Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-22, 15:25
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Var och en betalar sitt...

Det är nog tur att man inte bor i Haralds förening, för han lägger över ett alldeles för stort ansvar på den enskilde medlemmen. Finns det synligt kakel eller plast på väggar och golv, då räcker det. Man kan aldrig förutsätta eller kräva att en vanlig boende/medlem ska vara expert på badrumsfrågor. Man kan därför aldrig anses vållande till en vattenskada, bara för att det finns dolda brister i tätskiktet. Brister som kanske en fackman kan upptäcka eller inse, men inte en vanlig boende.

Denna typ av fuktskada anses av alla försäkringsbolag som "olyckshändelser", dvs var och en får stå för sina kostnader, och ingen anses vållande. Styrelsen har alltså ingen rätt att vältra över någon del av sitt ansvar på dig. Du får tillräckligt stora utgifter ändå, eftersom du ju måste återställa ditt badrum efter uttorkningen.
Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 16:23
Conzalis avatar
Conzali Conzali är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Denna typ av fuktskada anses av alla försäkringsbolag som "olyckshändelser", dvs var och en får stå för sina kostnader, och ingen anses vållande.
Det var just så det verkade som om mina båda försäkringsbolag tolkat situationen.

Styrelsen har ännu inte skickat ut något "kravmail" till mig som de sa att de skulle göra under torsdagen så jag vet ännu inte hur de vill fördela betalningsansvaret för föreningens del i det här.

En annan fråga som dykt upp är hur det kan gå till i det fall att styrelsen vill fakturera mig hela eller delar av deras del. Kan de bara skicka mig en faktura och ge mig... säg 30 dagar att betala? Och om jag inte betalar så blir det inkassostrul etc. Då hamnar jag ju i en rätt knivig situation också...
Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 21:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är nog tur att man inte bor i Borättsexpertens förening, för då hade man fått vara med och betala grannarnas badrum om och om igen....

Nä, skämt åsido, som den expert du utger dig för att vara bör du nog läsa på lite vad lagen säger. Hela idén med delat underhållsansvar bygger ju på att var och en håller efter sin del, inte bara vem som betalar när det rasar.

Och jag begär INTE att var och en ska vara expert på badrum, men visst är kraven högre än att bara se om det sitter kakel på väggen.

Golvbrunnens klämring ÄR medlemmens ansvar, därmed bör man lära sig hur den ser ut, och var den sitter.

Det hade varit bättre för alla, både Linda, Borättsexperten och alla andra boende i flerfamiljshus.
Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 22:38
Conzalis avatar
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Hela idén med delat underhållsansvar bygger ju på att var och en håller efter sin del, inte bara vem som betalar när det rasar.
Nu är det ju just vem som ansvarar för vad (medlemmen för lägenhetens ytskikt och föreningen för resten utanför ytskiktet) som styrs strikt av bostadsrättslagen. Det gäller så väl underhållsansvar och betalningsansvar (uppdelat efter samma princip). Brakar nåt som hör till föreningens ansvar, men som kanske inte kan härledas till brustet underhållsansvar, och som i sin tur skadar en lägenhet så är det medlemmen som får stå för alla sina skadade ytskikt, med alla åldersavdrag som det kan innebära (vilket kan bli rejält dyrt). Samma regel ska gälla om det är tvärt om...

Ansvaret för skador på annan del av fastigheten än den egna lägenheten orsakade av att medlemmen ska ha varit vårdslös med det egna underhållet av lägenheten regleras inte genom bostadsrättslagen och/eller föreningsstadgarna utan genom skadeståndslagen. Skadeståndslagen ställer i sin tur krav på att det ska föreligga oaktsamhet eller vårdslöshet från medlemmens sida för att skadestånd ska kunna utgå (dvs att medlemmen ska bli skyldig att betala föreningens kostnader vid t ex en vattenskada) och denna bevisbörda ligger, så vitt jag kunna läsa mig till, hos föreningen.

Så, om jag tolkar allt rätt så kommer föreningen bli tvungen att driva detta juridiskt (med hjälp av skadeståndslagen) om jag ska tvingas betala, och den processen sköts av mitt försäkringsbolag.

Det finns en intressant dom från HD att läsa om just ett sånt case...
Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 23:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Conzali Visa inlägg
Det finns en intressant dom från HD att läsa om just ett sånt case
Absolut, och där handlade det om vad en tidigare medlem gjort i bostadsrätten. Inte riktigt samma alltså....

Kan du inte försöka (jag vet att det är svårt nu när du har egenintresse i frågan) vända på frågeställningen. Är det rätt att DU ska betala för att din granne inte skött sitt underhållsansvar?

Citat:
Så, om jag tolkar allt rätt så kommer föreningen bli tvungen att driva detta juridiskt...
Nä, bara om du bråkar och vägrar betala fakturan.

Senast redigerad av Admin: 2014-09-08 klockan 13:09. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 01:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vad det handlar om...

Harald, den fråga du ställer tror jag skulle bli ett extremt ensidigt svar på om alla skulle svara på denna. Självklart ska ingen bostadsrättshavare betala för att någon annan bostadsrättshavare inte skött sitt underhållsansvar.
Men jag tror Conzali är mer ute efter vad som gäller rent juridiskt. Ingen av oss kan svara på detta eftersom det dels inte finns något regelverk, eller ens riktlinjer för den delen... eller någon dom att förlita sig på, och det finns inte heller någon i detta land som sitter inne med denna kunskap (av naturliga skäl), inte ens vi här i forumet
.

Citat:
Golvbrunnens klämring ÄR medlemmens ansvar
Var står detta i lagen? Det är väl i så fall avhängigt vad stadgarna säger, eller hur?
Dessutom, jag har aldrig någonsin, trots att jag bott i brf i hela mitt liv, kontrollerat status på golvbrunnens klämring (som jag inte ens kan erinra mig hur den ser ut, trots att jag sett många golvbrunnar). Om det är bostadsrättshavarens ansvar ska detta framgå av föreningens stadgar (där HSB förde in detta i sina normalstadgar 2003), och det vet vi väl inte ens om det är så i aktuellt fall?

I övrigt så har tydligen försäkringsbolagen inte varit av åsikten att att Conzali brustit i underhållsansvaret om jag förstått det hela rätt.

Tråkigt att bostadsrättsföreningar är så dåliga på att informera. Jag vet att det beror på bristande kunskaper i styrelserna, men jag tror många problem av denna typ enkelt skulle kunna undvikas om föreningen varit bättre på att informera medlemmarna om vad som är viktigt att veta, kunna och göra i sin roll som bostadsrättshavare.

Conzali, knäckfrågan här är om du brustit i ditt underhållsansvar och vi kan alltså inte med säkerhet avgöra om detta är fallet. Kanske hade det blivit enklare att bedöma detta om du visat bilder på badrum, golvbrunn, klämring och vilka skador som synts.

Citat:
Så, om jag tolkar allt rätt så kommer föreningen bli tvungen att driva detta juridiskt (med hjälp av skadeståndslagen) om jag ska tvingas betala, och den processen sköts av mitt försäkringsbolag.
Om du inte känner det rättvist att föreningen vill att du ska ta kostnader som hör till föreningen så har du alla möjligheter att gå vidare, men det är inget försäkringsbolaget sköter. Du får själv driva detta med hjälp av ett juridiskt ombud. Sedan kan denna rättsprocess - om det blir en sådan - finansieras enligt ditt försäkringsbolags regelverk.

Utan att säga vad jag tycker är rätt eller fel så tror jag personligen det blir svårt för föreningen att utkräva kostnader för föreningens Undersökning, Utrivning och Uttorkning (det finns i alla fall inget i brl som talar för att föreningen har möjlighet till detta). Sedan kan man tycka vad man vill om detta... helt onödiga problem, om det funnits någon lagstiftare som tagit det minsta ansvar för alla dem som bor i bostadsrätt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-12-28 klockan 01:40.
Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 09:36
Conzalis avatar
Duktig medlem

Standard

Citat:
Är det rätt att DU ska betala för att din granne inte skött sitt underhållsansvar?
Det är väl tyvärr så det många gånger blir och det är därför det är så viktigt att ha bostadsrättstillägg. Men jag antar att jag har samma möjlighet att driva något juridiskt mot grannen om jag anser att grannen har varit vårdslös eller försumlig för att försöka få ersättning för mina utlägg?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Om du inte känner det rättvist att föreningen vill att du ska ta kostnader som hör till föreningen så har du alla möjligheter att gå vidare, men det är inget försäkringsbolaget sköter. Du får själv driva detta med hjälp av ett juridiskt ombud. Sedan kan denna rättsprocess - om det blir en sådan - finansieras enligt ditt försäkringsbolags regelverk
Mitt påstående i mitt tidigare inlägg baserade jag på vad som står i villkoren på min hemförsäkring så jag utgick från att det var korrekt:

K1.5 Hur vi tar hand om skadeståndskrav
Om du krävs på ersättning på grund av skada som kan omfattas av försäkringen och beräknas överstiga försäkringens självrisk
  • Ska du anmäla kravet till oss utan dröjsmål
  • vi utreder om du är skadeståndsskyldig
  • vi förhandlar med den som kräver skadestånd
  • vi för din talan vid rättegång och svarar i så fall också för rättegångskostnader
  • vi betalar det skadestånd som du är skyldig att utge.

Blir det rättegång ska du genast underrätta oss om det och följa våra anvisningar. Vid rättegång betalar vi dina rättegångskostnader i den utsträckning de är skäliga och överensstämmer med vårt intresse i rättegången. Om vi inte får underrättelse om rättegången eller eller om våra anvisningar inte följs blir inte domen bindande för oss.
Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 09:51
Conzalis avatar
Duktig medlem

Standard

Citat:
Absolut, och där handlade det om vad en tidigare medlem gjort i lgh. Inte riktigt samma alltså....

Utdrag ur domen:

Parterna är oense om när skadan på föreningens fastighet uppkom. Föreningen gör gällande att den uppkom genom att C.L.B. duschade. Enligt K.B. och C.L.B. har vattenskadan uppstått redan innan de blev ägare till lägenheten. Vattnet har orsakat skador såväl på lägenheten som på föreningens fastighet. I målet är dock endast fråga om ersättning för skadan på föreningens fastighet.

och:

Föreningen gör gällande att K.B. och C.L.B. har underlåtit att hålla badrummet i sådant skick som krävs av en bostadsrättshavare. Som medlemmar i föreningen är de enligt föreningen ansvariga för lägenhetens inre skick, även om felet har orsakats av en tidigare ägare. Föreningen anser därför att K.B. och C.L.B. är skyldiga att ersätta föreningen för de kostnader som föreningen åsamkats för att åtgärda de skador som uppstod till följd av vattenläckan.

K.B. och C.L.B. har invänt att de som bostadsrättshavare endast är ansvariga för lägenhetens inre skick. Det yrkade beloppet avser skador på föreningens fastighet för vilka de inte anser sig ansvariga annat än genom vårdslöshet. Skadorna har enligt dem uppkommit på grund av förre ägarens vållande.

Frågan i målet är alltså om bostadsrättshavaren svarar för skador på andra delar av föreningens fastighet än den egna lägenheten, på grund av bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick enligt bestämmelserna i 7 kap. 12 § bostadsrättslagen (1991:614).

Så jag kan inte riktigt tolka att domen enbart handlar om "vad en tidigare medlem gjort i lgh"...?
Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 10:31
Conzalis avatar
Duktig medlem

Standard Bild

Här kommer en bild på hur golvbrunnen såg ut innan badrummet revs. Jag är som sagt ingen expert på hur det ska se ut, men det var inte förrän jag skruvade ur insatsen för att göra en rejäl rensning av brunnen som jag blev helt varse om att det inte såg riktigt rätt ut. Plastlocket har legat på och allt ser ut som det "ska".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg brunn.jpg (56.9 KB, 21 visningar)
Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 11:54
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

En annan fråga som dykt upp är hur det kan gå till i det fall att styrelsen vill fakturera mig hela eller delar av deras del. Kan de bara skicka mig en faktura och ge mig... säg 30 dagar att betala? Och om jag inte betalar så blir det inkassostrul etc. Då hamnar jag ju i en rätt knivig situation också...
Inkasso är väl knappast rätt metod när det gäller ett skadestånd som styrelsen vet är tvistigt, utan i så fall en stämning.

Skulle det ändå komma ett inkassokrav eller indrivning genom kronofogde, så är det bara att bestrida.
Dom får då ta ställning till om de gå vidare med en skadeståndsprocess i domstol.

Antagligen gäller rättskyddet i hemförsäkringen men det kan ju vara bra att kolla.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Individuell vatten/värmemätning och debitering, IMD Dante El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 21 2013-04-15 21:54
vatten i duschen charlie3 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2012-12-18 18:59
HSB Malmö riskerar ännu stor skattesmäll - Skånskan.se Admin Senaste Nytt 2 2011-09-01 16:42
Föreningsstyrningskod används av HSB för att sluta sig ännu mer! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-06-30 10:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare