Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-19, 13:38
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg

då det gäller badrum vid stambyten.
Det gäller oftast ansvarsfrågan för underlaget, s k mellanskiktet.
En ny term för mig. Finns den definierad och är känd bland styrelseledamöter?

Citat:
Detta kräver en utredning;
1) har entreprenörens ansvar skrivits in i avtalet?
Eftersom HSB sitter med i styrelsen med en representant, måste det väl anses vara ett allvarligt fel från HSB om detta inte påpekats och säkerställts
i samband med kontakterna med entreprenör?

Citat:
2) har föreningen och medlemmarna avtal som tagits vid stämmobeslutet om stambytet.
Vid stämmobeslut tas väl normalt endast just beslut om att stambyte ska genomföras?

Citat:
I övrigt gäller: Innehavarens ansvar innebär just det ansvar, vilket innebär att ändringar i lägenheten skall utföras fackmässigt. Finns det inga intyg eller protokoll är arbetet att betrakta som svart.
Men då beror det alltså på
a medlemmen har varit inne på olovligt utrymme, utan att anmäla saken till styrelsen,
eller
b styrelsen har inte skött sina åligganden.

eller...?

Citat:
Styrelsen kan göra okulär besiktning och begära fram ritningar för ändringarna, få se intyg och annat som garanterar fackmässigheten.
Kan göra...skriver du.
Men om styrelsen givit sitt tillstånd... har den då inte en juridisk skyldighet att kontrollera arbetet och fackmässoigheten?
En husägare gör det av inre tvång (han vill inte bli lurad och förlora värde på kåken)
Men styrelsen (denna skapelse, med "teoretisk ansvarskänsla") hur garanterar vi att den tar sitt ansvar?

Citat:
Allmänt: Ingrepp i bärande konstruktion. Ändring i Avlopp. Ändring i Värme. Ändring i Gas. Ändring i Vatten. Förvaltare, fastighetsskötare kan endast okulärt besiktiga. Alla dessa kan ge allvarliga konsekvenser för andra delar av huset.
Citat:
Styrelsen kan kräva att handlingar skall lämnas in och fogar dem till liggaren. Det struntar många i.
Ja här ligger väl svagheten i konstruktionen, om inte styrelsen därmed ska ställas till ansvar för denna försumlighet

Citat:
Annan "Väsentlig Ändring": T ex icke-bärande väggar. Kräver bygganmälan. Detta kan allvarligt påverka luftflödet och därmed ventilationen i hela huset. Bygganmälan.
Finns för föreningar (och medlemmar) att tillgå en tydlig lista över vilka
"ändringar som kräver bygganmälan?

Citat:
Lägenhetsinnehavarens ansvar ..
Tapetsera, måla och ersätta gammalt lösöre det är det som får ändras.

Det fasta är en del av huset och den som bor i bostadsrätt vill se att det står andel i föreningen i sitt kontrakt.
Den sista meningen måste du förklara för mig -väldigt noga-

Citat:
En del av ovan nämnda prövas under paraplylagen "Miljöbalken".
Att så många byggskador uppstår trots detta omfattande regelverket menar jag beror på okunniga köpare, att styrelser inte följer upp, samt att de som drabbas till varje pris inte tar skadorna till domstol.
Jo just den väldiga omfattningen kanske är en huvudorsak.
Jag ska läsa på, men hjälp mig gärna med att peka på det som där har speciell betydelse för oss i bostadsrätt.

Citat:
Här köps det lägenheter för miljonbelopp, men kosta på ett par tusen för att tvinga fram rättskipning och minska skadorna, det är man för snål för.
Har du följt och dokumenterat olika rättsfall som kan användas här i diskussionerna?
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 14:12
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Rättigheternas rike har glömt skyldigheterna

Mitt slutord får bli dessa önskemål:

Om styrelsen tog sitt ansvar seriöst skulle de ha koll på husen!
Om de boende tog sitt ansvar så skulle de inte få för sig att de har rätt att leka byggherre a la Timell.
Om HSB inte hade som enda intresse i att få bygga om och reparera så mycket som möjligt då skulle de inte placeras stollarna i föreningarnas styrelse.
Om HSB däremot såg som sitt uppdrag att uppföljning och kontroll gjordes tillgängligt för både styrelse och medlemmar, då skulle hela deras verksamhet spricka som trollet i soluppgången.

Ja, jag har följd detta här via lagstiftningens tillämpning fr år 1976 till 1996 och därtill flitigt används av både styrelseledamöter och andra, men aldrig i min egen HSB-föreningen. Visst är det intressant att fundera över.
Det är inte för inget HSB är en av Sveriges 3je största byggare. Låt mig gissa, de kommer snart att sätta i gång jätte ombyggnader av all ventilation i landet. Det är nämligen nästa logiska steg efter felinmonterade fjärranläggningar, renoverade fönster, spaltventiler och ombyggda balkonger.Så håll i hatten, snart blåser HSB in frisk luft i alla sjuka hus!
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 23:35
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag har byggt mina badrum själv, och saknar därmed kvitto på byggnationen. Svartbygge...?
Jag vet inte vad som gäller för utförda jobb i en bostadsrättsförening, men om jag vänder mig till en firma för att få badrummet ombyggt privat, tror jag att de lämnar 10 års garanti. (Tror, för jag vet inte riktigt hur denna garanti ser ut).

Konsumenttjänstlagen

Finns dina "hembyggen" ordentligt noterade, med tillstånd och allt av styrelsen?
Finns godkänd besiktning?
Vilka garantier lämnar du till en ev köpare?

Det låter snorkigt frågat av mig, men är inte så menat. Snorkigheten kommer snarare av det faktum att jag är fullständigt renons på kunskaper inom området. Men tror mig ändå kunna se och förstå att någonting är allvarligt fel. Mängden av ständigt återkommande nya trådar på samma tema är i sig en god indikator.
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 03:41
Yotta-medlem

Standard Fast eller lös egendom

I Jordabalken regleras vad som är fast egendom och vad som är tillbehör till fastighet och byggnad och som därmed ingår i den fasta egendomen.
Allt som inte omfattas av dessa regler är betrakta som lös egendom.

Fastighetstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastighetenför stadigvarande bruk. Avsikten med anbringande ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten,

Exempel:
Byggnad, även lekstuga, friggebod, växthus, uthus, grillar som är högre än... 120 cm tror jag, kolla själv).
Ledningar för gas, el, vatten och avlopp. Brevlåda.

Byggnadstillbehör är föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren och som är ägnade för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det skall finnas en ändamåls- eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Föremålet ska normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten.

Exempel på byggnadstillbehör:
Kylskåp. Frys. Spisfläkt
Garderober (inkl inrednngsdetaljer)
Badkar. Duschkabin. Toalett och badrumsinredning
Persienner
Stege anpassad för sotning
Tjuvlarm. Porttelefon. Centraldamsugare.
Mangel. Torktumlare. Tvättmaskin. Torkskåp.
Brandlarm
Fönsterluckor. Innanfönster.
Hatthylla
Duschkabin. Badrumsskåp
Radiatorer
Braskamin. Gnistgaller
Parabolantenn
Samtliga nycklar,

För att bedöma vad som ingår i köpet av en bostadsrätt gäller i princip samma förutsättningar som för fast egendom, nämligen att det som tillförts av bostadsrättsföreningen eller bostadsrättshavaren för stadigvarande bruk ingår i en överlåtelse. Ledning för vad som ingår i köpet av en bostadsrätt kan således tas i den uppräkning som skett ovan.

Det är därför viktig att tydligt via avtal mellan föreningen och innehavaren klargöra ansvarsfrågan. Den styrelse som per telefon ger bygglov riskerar föreningens gemensamma egendom.

BRH nyttjar föreningens gemensamma fasta egendom och skall vid ändring meddela styrelsen vad som är gjort samt kunna visa upp att kontroll för åtgärden är genomförd på det sätt som ändringen kräver.

Så klart en BRH får ändra i allt på insidan som är en lös del av fastighetens lösa egendom. Men det är fastighetens lösa egendom.Det skall dock kunna verifieras att det som gjorts har skett har skett med de kontroller som krävs.

För i tiden satt kommunens byggsakkunnige med vid styrelsemötena. På den tiden var kommunen den som hade godkänt lånen och kommunens representant skulle utgöra en garant för lånets säkerhet.

När HSB övertog låneverksamheten gjorde de på samma sätt. I dag får inte HSB fungera som långivare och de har inte den kontrollfunktionen längre. Så varför HSB är representant i föreningen är en högst relevant fråga att ställa sig. Rent logiskt så borde det vara den bank där öreningen har sina lån i som har sin representant i styrelserna.

Å andra sidan skall styrelsen meddela Bolagsverket fastighetens olika förändringar. Innan en ombyggnad sker skall styrelsen fråga kommunen om bygganmälan och bygglov, därefter skall Bolagsverket tillfrågas, sen stämman. I den ordningen vill jag minnas.
När stämman fattar beslut då skall dessa kontroller vara klara och stämman kan vara trygg på att det som görs av lekmän har godkänts av byggsakkunnig och är ekonomiskt granskat.
Har detta ändrats så har det skett de senaste 2-3 åren.

Alltså den som köper en bostadsrätt bör vara trygg att styrelsen har de handlingar som visar att allt i föreningen har skötts på det sätt som lagstiftarna tänkt.

Varje styrelse bör regelbundet genomföra "Egenkontroll". Vad som ingår i den finns att hämta hos kommunerna. Miljöbalken 26 kap 19 §.

Köper någon en lägenhet med byggskador, fukt och mögel, då skall styrelsen (eller förvaltaren) kunna visa att det som skett har de fått in för att foga till liggaren. Det som de själva har gjort skall också ha samma säkerhet.

Till sist kan jag endast seja som en Bi sa, om ni i föreningen tar beslut som skadar er privata egendom, så kan vi inget göra åt det. Vi bor i ett fritt land och ni får t o m riva husen om ni vill.

Pensionär: så länge alla känner sig nöjda med att lämna sitt ansvar över till andra att sköta, så länge kommer fukt och mögel finnas.

Harald får bygga om i sin lägenhet. Det som är viktigt är att den dag någon vill se underlag då skall det finnas ett godkännande där. Den som själv har besiktningsbehörighet bör kunna visa sitt certifikat och därmed intyga själv.

Då det gäller K-märkt gäller: alla får ändra, men de skall bevara det de river ut samt dokumentera (fotografera), allt för att nästa som flyttar in kan ges möjlighet att återställa, eller att nästa som köper kan tvinga säljaren att återställa.

Avslutningsvis: Se HSB blankett no 2, 2008. "Regler för ändring i lägenhet". Det här är riktigt bra gjort. Dock har de tagit bort; att även om styrelsen gett godkänt så är lägenhetsinnehavaren ensam ansvarig.
Det är också i överensstämmelse med PRB, BVL, m fl. Det är t o m straffbart att skada en annans bostad/egendom.

En myndig person ska ta sitt ansvar. En lägenhet är en del i en byggnad och när folk river väggar, flyttar badrum och stänger ventilation då riskerar de andras hälsa och säkerhet, ja, hela sin egen ekonomi också.

Frågar någon mig, så rekommenderas: begär Tillsyn av kommunen. De utfärdar vite för byggskador. Det kan vara värt att veta.
God natt alla.
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 23:34
Yotta-medlem

Standard våtrumsrenoveringen, vem gör vad och hur?

Tack Korsdraget för ditt svar.
Men har jag begripit något av din utförliga genomgång?

Låt oss säga att vi har en äldre förening. Medlemmen Åke vill bygga om sitt badrum. Modernisera med hela baletten, -Duschkabin, toalett och badrumsinredning. Man ger sig på såväl fastighets-(-vatten&avloppsledningar) som byggnadstillbehör (Badkar. Duschkabin. Toalett och badrumsinredning).

Arbetet ovan innebär väl nödvändigtvis ingrepp under det s k ytskiktet.

Jag skulle aldrig ge mig på jobbet, utan anlita en fackman, som då garanterar att arbetet blir fackmässigt utfört. Fackmannen lämnar även garanti för hållbarhet (garantitid 10 år enl konsumenttjänstlagen ? ).
Vidare gäller då (enl vad du skrev) att det som då tillförts skall ingå vid en överlåtelse.
"nämligen att det som tillförts av bostadsrättsföreningen eller bostadsrättshavaren för stadigvarande bruk ingår i en överlåtelse".

Men om Åke vill göra jobbet själv. Då måste väl följande hända?:
1 Åke begär skriftligen (muntliga eller telefonbesked har visat sig kunna förnekas i efterhand?) tillstånd att få ge sig på badrummet, (med åtföljande beskrivning av vad som skall utföras).

2 Styrelsen behandlar frågan på sammanträde (beslut ska alltså kunna visas i ett protokoll+ingående handlingar)

3 Styrelsen måste väl även ha papper på att Åke är kvalificerad för uppgiften? eller papper på att "kvalificerad" besiktning utförts av arbetet under ytskiktet? När väl ytskiktet lagts på kan ju ingen se ev fel eller fusk) och vad jag begriper borde också Åke avkrävas någon garanti på hållbarheten i utförandet. För att en efterkommande köpare inte ska riskera att behöva göra om jobbet inom orimligt kort tid, utan att kunna kräva Åke på ersättning?

Detta är alltså ett djupare ingrepp än arbete av den kategori som du nämner nedan? (men som även de kräver kontroll?) om jag förstod saken

Så klart en BRH får ändra i allt på insidan som är en lös del av fastighetens lösa egendom. Men det är fastighetens lösa egendom.Det skall dock kunna verifieras att det som gjorts har skett med de kontroller som krävs.

Är det någon, som någonsin sett en begriplig och samlad manual för detta område?
Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 00:31
Yotta-medlem

Standard Våtrum

Hej Pensionär,
Texten är mäklarinformation. Sånt som de inte skyltar med.
Alla vill att köpare skall tro att det bara att åk.

Jag tror du har kommit till en väldigt klok slutsats, nämligen att anlita fackman som lämnar garantier. Dessutom är det ROT på det. Så varför ta så stora risker ? Det är det här jag aldrig förstått, att folk ger sig in på ett område som är så riskabelt och att styrelser så lätt ger ok.

Kanske värt att notera att styrelsen skall se till att den som vill göra ändringar, gör det på rätt och riktigt. De är ju lekmän!

Fukt och mögel är ett olöst problem. Det är så stort så EU-bidrag finnes att öka förståelse över hur fukt och mögelprocessen ser ut.
Jag har scannat in HSB-bladet och lagt upp det här. Det är också väl gömd så jag hittar det inte längre. Det gör nog ingen annan heller.

Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 17:31
Yotta-medlem

Standard fråga om bygglovsärende

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Styrelsen kan kräva att handlingar skall lämnas in och fogar dem till liggaren. Det struntar många i.
Ju mer jag läser på desto mer övertygad blir jag om att styrelserna aldrig fått klart för sig betydelsen av BRL kap 7 §7. Styrelsen bryter helt enkelt mot en oerhört viktig lagparagraf.

Citat:
Annan "Väsentlig Ändring": T ex icke-bärande väggar. Kräver bygganmälan. Detta kan allvarligt påverka luftflödet och därmed ventilationen i hela huset. Bygganmälan
.
Stämmer detta? Jag menar icke-bärande väggar. Normalt påverkar väl dessa ändringa inte ventilationen, men det skäl du anger (ev ventilationsstörning) är absolut skäl nog att hålla koll även på den biten.
Har du något tips om var man kan få en förteckning /samling om vilka åtgärder som kräver/ kan kräva bygglov?
Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 18:26
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det där med icke bärande väggar är ett kapitel för sig. Det beror alldeles på husets konstruktion. Och eftersom detta oftast inte är något en lekman kan avgöra utan det krävs en byggnadsingenjör eller en konstruktör för att få en rätt visande bild av det aktuella läget. Så bör en bygganmälan göras.

Däremot att sätta dit en vägg bör inte kräva samma behandling.
Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 22:25
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Det är inte realistiskt att ta fram en fungerande manual

Endast stadsbyggnadskontoret kan avgöra om det krävs bygglov/bygganmälan för en viss åtgärd. Bestämmelserna ändras hela tiden, inte ens branschfolk kan med säkerhet avgöra vad som gäller. En lekmannastyrelse är lika lite lämpad att avgöra vad som krävs än vad BRH är. Eftersom det är BRH som önskar göra en förändrig är det smidigast och rimligt att lägga hela ansvaret på BRH.

Alternativet är att ge styrelserna makt att lägga sig i allt. Jobbigt för både BRH som vill anpassa sitt boende och för styrelserna som inbillar sig att de gör det rätta. Man blir inte per automatik byggexpert bara för att man har blivit invald till en styrelse. I viss mån kan man reglera ansvarsfördelningen i stadgarna. Exempel:

§ 17 Förändring i lägenhet

17.1 Bostadsrättshavaren får inte i lägenheten utan styrelsens tillstånd göra ingrepp i bärande konstruktion, riva väggar, ändra befintliga ledningar för avlopp, värme gas, vatten, renovera ytskikt i våtrum eller byta kontrolldon i våtrum eller göra annan väsentlig förändring i lägenheten.

17.2 Bostadsrättshavaren måste undersöka om åtgärden kräver bygglov, rivningslov eller bygganmälan.

17.3 Bostadsrättshavaren är skyldig att följa de förelägganden och anvisningar som Byggnadsnämnden meddelar.

17.4 Införande av vattenburen golvvärme är inte tillåtet i föreningens hus.

17.5 Ändring som medför ändrat utseende av byggnaden utvändigt ska alltid godkännas av en stämma.

17.6 Förändring av byggnadsdel eller installation som faller under föreningens ansvar enl § 16 bekostas av bostadsrättshavaren om åtgärden är en följd av förändringen som bostadsrättshavaren har vidtagit.

17.7 Skador utanför lägenheten som uppstår på grund av arbeten som bostadsrättshavaren har vidtagit återställs på bostadsrättshavarens bekostnad.

Större eget ansvarstagande ger större frihet att anpassa sitt boende enligt personliga önskemål. Eller så beter man sig som en hyresgäst och förväntar att grannarna ska betala för den tidigare lägenhetsinnehavarens misstag.

En av lägenhetsköparna främsta undersökningsplikter borde vara att kolla föreningens stadgar. Att man övertar en lägenhet eller hus i befintligt skick är en bra princip. Att en överlåtelse till 100 % är en uppgörelse mellan köpare och säljare är också en bra princip.

Föreningen bör i första hand värna om dem som redan bor, inte dem som eventuellt kommer att bo eller förvärvar en bostadsrätt i ren spekulation.
Gammal 2012-11-26, 23:01
Yotta-medlem

Standard

[quote]
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Endast stadsbyggnadskontoret kan avgöra om det krävs bygglov/bygganmälan för en viss åtgärd. Bestämmelserna ändras hela tiden, inte ens branschfolk kan med säkerhet avgöra vad som gäller. En lekmannastyrelse är lika lite lämpad att avgöra vad som krävs än vad BRH är. Eftersom det är BRH som önskar göra en förändrig är det smidigast och rimligt att lägga hela ansvaret på BRH.
Vi kan väl försöka! I den andra tråden
Vem som än ska avgöra om saken kräver bygglov, så måste utredningen till, innan man kan sätta igång. Men att döma av vissa uppgifter, är det föreningen/husägaren (styrelsen) som ska ansöka om bygglovet??

Citat:
Alternativet är att ge styrelserna makt att lägga sig i allt
.
Som jag ser på saken ska den inte ha mer makt än att kunna uppfylla kraven enl kap 7. dvs se till att huset inte okontrollerat raseras av vildar.
Samt ansvara för att dokumentera det som sker.
Det går inte att blunda för lagens formulering -styrelsens tillstånd- innan man sätter igång. Jag tolkar det som att lagstiftarna velat ge styrelsen en rätt att kontrollera vad som sker. Den rätten ska de inte släppa ifrån sig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada i badrum, ej nämnt av säljare Mee Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2012-06-03 14:39
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 16:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 11:16
Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 28 2011-03-07 21:17
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 02:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare