Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-18, 21:16
lowfat lowfat är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Hej det finns ingen uppföljning före eller efter renovering i vår förening. Vissa har faktiskt haft ritningar på vad de ska göra men oftast skrivs det bara upp i en sk bygglogg när man sagt OK. Det görs däremot en sk okulär besiktning vid försäljning och när jag påpekat bristerna i denna får jag till svar att regler och lagar ändras hela tiden och styrelsen är inga experter och regler och lagar för tex badrum ändras hela tiden.
Gammal 2012-07-18, 21:47
Duktig medlem

Standard

Hej igen - råkade göra ett nytt ämne - jag borde skriva här för att följa upp detta som jag själv tycker kan bli mer givande. Så här är det efter mitt Sherlock Holmes arbete...Detta badrummet är renoverat före 2001 exakt när vet man ej för då förde man inga byggloggar i föreningen. 2001 gjordes en besiktning av tekniker från det byggbolag som skulle byta stammarna min lägenhet var en av de där man efter inspektion bestämde att man inte behövde göra något åt ytskiktet, golvbrunn eller rören för att allt var i gott skick. Det är det som föreningens försäkringsbolag påpekat nu, golvbrunn fel monterad, rören uppdragna genom kaklet i duschutrymmet var god renovera - betala själv. Helt förvirrad om hur jag skall agera men i min värld borde föreningen stå för själva omdragningen av rör och golvbrunn som alla andra fick omgjort vid stambytet - resten kan jag betala....
Gammal 2012-07-18, 22:45
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Egentligen är detta glasklart: Den som äegr bostadsrätten, äger reparations- och underhållsansvar enligt stadgar.
Vem som gjort vad spelar ingen roll, ej heller hur det gjorts.

Eftersom köparen av bostadsrätten alltid övertar de "fel" som tidigare innehavare gjort.
Harald har säkert rätt.

Men enligt min uppfattning borde det inte vara helt korrekt.
Förhistorien borde spela roll. Vi kan inte gärna vara tillfreds med ett regelverk som strider mot normal rättskänsla. Vi bör väl här likväl som i alla andra sammanhang kunna leta efter den skyldige.
Uppenbarligen kunde köparen inte upptäcka felen vid den normalbesiktning han som ev köpare ska göra.
Vi vill väl ha lagar och straff som uppmuntrar till rättskänsla och laglydnad även i bostadsrättsföreningar.
I synnerhet i bostadsrättsföreningar.
Det ser ut att vara värre än Vilda västern. Där kunde man i alla fall anlita scheriffen, när man fått nog. I särskilt svåra fall en revolverman. Men hur hanterar man vildingarna i styrelsen av en bostadsrättsförening som spårat ur?

Att vi sen kanske förlorar pengarna i matchen mot försäkringsbolagen är en annan hemsk sak.

Citat:
I ditt fall har ägare två led tillbaka renoverat. Lek med tanken, att det finns papper på den renoveringen, vad hjälper det dig? Felet finns där idag ändå.
Det är nog inte bara en lek med tanken. Admin startade forat just med tanke på alla de tokigheter och brister han observerade i systemet.
Tråden kanske kan bidra till att lära oss något.
Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 23:03
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Ändring i lägenhet

Lägenhetens insida är innehavarens ansvar.
Utsidan och marken är föreningens och ansvaret styrelsens.

I bland kan det här vara oklart, t ex då det gäller badrum vid stambyten.
Det gäller oftast ansvarsfrågan för underlaget, s k mellanskiktet.
Detta kräver en utredning;
1) har entreprenörens ansvar skrivits in i avtalet?
2) har föreningen och medlemmarna avtal som tagits vid stämmobeslutet om stambytet.

Det kan också finnas en klausul i stadgarna som reglerar detta.

I övrigt gäller: Innehavarens ansvar innebär just det ansvar, vilket innebär att ändringar i lägenheten skall utföras fackmässigt. Finns det inga intyg eller protokoll är arbetet att betrakta som svart.

Styrelsen kan göra okulär besiktning och begära fram ritningar för ändringarna, få se intyg och annat som garanterar fackmässigheten.

Allmänt: Ingrepp i bärande konstruktion. Ändring i Avlopp. Ändring i Värme. Ändring i Gas. Ändring i Vatten. Förvaltare, fastighetsskötare kan endast okulärt besiktiga. Alla dessa kan ge allvarliga konsekvenser för andra delar av huset. Styrelsen kan kräva att handlingar skall lämnas in och fogar dem till liggaren. Det struntar många i.

Annan "Väsentlig Ändring": T ex icke-bärande väggar. Kräver bygganmälan. Detta kan allvarligt påverka luftflödet och därmed ventilationen i hela huset. Bygganmälan.

Lägenhetsinnehavarens ansvar innebär just det ANSVAR att förvalta.
Tapetsera, måla och ersätta gammalt lösöre det är det som får ändras. Det fasta är en del av huset och den som bor i bostadsrätt vill se att det står andel i föreningen i sitt kontrakt.

En del av ovan nämnda prövas under paraplylagen "Miljöbalken".
Att så många byggskador uppstår trots detta omfattande regelverket menar jag beror på okunniga köpare, att styrelser inte följer upp, samt att de som drabbas till varje pris inte tar skadorna till domstol.

Här köps det lägenheter för miljonbelopp, men kosta på ett par tusen för att tvinga fram rättskipning och minska skadorna, det är man för snål för.

PS.
Jag har väldigt liten text på datorn när jag är på detta forum. Vet någon vad jag bör göra. Jag kan hus, inte datorer.

" Det vi gör nu formar framtiden!
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 00:08
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag har väldigt liten text på datorn när jag är på detta forum. Vet någon vad jag bör göra. Jag kan hus, inte datorer.
Om windows dator, försök med att hålla ned Ctrl-knappen och klicka på + eller minus -tangent, så bör det hända saker med textstorlek :-)
Återkommer om ditt svar senare
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 07:53
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Är problemet att ni är oense om huruvida det är BRF eller BRH som har underhållsansvaret för golvbrunnen ?
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 10:26
Duktig medlem

Standard

Hej vi är inte på något sätt oense tror jag men tror vi försöker komma fram till något vettigt i denna fukt djungel. Jag köpte en lägenhet som ensamstående mamma för nästan 3 miljoner och detta är scenariot:
1. Många fel har hittats i lägenheten och jag har lyckats tvinga fd säljaren betala en del av dessa reparationer/åtgärder
2. Nu visar sig badrummet ha felmonterad golvbrunn vattnet rinner inte undan ordentligt, rören på insidan mot väggen i duschutrymmet vilket tydligen är totalförbjudet enligt föreningens försäkringsbolag.
3. Enligt föreningens besiktningsprotokoll har lägenheten OK på alla punkter på samtliga protokoll som gjorts även om det inte varit så
4. Rotat själv och hittat att vid stambytet drogs rör om och golvbrunnar byttes förutom i min samt flera andra lägenheter för enligt byggfirmans tekniker var de OK och behövde inte renoveras
5. Iochmed alla dessa fel och jag själv är medlem i styrelsen måste jag verka för att både styrelsen och medlemmarna ser till att alla ombyggen dokumenteras och följs upp inte som i mitt fall - slarvigt
6. Är inte ute efter att hänga någon och i min drömvärd står föreningen för att dra om rör och byta golvbrunn som gjorts i andra lägenheter vid stambytet och så står jag för att kakla om eller whatever
7. Byggfirman som gjorde stambytet har gått i KK - stambytet gjordes 2001
Gammal 2012-07-19, 11:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av lowfat Visa inlägg
Förlåt mina massinlägg men fick just ett svar från styrelseordföranden som låter:

Medlemmar har rätt att renovera i sina lägenheter utan att informera styrelsen och gör det också.
När då stadgan sätter gränsen vid "ytskiktet", uppstår 2 frågor.
1 Exakt var går gränsen? Är det allt under tätningen av golvbrunnen som gäller i våtrummen.

2 Om man nu känner sig kompetent att göra ett "djupare ingrepp",

a Vill göra jobbet själv

Till er alla på forat en fråga:

Finns det då en exakt beskrivning någonstans hur man måste gå vidare? För att saken inte ska bli ett svartbygge.

Tills jag ser den beskrivningen måste jag gissa
att jag måste:
Meddela skriftligen styrelsen att jag vill göra si eller så i badrummet .
Det innebär
att styrelsen måste behandla frågan på ett styrelsemöte?

Vilket väl även måste innebära att jag ska tillfoga en någorlunda exakt beskrivning av vad jag tänker göra?
att ett beslut fattas?
som (då naturligtvis) förs in i protokollet?
Är vi överens så långt?
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 12:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Ansvarsfördelningen

Hej Pensionär.
TUSEN TACK FÖR DATATIPSET! Det funka, jiippii

Till ditt inlägg om ansvarsfördelningen ovan så måste jag få tillfoga att ditt svar är suveränt. Det visar nämligen väldigt tydligt att båda sidor har ansvar att dokumentera vad de som respektive parter gör i en lägenhet. Allt för att 3;je part inte skall drabbas.

Vad vi också kan summera här är att motioner, protokoll, informationstext mm är viktiga när något går snett och att styrelser och medlemmar, båda tar alldeles för lätt på ansvaret då det gäller dokumentation för ändringar i fast egendom.

Stadgar i all ära, men hur användbara är de? Min teori är att de endast används som alibi för att försvara förvaltarnas affärsplan?

Den ekonomiska planen och underhållsplanen är långt viktigare.
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 12:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det som kan framgå i stadgarna är vem som har underhållsansvaret för golvbrunnen.
Vanligt är att bostadsrättshavaren endast ansvarar för golvbrunnens tätning mot golvet uppe vid golvytan.

Och i detta fall var det ju föreningen som beslutade att inte byta golvbrunnen i vissa lägenheter vid stambytet 2001,
och då torde det falla föreningens ansvar att byta den nu om det behövs.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada i badrum, ej nämnt av säljare Mee Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2012-06-03 13:39
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 15:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 10:16
Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 28 2011-03-07 20:17
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 01:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare