Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-18, 15:22
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
OBSERVERA ATT DET FINNS INGEN MYNDIGHET SOM STÄLLER KRAV!!!
Det är falsk information.
Om jag förstått rätt, kan saken förklaras på följande sätt.
I Samarbete mellan forskning, byggare och försäkringbolag har man skapat det vi kallar för branschöverenskommelsen.
Det finns flera sådana, beroende på vilka material man vill använda, vilket kanske kan skapa förvirring.
Det är dock inget påhitt, utan en mödosamt framarbetad, förnuftig lösning av flera problem.

Den som beställer ett jobb vill ha bästa möjliga arbete utfört.
Den som bygger vill ha tryggheten i att -om jag bygger enl reglerna- kommer det att hålla länge, kunden blir nöjd. Men (inte minst viktigt), om det ändå uppstår fel. Jag kan återvända, korrigera och få ersättning för detta merarbete av mitt försäkringsbolag. Hantverkaren kan jobba tryggt, så länge han gör rätt (följer regelverket).
Kunden behöver m a o knappast kolla hur hantverkaren gör sitt jobb. Hantverkaren har ju försäkringsbolagets ögon på sig.
Försäkringsbolaget vet, (har statistik på saken) att om hanterkaren håller sig till reglerna, är skador så sällsynta att vi ändå vinner slantar på affären.
Fiffigt värre. Bra lösning för alla parter, som jag uppfattar det.

Citat:
*Ett bad eller duschrum som är utfört enligt branschens eget regelverk håller tills försäkringsbolagens åldersavdrag är 100%. Oavsett vem som utfört det och vilka papper denne har i bakfickan.
Ja du säger det själv. Det blir hållbart.
Men då består lurendrejeriet möjligen i att vi medlemmar köper en försäkring som -vi inte har någon nytta av? Åldersavdraget kommer för snabbt. Premien för hög, etc.?
Så kan det kanske vara.
Borde diskuteras ingående i egen tråd.
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 15:44
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Nej, men det är min hemma-arena.

"Ett bad eller duschrum som är utfört enligt branschens eget regelverk håller tills försäkringsbolagens åldersavdrag är 100%. Oavsett vem som utfört det och vilka papper denne har i bakfickan."

Den som förstår vad denna mening innebär förstår då också att försäkringsbolag endast betalar ut ersättning för vattenskador inifrån för badrum som är renoverade före 2006 års regelverk. Därefter ska det till exeptionella omständigheter för att ersättning ska utbetalas. Detta eftersom branschreglerna garanterar 15 års hållbarhet. Försäkringsbolagen klarar de första 10 åren på den garanti som den som utför jobbet givit. Finns ingen sådan garanti. Underkänns jobbet. Under efterföljande 5 år mellan år 10 - 15 skall exeptionella omständigheter bevisas för försäkringsbolaget för att bolaget skall utbetala ersättning.

"Våtrumsintyg" är i själva verket en friskrivningsklausul för försäkringsbolagen. Detta "våtrumsintyg" krävs för att försäkringsbolagen skall använda de som har "våtrumsintyget" och ingår i nätverket, för att utföra uppdraget att återställa vattenskador som orsakas av yttre omständigheter, då försäkringstagaren är tredje part. Och/eller för den initiala rivningen och uttorkningen som oftast går på föreningens försäkring i alla fall och då under "förhöjd självrisk" vars storlek är sådan att den överensstämmer med kostnaderna för detta arbete.

Jag hoppas att detta klargör upplägget för den som ännu inte insett att försäkringsbolagen inte är intresserade av att ta någon risk. Försäkringsbolagen är inga välgörenhetsorganisationer. Utöver det kan jag berätta att försäkringsbolagen oftast har som krav att du som BRH eller BRFn ska ligga ute med betalningarna i förskott till den som utför åtgärderna tills försäkringsbolaget klarerat affären i efterhand. På detta förlorar du eller din förening räntekostnaderna under de 9 månader detta oftast tar. Försäkringsbolagets investering under samma tid för samma tid brukar förränta sig med minst 10%. Det innebär att den BRF som inte har 200.000:- i kassan att ligga ute med under 9 månader måste låna dessa pengar, antingen av Banken till Bankränta eller av Försäkringsbolaget till deras ränta för korta lån.
Det blev fel jag skulle citera mig själv, istället hade jag tryckt på ändra. Men läs det jag skrev som ett nytt inlägg, här ovan. Det ger dig ett initierat svar på några av dina frågor.
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 18:07
StevieBoy StevieBoy är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
........

Jag undrar om inte styrelsen gör helt rätt ändå?
Tvingar firman som fick uppdraget att leverera intyg som saknas.
Annars domstol-för kontraktsbrott?
( De får stå för rivning, kontroll och återställning om de inte litar på den firma som d i sin tur anlitat).

I enlighet med följande:

Kvalitetsdokumentet BBV – en värdehandling!
När jobbet är färdigt ska du som beställare och/eller nyttjare, ha ett kvalitetsdokument av entreprenören. Det är beviset på att arbetet är gjort enligt branschens regler och därmed uppfyller myndighetskraven. Kvalitetsdokumentet ska vara skrivet på originalblankett, Bilaga A till Byggkeramikrådets branschregler, BBV. Tillsammans med dokumentet ska du ha monteringsanvisningar för de tätskiktssystem som använts. Kvalitetsdokumentet är en värdehandling. Det är ditt bevis som beställare på att arbetet är utfört av ett behörigt företag och med provade och godkända tätskiktssystem.
Om fastigheten byter ägare vill nye ägaren och hans försäkringsbolag titta på kvalitetsdokumentet.

Det vill nog även ägarens försäkringsbolag se om det uppstår problem.

Våtrumsarbeten enligt Branschreglerna innebär att • företaget är behörigt.
personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation samt vara anställd i ett behörigt företagt.
• arbetena utförs med godkända tätskiktssystem enligt tillhörande monteringsanvisningar.
• utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.
Om det är arbete under tätskiktet är väl kontroll och intyg än viktigare?
Firman är ju inte färdiga med badrummet, de ska göra en kvalitetsbesiktning på tisdag är det tänkt och jag antar att efter detta ska förvaltarens besiktningsman besiktiga och sedan får jag ett intyg. Men styrelsen har ju redan beslutat att inte godkänna badrummet då de anser att de inte kunnat göra momentbesiktningar, vilket jag trodde de redan hade gjort enligt överenskommelsen. Sedan var det det där med rörfirman som inte finns registrerad på sakervatten.se. Jag vet inte om de enbart har kopplat ur och i de ytliga rören. Det är möjligt att de använt en annan underleverantör till golvbrunn och rör under golvet. De har 20 års branchvana och våtrumsbehörighet från BKR. Det låter så konstigt... hursomhelst om det inte blir ett godkänt intyg, är det inte jag som behöver stå för omkostnaderna?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 19:37
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av StevieBoy Visa inlägg
.....är det inte jag som behöver stå för omkostnaderna?
Citat:
Men styrelsen har ju redan beslutat att inte godkänna badrummet då de anser att de inte kunnat göra momentbesiktningar
Jag tror att i och med att du anlitat en godkänd firma, är det deras skyldighet att granska sitt arbete (eller underleveratörers).
För dig ska det räcka att du anlitat en certifierad firma. Varken du eller styrelsen ska behöva kontrollera deras arbete.
Det låter lite rörigt. Borde ordna sig. Jag har i varje fall svårt att se enligt din redogörelse att styrelsen skulle kunna inskrida och åsamka dig kostnader pga en utebliven inspektion. Det är företaget som bygger som måste reglera och ange allt efter byggets framskridande, när denna av styrelsen önskade inspektion kan göras. Försummelsen är väl då deras. Skulle kontakten mellan företag och styrelse ske med dig som mellanhand, och du inte vidarebefordrat till styrelsen i tid när de kan få besikta. Då blir det lite komplicerat. Kanske ska du avvakta händelseutvecklingen.
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 23:22
Duktig medlem

Standard

Tack igen. Nej jag förmedlade kontakten direkt, gav dem bägge varandras nummer. Ja jag avvaktar och ser vad som händer imorgon. Det måste gå att lösa...frågan är bara hur.

Med vänlig hälsning,

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 10:02
Duktig medlem

Standard

Firman ringe och skulle ta kontakt med föreningen. De har gjort allt enligt branchregler och sa sig kunna ordna intyg från en besiktningsman från Säkert vatten. Nu får vi se...
Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 20:19
Yotta-medlem

Standard vi håller tummarna för dig

Citat:
Ursprungligen skrivet av StevieBoy Visa inlägg
Firman ringe och skulle ta kontakt med föreningen. De har gjort allt enligt branchregler och sa sig kunna ordna intyg från en besiktningsman från Säkert vatten. Nu får vi se...
Tänk positivt.
Själv har jag pluggat vidare på nätet för att försöka förstå vad som sker inom detta knepiga område. Måste nog hålla med både Harald och totiki. Det verkar inte vara någon j-a ordning alls. Det enda raka för den som vill vara säker verkar vara att göra jobbet själv, (kanske ändå följa branschreglerna) och noggrannt. Men det är givetvis ingen lösning för en tant eller farbror, som inte vet vad tätskikt och fogmassa är.
Rapportera vad som händer. Spännande är det att följa.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 15:17
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Tänk positivt.
Själv har jag pluggat vidare på nätet för att försöka förstå vad som sker inom detta knepiga område. Måste nog hålla med både Harald och totiki. Det verkar inte vara någon j-a ordning alls. Det enda raka för den som vill vara säker verkar vara att göra jobbet själv, (kanske ändå följa branschreglerna) och noggrannt. Men det är givetvis ingen lösning för en tant eller farbror, som inte vet vad tätskikt och fogmassa är.
Rapportera vad som händer. Spännande är det att följa.

Jag blir inte klok på detta. Först vill förvaltaren hitta en lösning, firman säger sig kunna anlita en besiktningsman från säkert vatten som kontrollerar rören. De ville även vara med på kvalitetskontrollen tillsammans med ngn från styrelsen. Då firman ringer förvaltaren och ska boka tid hånskrattar de bara och undrar varför i herrans namn de skulle vilja vara med på den? Det verkar ju inte alls båda gott det här?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 15:43
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Eller så inser förvaltaren att både dom och styrelsen är ute och cyklar. Dokumentera alltihop och ta det till Hyresnämnden ifall det blir något mer.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 15:47
Duktig medlem

Standard

Citat:
Eller så inser förvaltaren att både dom och styrelsen är ute och cyklar. Dokumentera alltihop och ta det till Hyresnämnden ifall det blir något mer.
Hej och tack för svar.
Ja vi tänker dokumentera och i värsta fall ta det till någon nämnd. Är det hyresnämnden som beslutar i sådana ärenden? Kan de bestrida styrelsens beslut ifall vi har korrekta hjandlingar? Eller är det bostadsnämnden?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för följdfel vid badrumsrenovering? Hullebulle Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2012-02-28 11:47
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 18:30
Hur stämmoprotokoll ska skrivas - Badrumsrenovering Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2012-02-17 09:37
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare