Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-29, 21:58
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga dolda fel...

Pensionär hänvisar till Slvas "underbara uppställning av brott mot stadgArna".

Stadgar skall följas och domstolar skall döma. Den som inte följer lagen skall stämmas. Den som accepterar lagbrott är väl medskyldig, eller hur?

Är flera stadgar lösningen?
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 22:39
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Pensionär hänvisar till Slvas "underbara uppställning av brott mot stadgArna".

Stadgar skall följas och domstolar skall döma. Den som inte följer lagen skall stämmas. Den som accepterar lagbrott är väl medskyldig, eller hur?

Är flera stadgar lösningen?
Kanske blev jag missförstådd? Med "underbara" menade jag att det var en utmärkt sammanställning, som alldeles ensam ganska tydligt och klart visar att vi troligen har ett allvarligt systemfel även på denna punkt.
Stadgar som ingen behöver följa är ju nästan meninglösa att skriva.
Tills motsatsen har bevisats, vill jag tro att stadgarna spelar roll även vid domstolars behandling.
Domstolar kan inte bara följa och döma enligt lag. Mycket faller mellan lagar, omständigheter kring måste tas hänsyn till, värderingar görs, diskussioner förs innan dom faller. Som kan bli olika i olika instanser. Lagen är densamma.

Ännu en viktig sak att ta hänsyn till. Försäkringsbolagen kräver att våtrumsarbeten ska utföras enligt vissa överenskomna regler, vari bl a ingår att det ska vara fackmannamässigt utfört, eller (om man gjort jobbet själv, vara godkänt av fackman). Annars blir det ingen ersättning från det hållet.
Bara detta faktum är skäl nog att i stadgarna hjälpa såväl styrelser som medlemmar att göra rätt.
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 01:36
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Domstolen ska döma efter Lagen. Det kan finnas omständigheter som rör Lagen som kan behöva beaktas. Men stadgar som stämman kan anta godtyckligt efter egna huvuden är inte sådana omständigheter ifall de inte kan hänföras till Lagen. Stadgarna är en överenskommelse mellan medlemmarna och ska givetvis följas. Men inget man kan dömas för ifall de inte kan hänföras till gällande Lag. Och det kan många av de grundläggande stadgarna hänföras till. Däremot kan föreningen hänvisa till stadgebrott och att man då brutit det gemensamma avtalet.

Hur försäkringsbolagen ser till uttrycket fackmannamässigt utfört beror också på omständigheterna. Det är dessutom något som kan kontrolleras när man river badrummet och genom detta ledas i bevis. Det är inte särskilt svårt att se, för övrigt. Oftast kastar de en blick i badrummet och frågar när det blev gjort. Stämmer tidpunkten med vad okulärbesiktningen ger vid handen görs inga fler kontroller. Är golvventilen äldre än när renovering sägs ha utförts kan det finnas anledning att gå vidare. Sitter inte golvventilen minst 400 x 400 från väggen eller toa och handfatsavlopp sticker upp mindre än 40 mm kan det också finnas anledning att oroa sig. Även om de är snåla så är dom inga dumskallar. Något godkännande från fackman har jag inte hört talas om. Däremot vet jag folk som har fotograferat etiketter på materialet och att olika delar av materialet kommer från samma tillverkare som ångdimskydd m m. Men det där är något som produktutvecklaren hittat på för att sälja hela sin linje till kunden. Det är samma primer och silikongummimassa från alla, oavsett vad de kallar det. Gipsskivor eller plywood är inte tillåtet efter ett visst årtal. Är det äldre än så tar åldersavdraget hand om problemet för försäkringsbolaget. Som sagt var, dom är inga dumskallar.

Senast redigerad av totiki: 2012-09-30 klockan 01:52.
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 08:44
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

För min del tror jag att detaljregler enligt Tellusborg blir rådgivande, dvs det går inte att ingripa mot
en medlem som inte följer detaljreglerna genom ett domstolsförfarande.

Annorlunda är det ju med t ex den årsavgiftsfördelning som anges i stadgarna. Den avgiftsfördelningen måste följas och beaktas även av domstol.
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 10:13
Yotta-medlem

Fråga fukt och dolda fel

Stadgar är som jag förstår det de interna reglerna som alla skall följa.
Om reglerna inte följs skall de kunna prövas i domstol.
Då det gäller fukt, mögel, ventilation, K-märkt mm, då kan skador prövas mot olika lagar utom BRL. Oftast är det Bygglagen då det gäller fastigheter.
Då det gäller ekonomi är det oftast LEF.

Jag har ett exempel; Styrelsen föreslår ändring av fönster, rivning av glas på insida i k-märkt fastighet samt montera in nya ventilationsdon. Detta är en vanlig åtgärd i Stockholm i dag.

Min fråga är: Rubbar styrelsens förslag de interna ansvarsförhållandena mellan föreningens ansvar för utsida och den enskildes insidan. Beslut blev enkel majoritet för.
Hur skulle stadgar skrivas för att förhindra detta övergrepp?
osa. Vilken lag skulle detta prövas mot? LEF, BRL, PBL, BVL, ?

Att den blankett jag hänvisar till och tjatar om skulle hindrat detta det är min bestämda mening. Den kände ingen till, inte styrelsen heller.

Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 10:45
Yotta-medlem

Standard

Stadgarna kan säkert prövas i domstol och då får man se vilken bärighet de har gentemot Lagen. Föreningen har väl också förmodligen möjlighet att utesluta medlem som inte följer stadgar. Denna medlem har då möjlighet att få denna uteslutning prövad i domstol. Vad domstolen väljer att beakta kan inte jag uttala mig om. För det vet jag inte. Dock finns ett flertal olika fall som säkert kan anses prejudicerande. Det har dock visat sig föreligga lokala skillnader i olika fall av liknande karaktär, har jag förstått. Så ovissheten är stor.
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 11:23
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Dolda fel mm

https://lagen.nu/dom/nja/2007s709[url="http://lagen.nu/dom/nja/2007s709"]

Se; Bostadsrättslagen har inte längre någon bestämmelse - motsvarande den i 12 kap. 38 § andra stycket JB avseende hyra - att en förvärvare av rättigheten ansvarar för överlåtarens betalningsförpliktelser. Tvärtom föreskrivs i 6 kap. 8 § bostadsrättslagen att den som förvärvat en bostadsrätt inte svarar för de betalningsförpliktelser som den från vilken bostadsrätten har övergått hade mot bostadsrättsföreningen (jfr dock 7 kap. 16 a §).

Av ordalydelsen i 7 kap. 12 § första stycket bostadsrättslagen följer att ansvarsfördelningen mellan bostadsrättshavaren och föreningen enligt 7 kap. 4 och 12 §§ bostadsrättslagen inte genom stadgar kan ändras till bostadsrättshavarens nackdel (jfr SOU 2000:2 s. 147 och Julius m.fl., a.a., s. 197 f.). Ett mer vittgående ansvar för bostadsrättshavaren kan dock följa av andra lagregler. Bestämmelsen i § 28 i den nu aktuella föreningens stadgar om att bostadsrättshavaren svarar mot föreningen för åtgärder i lägenheten som har vidtagits av tidigare innehavare av bostadsrätten kan därför inte medföra att bostadsrättsinnehavarens ansvar utsträcks till att avse även skador på andra delar av föreningens fastighet.

Ja, jag säger då det?
Vad var det jag hörde en gång, det trygga boendet, var det visst.
Ett lapptäcke av lagar och regler, så klåfingrigt sytt att ingen kan veta vad som gäller.

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 11:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Ett annat exempel är stadgebestämmelser om arbetsplikt beträffande fastighetsskötsel, t ex städdagar. Även en sådan "bestämmelse" saknar rättslig verkan.
Det går alltså inte att med hjälp av domstol få den som inte deltar i fastighetsskötseln att rätta sig efter en sådan stadgebestämmelse.

Tar det bara som ett exempel på att det inte alltid är så att stadgar måste följas.
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 12:15
Yotta-medlem

Standard

Och stadga om 55+ ålder på medlemmarna har väl aldrig blivit prövat? Eller?
Däremot kan stämman exempelvis, införa att styrelsen ska besiktiga lgh vid omsättning och notera vilka skillnader som föreligger sedan senaste besiktning. Kontrollera att erfoderliga bygglov erhållits i föreliggande fall o s v. Det strider inte mot någon Lag utan kan ses som en föreningsangelägenhet som fastighetsförvaltare. Ingen domstol skulle förvägra föreningen den rätten, så länge noteringarna gäller fastigheten.
Och föreningen kan förorda om återställande då så rätteligen krävs och få rätt i domstol vid behov. Fast det är nog möjligt att besiktningen måste ske före överlåtelsen sker, i enlighet med Korsdragets post # 37 "Tvärtom föreskrivs i 6 kap. 8 § bostadsrättslagen att den som förvärvat en bostadsrätt inte svarar för de betalningsförpliktelser som den från vilken bostadsrätten har övergått hade mot bostadsrättsföreningen (jfr dock 7 kap. 16 a §)."

Senast redigerad av totiki: 2012-09-30 klockan 12:31.
Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 12:45
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard lag eller stadga, eller nåt som någon bryr sig om att följa?

till totiki (och alla andra)
Jag vill lämna den intressanta diskussionen om hur domstolar arbetar därhän ett tag, och återgå till att diskutera hur en bostadsrättsförening bör arbeta, för att slippa onödiga plågor.

I trådar om våtrumsarbete har vi varit inne på bl a Jordabalken, konsumenttjänstlagen, Miljöbalken, Byggnadsverkslagen (ersatt 2011 genom den nya plan- och bygglagen), OVK, garantiavtal med entreprenören, köplagen, SBK, BBR, GVK,PER:s Branschregler, Måleribranschens våtrums-kontroll, MVK, etc...

Det ger problem att försöka orientera sig i den djungeln, för vem som helst. En orimlig situation helt enkelt.

Vi borde vara överens om att såväl medlemmar som deras styrelser (i flertalet förening) är dåligt insatta i hur våtrumsarbete ska utföras, liksom vilka kontroller man som spekulant på en lägenhet bör utföra innan man slår till.

Det behövs alltså hjälp för att underlätta tillvaron, för alla parter, samt nedbringa mängden av felhandlingar som fördyrar och försvårar tillvaron.
Argumenten av typ "detta är en affär mellan x o y. styrelsen ska inte blanda sig i, etc. har jag svårt att tycka att de ska gälla för våra resonemang. Vår avsikt är att hjälpa och underlätta livet i bostadsrätt. Inte stå med armarna på ryggen och passivt iaktta pågående misshandel.
Om jag lämnar ambitionen att införa "ny lagstiftning" här, och nöjer mig med ett försök att på lämpligt sätt ge vettig information om hur arbetet ska utföras för att problem ska undvikas, kanske det går att komma vidare.

Om följande enkla regler ges, i stadgeform, som policydokument*, manual för den kommunikationsansvarige (totiki), eller checklista må diskuteras. Men är reglerna/rutinerna givna och kända, så kommer de förhoppningsvis att förstås av flertalet och sannolikt efterlevas.

1 den som vill bygga om, ska anmäla detta till styrelsen.
2 om han bygger själv ska det kontrolleras att arbetet utförts på fackmannamässigt sätt
3 kopia på intyget ska delges styrelsen. Detta intyg måste finnas och levereras, oavsett om han bygger själv, eller överlåter till fackman.

Den som vill bygga sitt badrum själv kan då välja att följa vem han vill av nu gällande branschregler, GVKs ”Säkra våtrum” eller ”Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV)”.

Försäkringsbolagen jämställer de två branschreglerna och menar att huvudsaken är att du har följt en av dem och därmed utfört arbetet på ett fackmannamässigt sätt.

4 styrelsen bör ges tillfälle att under bästa skedet av ombyggnaden om möjligt göra besiktning av stamledningar.
5 Styrelsen ska behandla begäran i styrelsemöte, och kan då (det vet vi,och ska hänvisas till paragrafen) endast under speciella förhållanden neka.
6 Protokollsbeslut och inkomna handlingar ska arkiveras**. (Nödvändiga handlingar vid ev senare tvist).

*
Policy vid ombyggnad av lägenheter i brf

**
Eftersom en köpare av lägenheten är skyldig att själv kontrollera lägenhetens status, måste han ha rätt att få se säljarens papper på ev ombyggnad. Har han inte fått dessa uppgifter vid köpet, och det senare uppdagas skador, måste styrelsens kopior kunna tas fram för att hjälpa den nuvarande medlemmen.

Eventuell fuktskada i badrum
Korsdraget #2
Citat:
Citat:
Du måste veta vem som gjort ändringarna i badrummet.
1. Är det föreningen, eller den du köpt av?
( Eller är det gjort av någon diffust utpekad före den du köpte av? Alternativet finns beskrivet på forat och borde inte få upprepas, mitt tillägg)

Citat:
Rent konkret gäller för köparen att ta reda på alla gjorda förändringar och vem som har ansvarat för dem. (Föreningens liggare bör innehålla en anmälan från den som gjort detta). Lägenheten är sålt till dig i befintligt skick. Det är därför undersökningsplikten är så väldigt viktig.

Finns det inga handlingar är ändringen att betrakta som svartbygge.
Det är naturligtvis en alldeles orimlig situation att en köpare själv ska behöva börja nysta i gammal gömd och glömd historik i efterhand.

Citat:
Harald #8
Om säljaren säger att det är den tidigare ägaren som renoverat, och du inte får info om vilket år eller papper på detta, så lär du inte ha något att hämta.
Citat:
totiki
Hur försäkringsbolagen ser till uttrycket fackmannamässigt utfört beror också på omständigheterna.
Syftar du på t ex detta? Eller finns det fler komplikationer, ej nämnda?

..skadeförebyggare vid Länsförsäkringar Skåne menar att den som byggt ett badrum som läcker är en förlorare eftersom Länsförsäkringar idag inte ersätter golv- och väggytskikten inklusive ett eventuellt tätskikt.

Men enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att till entreprenören reklamera de läckande ytskikten upp till tio år efter att arbetet avslutats. Alltså är det till entreprenören du vänder dig för reparation av skadan om något sedan går fel, inte försäkringsbolaget.

Försäkringsvillkoren hos Länsförsäkringar innebär bland annat att tätskiktsarbetet ska göras av ett certifierat företag enligt GVK eller BKR.

Såvitt jag förstår bör det då även, eller kanske framför allt, tydligt klargöras i föreningens dokument att det inte är tillrådligt att bygga själv!
Det verkar vara enligt dagens situation farligt för såväl den händige hembyggaren själv, som en väldig potentiell källa till obehagligt merarbete för styrelser, och utvecklas inte sällan till en mardröm för den efterkommande köparen.

Det finns ju faktiskt en lag på vissa skyldigheter att ingripa när vi ser att människor är i nöd.
Den paragrafen borde tammefan kunna åberopas även här.
Hur ser en domstol på den saken?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel Admin Faktabanken 0 2012-06-03 15:53
Gruppstämning pga att bara vissa får badrum renoverade - Fuktskador i ombildad brf Robertino Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2011-03-13 22:40
Dolda förluster i brf totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-03-19 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare