Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-21, 17:14
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga Tätskikt på betong, behövs det?

När jag läser GVK:s branschregler för våtrum kommer jag till punkt 9, där det mycket kortfattat står "Krav på tätskikt i våtzoner tillämpas inte då vägg och golv utgörs av massiv konstruktion som exempelvis betong, tegel och lättklinker. Vätskebaserat tätskikt kan användas i våtzon 1."

Hur ska det tolkas? Är det så enkelt att det inte behövs något speciellt tätskikt i betong-badrum? Att man alltså kan kakla direkt på väggen? Att tätskikt bara krävs i träbjälklag eller där väggarna är av trä eller gips?

I Boverkets regler talas det om "...vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt."

Någon som vet?

Länk till GVK:s branschregler, sid.14
Länk till Boverkets byggregler, sid 212.
Gammal 2013-01-21, 22:19
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Tätskikt

Hej Borättsexperten
Det råder tydligen oklarheter mellan olika materialleverantörer.
Spackel finns, men flytspacklets olika lösningar är jag inte uppdaterat på.

1. Om jag fått frågan i dag ville jag kontaktat Byggmästareföreningen som finns över hela landet. De ska vara uppdaterade.
2. Det andra jag skulle överväga vore att hos kommunens miljöförvaltning klicka mig fram till "Egenkontroll för fastighetsägare": Ändringar i klimatskiljande delar delar, exvis källargolv, osv.... ändringar som kan medföra ett förändrat fukttillstånd är tilläggsisolering eller tillförande av nya tätskikt. Enligt tidigare: PBL 17 kap 20 § 3je BVF 5§6. Även om lagens kapitelordningen ändrats gäller ff det grundläggande syftet.
De kan ha erfarenhet att dela genom sin besiktningsverksamhet.

Med vänlig hälsningar korsdraget

Om rådet ges till privat som bygger så ville jag ge den personen rådet att fota och dokumentera att allt gjorts enligt regelboken.
Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 10:00
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
När jag läser GVK:s branschregler för våtrum kommer jag till punkt 9, där det mycket kortfattat står "Krav på tätskikt i våtzoner tillämpas inte då vägg och golv utgörs av massiv konstruktion som exempelvis betong, tegel och lättklinker. Vätskebaserat tätskikt kan användas i våtzon 1."
Det som avses är när man har en betongkonstruktion med fuktvandring, d v s källare med oisolerad platta på mark. Tätskikt på denna förstör den naturliga fuktvandringen, och gör att plattans från marken uppsugna fukt stannar kvar i plattan hela tiden. Detta kan till sist bryta ner betongen.

I källare av denna typ våtspärrar man endast duschen, eftersom det kommer så stora mängder vatten där. Genom att låta övriga badrumsgolvet vara diffussionsöppet, så kan plattan torka ur på rätt sätt.

Avser äldre byggnader. Idag bygger man alltid isolerade bottenplattor, vilket innbär att här skall alla ytor våtrumsskyddas enligt gängse regler.

Uppe i huset, även om det är betong, skall givetvis golv + väggar våtrumsskyddas (taket våtrumsmålas endast).
Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 11:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Uppe i huset är det ju inte samma problem med ständig fukt som på marken.
Är det en annan sorts fuktkänsligare betong i husen,
än betongen som ständigt står under vatten i t ex bropelare ?
Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:05
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Betongen som sådan tar inte skada av att vara i kontakt vatten. Fuktig betong möglar t ex inte. Man måste ta hänsyn till hur konstruktionen är gjord som helhet för att ta ställning till vilken typ av tätskikt som är mest ändamålsenlig. Enligt grundläggande byggteknisk ABC ska man aldrig stänga in material mellan två täta skikt som hindrar naturlig uttorkning. Gäller inte enbart våtrum, utan hela byggnadskonstruktionen.
Gammal 2013-01-22, 12:33
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Japp, annan typ, "Vattenfast betong" tror jag det kallas när man gjuter under vatten.
Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 15:51
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Uppe i huset är det ju inte samma problem med ständig fukt som på marken.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Japp, annan typ, "Vattenfast betong" tror jag det kallas när man gjuter under vatten.
Alla former av betong tål vatten, eller så är det inte betong.
Gammal 2013-01-22, 21:01
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Uppe i huset, även om det är betong, skall givetvis golv + väggar våtrumsskyddas (taket våtrumsmålas endast).
Det är väl just det här påståendet jag undrar över. Det låter så självklart, men är det det? Vad är det som är så "givetvis..."?, kan du utveckla det lite mer?
Gammal 2013-01-22, 22:03
Yotta-medlem

Standard

Alltså, betongen är genomsläpplig, alltså kan vatten gå igenom betong.

I en lgh på vån 2 + kan alltså vattnet komma ner till grannen om man inte tätskiktar.

När man gjuter under vatten, så ryker armeringen (rostar) om man inte har vattenfast betong = ej genomsläpplig.
Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 17:44
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vanlig betong är genomsläpplig, det finns porer lite här och var. Har man otur rostar armeringen. Köld kan medföra sprängningar. Jag gör bl a. trädgårdsbänkar i betong och allt som ska vara utomhus måste impregneras med fett av något slag eller plast. Det vill man med bänkskivor i betong också.
Broar och exempelvis balkonger använder man speciell betong för (det finns 76 olika sorters betong eller om det var 72?) men balkonger vill man ändå måla efter gjutningen med epoxifärg för att inte ytlagret skall börja sprängas bort på vintrarna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pris på tätskikt i badrum till bostadsrätt Sandlådan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 14 2011-02-22 13:53
Läckage från tätskikt, dolt fel i brf? sara Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-27 15:31
Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll - Motion om stadgeändring Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-03-04 14:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare