Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-22, 12:37
JonasB JonasB är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket

Jag bor i ett friliggande hus i en mindre HSB bostadsrättsförening med 13 friliggande hus och 30 lägenheter.
I januari 2010 upptäckte jag en blöt, mörk fläck i badrumstaket ovanför badrumsskåpet ca 10 cm x 6 cm stor. Jag påtalade detta till föreningen. Vaktmästaren var upp på vinden och tittade men kunde inte se någonting.

Tiden går och ingenting mer händer. I mars påtalar jag problemet igen, nu har det även börjat stinka råttpiss i badrummet som gjorde att vi inte kunde hänga vår tvätt där inne. Jag påpekar även att vi hört möss/råttor springa på vinden sent på natten. På frågan om råttorna får jag svaret att fällor måste sättas ut.

Vaktmästaren kommer igen och tittar men kan inte se något, till saken hör att det ligger en isolering samt lösull ovanpå innertaken.
Denna isolering har vaktmästaren aldrig tagit bort för att kontrollera där den blöta fläcken är. Och inga fällor har satts ut.

Nu har vaktmästaren varit här en tredje gång och kollat yttertaket, takpannor. Allting var helt och fint och torrt.
Om jag ska gissa så tror jag att det är råttor som har kissat igenom taket helt enkelt, för det stinker verkligen i badrummet.
Vi kan som sagt inte använda badrummet för att hänga tvätt i.

Pratade med ordföranden i föreningen förra veckan, han tyckte jag skulle gå upp själv och kolla vad det var som orsakade fläcken!!
Fick även reda på att jag själv ska sätta ut råttfällor i förråd och på vind. Detta låter i mina öron helt tokigt.

Så min fråga är:
Är det verkligen mitt ansvar att gå upp på vinden och kontrollera varför innertaket i badrummet är blött?
Är det mitt ansvar att sätta ut råttfällor i förråd och på vind samt vittja dessa regelbundet?
Vem bär ansvaret att kontrollera taket samt reparera detta?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 07:08.
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 15:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vems ansvar är råttorna?

Nu har du inte fyllt i din profil och vi vet inte vad det står i era stadgar, men om vi bortser från det vi inte vet så är det inte ditt ansvar att utreda varken "pisskadan" eller råttproblemet.
Du kan själv anlita anticimex och debitera föreningen för detta, om styrelsen vägrar fullfölja sina skyldigheter.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 15:33
Duktig medlem

Standard

Här finns stadgarna: HSB Brf Orrmyren i Malung.
Om du har ork att kika igenom dem, jag kan inte hitta något om att det är mitt ansvar.

I januari anmälde jag problemet till föreningen via telefon.
Därefter, i mars, skrev jag ett brev, då det inte hände något.
Därefter skrev jag ett till brev i augusti.

Nog tycker man att de haft tid på sig att kontrollera skadan samt åtgärda problemet.
Jag borde med andra ord kunna anlita Anticimex själv och debitera föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 07:11.
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 17:36
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen bär ansvaret, meddela dem att du efter dat xx-xx-xx kommer att åtgärda själv på deras bekostnad.

Om det nu luktar as så är det troligare att det är en död råtta som ligger där, alt att möss har/haft sitt bo precis vid fläcken.

Kan också vara nå´t rör som läcker äckel päckel.
Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 16:33
Duktig medlem

Standard

Då har styrelsen fått ett fint litet brev idag, enligt hur du beskrev.
Nu blir det spännande att se vad som händer.
Tänkte ge dem typ 10 dagar eller så...

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 07:13.
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 22:42
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Om jag minns rätt finns en lag som säger att man är skyldig att anmäla om skadedjur (har för mig att man specat kackerlackor, faraomyror m fl.). Det kan man göra privat om man vill, men fastighetsägaren kan underställas vite ifall detta inte blir gjort.

För övrigt är innertak i badrum bland det dummaste man hört talas om. Detta är bara ytterliggare en variant.
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 11:02
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
För övrigt är innertak i badrum bland det dummaste man hört talas om. Detta är bara ytterliggare en variant.
Förlåt men nu förstår jag inte riktigt?
Alltså det jag menar är själva taket i badrummet (gipsskivorna i taket).

Tror styrelsen ringt mig imorse på mobilen, men jag vägrar ta något på telefon, vill de något får de allt skriva ett brev.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 07:19.
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 11:19
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

I bästa fall håller ett sådant bad eller duschrum garantitiden ut. Det är upplagt för fuktskador ifall man bygger fuktfällor. Ett liknande, för en del estetiskt tilltalande, problem är när man sätter in duschdörrar. Vissa dörrar hängs upp med i runda tal 40 skruvar, 20 i varje dörr. 40 skruvhål genom tätskiktet på det ställe där det florerar som mest med vatten?

I lgh med stor omsättning kanske det inte gör så mycket? Det är ju vanligt att folk vill göra om sitt våtutrymme innan garantitiden gått ut.
Men ett våtutrymme med badkar, kan lätt räcka 20 - 30 år ifall det görs och sköts på ett omsorgsfullt vis. Med dusch något kortare.
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 11:19
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stadgar skadedjur

Citat:
Ursprungligen skrivet av JonasB Visa inlägg
Vägrar ta något på telefon, vill de något får de allt skriva ett brev.
Ja, det kan ju vara en nackdel att ta vissa frågor muntligt eftersom det försvårar bevisföring för framtiden. Alltid bäst att ha svart på vitt vad som är sagt när man befinner sig ett tvistigt läge som det här.

Har kikat på din förenings stadgar och kan konstatera att det är HSB:s normalstadgar rakt av. Inga justeringar/förbättringar gjorda, så inga konstigheter där.

PS.
Citat:
Men ett våtutrymme med badkar, kan lätt räcka 20 - 30 år ifall det görs och sköts på ett omsorgsfullt vis. Med dusch något kortare.
Mitt halvkaklade badrum med dusch/bad räckte i 50 år (och hade säkert varit fullgott ett antal år till), och särskilt omsorgsfullt skött vill jag nog inte hävda att det var. Så badrum kan hålla väldigt länge.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 13:43
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Ja, det kan ju vara en nackdel att ta vissa frågor muntligt eftersom det försvårar bevisföring för framtiden. Alltid bäst att ha svart på vitt vad som är sagt när man befinner sig ett tvistigt läge som det här.
Jo, är det något jag lärt mig när det gäller tvister så är det att muntliga avtal är värdelösa.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Har kikat på din förenings stadgar och kan konstatera att det är HSB:s normalstadgar rakt av. Inga justeringar/förbättringar gjorda, så inga konstigheter där.
Precis! Jag kunde inte heller se att det stod något konstigt.

Citat:
I bästa fall håller ett sådant bad eller duschrum garantitiden ut. Det är upplagt för fuktskador ifall man bygger fuktfällor.
Jag har inte byggt något eget innertak. Kunde kanske uppfattas så, men det har jag alltså inte.
Det tak som det uppstått fuktskada på är det tak som satt där när vi flyttade in. Helt vanlig takgips.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 07:24.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada innertak - Vem är betalningsskyldig? Mago Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-12-02 13:10
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 16:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 11:16
Fuktskada innertak (vardagsrum) i brf - Ska jag betala ytskikt? Simondyk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2011-03-10 15:05
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 02:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare