Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-30, 09:03
masu masu är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2008
Standard Stambyte och badrumsrenovering i brf

Vår styrelse har beslutat att genomföra ett traditionellt stambyte. Problemet är att styrelsen tydligen inte tänker ta hänsyn till nyligen renoverade våtutrymmen. Vi totalrenoverade vårt badrum för ca 1½ år sedan. Vi helkaklade, all vvs byttes ut, nytt sanitetsporslin.

Nu har styrelsen fått för sig att ca 2 m avloppsrör från golvbrunn till stam måste bilas upp ur betongen och bytas. När vi bytte ut golvbrunnen så tycktes röret vara helt oanfrätt (plaströr av något slag). Erfarna vvs-montörer jag talat med menar att det gått lite"hysteri" i detta, livslängden på både brunnar och rör är längre än man tror.

På informationsmöte fick vi höra att det inte var någon ide att protestera, hyresnämnden ger alltid styrelsen rätt sades det.

Vilka rättigheter har vi i ett sådant här fall?
Riksbyggens stadgar ger inte mycket vägledning.

Vi vill ju inte se vår investering hamna i en sopcontainer. Känns som att den enskilde bostadsrättsinnehavaren är ganska rättslös om det krisar till sig gentemot styrelsen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:25.
Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 16:49
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Styrelsen sitter i Riksbyggens knä !!

Jag har suttit i 9 år i en styrelse till en RISKbyggen förening och fick ganska tidigt den känslan av att man bara var en marionett för att gagna RISKbyggens syften. Tyvärr är syftena ofta krassa ! Man utsätts ständigt för en jantelagspredikan som t.ex "Enligt våra noteringar så måste ni bla. bla." "Om ni inte skriver på så åker ni på vite ..." "Enligt vårt avtal .... " "Då föreslår vi att ... " "Ni kan inte ..." "Ni har inte ... " "Enligt gällande regler ... " "Ni måste .. " e.t.c. Det hus som jag bor i var helt nybyggd så jag har tyvärr inge erfarenheter av stambyten men ett gott råd kan ändå vara att kolla med hyresnämnden om vilka rättigheter gentemot föreningen du har. Du kan även vända dig till kommunens konsumentrådgivning. Vissa erbjuder 15 minuters gratis advokathjälp till privatpersoner per månad. Det kanske finns en paragraf i skadeståndsbalken som ger dig visst skydd ! /SP

Senast redigerad av schrapet: 2008-06-05 klockan 13:10.
Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 20:26
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

En bra idé Hyresnämnden gör inget...

Hyresnämnden kommer tyvärr inte att kunna bistå med någon hjälp överhuvudtaget i denna fråga. I ytterst få fall kan man som medlem i bostadsrättsförening vända sig till hyresnämnden. Se; Hyresnämnden - Vad gör de för bostadsrättshavare?

Jag är inte helt säker på vad problemställningen är här.
1. Att föreningen lägger ut onödiga pengar på byte av rör mellan golvbrunn och stamrör?
2. Att föreningen inte återställer det som förstörs vid byte av rör?
Eller både och?

När det gäller punkt 2 ovan så får föreningen vackert återställa nyrenoverade badrum, utan särskild kostnad för de enskilda bostadsrättshavarna.

När det gäller punkt 1 så är det tyvärr precis som masu säger, dvs en enskild medlem har inte det minsta att säga till om.

Den enda möjligheten är att engagera fler medlemmar, samla ihop argument och kräva en extrastämma där nytt beslut tas i frågan.

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-19 klockan 19:17.
Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 21:27
Duktig medlem

Standard

Kan en medlem neka föreningen att genomföra del av stambytet (det som avser nya tät- och ytskikt, brunns- och rörbyte i badrummet), med hänvisning till att det nyligen redan är gjort?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:29.
Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 22:10
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Tyvärr har man normalt inte möjlighet att få sitt badrum återställt till den standard som man själv satt det i. När föreningen får godkänt på förändringen, också genom hyresnämnden, går man normalt in och tar över den enskilde medlemmens underhållsansvar för badrummets ytskikt och/eller väsentligen förändrar bostadsrätten. Stämman beslutar således om hur medlemmarnas badrum skall se ut i dessa fall, om hyresnämnden godkänner beslutet.

Det skulle bli praktiskt taget omöjlig (dyrt) för en större förening att göra ett stambyte ifall varje badrum skulle behöva återställas till exakt den utformning det hade innan stambytet.

Oftast brukar dock stämman besluta om olika standardnivåer på badrumsutrustningen.

Självklart kan man komma överens om något annat, kanske är det lättare om det rör en liten förening.
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 20:40
sutnop sutnop är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Ungefär samma dilemma

Jag har ungefär samma dilemma som Masu. För cirka 2 år sedan gjorde jag om mitt badrum . Jag bor i ett hus som byggdes i slutet av 50-talet.
Det hade snackats om stambyte men det kunde ligga 10 år framåt i tiden, sas det.

Föreningen hade haft tidigare problem med fuktspärrar i golvbrunnarna, så det var ett krav från styrelsens sida att man inte gjorde om badrummet själv, eller anlitade egna hantverkare för renonvering. Medlem måste anlita särskilda hantverkare för renovering från styrelsens lista, som var speciellt godkända för att byta fuktspärrar.

Föreningen godkände min badrumsrenovering som kostade skjortan (men jag fick ett jävligt snyggt badrum).
I min renovering så tog jag särskild hänsyn till samtliga stammar och murade in dessa i vägpelare som lätt kan plockas ner. Plus att golvbrunn och fuktspärr är helt återställd sedan tidigare.

12 månader senare gör styrelsen en helomvändning i stambytesfrågan och vill renovera stammarna så fort som möjligt!?
Ytterligare ett år senare klubbar man igenom beslutet att genomföra en helrenonvering. Inte bara stammar, utan badrum, golvbrunnar, "the whole works".

Detta passar den större delen av medlemmarna som är arbetare som flyttat in i dessa nybyggen och numera pensionerade. De kan räkna med ett bostadsbidrag som täcker upp hela den förhöjda hyran.

Så nu står jag där med ett badrum som min bostadsrättsförening godkände för två år sedan och nu vill riva och sänka kvaliteten på.

Finns det något jag kan göra?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
2. Att föreningen inte återställer det som förstörs vid byte av rör?
När det gäller punkt 2 ovan så får föreningen vackert återställa nyrenoverade badrum, utan särskild kostnad för de enskilda bostadsrättshavarna.
Var kan jag hitta detta?
Jag pratade med en mäklarkollega som nämnde att han hade för sig att det fanns någon regel som påminner om det du sa;
"Såvida bytet inte innebär en kvalitetshöjning så får föreningen inte ändra badrummet under 10 år sedan de gett sitt godkännande till sitt eget privata badrum".

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:41.
Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 00:57
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Cool Kan enskilda medlemmar tvingas att renovera sina badrum?

Citat:
Ursprungligen skrivet av sutnop Visa inlägg
Så nu står jag där med ett badrum som min bostadsrättsförening godkände för två år sedan och nu vill riva och sänka kvaliteten på.
Finns det något jag kan göra?
För det första. Föreningen kan aldrig under några som helst omständigheter tvinga en medlem att renovera sitt badrum som är fullt funktionsdugligt. Varken styrelsen eller det högsta beslutande organet i föreningen, dvs föreningstämman, kan ta ett beslut om detta.

Den som inte vill ha en renovering av sitt badrum - oavsett bostadsrättshavarens skäl (inget skäl behöver ens anges för detta) - kan ej heller påtvingas detta. Föreningen kan låta renovera badrum, men då på frivilligbasis och likhetsprincipen måste följas.

Vill du inte renovera ditt badrum igen efter bara två år - och det vill du naturligtvis inte - så kan alltså ingen heller tvinga dig till detta. Skulle styrelsen i din brf vara av en annan åsikt så bör denna styrelse bytas ut snarast innan de hinner ställa till med mer skada än vad styrelsen redan tydligen gjort.

Sedan är ordet "renovering" lite vagt i sammanhanget. Pratar vi bara om nytt våtskikt/fuktspärr med kakling så är vi mer inne på vad föreningen ev. kan besluta om, men då endast i samband med åtgärd av stammar som påverkar ytskiktet/fuktspärren. Naturligtvis har föreningen/styrelsen aldrig något att säga till om avseende t.ex. vitvaror, skåp, hyllor och badrumsdörr.

Jag vet inte omständigheterna i din brf, jag vet inte vad stadgarna i din brf säger och jag vet inte vad stämman egentligen tagit beslut om (dvs vad det står i stämmoprotokollet från den stämma där du säger att beslut om detta tagits), men jag gissar att styrelsen i din brf som skäl för renoveringen påstått att föreningen ansvarar för våtskiktet (vilket normalt hör till bostadsrättshavaren)... och därför kan ta vilka beslut de vill om detta, oavsett konsekvenserna för de olika bostadsrättshavarna och deras ytskikt. Ja, lagar och stadgar är skrivna på ett sådant sätt att de ska kunna tolkas så fritt som möjligt, men detta resonemang från styrelsen kommer i så fall definitivt inte att hålla rent rättsligt.

Jag vill därför inte alls hålla med om vad j.a. skrivit här tidigare;
Citat:
Ursprungligen skrivet av j.a Visa inlägg
Tyvärr har man normalt inte möjlighet att få sitt badrum återställt till den standard som man själv satt det i.
Självklart har en medlem rätt till detta! Är det ett försäkringsfall så får du ersatt reparationen till den kvalitet som du hade det tidigare (ev. med viss avskrivning, beroende på försäkringsbolag/försäkring). Är det inte en försäkringsfråga (utan en föreningsbestämd åtgärd) så blir det föreningen som får ta denna kostnad i stället (enligt lag; likhetsprincipen).

Citat:
Ursprungligen skrivet av j.a Visa inlägg
Stämman beslutar således om hur medlemmarnas badrum skall se ut i dessa fall, om hyresnämnden godkänner beslutet.
Enskilda medlemmar i en brf har i och för sig ganska begränsade rättigheter, men det skulle självfallet vara helt vansinnigt om föreningen kan bestämma hur enskilda medlemmars badrum ska se ut. Vi kunde i och för sig se hur en Riksbyggen-styrelse bestämde vilken färg medlemmarna fick ha på sina gardiner. Men det är en sak att styrelsen bestämmer något, och en annan vad styrelsen har rätt att bestämma.

Och Hyresnämnden befattar sig, som jag tidigare nämnt, alltså inte med dylika ärenden!

Det finns tyvärr ingenstans där det står som din mäklarkollega säger, dvs att föreningen inte får låta kakla om badrummet under 10 år efter att våtskikt/ytskikt bytts ut. Om det finns några tidigare rättsfall som kan ses som vägledande i liknande ärenden har jag inte hunnit kolla.

Som exempel kan nämnas vad HSB skriver i normalstadgarna (från 2003) hör till bostadsrättshavarens ansvar (utdrag);
Citat:
Till lägenheten hör bland annat:
ytskikt på rummens väggar, golv och tak jämte den underliggande
behandling som krävs för att anbringa ytskiktet på
ett fackmässigt sätt. Bostadsrättshavaren ansvarar också för
fuktisolerande skikt i badrum och våtrum,

icke bärande innerväggar, stuckatur,

inredning i lägenheten och övriga utrymmen tillhörande
lägenheten, exempelvis: sanitetsporslin, köksinredning, vitvaror
såsom kyl/frys och tvättmaskin; bostadsrättshavaren
svarar också för el- och vattenledningar, avstängningsventiler
och i förekommande fall anslutningskopplingar på
vattenledning till denna inredning,

lägenhetens ytter- och innerdörrar med tillhörande lister,
foder, karm, tätningslister, lås inklusive nycklar m.m;

gruppcentral/säkringsskåp och därifrån utgående synliga
elledningar i lägenheten, brytare, eluttag och fasta armaturer,

För reparation på grund av brandskada eller vattenledningsskada
(skada på grund av utströmmande tappvatten) svarar
bostadsrättshavaren endast i begränsad omfattning i enlighet med
bostadsrättslagen.

Bostadsrättsföreningen
svarar för reparationer av ledningar för avlopp,
värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett
lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.

Föreningen har därutöver underhållsansvaret för ledningar för
avlopp, gas, elektricitet, vatten och anordningar för informationsöverföring
som föreningen försett lägenheten med och som inte är synliga i lägenheten.

Bostadsrättsföreningen ansvarar vidare för underhåll av radiatorer och värmeledningar i lägenheten som föreningen försett lägenheten med.
Vad står det om vem som ansvarar för vad i din brf:s stadgar?

Notera här att HSB "glömt bort" det rör som går från stamröret till badrummets golvbrunn.
Det är naturligtvis helt orimligt att detta rör hör till bostadsrättshavarens underhållsansvar!
Ej heller ansvaret för badrummets golvbrunn specificeras konkret. HSB skriver bara i stadgarna att bostadsrättshavaren ansvarar för klämring runt golvbrunn (?) samt rensning av golvbrunn och vattenlås.

HSB har också i normalstadgarna sedan 2003 lagt till en del annat som försämrar de enskilda medlemmarnas rättigheter gentemot maktfullkomliga styrelser;
Citat:
§ 37
Bostadsrättsföreningen får åta sig att utföra sådan reparation
samt byte av inredning och utrustning vilken bostadsrättshavaren
enligt § 36 skall svara för. Beslut härom skall fattas på föreningsstämma
och får endast avse åtgärd som företas i samband
med omfattande underhåll eller ombyggnad av föreningens hus
och som berör bostadsrättshavarens lägenhet.
Föreningens åtgärder enligt denna bestämmelse skall ske till sedvanlig standard.

§ 38
Bostadsrättshavaren ansvarar gentemot föreningen för sådana
åtgärder i lägenheten som har vidtagits av tidigare innehavare av
bostadsrätten, såsom reparationer, underhåll och installationer
som denne utfört.

§ 39
Om föreningen vid inträffad skada blir ersättningsskyldig gentemot
bostadsrättshavare för lägenhetsutrustning eller personligt lösöre
skall ersättningen beräknas utifrån gällande försäkringsvillkor.

§ 40
Om bostadsrättshavaren försummar sitt ansvar för lägenhetens
skick enligt § 36 i sådan utsträckning att annans säkerhet äventyras
eller det finns risk för omfattande skador på annans egendom
och inte efter uppmaning avhjälper bristen i lägenhetens skick så
snart som möjligt, får föreningen avhjälpa bristen på bostadsrättshavarens
bekostnad.
I det mesta som HSB-organisationen gör så ingår det att medlemmarna ska vara så rättslösa som möjligt, och brf-styrelsen (som HSB påverkar och ofta har full kontroll över) ska ha så mycket makt som möjligt innanför lagens luddiga och rejält tänjbara gränser.

Här ser man vikten av att i stadgarna ha ett tydligt regelverk för vad som gäller avseende badrum och badrumsrenovering. Jag skulle gissa att inte en enda brf i Sverige har klargjort i stadgarna vad som gäller.

Det viktigaste av allt !
Du är bara en enskild medlem, och bevisbördan ligger inte hos dig.
Be din styrelse att visa var i lagen de har stöd för de åtgärder föreningen vill göra.

Det absolut vanligaste felet medlemmar gör är att inte ifrågasätta grunden för beslut när de blir överkörda.
Jag är övertygad om att de flesta konflikter mellan styrelse och enskild medlem skulle lösas genom att medlemmen bara kräver svar på frågan;
"Var i lag/stadgar står det att styrelsen/föreningen har rätt till detta?".

Många styrelser kör över medlemmar bara genom att låtsas att det finns lagar/stadgar som ger styrelsen rätt att ta de beslut styrelsen tar. Men sedan är det ingen medlem som kräver en hänvisning till aktuella paragrafer.

HSB Riksförbund gör exakt samma sak när de svarar på medlemmarnas frågor.
Svaren som HSB ger på juridiska frågor saknar nästan undantagslöst referenser till något regelverk överhuvudtaget. HSB Riksförbund ger oftast bara sitt eget personliga tyckande utan fäste i gällande regelverk.

HSB:s juridiska kompetens anser jag inte vara vatten värt, men för den som är intresserad så svarar HSB enligt följande på en medlemsfråga;
Citat:
Vad gör vi när föreningen vägrar betala?
Vi upptäckte fukt i vårt badrum. Det konstaterades att det var fel på golvbrunnen och att fall mot brunnen saknades. Felet fanns från början då husen byggdes för 17 år sedan. Vår bostadsrättsförening vill inte betala för att se till att det blir fall mot brunnen eller för ny golvbrunn. Vi vet att föreningen tidigare har bekostat renoveringar av andra badrum i föreningen. Vår familj har nu varit utan tvättstuga och badrum i flera månader. Vad ska vi göra?

Svar: Enligt HSBs normalstadgar för bostadsrättsföreningar är reparations- och underhållsansvaret uppdelat mellan föreningen och bostadsrättshavaren [Min kommentar: Ja, för vissa bitar är detta uppdelat, långt ifrån för allt, dock på ett luddigt sätt, och ingenstans nämns t.ex. vem som har kontrollansvar.]. Den som har ansvaret för de olika delarna bär också kostnaderna för åtgärderna. [Min kommentar: Fel, men i normalfallet är det förvisso så.] Enligt HSBs normalstadgar är det föreningen som bär reparations- och underhållsansvaret för golvbrunnen om den brister i sin funktion. [Min kommentar: Jaha... står det med osynligt bläck då?] Att det är fall mot golvbrunnen är normalt sett bostadsrättshavarens ansvar. Att det var så länge sedan husen byggdes medför att reparations- och kostnadsansvaret fördelas mellan er och föreningen enligt stadgarna. Förenklat innebär det att föreningen står för utrivning, uttorkning och återställande fram till tätskiktet. Ni som bostadsrättshavare står för ytskikten samt inredningen i badrummet. [Min kommentar: Tänk vad bra när man kan göra helt fria tolkningar utan bäring i något regelverk, och utan att behöva förklara sig... det är lätt att vara förbundsjurist på HSB.]

Om det var rätt eller fel av föreningen att tidigare renovera badrum i föreningen kan jag inte uttala mig om. [Min kommentar: Kan eller vill inte? Har HSB Riksförbund någonsin hört talas om likabehandlingsprincipen?] Generellt kan dock sägas att enda tillfället när föreningen ska gå in och betala åtgärder som faller inom bostadsrättshavarens underhålls- och reparationsansvar är när föreningen varit vårdslös och därigenom har orsakat skadan. [Min kommentar: Vilken underlig slutledningsförmåga de har på HSB Riksförbund.]

Ni bör snarast se till att föreningen frilägger det skadade området och att uttorkning sker om det är nödvändigt. Det är föreningen som ska installera en ny golvbrunn om den nuvarande brister i sin funktion. [Min kommentar: Enligt vilket regelverk då?] Därefter kan ni låta bygga upp badrummet igen. Om inte föreningen trots tillsägelse från er vidtar åtgärder som faller inom föreningens underhålls och reparationsansvar kan ni själva avhjälpa bristen på föreningens bekostnad. I många fall innebär det att ni själva får betala kostnaden till den som utför arbetet och att ni därefter får kräva föreningen på ersättning för era utlägg.

Sofie Kjellin, förbundsjurist

Vattenskada/badrum

För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:52.
Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 15:19
Duktig medlem

Standard Stambytesfrågan

Vi har nu fått ny information från vår styrelse där beskedet är att det inte är någon idé att klaga eftersom alla instanser alltid går på styrelsens linje! Sann demokrati i Riksbyggen eller?

Nu kom nya häpnadsväckande besked: man måste enligt byggnormer ta bort en mellanvägg mellan toa och badrumsdelen för att öka tillgängligheten för rörelsehindrade. Det är ju lovvärt i och för sig, men i hus utan hiss känns argumentet lite märkligt.
Det stora problemet blir att man inte kan gå på toa om någon duschar, eller vice versa. Med fyra personer i familjen blir det problem, tonårsdöttrar vill nog vara ifred både på toa och i dusch.

Måste jag gå med på detta? Kan jag vägra föreningen att utföra denna förändring av vår bostad?

Som en påminelse till första frågan så är badrummet totalrenoverat med helkakling, utförd av auktoriserad fackman. Det är ca 4 m avloppsrör från golvbrunn till stam det handlar om. Skulle man kunna göra en relining av detta rör kanske?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:55.
Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 21:54
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Verkar konstigt att man "måste" riva en mellanvägg pga av byggnormer, då ett stambyte knappast är bygglovspliktigt. Med det lilla jag vet, så låter det som om nån vill ha ett gigantiskt badrum på föreningens bekostnad.

Senast redigerad av Admin: 2009-08-17 klockan 15:43. Anledning: Tagit bort onödigt citat
Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 13:04
Duktig medlem

Standard

Tydligen anses det vara ett så stort ingrepp att kommunen ska ha ett finger med i spelet för att minska framtida kostnader för bostadsanpassning vid eventuellt handikapp. Men det är ju flera våningar utan hiss. Att bo kvar, om jag skulle bli rörelsehindrad, skulle i längden inte vara möjligt. Med tanke på bristande resurser hos färdtjänst så blir det svårt att kunna leva ett hyfsat normalt liv. I vårt område finns endast en sk. trappklättrare som måste bokas långt i förväg.

För oss i familjen blir det ju som vi ser det en kraftig försämring av lägenhetens nyttovärde/bruksvärde, att bli utan en separat toa. Frågan är väl om det inte kan sänka lägenhetens marknadsvärde, oavsett om badrumet blir jätteflott?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:57.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning! here_i_am97 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-03-21 20:32
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 17:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 02:46
Badrumsrenovering i brf, offertförfrågan, mall - Tips om hantverkare anlitas Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2008-11-10 10:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare