Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-20, 15:52
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Bostadsnämnden kanske inte kan kallas för bluff. Men gränsen är hårfin. De tar betalt för att ge dig ett råd som kanske är felaktigt.
Hyresnämnden är en domstol. De kan hjälpa med utslag eller jämkningsförfarande. Dina motparter har inget på fötterna verkar det som. Frågan är om era stadgar är hårdare än vad lagen föreskriver. Det är i sådana fall ett lagbrott.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:02
StevieBoy StevieBoy är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Bostadsnämnden kanske inte kan kallas för bluff. Men gränsen är hårfin. De tar betalt för att ge dig ett råd som kanske är felaktigt.
Hyresnämnden är en domstol. De kan hjälpa med utslag eller jämkningsförfarande. Dina motparter har inget på fötterna verkar det som. Frågan är om era stadgar är hårdare än vad lagen föreskriver. Det är i sådana fall ett lagbrott.
Stadgarna säger att man ska ta dit en behörig firma och sedan ska föreningen ta dit en besiktningsman som de betalar... Men de verkar vilja att vi river och bygger om och att de ska ha koll på att allt går rätt till?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:41
Yotta-medlem

Standard

Och lagen ger dig möjlighet att göra jobbet själv.

Frågan man ställer sig är ifall föreningen får ha stadgar som inskränker dina lagliga rättigheter. Jag vet inte om det är prövat i någon domstol? Men frågan är intressant och väldigt många människor i vårt land berörs av den så jag är säker på att Hyresnämnden tar upp ditt fall utan tvekan.

Du kanske ska ta kontakt med en jurist som kan dessa frågor och som är intresserad av medborgerliga friheter. Det finns föreningar som försökt hindra medlemmarna från att röka på balkongerna. Det har inte fungerat. Kan man hindra någon från att renovera sitt badrum själv? Ja, då kan man säkert också bestämma att endast ordförandens renoveringsbolag får utföra renoveringarna. Till ett pris som ordföranden själv bestämmer.

Jag tror att din förening och dess förvaltare tagit sig vatten över huvudet. Men jag kan ha fel. Därför anser jag att du skall kontakta en jurist.

Och ja. Jag vet att du inte gjort det själv. Du har anlitat ett företag som har klara papper. Det gör det hela än mer felaktigt från din förenings sida. Gå bara på!!
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 17:37
Duktig medlem

Standard

Citat:
Och lagen ger dig möjlighet att göra jobbet själv.

Frågan man ställer sig är ifall föreningen får ha stadgar som inskränker dina lagliga rättigheter. Jag vet inte om det är prövat i någon domstol? Men frågan är intressant och väldigt många människor i vårt land berörs av den så jag är säker på att Hyresnämnden tar upp ditt fall utan tvekan.

Du kanske ska ta kontakt med en jurist som kan dessa frågor och som är intresserad av medborgerliga friheter. Det finns föreningar som försökt hindra medlemmarna från att röka på balkongerna. Det har inte fungerat. Kan man hindra någon från att renovera sitt badrum själv? Ja, då kan man säkert också bestämma att endast ordförandens renoveringsbolag får utföra renoveringarna. Till ett pris som ordföranden själv bestämmer.

Jag tror att din förening och dess förvaltare tagit sig vatten över huvudet. Men jag kan ha fel. Därför anser jag att du skall kontakta en jurist.

Och ja. Jag vet att du inte gjort det själv. Du har anlitat ett företag som har klara papper. Det gör det hela än mer felaktigt från din förenings sida. Gå bara på!!
Hej!
Eftersom röret ligger under golvet och föreningen är ansvarig för rör i väggar och golv kanske det är viktigt för deras försäkringsbolag?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 17:47
Yotta-medlem

Standard

Deras försäkringsbolag bryr sig inte innan en vattenskada uppdagas från just det rör det gäller. Din firma hade ju klara papper. Om underleverantören inte var godkänd så är det den som anlitat denne som har ansvaret, inte föreningen. Händer inget, så händer inget. Då är alla papper och besvär helt i onödan för alla parter. Man kan ha både livrem och hängslen. Utöver det kan man låsa fast alltihopa med hänglås och tejpa över alltsammans med gaffatejp. Skiter man på sig då blir det bara krångligare att få av sig brallorna.

Eller. Riv upp alltihopa. Ta kostnaden själv och se till att deras försäkringsbolag blir nöjt. Om du tror att du känner dig bättre efter det.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 18:24
Duktig medlem

Standard

Citat:
Deras försäkringsbolag bryr sig inte innan en vattenskada uppdagas från just det rör det gäller. Din firma hade ju klara papper. Om underleverantören inte var godkänd så är det den som anlitat denne som har ansvaret, inte föreningen. Händer inget, så händer inget. Då är alla papper och besvär helt i onödan för alla parter. Man kan ha både livrem och hängslen. Utöver det kan man låsa fast alltihopa med hänglås och tejpa över alltsammans med gaffatejp. Skiter man på sig då blir det bara krångligare att få av sig brallorna.

Eller. Riv upp alltihopa. Ta kostnaden själv och se till att deras försäkringsbolag blir nöjt. Om du tror att du känner dig bättre efter det.
Ja rörmokaren har gjort enligt branchreglerna, han skulle fixa ett intyg på det med... Men vi river inte och jag tänker inte betala en krona till nu... Men jag ska kolla upp med advokat eller någon om de bara vill bråka med oss?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 18:34
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Eller. Riv upp alltihopa. Ta kostnaden själv och se till att deras försäkringsbolag blir nöjt.
Jag håller med dig om allt, fram till detta omöjliga råd. Alla förstår nog inte att du skämtar.
Han ska naturligtvis inte göra något (tills vidare). Han kan väl bara utgå från att hans firma A granskat firma Bs jobb? Stevie behöver inget kvitto på detta. Det är deras skyldighet.
Har firman inte tillåtit styrelsen att granska rörens kondition, vid rätt tillfälle, behöver nog inte StevieBoy blanda sig i den striden.
Det är givetvis inte bra. Men jag (okunnig)kan tänka mig att styrelsen kan genomdriva sitt krav på att få granska? (=riva upp golv o tätskikt, på firmans bekostnad). Kanske onödigt hårt dock?. Ett beslut om stambyte t ex kan väl ändå inte grunda sig på bara en enstaka lägenhets kontroll? Firman som rev o byggde om, borde kunna ge en bedömning av situationen?
Det kan nog bli problem. Styrelsen bör ha rätten att få ta tillfället i akt att granska husets (ledningars) kondition, när så är möjligt.
Men som sagt den ev striden bör inte få ske på medlemmens bekostnad. Tvingas man riva upp, bör StevieBoy få ersättning för det extra obehag som detta innebär. I så fall bör det bli firman som får betala. Kan vara nyttig lektion även för dem. Ingångna avtal ska hållas.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 18:40
Yotta-medlem

Standard

Det var inget råd. Som jag ser det finns det två förhållningssätt att välja emellan. Det är inte mitt val. Vad skulle ha valt framstår nog som rätt självklart.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 19:07
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag håller med dig om allt, fram till detta omöjliga råd. Alla förstår nog inte att du skämtar.
Han ska naturligtvis inte göra något (tills vidare). Han kan väl bara utgå från att hans firma A granskat firma Bs jobb? Stevie behöver inget kvitto på detta. Det är deras skyldighet.
Har firman inte tillåtit styrelsen att granska rörens kondition, vid rätt tillfälle, behöver nog inte StevieBoy blanda sig i den striden.
Det är givetvis inte bra. Men jag (okunnig)kan tänka mig att styrelsen kan genomdriva sitt krav på att få granska? (=riva upp golv o tätskikt, på firmans bekostnad). Kanske onödigt hårt dock?. Ett beslut om stambyte t ex kan väl ändå inte grunda sig på bara en enstaka lägenhets kontroll? Firman som rev o byggde om, borde kunna ge en bedömning av situationen?
Det kan nog bli problem. Styrelsen bör ha rätten att få ta tillfället i akt att granska husets (ledningars) kondition, när så är möjligt.
Men som sagt den ev striden bör inte få ske på medlemmens bekostnad. Tvingas man riva upp, bör StevieBoy få ersättning för det extra obehag som detta innebär. I så fall bör det bli firman som får betala. Kan vara nyttig lektion även för dem. Ingångna avtal ska hållas.
Citat:
Det var inget råd. Som jag ser det finns det två förhållningssätt att välja emellan. Det är inte mitt val. Vad skulle ha valt framstår nog som rätt självklart.
För information ska jag säga att detta gäller ju inte stambyte. Styrelsen har fått tillträde för granskning när de har velat, både förvaltaren och firman har haft tillgång till varandras nummer, det skedde dock en miss i kommunikationen mellan dem bägge.

Det som de gjort i golvet är att flytta golvbrunnen, i och med detta bilade man och drog om röret samt drog ett rör till avloppet för tvättmaskinen.

Ja det kanske blir så att de får riva upp iaf delar av golvet vid röret som ligger närmare väggen kan jag tänka mig. Det blir ju utdraget arbetet då och inget badrum på flera veckor igen kan man tänka sig... har man rätt till ersättning för sådant menar ni?

Mvh

Stephen

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 22:50
Yotta-medlem

Standard

Stephen. Jag tycker inte att du ska acceptera en sådan lösning. För är det något försäkringsbolaget inte ställer upp på så är det att tätskiktet bryts. När du gjort den reparationen kommer de att kräva att du gör om hela badrummet en tredje gång.

Du ska lämna över bevisbördan till din förening och dess styrelse. Glöm allt och lev vidare utan att ägna detta en tanke. Då blir föreningen tvungen att försöka avhysa dig om de ska gå vidare i denna fråga. Detta avhysningsförsök tacklar du genom att dra dem till Hyresnämnden. Där kommer du att få rätt. Föreningen kanske även tilldöms att betala dig skadestånd för sveda och värk. Se bara till att tillvarata all den dokumentation du har så att du kan presentera för Hyresnämnden att du gjort vad som ankommer på dig. Andra får ta ansvar sina åtaganden. Du går fri. Garanterat.

Vad säger du Harald. Har jag rätt eller fel? Jag vet att du redan svarat på frågan men kan du återupprepa så Stephen slipper fråga fler gånger.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för följdfel vid badrumsrenovering? Hullebulle Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2012-02-28 11:47
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 18:30
Hur stämmoprotokoll ska skrivas - Badrumsrenovering Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2012-02-17 09:37
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare