Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-25, 17:30
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Badrumsrenovering, ej kostnadsfråga

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sandlådan Visa inlägg
Det går nämligen alldeles utmärkt att kräva hantverkarna på pengar om en domstol slår fast att deras priser är oskäliga.
Men då måste hantverkarna naturligtvis ha fått exklusivrätt på badrumsjobb av föreningen och det vet vi inte om Legos hantverkare fått.

Admin, på vilket sätt är detta inte någon bra lösning med tanke på extrakostnaderna?
På vilket sätt är det bättre att vara utan badrum under en längre tid och inleda en process med oklar utgång?
Till syvende och sist handlar väl detta om att Lego vill ha ett badrum gjort till ett juste pris, eller?
Eller handlar saken om något helt annat?
Absolut, det är en lösning att låta hantverkarna slutföra sitt arbete och sedan driva processen vidare på alla sätt möjliga, men hur föreningen tecknat avtal med entreprenören är en annan femma.
Det är bostadsrättshavare mot föreningen (= styrelsen), och sedan är det entreprenören mot föreningen (=styrelsen). Och aldrig mötas de två!

Styrelsen kommer absolut inte att driva en process i prisfrågan mot den entreprenör de anlitat, och Lego har inte rätt att göra detta.
Den enda Lego kan processa mot är styrelsen (= föreningen).

Det är ju inte endast frågan om priserna är oskäliga utan vad det handlar om här är styrelsens rätt eller icke-rätt att köra över medlemmarna.
Alltså, det är inte bara en kostnadsfråga, utan det är en fråga om att Lego, med det stöd han har i lagen för detta, ska ha rätt att bestämma över det som lagen ger Lego bestämmanderätt över, med här givna premisser.

Extrakostnaderna här blir ju stora om badrummet måste rivas strax efter att det renoverats enligt styrelsens påtvingade lösning för att sedan återigen byggas upp enligt hur Lego vill ha det. På föreningens bekostnad.

Vill Lego ha rabatt (och nöjer sig med detta) så är det, som alltid annars, svårare att göra detta i efterskott.

Självfallet är det en omöjlig sits att vara utan ett badrum under tiden det pågår en rättslig process, men att ta ställing till pro & cons överlåter jag med glädje till Lego.

Utifrån de svar Lego fått av styrelsen, och som vi tagit del av här, tycks det som ställt bortom allt tvivel att styrelsen gjort fel, även om vi inte har alla parametrar.

Sammanfattning;
  1. Det är inte och har aldrig varit frågan om att kräva hantverkarna på pengar med som grund att deras priser är oskäliga. Det är för övrigt en meningslös process som det är solklart från start att den inte kommer att leda till något.
  2. Någon "exklusivrätt" finns inte och saknar helt relevans för Legos fall, enligt vad vi förklarat.
  3. Om Lego vill uppnå resultat ska Lego rikta in sig på det som kan leda till något. Det finns som regel ingen utgång som är klar för något, men en process mot hantverkarna, som du föreslår Sandlådan, är så klar som något kan bli att den är meningslös, i motsats till vad vi andra föreslagit.
  4. Det är rätt att det handlar om att Lego vill ha ett bradrum till ett acceptabelt pris, men även att detta mål ska uppnås, och hur. Det har vi nu många här gett tydliga tips på hur detta mål ska uppnås.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 20:48.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 18:44
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Styrelsen kommer absolut inte att driva en process i prisfrågan mot den entreprenör de anlitat, och Lego har inte rätt att göra detta.
Om du läser Legos första inlägg igen kan du se att ovanstående inte är sant:

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lego Visa inlägg
Jag bor i en förening som ombildades för tre månader sedan i Malmötrakten. I samband med ombildningen avsattes pengar i den ekonomiska planen för att ytskiktrenovera samtliga badrum i föreningen då det i samband med besiktningen påpekades att de var i mindre bra skick.
Samtliga lägenhetsinnehavare har därefter fått ett erbjudande om att föreningen står för en ytskicksrenovering av badrummen på föreningens bekostnad.
Styrelsen har vidare upphandlat en totalentreprenör som ska sköta renoveringen av samtliga badrum.
I renoveringen som föreningen erbjuder oss boende ingår ett standardbadrum och jag som bostadsrättsinnehavare har möjlighet att göra tillval enligt entreprenörens prislista och då lägga till för ev uppgraderingar.
Vi har alla olika önskemål på och behov av hur vi vill ha det så jag begärde in en separat offert från entreprenören på de tillval och lull-lull som jag önskade. Offerten jag fick av föreningens entreprenör tyckte jag var rätt hög så jag ville därför matcha den och se hur den stod sig mot andra hantverkare.
Sagt och gjort... Jag begärde in ett antal offerter som visade sig ligga på en mer human prisnivå en den jag fått tidigare. Dvs jag såg en möjlighet att spara pengar.
Jag kontaktade styrelsen och frågade ifall jag kunde få loss "min" peng för att låta den gå till den entreprenör som jag hittat med ett betydligt lägre pris på tillval och lull-lull och således få mer badrum för samma pengar.
Legos utgångspunkt var alltså att entreprenörens priser på tilläggsarbeten var för höga i jämförelse med andra hantverkares.
Tilläggsarbeten är en fråga mellan Lego och entreprenören.
Alltså måste Lego driva en process i prisfrågan, dvs priserna på tilläggsarbeten, mot entreprenören och inte, som du, påstår mot föreningen.

Citat:
Absolut, det är en lösning att låta hantverkarna slutföra sitt arbete och sedan driva processen vidare på alla sätt möjliga, men hur föreningen tecknat avtal med entreprenören är en annan femma.
Det är bostadsrättshavare mot föreningen (= styrelsen), och sedan är det entreprenören mot föreningen (=styrelsen). Och aldrig mötas de två!

Det är ju inte endast frågan om priserna är oskäliga utan vad det handlar om här är styrelsens rätt eller icke-rätt att köra över medlemmarna.
Alltså, det är inte bara en kostnadsfråga, utan det är en fråga om att Lego, med det stöd han har i lagen för detta, ska ha rätt att bestämma över det som lagen ger Lego bestämmanderätt över, med här givna premisser.

Extrakostnaderna här blir ju stora om badrummet måste rivas strax efter att det renoverats enligt styrelsens påtvingade lösning för att sedan återigen byggas upp enligt hur Lego vill ha det. På föreningens bekostnad.

Vill Lego ha rabatt (och nöjer sig med detta) så är det, som alltid annars, svårare att göra detta i efterskott.

Självfallet är det en omöjlig sits att vara utan ett badrum under tiden det pågår en rättslig process, men att ta ställing till pro & cons överlåter jag med glädje till Lego.

Utifrån de svar Lego fått av styrelsen, och som vi tagit del av här, tycks det som ställt bortom allt tvivel att styrelsen gjort fel, även om vi inte har alla parametrar.
Ja, vi är eniga om att det även finns en frågeställning om styrelsen har kört över föreningen eller inte. Det verkar onekligen som om besluten inte fattats korrekt.

Men för mig handlar detta om två frågor:
1. Hur ska Lego gå tillväga för att få sitt valda badrum byggt till en vettig och acceptabel kostnad.
2. Har besluten om föreningens badrumsrenovering fattats korrekt, enligt gällande lag och behandlas alla medlemmar lika? Om inte, vad kan Lego göra?
Håller du med mig?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:10.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 19:23
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Bostadsrättshavarens motpart är styrelsen, inte entreprenören

Citat:
Om du läser Legos första inlägg igen kan du se att ovanstående inte är sant
Oavsett vilket inlägg jag läser i tråden kan jag inte se att vad hävdat skulle vara fel.

Citat:
Legos utgångspunkt var alltså att entreprenörens priser på tilläggsarbeten var för höga i jämförelse med andra hantverkares.
Tilläggsarbeten är en fråga mellan Lego och entreprenören.
Alltså måste Lego driva en process i prisfrågan, dvs priserna på tilläggsarbeten, mot entreprenören och inte, som du, påstår mot föreningen
Nej, det fungerar inte på det viset i en brf. En entreprenör är fri att ta vilka priser den vill och det är upp till bostadsrättshavaren att välja att acceptera detta eller inte. Lego kan naturligtvis inte driva en process i efterskott mot den aktuella entreprenören.
Legos enda tvist här är gentemot föreningen/styrelsen, dvs de som drivit igenom renoveringen på oriktiga grunder.
Jag tror du har missuppfattat hur det fungerar rent juridskt, dvs Lego har bara en möjlighet att lösa sitt problem under rådande omständigheter, och det är där motparten är styrelsen (dvs föreningen). Det är fullständigt uteslutet att föra frågan gentemot hantverkarna.

Citat:
Men för mig handlar detta om två frågor:
1. Hur ska Lego gå tillväga för att få sitt valda badrum byggt till en vettig och acceptabel kostnad.
2. Har besluten om föreningens badrumsrenovering fattats korrekt, enligt gällande lag och behandlas alla medlemmar lika? Om inte, vad kan Lego göra?
Håller du med mig?
Håller med! Och jag gissar att det är också vad det handlar om för Lego i denna komplicerade situation. Vi kan nog inte ge en komplett lösning på fråga 1, men vi kan i alla fall vägleda Lego till att ta de rätta stegen i rätt ordning. Besluten får sedan Lego ta på egen hand.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:11.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 19:40
Sandlådans avatar
Exa-medlem

Standard

Citat:
Nej, det fungerar inte på det viset i en brf. En entreprenör är fri att ta vilka priser de vill och det är upp till bostadsrättshavaren att välja att acceptera detta eller inte. Lego kan inte driva en process i efterskott mot den aktuella entreprenören.
Legos enda tvist här är gentemot föreningen/styrelsen, dvs de som drivit igenom renoveringen på oriktiga grunder.
Det stämmer att en entreprenör kan ta vilka priser den vill men det är inte sant att Lego har att välja mellan att acceptera dessa eller avstå från tilläggsarbeten om entreprenören har givits ensamrätt av föreningen att på att renovera badrum i fastigheten.

Om entreprenören har ensamrätt på arbeten kan Lego låta en domstol pröva om priserna på tilläggsarbeten var skäliga eller inte i efterhand.

Om föreningen inte givit entreprenören ensamrätt är läget ett annat. Då kan Lego välja vilken entreprenör och kräva ersättning motsvarande standardbadrummet av föreningen.

Lego har inte sagt om föreningen tecknat exklusivkontrakt med entreprenören eller inte, eller hur?
Detta är den springande punkten.
Därför kan varken Admin eller någon annan här föreslå vad Lego ska göra.

Jag tycker att dessa inlägg perfekt illustrerar varför Lego bör rådgöra med en jurist i stället för att förlita sig på ett gäng amatörjurister (inkl. mig).

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:13.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 22:13
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Att blanda äpplen och päron

Bäste Sandlådan. Du har blandat ihop två kortlekar fast spelet ska spelas med endast en kortlek i taget, enligt regelverket.

Styrelsen som har tecknat ett avtal med en entreprenör i föreningens namn, ett avtal som styrelsen inte hade rätt att teckna.

Lego har fått ett pris av föreningens entreprenör för den lösning som han vill ha. Det är upp till Lego att acceptera eller förkasta entreprenörens förslag och Lego har valt att förkasta förslaget.

Processen i ett första steg handlar om att Lego vill få loss sina pengar som för närvarande är låsta i föreningens förvaltning för att anlita en annan entreprenör vars anbud Lego har accepterat. Lego har inga som helst förpliktelser mot föreningens entreprenör.

Legos rätt som medlem, enligt både lag och stadgar är att han har full bestämmanderätt över sitt badrum. Han behöver inte vänta med att färdigställa badrummet tills processen är över, men måste räkna med att ligga ute pengarna tills vidare.

Citat:
Om entreprenören har ensamrätt och föreningen blir ersättningsskyldig på grund av att Lego har utövat sin medlemsrättighet och anlitat en egen entreprenör, är det föreningen (stämman) som ska ställa styrelsen till svars för den skada som styrelsen vållat föreningen. Det är en helt annan process.

Jag tycker att Admin har sammanfattat vad den här tråden handlar om i flera inlägg på ett bra sätt. Det har jag också gjort i inlägg # 42 och # 46 tycker jag själv.

Citat:
Bäste Kluringen, vad har du för personlig erfarenhet av jurister eftersom du verkar tycka att de ska skys som pesten?
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av jurisstöd, både privat och i föreningssammanhang. Det finns tillfällen då en kvalificerad jurist är bästa lösningen, men i Legos situation är de enklare lösningarna ännu inte testade.

Att stoppa upp ett projekt när man inser att det som pågår är fel är bättre än att bara låta det fortlöpa. Legos agerande är en följd av att styrelsen gjort fel, och som Lego inte kan lastas för.

Citat:
Jag tycker att dessa inlägg perfekt illustrerar varför Lego bör rådgöra med en jurist i stället för att förlita sig på ett gäng amatörjurister (inkl. mig).
Det är fritt att tycka vad man vill och uttrycka sin åsikt på detta demokratiska forum även om man inte alltid får medhåll.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:23.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 23:19
Sandlådans avatar
Exa-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Bäste Sandlådan. Du har blandat ihop två kortlekar fast spelet ska spelas med endast en kortlek i taget enligt regelverket.
Vilket regelverk åsyftas? Jag trodde i min enfald att vi diskuterade juridik i detta forum, men tydligen diskuteras här kortspel

Som alla vet är det en sak att ha rätt och en annan att rätt.
Om majoriteten av Legos grannar är nöjda och glada med sina badrum, dvs godkänner styrelsens agerande i efterhand är Lego rökt hur rätt han än har i sak.
Förvånansvärt många bostadsrättsägare vill bara ha lugn och ro och är likgiltiga för hur föreningen sköts bara de får låga månadsavgifter.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:24.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 23:40
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Minoritetsskydd

Citat:
Om majoriteten av Legos grannar är nöjda och glada med sina badrum, dvs godkänner styrelsen agerande i efterhand är Lego rökt hur rätt han än har i sak.
En medlem har i och för sig väldigt få minoritetsskydd, men ett av de få minoritetsskydden gäller här och innebär alltså att Lego inte är beroende av majoriteten i föreningen.
Att ha majoritetns stöd är bra, men det är irrelevant i detta fall för Legos rättigheter. Dvs Legor är alls icke rökt på något sätt även om han inte skulle någon enda annan medlems stöd i föreningen. Jag har som sagt gått igenom en liknande process som den Lego nu går igenom så jag har inte bara kunskap om vad som gäller utan även god praktisk erfarenhet av hela processen. Hyresnämnden kan vara Legos räddning i nöden, och denna möjlighet ska Lego naturligtvis utnyttja sig av.

Regelverket är solklart i denna fråga. Stämmobeslut ska tas (har ej gjorts) med kvalificerad majoritet för att föreningen ska kunna göra något åt det som bostadsrättshavaren ansvarar för.
Sedan ska godkännande ges av hyresnämnden (har ej gjorts).

Kluringens inlägg (42 & 46) är nu vad jag utgår från i denna tråd, eftersom de täcker det viktigaste.

Citat:
Förvånansvärt många bostadsrättsägare vill bara ha lugn och ro och är likgiltiga för hur föreningen sköts bara de får låga månadsavgifter.
Japp, och detta problem drabbar ofta dem som är engagerade. Bristen på engagemang i föreningarna är grunden till de största problemen med denna boendeform.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:27.
Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 23:49
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Sant!

Citat:
Om majoriteten av Legos grannar är nöjda och glada med sina badrum, dvs godkänner styrelsen agerande i efterhand är Lego rökt hur rätt han än har i sak.
Det är inte grannarna utan Hyresnämnden som ska avgöra om Lego får ut sina pengar eller ej. Men om han ändå är rökt, vad ska Lego med en jurist till då?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 12:13.
Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 00:28
Sandlådans avatar
Exa-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det är inte grannarna utan Hyresnämnden som ska avgöra om Lego får ut sina pengar eller ej. Men om han ändå är rökt, vad ska Lego med en jurist till då?
I den situationen som Lego befinner sig finns det fler än ett sätt att agera. Det absolut sista man ska göra är spela högt och satsa allt på ett kort anser jag. Jag gamblar inte med min privatekonomi.
Eftersom Lego vänt sig hit är Lego uppenbarligen i behov av juridiska råd.

Jag förstår inte vad Lego vinner på att låta bli att per omgående konsultera en kvalificerad och intresserad jurist i syfte att få hjälp med hur han ska agera i fortsättningen för att få som han vill.
Antagligen konsulterar styrelsen jurist och får hjälp av denne i hur de ska agera.

Med största sannolikhet har Lego en hemförsäkring med rättsskydd och då är inte kostnaden något argument för att låta bli.

På vilket sätt är det bättre att Lego driver frågan själv?

Nej, jag förstår inte logiken i att Lego ska avstå från att maximera chanserna till att i slutänden få rätt i sak.

Därmed har jag inget mer att tillägga i denna tråd.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 12:15.
Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 09:54
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Lego, ett förslag är att du mailar Hyresnämnden (kontaktuppgifter finns på http://www.hyresnamnden.se) och frågar dem om det här beslutet är ett sådant beslut som ska fattas på en föreningsstämma, och passar in under 9 kap 16§ 2 p i Bostadsrättslagen. De brukar svara snabbt.

Jag är nämligen inte övertygad om att paragrafen är tillämplig. Sker det verkligen en förändring av din lägenhet? Räknas ytskiktsrenoveringen som en om- eller tillbyggnad?
Jämför med det rättsfall som kom nyligen där byte av ytterdörrar inte ansågs vara en sådan åtgärd som kunde tas upp av hyresnämnden.

När du fått svar från Hyresnämnden kan du gå vidare. Att det måste ske en föreningsstämma om frågan tycker jag är korrekt. Era stadgar, 8§, ger ju föreningsstämman rätt att besluta om en ytskiktsrenovering av era badrum. Om Hyresnämnden har sagt att 9 kap 16§ BrL inte är tillämplig räcker det antagligen med enkel majoritet på stämman för att renoveringen ska få genomföras.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 21:30.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf Life Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-05-19 15:27
Styrelsens mandat och likabehandlingsprincipen Sverre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-05-19 15:26
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare