lägenheten då Nisse bli skyldig att återställa skadan till som minst ursprungligt skick.

2. Underhåll
Samma princip gäller om brf:en gör en underhållsåtgärd som påverkar din lgh, då har föreningen det fulla ansvaret att återställa det som skadats i din lgh
.

Alltså precis som du skriver;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Adde Visa inlägg
Föreningen är vidare skyldig (så som jag tolkar lagen och kommentarer till den) att återställa skador som orsakas under underhållsarbetet så att lägenheten går att använda. Alltså någon slags miniminivå i badrum (våtskikt, fungerande handfat, toalett etc).
Ville bara förtydliga vad du skrev så att ingen missar detta (mer än vad det tyvärr ofta görs i brf:ar).

Ovanstående utan att blanda in försäkringsbolagens ansvar åt ena eller andra hållet, eftersom försäkringsbolagen lever sitt eget liv och skrattar åt oss dumma försäkringstagare som inte kräver försäkringsavtal som inte kan tolkas ungefär hur man vill (och därför som regel resulterar i det som är fördelaktigast för försäkringsbolaget).

Instämmer även med vad du skriver i övrigt.

Och som Clabbe skriver här tidigare verkar det som om styrelsen försökt manipulera siffrorna för att det ska se bättre ut än vad det är att föreningen skulle nyttja ROT-avdraget enligt deras modell.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ja så verkar även företaget Titania se det på sin hemsida. Dom avråder starkt från upplägget och skriver att deras erfarenhet är att det fungerar i små föreningar med högst 10 lägenheter.
Jag är inte förespråkare för en gemensam upphandling av badrumsrenovering, men det är en definitionsfråga vad som menas med vad som "fungerar". Jag tror nog att det skulle kunna fungera ganska bra på frivillig basis... i teorin. Precis som med allting annat är det naturligt att det blir billigare om ett större arbete beställs samtidigt. Men sedan är det vissa faktorer som gör att det inte fungerar i praktiken. Den viktigaste är kanske att upphandlingen måste göras professionellt, och det finns nog få som behärskar detta. Om det är 10 eller 100 lägenheter tror jag inte spelar så stor roll.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 21:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
En ofta använd lösning är att föreningen ordnar miniminivå (på föreningens bekostnad) med tillval för de som vill ha bättre standard, och lägenhetsinnehavaren betalar då för dessa tillval.
Jag skulle säga nästan rätt, men inte helt. Föreningens skyldighet att återställa till "minimistandard", skyldighet både mot medlemen (som har rätt att kräva åtminstone det) och mot övriga medlemmar (som har rätt att kräva att föreningen inte gör något utöver det), gäller inte riktigt vid ett stambytesscenario, där alla lgh påverkas.

Vid stambytet är det istället så att stämman beslutar om vilken nivå man ska ha. Och eftersom det blir lika för alla så saknar argumentet "minimistandard för att spara pengar" helt relevans. Stämmobeslutet upphäver dessutom underhållsfördelningen enligt stadgar, temporärt, eftersom det är enda sättet man kan lösa ansvar och garantier på. Och behovet att köra över några medlemmar (ja det måste man alltid göra, tyvärr).

Citat:
Om du vill ordna ett finare badrum så är det upp till dig, du betalar, ditt ansvar att fixa entreprenör och allt annat.
Det här är heller inte korrekt. Efter stämmobeslut i laga ordning, och efter entreprenadstart, är hela fastigheten att beteckna som entreprenadområde. Det innebär att totalentreprenören äger allt ansvar för ev. arbetsplatsolyckor som kan tänkas ske tills entreprenaden är återlämnad. Därför får inga andra entreprenörer, än de som är sanktionerade av totalentreprenören, finnas och utföra arbeten inom entreprenadgräns. Alltså kan inte medlemmarna hux flux ta dit andra som gör delar av arbetena, så länge huvudentreprenaden pågår.

Jag har varit med om ett par fall, där medlemmar absolut inte vill att föreningens entreprenör ska göra ytskikten, utan de vill anlita egna hantverkare. Då har vi löst det så att rivning och rörarbeten görs klara, rören pluggas, och sen får dessa personer vackert vänta tills efter huvudentreprenadens avslutande innan de själva tar dit folk. Vet en som satt utan skithus i 1,5 år på grund av sin tjurighet.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 09:13
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ett steg djupare....

Fast det Adde skrev vill jag nog hävda var korrekt, även om vissa bitar inte var definierade i detalj, och vissa ord kanske inte var utvecklade i sin helhet.

Citat:
Vid stambytet är det istället så att stämman beslutar om vilken nivå man ska ha. Och eftersom det blir lika för alla så saknar argumentet "minimistandard för att spara pengar" helt relevans.
Till att börja med krävs hyresnämndens godkännande om föreningen förändrar det som hör till enskilda medlemmars ansvar i lägenheten.
Sedan saknar ordet "minimistandard" inte helt relevans. Ju större förändringar av det som hör till bostadsrättshavaren som stämman ska besluta om desto svårare kan det bli att få igenom beslutet bland medlemmarna och dessutom troligen svårare att få hyresnämndens godkännande
.

Men det är svårt att definiera detta i allmänna termer.

Det är också viktigt att understryka vad Harald tillägger;
Citat:
Stämmobeslutet upphäver dessutom underhållsfördelningen enligt stadgar, temporärt, eftersom det är enda sättet man kan lösa ansvar och garantier på. Och behovet att köra över några medlemmar (ja det måste man alltid göra, tyvärr).
Till detta vill jag även tillägga att det kan bli så märkligt att stambyte leder till att föreningen permanent övertar ansvaret för det som annars hör till bostadsrättshavarens ansvar. Så det gäller att tänka sig för väldigt noga här, så att föreningen inte försätter sig i en för all framtid problematisk situation i onödan.

Vad Adde säger om finare badrum vill jag också hävda är korrekt. Men om man sedan går in på detaljnivå finns det naturligtvis en del att tänka på för att det ska bli rätt.

Jag är ingen byggare så jag kan inte säga vad som gäller rent generellt för vem som får göra vad och när enligt specifika byggregler, men i den brf där jag bor och andra brf:ar jag känner till så har det fungerat alldeles utmärkt ett föreningens entreprenör "samverkat" med de enskilda medlemmarnas entreprenör vid återställning av badrum. Så skedde bl a med mitt eget badrum.
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 09:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Till att börja med krävs hyresnämndens godkännande.....
Nä. Till att börja med krävs stämmans beslut. Därefter kommer hyresnämnden.

Medlemmarna äger föreningen. Medlemmarna är stämman. Om stämman vill ha en "hög" grundstandard, så blir det detta.

Adde blandar ihop korten hur man skyddar medlemmarnas förmögenhet, och undviker att gynna en medlem på andra medlemmars bekostnad. Det är inte vad det är fråga om när en stämma beslutar om en "hög grundstandard".

Vi ska också komma ihåg att fördyringen mellan tex klinker och plastmatta är inte speciellt stor när man redan bestämt att alla badrum skall rivas, men den kan utgöra en inte obetydlig skillnad i försäljningspris på den enskilda lägenheten.

Citat:
Till detta vill jag även tillägga att det kan bli så märkligt att stambyte leder till att föreningen permanent övertar ansvaret för det som annars hör till bostadsrättshavarens ansvar.
Onödigt att du rör till det ytterligare med denna synpunkt. För absoluta majoriteten av badrum blir detta aldrig aktuellt. Du får gärna ge ett exempel på vad du avser?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
Ska balkongrenoveringar i brf finansieras med privata lån? Brynhilde Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 37 2013-06-23 02:18
En rättvis modell för balkongbygge i BRF kluringen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2013-06-23 00:28
Modell för styrelsearvode balis Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2013-03-17 14:32
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts nysson Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2008-09-02 23:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare