Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-16, 12:51
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Enligt den sk fakturamodellen som gäller numera är det entreprenören
som får ROT-pengarna och som därmed bör kunna ge ett bättre pris.
Detta gäller alltså bara sådant arbete som bostadsrättshavaren
beställt och betalat, men inte för arbete som föreningen beställt.
Här tänkte jag passa på att förtydliga ett tidigare inlägg, som missförståtts.

Jag har läst tråden men jag har inte sett OM föreningen givit totalentreprenören exklusiv rätt på badrumsrenoveringarna, som föreningen betalar, eller om avtalet ger medlemmarna rätt att välja annan entreprenör också för det arbete som föreningen betalar.

Skillnaden är betydelsefull.

För om totalentreprenören har exklusiv rätt bryter föreningen mot avtalet OM de låter andra entreprenörer renovera badrum i föreningen UNDER avtalstiden.
Den medlem som lejer någon annan för de arbeten medlemmen själv betalar vill ju även få ut pengar från föreningen för standardbadrummet.
Medlemmens entreprenör får alltså betalt både av medlemmen OCH föreningen, ÄVEN om betalningen går via medlemmen.

Detta STRIDER MOT föreningens avtal med totalentreprenören OM totalentreprenören har exklusivrätt UNDER avtalstiden.
EFTER avtalstiden är det fritt fram.

OM medlemmen betalar ALLT arbete i bardrummet själv är medlemmen naturligtvis fri att anlita vem han/hon önskar.

Likaså är medlemmen fri att anlita vem hon/han vill UNDER avtalstiden om föreningen INTE givit totalentreprenören exklusivrätt.

Det är viktigt att Lego och föreningen tar reda på EXAKT hur avtalet ser ut, så att inte föreningen klantar sig och gör sig skyldiga till avtalsbrott.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:29.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 13:37
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sandlådan Visa inlägg
Det är viktigt att Lego och föreningen tar reda på EXAKT hur avtalet ser ut, så att inte föreningen klantar sig och gör sig skyldiga till avtalsbrott.
Självfallet är det viktigt ur flera aspekter att hålla koll på avtalet, men föreningen kan inte lastas för avtalsbrott för vad tredje part har vidtagit. Entreprenören kan heller inte ha synpunkter på vilka utbetalningar som föreningen gör som inte avser honom själv. Däremot kan entreprenören nobba avdrag för ej utfört arbete i badrum där de inte blir insläppta om det är ett fastprisjobb där alla badrum ingår i avtalet.

Det är numera ganska ovanligt med entreprenader med exklusiv rätt efter att föreskrifterna ändrats på den punkten för några år sedan.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:31.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 14:18
Lego Lego är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Tråden har fått en lite oväntad utveckling men intressant att läsa, även om vissa frågor skenat iväg lite... dock så är det så ett forum ska fungera. Många olika tankar och åsikter ska finnas.

Vad gäller den ekonomiska planen och benämning av pengarna så kallas det i den ekonomiska planen för "reparationsfond" i text. Däremot så finns motsvarande kostnad upptagen i beräkningen och där kallas det "Fond för yttre underhåll". I stadgarna står även att en fond för yttre underhåll ska bildas (hur jag kunde missa den paragrafen förstår jag inte).

Dvs det borde nu vara klargjort att pengarna för renoveringen ligger i en fond för yttre underhåll och inget annat.

Det ger följande frågor:
  • Påverkar det min ursprungsfråga huruvida jag har rätt att välja hantverkare när pengarna ligger i en yttre reparationsfond eller handlar det fortfarande om att jag, enligt Admin, kan åberopa likabehandlingsprincipen + generalklausulen?
  • Påverkar det styrelsens möjlighet att fatta beslut utan stämma?
Angående möjligheten att använda sig av rotavdrag kan, som alla vet, inte föreningen i sig inte ansöka om det utan det är jag som boende som kan nyttja möjligheten. Däremot råder det inga problem med att föreningen sköter administrationen så länge entreprenören fakturerar de boende individuellt. Detta har jag ringt Skatteverket och frågat. Huruvida det går att betala ur den yttre fonden, eller om pengarna först behöver föras över till en inre fond för att på så sätt bli "mina", kanske någon av er andra vet?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:43.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 15:42
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Självfallet är det viktigt ur flera aspekter att hålla koll på avtalet, men föreningen kan inte lastas för avtalsbrott för vad tredje part har vidtagit. Entreprenören kan heller inte ha synpunkter på vilka utbetalningar som föreningen gör som inte avser honom själv.
Här har du fel, Kluringen.

OM föreningen tecknat ett avtal med exklusivrätt med entreprenören gällande badrumsrenoveringen så bryter föreningen mot avtalet om den betalar ut pengar till badrumsrenovering UNDER avtalsperioden.

När avtalsperioden LÖPT UT har föreningen rätt att göra vad den vill.

Citat:
Däremot kan entreprenören nobba avdrag för ej utfört arbete i badrum där de inte blir insläppta om det är ett fastprisjobb där alla badrum ingår i avtalet.
Sant. Detta kan vara ett av skälen till att föreningen inte vill göra kontantutbetalningar till medlemmen för badrumsrenovering i medlemmens regi.
Föreningen tvingas då betala dubbelt för badrummet.

Citat:
Det är numera ganska ovanligt med entreprenader med exklusiv rätt efter att föreskrifterna ändrats på den punkten för några år sedan.
Må så vara, men jag bor själv i en förening där styrelsen tecknat ett idiotiskt exklusivavtal med en entreprenör gällande stambyte och återställande av badrum. Arbetet pågår just nu i fastigheten och det har uppstått problem liknande de som Lego råkat ut för. Därför är jag påläst.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:38.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 17:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Pengar från yttre underhållsfond för att utföra underhåll i lägenheter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lego Visa inlägg
Påverkar det min ursprungsfråga huruvida jag har rätt att välja hantverkare när pengarna ligger i en yttre reparationsfond eller handlar det fortfarande om att jag, enligt Admin, kan åberopa likabehandlingsprincipen + generalklausulen?
Hmm, "reparationsfond"/"fond för yttre underhåll".
Så vitt jag vet bildas det alltid en fond för yttre underhåll när en bostadsrättsförening bildas/ombildas, enligt standardstadgar och lag, så det är bara som det brukar.
Hur kan pengar för inre renovering tas från en fond för yttre underhåll?
Begriper inte hur det fungerar (kanske någon annan här kan förklara detta), men detta faktum är i sig irrelevant för att du ska kunna åberopa likhetsprincipen och generalklausulen (LEF 6:13, 7:16). Jag upprepar här inte det jag skrev i mitt föregående inlägg utan det är fortfarande vad som gäller, även med denna nya information.

Notera att det är intressant att veta om styrelsen gett någon exklusiv rätt att utföra arbetet, men vad styrelsen gjort här på egen hand påverkar inte bostadsrättshavarens rättigheter.

Citat:
Påverkar det styrelsens möjlighet att fatta beslut utan stämma?
Oavsett om pengarna tas från fonden för yttre underhåll (om nu detta är möjligt) så måste stämmobeslut tas (med kvalificerad majoritet) för renovering av det som hör till lägenheten/bostadsrättshavaren och du/hyresnämnden måste ge ditt godkännande.

Citat:
Angående möjligheten att använda sig av rotavdrag kan, som alla vet, inte föreningen i sig inte ansöka om det utan det är jag som boende som kan nyttja möjligheten.
Ja. Det är på förslag att ändras, men jag vill minnas att några här hade förslag på hur styrelsen skulle kunna komma runt detta med nuvarande ROT-regelverk.

Citat:
Huruvida det går att betala ur den yttre fonden, eller om pengarna först behöver föras över till en inre fond för att på så sätt bli "mina", kanske någon av er andra vet?
Som jag skrev ovan så är väl frågan först hur pengar kan tas från fonden för yttrre underhåll för att utföra inre underhåll, så som sker nu?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:44.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 11:00
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Om jag förstår det rätt så vid upplåtelsen av bostadsrätter betalar medlemmarna en insats. Denna plus lån som föreningen tar finansierar köpeskillingen och eventuella avsättningar till fonder.

Insatsen blir bokförd som dels bundet eget kapital (som inte kan delas ut till medlemmarna) och dels avsättning till fond.

En avsättning till en reparationsfond för yttre underhåll borde behandlas på samma sätt i bokföringen som en avsättning till underhållsfond, dvs som bundet eget kapital (som inte kan delas ut till medlemmarna).
Kan föreningen återbetala pengar till medlemmarna innan det finns någon vinst i föreningen att dela ut? Det finns ännu inget fritt eget kapital.

Det är tillåtet i en ekonomisk förening att sänka insatserna men man måste vänta minst ett år från beslutet innan man får betala ut insatssänkningen.

Med ledning av ovanstående (kanske lite luddiga) resonemang så undrar jag om den här föreningen har någon laglig rätt att betala ut pengar till sina medlemmar för ytskiktsrenovering i badrum?

Om mitt resonemang här ovan stämmer;
hur ska föreningen, utan att överträda stadgarna, kunna betala alls för ytskiktsrenoveringen?
Medlemmarna har betalat en gång redan för ytskiktsrenoveringen genom sin insats. Om de inte kan få pengar från föreningen för ytskiktsrenoveringen, innebär det alltså att de nu får betala en gång till för renoveringen. De kan få tillbaka detta på sikt genom att pengarna finns kvar i föreningen men det kanske är en klen tröst för de berörda.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:47.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 10:50
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Hur kan pengar för inre renovering tas från en fond för yttre underhåll?
Ja, den frågan ställer jag mig med? Någon mer som har en åsikt i det, är det möjligt för styrelse att nyttja dessa pengar eller måste de först flyttas till en fond för inre underhåll?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Oavsett om pengarna tas från fonden för yttre underhåll (om nu detta är möjligt) så måste stämmobeslut tas (med kvalificerad majoritet) för renovering av det som hör till lägenheten/bostadsrättshavaren och du/hyresnämnden måste ge ditt godkännande.
Det har tagits ett beslut i samband med den ekonomiska planen röstades igenom vid ombildning. Där står ju kostnaden upptagen. Räcker det med den, eller behövs det ett ytterligare stämmobeslut?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:50.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 13:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Det har tagits ett beslut i samband med den ekonomiska planen röstades igenom vid ombildning. Där står ju kostnaden upptagen. Räcker det inte med den behövs det ett ytterligare stämmobeslut?
Ja det krävs ett stämmobeslut om att föreningen tillfälligt tar över
underhållsansvaret (och kostnadsansvaret) för badrummens ytskikt,
och jag tror att det även måste finnas en stadgebestämmelse om att en
föreningsstämma har rätt att besluta att föreningen tillfälligt tar över underhållsansvaret
för något som enligt stadgarna faller på bostadsrättshavarens ansvar.

Det finns inget tvång att följa den ekonomiska planen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 12:20.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 13:33
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ja det krävs ett stämmobeslut om att föreningen tillfälligt tar över
underhållsansvaret (och kostnadsansvaret) för badrummens ytskikt,
och jag tror att det även måste finnas en stadgebestämmelse om att en
föreningsstämma har rätt att besluta att föreningen tillfälligt tar över underhållsansvaret
för något som enligt stadgarna faller på bostadsrättshavarens ansvar.
Det finns inget tvång att följa den ekonomiska planen.
Två frågor:
  • Krävs det även ett stämmobeslut på att renoveringen ska genomföras överhuvudtaget eller räcker det med ett styrelsebeslut när pengarna finns avsatta i den ekonomiska planen?
  • I stadgarna finns det enbart upptaget att det i föreningen ska skapas en yttre fond. Så det ser ut som det är därifrån pengarna tas för renoveringen. Är det tillåtet att använda pengar från den yttre fond till inre underhåll utan stämmobeslut?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 14:17
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Som jag uppfattar det så har det som är avsatt i fonder/ekonomisk plan
ingen betydelse för rätten att tillfälligt ta över bostadsrättshavarens underhållsansvar för tätskikt
Det krävs alltså stämmobeslut dvs ett styrelsebeslut räcker inte.

Om det även krävs stöd i stadgarna för att stämman ska ha rätt att besluta detta är något jag är osäker på.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 19:58.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf Life Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-05-19 15:27
Styrelsens mandat och likabehandlingsprincipen Sverre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-05-19 15:26
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare