Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-09, 12:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Förlåt mina massinlägg
Helt okej. Jag tänker ockkså upprepa mig lite (de som läser mina inlägg känner redan till vad jag brukar skriva).

Egentligen är det inget fel i att fösöka påtala brister till säljaren, det srår var och en fritt att försöka. Bäst dock att reglera detta INNAN, när avtalet skrivs. D v s fösöka få säljarens utfästelser skriftligt, så många som möjligt.

Men det jag återigen vill förtydliga, jaga inte livet ur "föreningen" så fort det uppstår skador. Föreningen är ingen allsmäktig extern part med en jättepåse pengar, föreningen ÄR dig själv OCH dina grannar.

Varje gång en medlem får föreningen att betala för något, så är det grannarna som solidariskt salar ihop till denna ersättningen.

Omvänt, jag skulle ha mycket svårt för att kräva mina grannar på pengar, för att jag har gjort en bristfällig undersökning av min lgh eller gjort ett dåligt köp. Och jag vill heller själv betala extra för att något blindstyre till idiot i lgh XX inte sett att badrumsrenoveringen var ett smäckjobb innan han betalade miljoner för den lägenheten.

Brf bygger på att var och en står för sina kostnader, och var och en försäkrar sig i den omfattning man vill för detta. Därmed ikläder man sig ett ansvar. Är man inte beredd på detta, så ska man inte ÄGA, då ska man HYRA.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 12:39
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Det heter svartbygge när en person bygger om i våtrum och utan kvitto!
Ett bygglovspliktig arbete som har utförts utan bygglov är ett svartbygge. Kan anmälas till SBK som kan förelägga rivning/återställning. Ibland kan man ansöka om bygglov i efterhand.
Gammal 2012-07-09, 13:44
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Följdfråga till Kluringen

Vet du om styrelsen kan ställa samma krav som SBK?
Jag tror nämligen att den som inte kan uppvisa de handlingar som krävs kan av styrelsen tvingas återställa.

Vet du mera?
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 14:59
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Mycket hänger på hur ansvarsfördelningen ser ut enligt stadgarna. Styrelsen har inga befogenheter alls att förorda åtgärder som ligger på medlemmarnas ansvar så länge det inte berör andra lägenheter. Man har inga skyldigheter att spara kvitton för åtgärder som man själv står för.
Gammal 2012-07-09, 15:14
lowfat lowfat är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Tack för all input. Jag är inte ute för att hänga styrelsen det jag tycker är konstigt är att i två besiktningsprotokoll har man godkänt en icke godkänd tröskel till badrum 2 ggr. Varför finns den punkten i ett protokoll om en expert inte utför besiktning? Jag gillar law and order det är inte det men tycker att styrelsen i det här fallet är oklara på
1. Bygglogg - alla ombyggnationer föreningen sagt ja till finns med men inte alltid med årtal dock eller någon mer info för att "vi hade inte infört besiktning då och man fick nu som då bygga iafall utan tillstånd"
2. Besiktning - det står OK på allt - fast flera punkter felaktiga - vad har besiktningen för någon betydelse - vem skyddar den?
3. Har bekostat så mkt själv nu pgr av att jag är novis när det gäller trösklar och OVK osv men om inte föreningen ens har koll på sitt OVK protokoll ? Är det medlemmens ansvar?
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 16:09
Yotta-medlem

Standard vad göra

Som jag förstått saken så har styrelsen inte skött det mest grundläggande: Fastigheterna och därmed ekonomin. De har tom godkänt svartbyggen.

Tja, varför inte sätta dit dem?
Enkelt och om föreningen bryr sig så tillsätter ni en ny styrelse.

Alt; är att styrelsen sätter dit den tekniska förvaltaren och om ni har en förälder i styrelsen se till att den lämnar alla sina uppdrag.

Den som menar att Law & Order skall gälla måste nog leva upp till det och därmed sluta med allt annat trams.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 22:03
Duktig medlem

Standard

Har ju inte läst lagen så grundligt så jag vet som ni proffs hur det skall vara men har det alltid funnits en paragraf att alla ombyggnationer i bostadsrätter skall godkännas/avslås och dokumenteras? Tack igen för all feedback plockar med mig mycket av detta i min argumentation nu framöver.
Gammal 2012-07-09, 23:11
Yotta-medlem

Tummen upp Fukt

Vad trevlig att höra att du tar till dig informationen.

Det är alltid trist när någon råkar ut för sånt här. Nej, ingen skall behöva kunna bygglagen och allt som ändras behöver inte bygglov.

Men, den som köper en del i ett hus där andra också bor, skall inte göra vissa saker. Du bör kontakta besiktningsman om du vill ändra rumsindelning, våtrum, ventilation och el. Alla fasta installationer har stränga krav för att uppfylla kravet på säkerhet. Kommunen avgör om du skall få Startbesked. Behörig besiktningsman skriver ett Slutbesked. Inte svårt att förstå?

Du har ansvaret för insidan av lägenheten och styrelsen för det andra. Det står säkert i stadgarna: "styrelsens ansvar" och "lägenhetsinnehavarens ansvar". Kolla upp det. Kommunen är bra att tala med. De hjälper dig.
Styrelsen skall ha koll på det här. Det är deras uppdrag. Kan de inte det skall de inte ta på sig uppdrag som kan leda till att skadar andras säkerhet. Ingen skall behöva oroas för sånt.
Det här fixar du. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 15:29
Duktig medlem

Standard

Hej igen - haft inspektion & det är ingen fuktskada/vattenskada som åsamkat bjälklagret eller grannen skada - men - golvbrunnen är inte rätt monterad och vattnet rinner inte ner ordentligt utan en del samlas under mitt kakelgolv i själva duschen. Vattenrören var inte heller OK dragna i duschen (kommer upp från golvet upp in mot duschväggen). För att förhindra en kommande skada måste en del av badrummet åtgärdas bland annat hela golvet. Whooopiiiee - NOT
Gammal 2012-07-18, 18:59
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

[quote]
Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Du måste veta vem som gjort ändringarna i badrummet.
1. Är det föreningen, eller den du köpt av?
Oavsett vilket så skall arbetet vara fackmässigt utfört och gk av certifierad besiktningsman.
Vilket regelverk §? åberopar du här?

Citat:
2. Vem har besiktningsunderlaget? Har föreningen gjort det har de underlagen.
När jag googlar på besiktningsunderlag får jag följande träff:
besiktningsunderlag =

Handlingar som erfordras för att genomföra en besiktning.

Om jag planerar att göra jobbet själv:
Om allt gått rätt till, då måste väl i efterhand finnas ett styrelseprotokoll som visar att frågan inkommit från medlemmen om att få utföra jobbet i egen regi?
Ett beslut av styrelsen om saken, och därmed (såvittjagförstår) ett krav på den att följa ärendet/ ombygget? Besiktningsunderlag och besiktning och gk av certifierad besiktningsman, måste väl då finnas i styrelsepärmen.
Annars ska styrelsen klandras, även i efterhand anser jag.

Finns spår efter utfört arbete, men inga handlingar går väl styrelsen fri. Men den medlem som kan visas ha gjort "svartjobbet" borde kunna straffas, eller krävas på ersättning....eller?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada i badrum, ej nämnt av säljare Mee Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2012-06-03 13:39
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 15:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 10:16
Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 28 2011-03-07 20:17
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 01:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare