Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-06, 18:57
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Vanlig betong är genomsläpplig, det finns porer lite här och var. Har man otur rostar armeringen. Köld kan medföra sprängningar. Jag gör bl a. trädgårdsbänkar i betong och allt som ska vara utomhus måste impregneras med fett av något slag eller plast. Det vill man med bänkskivor i betong också.
Nu har du nog läst någon vilseledande litteratur någonstans. Armeringen rostar normalt inte i betong som har tillverkats med vanlig Potrlandcement. Jag har aldrig varit med om att man har impregnerat betongen med vare sig fett eller plast.

Frostbeständig betong får du om betongen är så tät att endast minimalt med fukt kan tränga in, eller genom att tillsätta porbildande medel (vanligast) så att isen i betongen kan expandera.

Du har nog läst om avrostade balkar och armering på grund av fukt i betongen i hus byggda runt 20-talet. Det har varit poppis under en period då man använde ”aluminatcement” som gav en smidigare mera lättbearbetad betong. Aluminatbetongen har inte den rätta kemiska sammansättningen som skyddar armeringen mot rost, vilket ”vanlig” betong har. Man använder det inte längre efter att man har insett att det är en betong som inte tål fukt.
Citat:
Broar och exempelvis balkonger använder man speciell betong för (det finns 76 olika sorters betong eller om det var 72?) men balkonger vill man ändå måla efter gjutningen med epoxifärg för att inte ytlagret skall börja sprängas bort på vintrarna.
Egentligen finns det finns oändligt många betongrecept. Var har du fått uppgift om ett bestämt antal ifrån?
Gammal 2013-02-08, 17:12
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Men så säljer du inte trädgårdsmöbler i betong, heller. Kluringen. Kan det bero på att dina möbler inte skulle kunna klara en Svensk vinter? Antal cementtrappor? Hur många sådana har du gjort de senaste 5 åren? Då menar jag inte beställt, utan med dina egna händer.
Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 21:27
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men så säljer du inte trädgårdsmöbler i betong, heller. Kluringen. Kan det bero på att dina möbler inte skulle kunna klara en Svensk vinter?
Jag säljer inga möbler alls. Det har aldrig varit mitt arbetsområde. Med tar du en promenad i Stockholm så finner du att det finns många vackra möbelliknade konstruktioner gjorda i betong i parkerna.

Citat:
Antal cementtrappor? Hur många sådana har du gjort de senaste 5 åren? Då menar jag inte beställt, utan med dina egna händer.
Totiki, där jag bor finns det inte behov av att bygga trappor utomhus. Titta på ett av mina projekt i föreningen, som omfattar både betong och tätskiktsarbeten utomhus.

Mitt senaste betongprojekt utomhus var ombyggnad av två läckande takaltaner. På altanerna har jag vänt på konstruktionen. Tätskiktet finns i botten. Betongen utgör en skyddande överbyggnad ovan tätskiktet samt ett stabilt underlag att lägga skiffer på. (jag har använt motsvarande princip i mitt badrum, där använde jag egna händer och lyckades förstöra min rygg ).

Betong är ett underbart, mångsidigt och vackert byggmateriel. Vattentätt om man så vill beroende på betongkvalitet och hur gjutningen utförs. Arbeten med vattentäta konstruktioner kräver närvaro av en projektledare med klass 1 behörighet.

Mina egna händer använder jag endast för egna projekt hemma, inte för att bygga åt uppdragsgivare. Jag är ingen grovarbetare utan projektör. Bland annat. Kunskapen finns i huvudet, inte händerna.
Gammal 2013-02-18, 00:08
Yotta-medlem

Standard

Om du vill kan du blanda persilja i betongen och få ett av dina oändliga recept. Vad jag talade om vad som finns i handeln, exempelvis här http://www.sto.se/34818_SE-Produkter_ystem-Betong.htm
Tror du kan läsa om impregnering där också och varför det behövs.

Det är bra med allt man kan ha i huvudet. Sorgligt nog är väl ens eget huvud det man kan lita minst på. Särskilt minnet. Man behöver inte raljera om betong det forskas även där och nya upptäckter framkommer hela tiden.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 07:21
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Man behöver inte raljera om betong det forskas även där och nya upptäckter framkommer hela tiden.
Har jag raljerat? Jag har bara försökt förmedla lite fakta på några få rader. Googlar du hittar du hur mycket som helst som du kan raljera med.

Jag har läst ett antal betongkurser, jobbat på företag som har varit storförbrukare av betong av alla slag, varit anställd på Betongindustri och Strängbetong. Jag kan en hel del men långt ifrån allt om betong, inte ens de som forskar på området kan och vet allt. Ämnet är alltför brett och variationsmöjligheterna altför stora för att kunna begränsa produktutbudet till 76 betongsorter.

Jag avråder ifrån att blanda persilja eller annat organiskt material i betongen. Det finns billigare sätt att försämra betongens egenskaper om det är det som är syftet.
Gammal 2013-02-18, 12:39
Yotta-medlem

Standard

"Jag avråder ifrån att blanda persilja eller annat organiskt material i betongen. Det finns billigare sätt att försämra betongens egenskaper om det är det som är syftet."

Som vanligt finns det alltid olika ut- eller ingångspunkter, med torv gör du hypertufa som ger en bild av hur betongen kan se ut några sekel senare. Utan impregnering.

Janne Carlsson jobbade för SAS under många år men inte har han flygcertifikat för den sakens skull. Många flygplan har han handlat upp också. Vad vet jag? Du kanske var städare både på betongindustri och strängbetong?

Förklara istället hur det kommer sig att du kan få betongen att suga åt sig vatten i stora mängder bara genom att hälla den på betongen. Förklara också varför då inte issprängning av betongen kommer att ske.

Jag tänkte göra våra balkonger och om det du säger är sant kan jag köpa mycket billigare betong till detta projekt än den som är avsedd för balkonger. Och slipper jag måla den med epoxi efteråt blir det ännu billigare. Och någon besiktning av armering lär väl heller inte behöva ske eftersom den söndersmulade betongen i våra nuvarande balkonger inte släpper igenom vatten. Men jag skulle gärna vilja ha någon sorts garanti från din sida. Annars gör jag nog som rekommendationerna lyder från andra intressenter som verkar lite mer uppdaterade i frågan.

Och jag antager att ditt svar på rubriken till denna tråd "Tätskikt på betong, behövs det?" är Nej.
Vad GVK och Keramikrådet anser är väl inte relevant? Vatten tränger ju ändå inte in i betong, enligt dig.

Senast redigerad av totiki: 2013-02-18 klockan 13:07.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 17:20
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag tänkte göra våra balkonger och om det du säger är sant kan jag köpa mycket billigare betong till detta projekt än den som är avsedd för balkonger. Och slipper jag måla den med epoxi efteråt blir det ännu billigare.
Du ska inte spara in på betongkvaliteten. Väljer du rätt betong, behöver du inte måla med epoxi. (Trevligare med klinker om du inte vill ha rå betongyta.)
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Frostbeständig betong får du om betongen är så tät att endast minimalt med fukt kan tränga in, eller genom att tillsätta porbildande medel (vanligast) så att isen i betongen kan expandera.
Av din beskrivning att döma är plattorna så söndervittrade att armeringen är synlig. Skulle nog inte lappa utan bila bort rubbet och gjuta nytt. Är det upphängda balkonger (såna som man bygger i efterhand nuförtiden, skulle jag helt enkelt byta dem.
Citat:
Och jag antager att ditt svar på rubriken till denna tråd "Tätskikt på betong, behövs det?" är Nej.
Jag har svarat tidig på frågan och mitt svar var inte ett nej om du hade läst hela tråden. Se nedan.
Citat:
Vad GVK och Keramikrådet anser är väl inte relevant? Vatten tränger ju ändå inte in i betong, enligt dig.
Borättsexperten ställde frågan grundat på GVK:s beskrivning.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
När jag läser GVK:s branschregler för våtrum kommer jag till punkt 9, där det mycket kortfattat står "Krav på tätskikt i våtzoner tillämpas inte då vägg och golv utgörs av massiv konstruktion som exempelvis betong, tegel och lättklinker. Vätskebaserat tätskikt kan användas i våtzon 1."

Hur ska det tolkas?
Mitt svar på frågan löd:
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Betongen som sådan tar inte skada av att vara i kontakt vatten. Fuktig betong möglar t ex inte. Man måste ta hänsyn till hur konstruktionen är gjord som helhet för att ta ställning till vilken typ av tätskikt som är mest ändamålsenlig.
Gammal 2013-02-18, 17:58
Yotta-medlem

Standard

Våtrum kan betyda allt från garage till duschhörna. I princip allt som har en golvbrunn betraktas som våtrum. Det är därför de zonindelar. Oavsett underliggande material kräver duschhörnan tätskikt enligt deras regler, försåvitt den inte ligger utomhus. 1,5 m ut åt varje håll från hörnet räknat. Väggen bakom badkarskanten, golvet upp till 20 cm på väggen, bakom handfatet. Detta gäller bad & duschrum. Andra våtutrymmen har lindrigare regler.

Ett annat tydligare exempel på genomträngligheten hos vatten är källare gjutna i betong. Där både väggar och bottenplatta består av just betong. Sätt platonmatta eller liknande runt om och fuktigheten minskar men försvinner ej. Vatten tränger fortfarande upp genom bottenplattan. Måla väggen med plastfärg och du har snart problem. Fukten tar sig på något vis upp i väggarna trots platonmattan.

Vatten består av väte och syre. Vad största delen av människorna inte känner till är att syre är ett av de värsta gifterna inte bara på jorden utan i Universum. Inte för de vi kallar djur, insekter, maskar m m. fast de är en försvinnande liten del av materian på planeten eller i Universum. Utan för metaller som oxideras och för växtriket i vilket syre är avfallet exempelvis. Människan, djuren, insekterna, maskarna m m. har anpassat sig till detta och människan som anser sig stå över allt och alla, skriver givetvis historien och hyllar syret som livgivare när sanningen snarast är tvärtom. Hade växterna eller metallerna skrivit historien hade det varit koldioxiden som varit livgivaren.
Vatten är ett mycket komplext material som man faktiskt ännu idag inte vet allt om.

Senast redigerad av totiki: 2013-02-18 klockan 22:37.
Svara med citat
Gammal 2013-02-19, 00:30
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vatten består av väte och syre. Vad största delen av människorna inte känner till är att syre är ett av de värsta gifterna inte bara på jorden utan i Universum. Inte för de vi kallar djur, insekter, maskar m m. fast de är en försvinnande liten del av materian på planeten eller i Universum. Utan för metaller som oxideras och för växtriket i vilket syre är avfallet exempelvis. Människan, djuren, insekterna, maskarna m m. har anpassat sig till detta och människan som anser sig stå över allt och alla, skriver givetvis historien och hyllar syret som livgivare när sanningen snarast är tvärtom. Hade växterna eller metallerna skrivit historien hade det varit koldioxiden som varit livgivaren.
Vatten är ett mycket komplext material som man faktiskt ännu idag inte vet allt om.
Jasså??
Gammal 2013-02-19, 07:24
Yotta-medlem

Standard

Just det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pris på tätskikt i badrum till bostadsrätt Sandlådan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 14 2011-02-22 13:53
Läckage från tätskikt, dolt fel i brf? sara Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-27 15:31
Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll - Motion om stadgeändring Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-03-04 14:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare