Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-17, 14:43
StevieBoy StevieBoy är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard Badrumsrenovering

Hej!
Vi upptäckte en skada i ytskicktet på en vägg i badrummet då vi drog fram badkaret, vilket kom att leda till renovering av hela badrummet. Jag kontaktade förvaltaren och de kom och gjorde fuktmätning i väggarna, samt tog dit en sakkunnig person som talade om allt som skulle behövas göras. Väggarna skulle slipas ner, torkas, mattan på golvet bytas ut, brunnen var ej godkänd och skulle dessutom behövas flyttas då vi skulle ha en duschhörna istället, samt allt skulle helkaklas.
De sa att de kunde ge ett kostnadsförslag via den sakkunniges firma men att jag själv skulle kolla runt efter firmor och be att få kostnadsförslag.

Jag kollade runt och fick ett bra förslag från en firma, som var certifierad för våtrum från BKR.
Förvaltaren godkände firman över telefonen och bad mig komma in med en kopia på kontraktet, vilket han fick inom ett dygn. Sedan skulle firman börna nästa måndag och jag och min sambo skulle samma vecka resa iväg på begravning, så vi skulle slippa vara i lägenheten under några dagar. Innan vi åkte, då hade arbetet redan börjat, ringde förvaltaren och sa att de ville göra besiktning mellan varje moment, "momentsbesiktning". Jag berättade det för arbetsledaren som lovade ringa förvaltaren omgående.
Vi reste iväg och hörde inget mer, arbetet fortskred bra.
I fredags, efter tre veckor, ringer förvaltaren och säger att de inte hört något från firman och att det kunde bli problem att få badrummet godkänt av styrelsen. Då var kaklet redan på plats och badrummet nästan färdigt. Jag ringde firman som sa att de visst kontaktat förvaltaren, men som var upptagen och lovat ringa tillbaka, något som förvaltaren förnekar. Efteråt påstår han att firman lovade höra av sig igen. Hursomhelst hade firman förklarat alla moment de gjort för förvaltaren som lovade delta i firmans egen kontrollbesiktning ibörjan av kommande vecka. Han hade blivit tyst i telefonen och sa att de skulle fortsätta då firman undrade om de skulle stoppa arbetet. Sedan ringer förvaltaren mig efter någon timme och säger att han har dåliga nyheter, styrelsen godkänner inte badrummet och de påstår även att firman anlitat en underlevarantör (rörmokare) som inte finns med på sakervatten.se:s lista. Underleverantören är enligt dem inte behörig att utföra arbetet. Jag undrar nu, hur går man vidare? Vi ska höras till veckan, men vems är ansvaret? Måste jag bygga om hela badrummet och måste jag stå för fler kostnader?

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 15:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej, du behöver inte göra om någonting.

Strulet mellan förvaltaren och entreprenören är olyckligt, och du kanske borde ha kontrollerat att detta funkade innan tre veckor förflutit, men förutsatt att allt är rätt utfört är det ju en randanmärkning.

För det första så skall föreningen via sin förvaltare erbjudas att vara med på besiktningen. Detta verkar ni ju redan ha bestämt.

Där kan det mesta rörande rörläggarens arbete kontrolleras. Alla kopplingar skall ju vara synliga alternativt gömda bakom inspektionsluckor. Framkommer inga fel, skall rörarbetet godkännas.

Står föreningen på sig, be dem stämma dig.
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 15:22
Duktig medlem

Standard

Hej och tack för svar!

Förvaltaren sa att de inte kunde veta vad som var i väggar och golv nu när allt är nästan klart. Ja jag borde kollat, men då jag inget hörde från varken förvaltaren eller firman trodde jag allt var lugnt. Men om de kräver att vi river och gör om? Vem ska stå för den kostnaden då? Är vems ansvar?

Med vänlig hälsning,

Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 19:46
Yotta-medlem

Standard

De kan inte kräva att du ska riva och göra om.

Enda gången de kan kräva åtgärd, är om det är överhängande risk att skada kan uppstå. Och där har de bevisbördan.

Eftersom det som inte går att se, inte går att se, så går det inte att se om /att det är överhängande fara.

Be dem stämma dig om de står på sig.
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:08
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Föreningen kan inte kräva åtgärd för något som ännu inte hänt. Det är mycket som ännu inte hänt och aldrig kommer att inträffa.
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 20:44
Yotta-medlem

Standard

Det som gör mig förbannad är att här försöker styrelsen trycka till en medlem som faktiskt tar sitt underhållsanvar. Va f-n, denna medlem ska de ju stötta!

Gå in och besikta de andra medlemmarnas gamla badrum istället, lätt hittar de betydligt allvarligare saker än i detta alldeles nya våtrum!

Troligen så består styrelsen av ett gäng gamla bakåtsträvare, som är avundsjuka på den nya medlemmen som vill förnya och ser sin chans att sätta dit denne.

Kräv bättre styrelser. Nu!
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 23:30
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av StevieBoy Visa inlägg
Jag kollade runt och fick ett bra förslag från en firma, som var certifierad för våtrum från BKR.
........
Citat:
Sedan ringer förvaltaren mig efter någon timme och säger att han har dåliga nyheter, styrelsen godkänner inte badrummet och de påstår även att firman anlitat en underlevarantör (rörmokare) som inte finns med på sakervatten.se:s lista. Underleverantören är enligt dem inte behörig att utföra arbetet.
Citat:
Jag undrar nu, hur går man vidare? Vi ska höras till veckan, men vems är ansvaret? Måste jag bygga om hela badrummet och måste jag stå för fler kostnader?
Jag undrar om inte styrelsen gör helt rätt ändå?
Tvingar firman som fick uppdraget att leverera intyg som saknas.
Annars domstol-för kontraktsbrott?
( De får stå för rivning, kontroll och återställning om de inte litar på den firma som d i sin tur anlitat).

I enlighet med följande:

Kvalitetsdokumentet BBV – en värdehandling!
När jobbet är färdigt ska du som beställare och/eller nyttjare, ha ett kvalitetsdokument av entreprenören. Det är beviset på att arbetet är gjort enligt branschens regler och därmed uppfyller myndighetskraven. Kvalitetsdokumentet ska vara skrivet på originalblankett, Bilaga A till Byggkeramikrådets branschregler, BBV. Tillsammans med dokumentet ska du ha monteringsanvisningar för de tätskiktssystem som använts. Kvalitetsdokumentet är en värdehandling. Det är ditt bevis som beställare på att arbetet är utfört av ett behörigt företag och med provade och godkända tätskiktssystem.
Om fastigheten byter ägare vill nye ägaren och hans försäkringsbolag titta på kvalitetsdokumentet.

Det vill nog även ägarens försäkringsbolag se om det uppstår problem.

Våtrumsarbeten enligt Branschreglerna innebär att • företaget är behörigt.
personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation samt vara anställd i ett behörigt företagt.
• arbetena utförs med godkända tätskiktssystem enligt tillhörande monteringsanvisningar.
• utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.
Om det är arbete under tätskiktet är väl kontroll och intyg än viktigare?
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 08:31
Duktig medlem

Standard

Hej och tack för svar. Ja kvalitetskontroll och intyg skulle göras på tisdag. Om de inte använt behörig personal borde de få stå för omkostnaderna. Jag vet ju inte om rörfirman styrelsen hänvisat till gjort arbetet i golvet eller enbart kopplat in rör som är utanpåliggande?
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:01
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av StevieBoy Visa inlägg
Hej och tack för svar. Ja kvalitetskontroll och intyg skulle göras på tisdag. Om de inte använt behörig personal borde de få stå för omkostnaderna. Jag vet ju inte om rörfirman styrelsen hänvisat till gjort arbetet i golvet eller enbart kopplat in rör som är utanpåliggande?
Ja detta med våtrumsarbete är inte min hemma-arena, så alla får ta vad jag skriver med flera nypor salt. Men jag tror att det måste fungera på följande sätt.
Du har kontrakterat en firma A, som har utb och är certifierad. När den firman då skickar in en annan firma B att utföra jobbet, eller delar av jobbet, måste "din firma" granska och godkänna underleverantörens utförda arbete. Jag tror inte att din anlitade hantverkare får några pengar från sitt försäkringsbolag, om den skickat in en icke certifierad firma att göra jobbet, och någonting sen går snett. Men om din firma A granskat och går i god för utförandet, blir den firman ansvarig (och deras försäkringsbolag betalar, tror jag) om problem uppstår ändå. Det är själva finessen med att vara försäkrad.
Om du inte får ett intyg från din anlitade firma, har den begått kontraktsbrott menar jag.
Detta ska då noggrannt noteras i styrelsens handlingar. Begärd handling saknas! Ett ytterst viktigt värdepapper om problem dyker upp inom 10-års perioden. (Liksom kontraktet med ditt anlitade företag). Den tid för vilken en firma ska kunna garantera att utfört arbete håller. Men frågan om du måste ta strid mot din firma nu, om den inte levererar (intyg) eller lugnt kan avvakta, vet jag inget om?
Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:48
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Nej, men det är min hemma-arena.

"Ett bad eller duschrum som är utfört enligt branschens eget regelverk håller tills försäkringsbolagens åldersavdrag är 100%. Oavsett vem som utfört det och vilka papper denne har i bakfickan."

Den som förstår vad denna mening innebär förstår då också att försäkringsbolag endast betalar ut ersättning för vattenskador inifrån för badrum som är renoverade före 2006 års regelverk. Därefter ska det till exeptionella omständigheter för att ersättning ska utbetalas. Detta eftersom branschreglerna garanterar 15 års hållbarhet. Försäkringsbolagen klarar de första 10 åren på den garanti som den som utför jobbet givit. Finns ingen sådan garanti. Underkänns jobbet. Under efterföljande 5 år mellan år 10 - 15 skall exeptionella omständigheter bevisas för försäkringsbolaget för att bolaget skall utbetala ersättning.

"Våtrumsintyg" är i själva verket en friskrivningsklausul för försäkringsbolagen. Detta "våtrumsintyg" krävs för att försäkringsbolagen skall använda de som har "våtrumsintyget" och ingår i nätverket, för att utföra uppdraget att återställa vattenskador som orsakas av yttre omständigheter, då försäkringstagaren är tredje part. Och/eller för den initiala rivningen och uttorkningen som oftast går på föreningens försäkring i alla fall och då under "förhöjd självrisk" vars storlek är sådan att den överensstämmer med kostnaderna för detta arbete.

Jag hoppas att detta klargör upplägget för den som ännu inte insett att försäkringsbolagen inte är intresserade av att ta någon risk. Försäkringsbolagen är inga välgörenhetsorganisationer. Utöver det kan jag berätta att försäkringsbolagen oftast har som krav att du som BRH eller BRFn ska ligga ute med betalningarna i förskott till den som utför åtgärderna tills försäkringsbolaget klarerat affären i efterhand. På detta förlorar du eller din förening räntekostnaderna under de 9 månader detta oftast tar. Försäkringsbolagets investering under samma tid för samma tid brukar förränta sig med minst 10%. Det innebär att den BRF som inte har 200.000:- i kassan att ligga ute med under 9 månader måste låna dessa pengar, antingen av Banken till Bankränta eller av Försäkringsbolaget till deras ränta för korta lån.

Senast redigerad av totiki: 2012-11-18 klockan 15:37.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för följdfel vid badrumsrenovering? Hullebulle Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2012-02-28 11:47
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 18:30
Hur stämmoprotokoll ska skrivas - Badrumsrenovering Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2012-02-17 09:37
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare