Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-20, 11:42
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Hur är gamla badrum från 30-40-tal gjorda. Är klinkerplattorna bara murade direkt på betongbjälklaget? Själva klinkerplattorna är väl helt täta ?
Jag tror att klinkerplattor av naturen är otäta. Om de inte är glaserade. De är gjroda av ett poröst material.
Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 12:10
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Vem var det som påstod att betong är ogenomträngligt för vatten?

Annars diskuterade jag denna bok med en Professor i matematik och astronomi på Sthlms universitet så sent som 19 januari. Han anser att boken är en smula kontroversiell i forskarvärlden. Inte för att den skulle innehålla sakfel, utan därför att den driver en del med viss forskning och de resultat den kommit fram till. Så här i efterhand, när nya rön framkommit som motsäger tidigare teorier.

Det är rätt Kluringen. Man ska aldrig ge upp. Det är bara att slå huvudet i väggen. Oavsett fakta. Det är bland annat det som Bryson kritiserar i sin bok. Så du är i gott sällskap.
Jag vidhåller fortfarande att vatten inte tränger igenom betong av hög kvalitet. Vidhåller även att armeringen inte rostar heller om täckskitet är tillräcklig tjock. Man kan till och med använda betong för att rostskydda stålkonstruktioner.

Du har mängder med byggnader runtom i landet som är vattentäta betongkonstruktioner. Kraftverk och vattentorn står bevisligen emot väldigt höga vattentryck. Ett av de vackraste byggnadsverken är svampen i Örebro som rymmer några millioner liter vatten. Visst tränger det in fukt i betongen, men det rinner inte igenom utan dunstar bort på ett naturligt sätt.

Inget hokus pokus, bara vanlig betong av hög kvalitet. I princip kan all betong med en tryckhållfasthet > = 40 Mp klassas som vattentät kvalitet. För vattentäta konstruktioner tillämpas speciella metoder för att få gjutskarvar och rörgenomföringar täta.

Att diskutera betongteknik med professorer i matematik och astronomi är värdelöst, de är kunniga i matte och astronomi.
Gammal 2013-02-20, 12:45
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Hur är gamla badrum från 30-40-tal gjorda. Är klinkerplattorna bara murade direkt på betongbjälklaget? Själva klinkerplattorna är väl helt täta ?
Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag tror att klinkerplattor av naturen är otäta. Om de inte är glaserade. De är gjroda av ett poröst material.
Det är som Clabbe säger, plattorna är otäta. Det hjälper inte om de är glaserade eftersom fogarna också är otäta. Det förekom att man la plattorna direkt på bjälklaget. Det fungerar ändå om bjälklaget är tät, betong till exempel. Men det fanns tätningsmaterial även på 30 – 40 talet, även tidigare också. Om underlaget var träbjälklag har man tätat. Man kunde faktiskt bygga förr också.
Gammal 2013-02-20, 12:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Att diskutera betongteknik med professorer i matematik och astronomi är värdelöst, de är kunniga i matte och astronomi.
Och alla förstår inte vad de läser. Jag diskuterade författaren Bill Brysons bok "A short History of Nearly Everything", som du kallar populärvetenskaplig, med denne Professor. Det framgår rätt tydligt om du läser inlägget en gång till.

Har du ett bibliotekskort kan du låna boken på Biblioteket. Detta utdrag om syre som jag översatt delar av för läsarna av detta forum, går att läsa på sidorna 362 och 363 i den engelska versionen. Boken finns även på svenska, men den har jag inte läst och kan inte ge dig någon sidhänvisning.

Jag vill gärna även rekommendera Montaignes "Essayer" från 1580, bok 1. Läs gärna kapitlet om omdöme och sunt förnuft. I övrigt visar denna bok på ett åskådligt sätt hur människan allt sedan antiken enbart blivit dummare och mindre upplyst. Trots nya rön som forskning frambragt oss. Du kommer förstå vad jag menar efter att ha läst boken. Innan man läst den är det till och med svårt att ha en åsikt i frågan. Så jag betackar mig oinitierade svar.

Men ett exempel som inte är hämtat från Montaigne utan från idéhistorien är Greken Aristarchos som bodde i Egypten ca 300 f. kr. Utan optiska medel, enbart med blotta ögat och sin tankeförmåga var han den första att upptäcka och räkna ut den heliocentriska världsbilden. Ptolemaios, som alla Grekiska ståthållare i Egypten hette, krediteras ofta för detta helt felaktigt. Det tog Kepler 1800 år och förfinade optiska instrument för att komma fram till samma sak. Trots detta finns det människor ännu idag som betraktar jorden och Universum som inget annat än en resurs, eller skafferi om du hellre vill det, för människan.
Det tog 2000 år innan en trädgårdsmästare i England kom på att man kunde armera betongen för högre draghållfasthet. Det var visst inget han räknat ut, så vitt jag förstått, utan det berodde på ett misstag. Precis på samma sätt som så många av alla andra upptäckter berott på.
Genom historien får vi nog tillskriva slumpen större framgång än de skolade.

Jag blir ledsen av att säga det men, du antager saker och svarar på dina egna funderingar. En diskussion förutsätter dialog.
Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:06
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Hej Totiki,
Tack för ett intressanta inlägg!

du att Göran Hägglund har varit Bostadsutskottets ordförande? Kanske det är hans erfarenhet som nu bidragit till att det lagts ner.

http://NJA 2007 s. 709 (NJA 2007:86) | Lagen.nu

Ovanstående länk är viktigt då det gäller underhåll av våtrum. För mig blev det väldigt lärorik, ett prejudikat som står sig ännu.

Ha en bra dag önskar Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 22:34
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag blir ledsen av att säga det men, du antager saker och svarar på dina egna funderingar. En diskussion förutsätter dialog.
Visst, en diskussion förutsätter dialog, men förutsätter också att deltagarna håller sig till ämnet. Trådens frågeställning är som rubriken lyder:

Tätskikt på betong, behövs det?

Det finns inget entydigt svar på frågan eftersom tätskikt behövs ibland och ibland inte under olika betingelser. Det är det som skulle diskuteras, inte citat ur diverse böcker som du finner intressanta och som inte har ett spår med ämnet att göra.

Jag har inte gjort några antaganden, jag har förmedlat vad jag anser är fakta i sammanhanget grundat på egen kompetens och erfarenhet utifrån vad andra har skrivit om saken. Utöver det har jag även försökt svara på dina irrelevanta inlägg.

Du får väl fortsätta och diskutera med Korsdraget som också vill ändra agendan, nu till politik och juridik avseende ansvarsfördelningen. Intressant i sig med en klargörande dom, men på vad sätt leder det till att komma närmare ett svar på frågan som är ställd?
Gammal 2013-02-21, 15:33
Yotta-medlem

Standard

Kluringen: Jag höll inte med dig om att all betong är ogenomtränglig för vatten. Att du sen gav dig in i leken är självförvållat, anser jag.
Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 15:49
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Angående klinker är inte alla porösa. Det finns hårdbrända klinker. De är som stengods. Men som Kluringen mycket riktigt påpekade släpper alla fogar igenom vatten i alla fall.
Men på 30 - 40 talet var detta inget problem för det fanns inga duschhörnor. Alla badrum utrustades med badkar. Och den som är försiktig kan ha sitt badkar på parkett.
Dock ska man inte sticka under stol med att även på 30-40 talet förekom problem med vattenskador i våtutrymmen. Särskilt inbyggda badkar fick problem eftersom vatten kondenserades på utsidan av de inbyggda badkaren och detta kondensvatten hade ingenstans att ta vägen eftersom ventilationen var en stängd inspektionslucka. Mycket mögel har frodats där. Dock var mögelallergier inget man kände till eller brydde sig särskilt mycket om vid den tidpunkten. Och så städade hemmafruarna betydligt mer grundligt och på fler utrymmen då. Så många faktorer är olika idag mot för 60-70 år sedan. Framförallt är det duschhysterin som skapat våra nutida problem.Man badade 1 a´två ggr i veckan förr. Idag duschar många två ggr per dag. Även badrum behöver torka ur emellan. Vilket utrymme som helst som är under en konstant luftfuktighet över 70% får mögel eller andra vattenskador
Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 21:05
kluringens avatar
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Halmdocka

Citat:
Kluringen: Jag höll inte med dig om att all betong är ogenomtränglig för vatten. Att du sen gav dig in i leken är självförvållat, anser jag.
Skickligt drag att insinuera att min uppfattning är att all betong är ogenomtränglig för vatten. Jag kan alldeles för mycket om betong för att påstå något sådant.

Men så klart, du kan lyfta ut en bit av en menig ur sitt sammanhang att citera från mitt inlägg nummer 32:
”Jag vidhåller fortfarande att vatten inte tränger igenom betong….” för att bevisa att dina osakliga argument är sakliga och bygga ytterligare en halmdocka i tråden.

I inget annat inlägg har jag skrivit att vatten inte kan tränga igenom betong, det är en åsikt som du har lagt i min mun. Vänligen citera vad jag har skrivit som du kan ha missuppfattat (eller feltolkat med flit).
Gammal 2013-02-21, 21:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Skickligt drag att insinuera att min uppfattning är att all betong är ogenomtränglig för vatten.
Jag reagerade också på detta. Att all betong skulle vara ogenomtränglig för vatten har du inte påstått vad jag kan se.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pris på tätskikt i badrum till bostadsrätt Sandlådan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 14 2011-02-22 13:53
Läckage från tätskikt, dolt fel i brf? sara Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-27 15:31
Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll - Motion om stadgeändring Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-03-04 14:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare