Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-08, 14:33
lowfat lowfat är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard Eventuell fuktskada i badrum

Hej, köpte min bostadsrätt i November 2010. När jag flyttade in var alla elkontakter till taklampor avklippta i taket även på WC kostade en slant att fixa detta med elektriker. Dessutom hade jag en bekant på besök som upplyste om att tröskeln till duschrummet inte var godkänd mkt riktigt - ny tröskel monterades kostade en slant. Sen fick jag reda på att OVK inte alls var godkänd med dispans som sagts vid köpet (togs upp efter jag skrivit på alla papper och betalat) tvingade jag förre detta ägaren att betala en del av ny fläktinstallation vilket gick på en rejäl slant. Nu upptäckte jag till min fasa att när jag skurade dusch kabinen på torrt golv att en av kakelplattorna sviktade och vatten sipprade ut runt fogarna - det luktade apa...Kontaktade förra ägaren för att få info om underlag på renoveringen (gjord innan de hade lägenheten) det finns ingen. Föreningen har en bygglogg för godkända renoveringar men det står inget årtal i loggen heller...Ringde på hos grannen under - inga tecken på skador där. Kommer besiktningskille och tar bort kakel måndag för att se om det endast är en platta som släppt men han har förvarnat mig på att det kan vara slarvigt gjort eller icke godkänt underlag osv som orsakat detta. Vad gör jag. Har inte gått 2 år ännu sen jag köpte lägenheten - har jag någon rätt alls eller kommer detta bekostas helt av mig ? Mitt badrum är helkaklat - inget wc - det är separat...

Hälsningar från olyckliga Lena
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 15:55
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Fukt i badrum

Du måste veta vem som gjort ändringarna i badrummet.
1. Är det föreningen, eller den du köpt av?
Oavsett vilket så skall arbetet vara fackmässigt utfört och gk av certifierad besiktningsman.
2. Vem har besiktningsunderlaget? Har föreningen gjort det har de underlagen.

Rent konkret gäller för köparen att ta reda på alla gjorda förändringar och vem som har ansvarat för dem. (Föreningens liggare bör innehålla en anmälan från den som gjort detta). Lägenheten är sålt till dig i befintligt skick. Det är därför undersökningsplikten är så väldigt viktig.

Finns det inga handlingar är ändringen att betrakta som svartbygge.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 16:40
Duktig medlem

Standard

Badrummet renoverades av den som ägde lägenheten före de som sålde till mig. Köpte av dem - inte föreningen.
Föreningen har bara en s.k bygglogg där man fört in vilka som fått OK på renovering och ombyggnad. Dock på min lägenhetsflik saknas vilket år det fick OK och gjordes och inget underlag på om det var någon med våtrumsbehörighet osv eller vilken firma.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ni går bort er i irrgångar när ni pratar svartbygge eller godkänd renovering.

Egentligen är detta glasklart: Den som äegr bostadsrätten, äger reparations- och underhållsansvar enligt stadgar. Punkt.

Vem som gjort vad spelar ingen roll, ej heller hur det gjorts. Eftersom köparen av bostadsrätten alltid övertar de "fel" som tidigare innehavare gjort.

I ditt fall har ägare två led tillbaka renoverat. Lek med tanken, att det finns papper på den renoveringen, vad hjälper det dig? Felet finns där idag ändå.

Enda gången det spelar roll, är om säljaren skriftligen har utfäst något om vad för skick badrummet är i. Har han inte gjort det, så läs i stadgan och förbered dig på felavhjälpande enligt den.

Ev. garanti på jobbet ska vara skriftlig, och den lär du haft i din hand om det funnits någon kvar.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 22:35
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Fukt

Den som tror sig veta allt är som regel fel underrättad!

Vad vi vet är att det finns föreningar som gör badrumsrenoveringar och av den anledning tar del-ansvar för skador senare. Jag råkar bo i en.

Att köparen övertar ansvaret för lägenheten vet vi också, men endast för vad tidigare ägare gjort. Inte för det föreningen gjort.

Det heter svartbygge när en person bygger om i våtrum och utan kvitto!

Visst finns det Normal-stadgar, men det finns också komplement. Modell Nord-Korea är inte helt infört här än. Lite får ägaren tänka själv.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 23:47
Yotta-medlem

Standard

Hej Korsdraget!

Citat:
Det heter svartbygge när en person bygger om i våtrum och utan kvitto!
Jag har byggt mina badrum själv, och saknar därmed kvitto på byggnationen. Svartbygge...?

Citat:
Vad vi vet är att det finns föreningar som gör badrumsrenoveringar och av den anledning tar del-ansvar för skador senare. Jag råkar bo i en.
Inte riktigt, men jag förstår vad du menar. Så här är det:

OM föreningen, te x i samband med en stamrenovering, renoverar tät- och ytskikt i medlems badrum (d v s gör arbeten på medlems ansvarsområde), så övergår TILLFÄLLIGT och FRAM TILL SLUTBESIKTNING (eller entreprenadens AVLÄMNANDE) underhålls- och reparationsansvar dessa delar till FÖRENINGEN. Därefter återgår ansvar till enligt stadgar.

Däremot är det så, att eftersom föreningen normalt har ett garantiavtal med entreprenören som gäller i 5 år, så skall medlemmen under denna tid efterhöra med föreningen vid varje skada så att föreningen kan utreda om det rör sig om en garantiskada. I så fall kan det hända att entreprenören går in och åtgärdar skadan ÅT FÖRENINGEN ( i enlighet med deras avtal) FAST det enligt stadga inte längre är föreningens skada.

Läser mellan raderna och tror dock inte det var fallet här.

Alltså, som vanligt, det gäller att ha koll på vem som är PART (i juridisk mening). Och då är det kristallklart. Medlem "äger" alla fel på sina ansvarsområden, oavsett vem som orsakat dessa (tidigare ägare, grannen, orsakat själv, eller Gud i brallan).

Sen är det en annan sak att man kan försöka STÄMMA någon, om man anser att någon varit VÅLLANDE. Då krävs ju att tidigare ägare medvetet fuskat när han byggt (kvitto eller ej spelar ingen roll), och sen att han ERKÄNNER detta. Vilket inte kommer att hända.

Citat:
Inte för det föreningen gjort.
Jo faktiskt. Föreningen har inga andra skyldigheter än de som står i stadgan. Har föreningens garanti gått ut, så att föreningen inte har någon att rikta kravet mot, ja då är det stadgan som gäller. Allt annat vore orimligt.

Som om föreningen lät bygga ett badrum för 20 år sedan, och skulle vara tvungna att åtgärda det om det läcker vatten 20 år senare. Nixi-pixi.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 00:11
Duktig medlem

Standard

OK men vad innebär "dolda fel" och var är det som man som köpare har rätt till inom två år efter köpet?
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:29
Yotta-medlem

Standard

Du får läsa i Köplagen.

Om en vara är i väsentligt sämre skick än vad du skäligen borde ha förväntat dig, så föreligger ett fel i köpsrättslig mening, och du kan ha rätt till kompensation från säljaren.

En bostadsrätt säljs i princip alltid "i befintligt skick" (kolla i ditt köpeavtal). Men om te x säljaren sagt att "badrummet är alldeles nygjort", och det ser fräscht ut, så borde du inte förvänta dig fel i detta, och din undersökningsplikt påverkas så till vida att du inte behöver göra en lika nogrann undersökning.

Om säljaren säger att det är den tidigare ägaren som renoverat, och du inte får info om vilket år eller papper på detta, så lär du inte ha något att hämta.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:36
Duktig medlem

Standard

Hej - nu konstaterat att golvbrunn är fel monterad och sprickor finns i fogar på många ställen, rätt fall saknas också för att vatten skall rinna ner i brunnen. Letade upp besiktningsprotokollen OK där jag upptäckte att "Tätar list från duschrum ordentligt mot golvet och är icke fuktskadad" är ifylld OK - det var den ju inte och jag fick bekosta ny tröskel efter tips från vän. Dessutom har OVK ett OK men sen har man i efterhand lagt till en kommentar "Efter besiktning upptäcktes att godkänd ventilation saknas i WC vilket tas upp som anmärkning som kräver åtgärd" - detta fick jag också fixa men tvingade förre ägaren att bekosta. Vad är detta protokollet värt i försäkringssynpunkt - dass papper?
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:43
Duktig medlem

Standard

Förlåt mina massinlägg men fick just ett svar från styrelseordföranden som låter:

Medlemmar har rätt att renovera i sina lägenheter utan att informera styrelsen och gör det också.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada i badrum, ej nämnt av säljare Mee Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2012-06-03 13:39
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 15:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 10:16
Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 28 2011-03-07 20:17
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 01:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare