Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-15, 15:43
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
En reparationsfond eller dispositionsfond som man upprättar i samband med ombildningen har en särskild karaktär som man skall vara rädd om. Denna fond är nämligen en del av köpet. Det innebär att de medel som finns i denna är avskrivningsfria (eller en del av den avskrivning som sker på fastigheten, ex. 1% på 100 år) när man använder dessa till avsett ändamål.
Av den anledningen är det tveksamt ifall man skall dela upp dessa pengar i nya fonder som inte är upprättade i samband med köpet. Risken är då uppenbar att man går miste om den avskrivningsfrihet som åtnjuts.

Står det dessutom i den ekonomiska planen att särskilda pengar är "öronmärkta" för ett visst ändamål, bör planen efterföljas. Som jag förstår det är det en av Lagstiftaren uttryckt mening med den ekonomiska planen.
Förstår inte alls vad du menar. Hur skapar man avskrivningsfrihet via fonder? Hur kan avskrivningarna påverkas av att man delar upp en fond till två fonder? Är jag ? Fonder är väl omsättningstillgångar som inte skrivs av?
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 17:11
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag anser att det framgår klart vad jag ansåg avseende dispositionsfond, men förklarar likväl.

Vid ombildningen gör man en besiktning. Denna kan leda till att vissa åtgärder behöver göras som nämns där. I samband med köpet öppnar man en dispositionsfond där ett lån för nämnda åtgärder bildar den ekonomiska grunden. Detta kan ske på flera sätt.
Ett sätt är att man betalar fastighetsägaren nämnda summa och denne återför det till fonden. Fonden är alltså en del av köpesumman. Därför är denna dispositionsfond också en del av avskrivningen på fastigheten. Pengarna kan då användas till det som stipuleras av besiktningen och den ekonomiska planen. Kan man på något vis spara eller utföra det som de skall användas till på ett sådant vis att allt inte går åt kan dessa medel användas till avskrivningsbundna kostnader som nya tvättmaskiner t ex. utan att avskrivning behöver ske eftersom medlen redan avskrivs över fastighetsavskrivningen.

Hur det ligger till i det exempel denna tråd grundar sig på kan jag inte avgöra eftersom inga uppgifter finns om hur ombildningen gått till. Ingen ekonomisk plan. Ingen besiktning.

Det kanske står i besiktningen att badrummen ska åtgärdas och att medel lånats upp i samband med ombildningen för detta. Är det så gör styrelsen helt rätt, som jag ser det.

Försöker man efter ombildningen dela upp dessa medel i andra fonder går man miste om möjligheten att utnyttja det förhållandet som den 1% avskrivningen ger. Man blir tvungen att inte enbart skriva de 1% utan därefter även för tvättmaskinerna, som i mitt exempel ovan.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:25.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 17:44
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard fonder

Depositionsfond, underhållsfond, reparationsfond och inre fond blandas friskt i debatten.

Depositionsfonder i brf togs väl bort för några år sedan?
Underhålls- o reparationsfonder är bara "luft" som redovisas i bokslut, men inga pengar finns i fonderna?

Så gäller i vanliga gamla föreningar? Det som här diskuteras gäller att det skett en ombildning och särskilda pengar har avsatts till badrumsrenoveringar i samband med ombildningen?
Detta låter helt fel. Pengen för ombildningen kan bara ha blivit dyrare?

Inre fond, det vill säga HSB iden med att i varje avgift lägga in en liten peng som skulle göra det möjligt för bostadsrättshavare att använda tillexempel vid tapetsering, var som allt annat just bara en dum HSB ide, med möjligheter för HSB att ta ut förtjänster själva.

återigen, vad sysslar media och de sombestämmer i detta som låter bostadsrättsmarknaden vara en guldkalvoch de flesta boende utsetts för "rån" på ett eller flera sätt.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:11.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 18:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Generalklausulen - föreningens pengar kan inte pyttsas ut hur som helst

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Någon tvångsväg att få styrelsen att betala ut renoveringspengar för den som vill anlita en firma själv finns knappast.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Lego Visa inlägg
Här ger du ett annat svar än vad Admin tidigare skrivit, där han pekar på både likabehandlingsprincipen och generalklausulen. Vad ligger till grund för det du skriver?
Det börjar bli så många olika faktorer att hålla reda på att det nästan svartnar för ögonen, och jag kan inte hålla reda på allt. Dessutom så är jag ingen ekonom så jag överlämnar dessa aspekter med glädje till Kluringen, Gusten, Totiki, m.fl. som är kunnigare om detta än jag.

Vill bara flika in ett litet förtydligande i detta sammanhang. Likhetsprincipen är förvisso bra och användbar, men Generalklausulen är en bomb! Trist att den inte utnyttjas när det uppstår orättvisor som här. En styrelse kan omöjligen använda föreningens pengar för att betala en grupp medlemmars badrumsrenovering (där detta badrum helt ligger inom den enskilda medlemmens ansvarsområde), medan andra (en eller flera) - utan kompensation för detta - inte får ta del av av dessa pengar. Det är helt uteslutet, och det går inte för en styrelse att resonera som att det är valfritt om man vill utnyttja sig av föreningens pengar på föreningens villkor, som i detta fall.

Sedan kan man diskutera hur styrelsen skulle kunna lösa detta på bästa sätt, utan att avvika från det jag tagit upp ovan.
Kluringen nämnde något om olika fonder, det är korrekt (men bara ett tillägg till ovanstående som är grundläggande). Om det finns en fond där medlemmarna är fria att ta ut pengar för vad de vill (med x kr per lägenhet) så är problemet löst. Då tar de som vill detta ut x kr för sin badrumsrenovering enligt föreningens alternativ, och de som inte vill utnyttja sig av föreningens alternativ tar ut x kr för sin badrumsrenovering med anlitande av sina egna hantverkare.

Ovanstående alltså med beaktande av de ekonomiska konsekvenser avseende en dylik fond som Kluringen och Totiki tagit upp (och som jag inte ger mig in i en diskussion i eftersom det inte ligger inom mitt kompetensområde).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:18.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 20:09
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Oj vad denna tråd har blivit rörig

Jag har följt tråden från start och har svårt att se om styrelsen gjort rätt eller fel. Mycket viktig information saknas.

Lego, om jag var du så hade låtit föreningen renovera klart badrummet eftersom renoverigen pågår just nu.
Är du beredd att avstå flera veckor och kanske tom månader utan badrum tills allt är avklarat?
Hur kommer det sig att ingen lyfte upp dessa frågor vid ombildningen eller innan renoveringen skulle ske?

Det finns en viktig uppgift här att lära sig här. Hur ska styrelsen göra nästa gång, vid nästa renovering?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:20.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 21:48
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard rörigt

Lite rörigt håller jag med om. Besiktningen utförd av "oberoende"? Nej, så funkar det inte. Jag har sett besiktningar utförda inför en ombildning, verkligheten var kostnaderna i 5 år framåt x 5.
Avskrivning ger 1%? Om det betyder att man får lånet 1% billigare, anser jag att man hellre skulle göra upp ombildningen utan lån för framtida underhåll. Därefter skulle styrelsen göra en upphandling av åtgärd och ta en byggkredit istället.

Om alla vet om att till exempel badrummen ska göras om, blir det ju ingen överraskning att avgiften måste höjas när man utför renoveringen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:21.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 01:23
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det verkar som ni inte varit med om någon ombildning. Jag har varit med om två.

I förhandling med fastighetsägaren kommer besiktningen upp. För den gör man före köpet. Då ställs ibland krav på att efterblivet underhåll skall utföras av fastighetsägaren före köpet går igenom. En kompromiss kan då vara att sänka beloppet, men man kan också komma överens om att medel avsett för det eftersatta underhåll tillställs köparen. Som jag tidigare nämnt finns det olika sätt att reglera detta på. Ett kan vara det sätt jag nämnt tidigare i tråden.

Men jag förstår att jag talar för döva öron. En dag kanske ni kommer i denna situation....

Detta är ett sätt att mjukstarta föreningen så inte alla avskrivningar infaller från dag ett. När de gör det medför det att årsavgiften blir onödigt hög eftersom alla inköp, underhåll och reparationer skall börja skrivas av genast. När dispositionsfonden är tömd är också möjligheten till vidare avskrivningsfrihet också tömd. Man kan inte fylla på denna fond.

En yttre fond är något annat. Det är en fond man gör årliga avsättningar till över stämman. Detta regleras i lag och genom era stadgar. De medel som finns i denna måste avskrivas enligt avskrivningsplanen för de inköp man gjort. Det är inte samma sak som den fond jag talar om. Den fond jag talar om är en del av inköpet av fastigheten.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 10:24
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Inte nödvändigt. Fakturan kan fortfarande ställas till föreningen i en klumpsumma eftersom det var en gemensam upphandling. Hur fonden är fördelad och medlemmarnas enskilda kontoställningar i den inre fonden är föreningen skyldig att hålla reda på. Ur skattesynpunkt är det ointressant om medlemmarna betalar direkt till entreprenören eller om föreningen administrerar detta via ett antal medlemskonton som föreningen förvaltar åt medlemmarna. Poängen är att varje medlem betalar sitt eget badrum
Är du helt säker på att entreprenören kan fakturera föreningen, och medlemmarna kan ändå få ROT-avdrag? På alla ställen jag läst verkar det vara ett måste att beställare och betalare är den som ska få ROT-avdraget.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:22.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 13:15
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Enligt den sk fakturamodellen som gäller numera är det entreprenören
som får ROT-pengarna och som därmed bör kunna ge ett bättre pris.
Detta gäller alltså bara sådant arbete som bostadsrättshavaren
beställt och betalat, men inte för arbete som föreningen beställt.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 13:49
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Är du helt säker på att entreprenören kan fakturera föreningen, och medlemmarna kan ändå få ROT-avdrag? På alla ställen jag läst verkar det vara ett måste att beställare och betalare är den som ska få ROT-avdraget.
Nästan helt säker. Lite beror det på hur vidsynt byråkraten är som ska tillstyrka ROT avdraget. En lista på föreningens "beställare" med namn och belopp (samt bilaga av stadgebestämmelsen) och info om att det är fråga om ett samordnat inköp kan jämställas med andra UE kontrakt där det enbart är sista ledet som hanterar fakturor, moms och ansökan om ROT-avdrag.

Men krånglar byråkratin kan man splittra fakturorna. Alternativt kan föreningen vidarefakturera beloppet till medlemmarna (som ju är samma sak som en lista, som är en förenklad hantering). Kan man visa att det är medlemmarna som betalar själva för en åtgärd som faller under deras ansvarsområde är det inom ramen för reglerna för ROT som det är värt att strida om. Det är jag helt säker på.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
En yttre fond är något annat. Det är en fond man gör årliga avsättningar till över stämman. Detta regleras i lag och genom era stadgar. De medel som finns i denna måste avskrivas enligt avskrivningsplanen för de inköp man gjort. Det är inte samma sak som den fond jag talar om. Den fond jag talar om är en del av inköpet av fastigheten.
Förlåt om jag är dum men detta är över min fattningsförmåga. Har aldrig hört talas om eller läst någonstans att den yttre fonden måste skrivas av och det inte heller finns med i min förenings avskrivningsplan.

När vi gör ett inköp som fonden får användas till gör vi en omföring från fonden till fritt eget kapital med motsvarande belopp och kostnadsför inköpet, helt enligt BFNAR 2003:4. Resultaträkningen påverkas inte eftersom inköpet kvittas mot fonden. Detta genererar heller inga nya avskrivningskostnader eller någon ny post till avskrivningsplanen.

Den enda skillnaden som jag kan se mellan en dispositionsfond och en renoveringsfond är att den senare endast får användas för reparationer medans dispositionsfonden kan användas fritt och kan därmed lika gärna kvarstå som fritt EK.

Låt oss återvända till Legos fall som tråden handlar om.

X antal kronor ska placeras i en Reparationsfond. Det är bestämt. Enligt en strikt tolkning av föreningens stadgar och kalkylen, där det finns en kalkylpost som ska bekostas av medlemmarna själva, bör reparationsfonden redovisas i två fonder, dvs en yttre fond (föreningens gemensamma pengar) och en inre fond (medlemmarnas enskilda reparationskonton). X = Y + I. Beloppet förblir detsamma som innan uppdelningen. Kan inte inse att det på något vis skulle kunna påverka avskrivningarna i Legos förening.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-23 klockan 00:27.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf Life Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-05-19 16:27
Styrelsens mandat och likabehandlingsprincipen Sverre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-05-19 16:26
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 02:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare