Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-14, 19:49
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ersättning för badrumsrenovering i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lego Visa inlägg
Kan någon mer bekräfta att ifall den befintliga entreprenören har ensamrätt så behöver jag vänta med renovering till efter att den befintliga renoveringen är klar?
Har Sandlåndan någon referens till lag som behandlar detta? Kanske något som behandlas i avtalslagen?
Jag betvivlar att det skulle vara så eftersom styrelsen inte på egen hand kan teckna avtal för enskilda bostadsrättshavare om deras rättigheter inom bostadsrättshavarnas ansvarsområde.

Sedan vad gäller det du skriver från "Par 5" och neråt så är det ingen tvekan om att styrelsen saknar möjlighet i detta fall att påtvinga dig en renovering av det som du ansvarar för, utan ditt/hyresnämndens godkännande, efter stämmobeslut om detta. Men vad jag förstår är det inte vad din fråga handlar om?

Kluringen nämnde något om stamrenovering, och det är viktigt.
Stambyte tycks inte göras i samband med detta, så när ska stambyte/renovering ske?

Citat:
Summan som öronmärkts för badrumsrenovering av styrelsen, skulle jag som bostadsrättsinnehavare ha rätt att tex välja att lägga den på en köksrenovering ifall jag önskade?
Bra fråga. Jag kan inte se något hinder för detta, om beslut tagits i rätt ordning via stämman (enl. ovan) men andra i forumet kanske har synpunkter på detta?

Fortfarande gäller problemet med ROT-avdraget, som gör att du måste stå som beställare och inte föreningen (om inte förutsättningarna ändras, vilket diskuterats att man ska göra). Som Gusten föreslår borde man komma överens om att bostadsrättshavarna i föreningen (kanske lite sent nu när arbetet påbörjats?) ska stå som beställare (bör vara möjligt oavsett föreningens storlek).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:25.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 22:43
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
I samband med ombildningen avsattes pengar i den ekonomiska planen för att ytskiktrenovera samtliga badrum i föreningen då det i samband med besiktningen påpekades att de var i mindre bra skick.
Du måste kolla i den ekonomiska planen vad det står om denna reservering. Är avsättningen gjord till en "innre underhållsfond" har du absolut rätt till "din peng".

Styrelsen har ingen befogenhet att besluta när eller hur fonden ska användas utan medlemmarnas medgivande. I bokföringen är fonden en skuld till medlemmarna.

Citat:
Summan som öronmärkts för badrumsrenovering av styrelsen, skulle jag som bostadsrättsinnehavare ha rätt att tex välja att lägga den på en köksrenovering ifall jag önskade?
Beror på vad det står i den ekonomiska planen. Är fonden öronmärkt för badrumsrenovering kan du inte använda det till annat, annars är det upp till dig.

Citat:
Kan någon mer bekräfta att ifall den befintliga entreprenören har ensamrätt så behöver jag vänta med renovering till efter att den befintliga renoveringen är klar?
Det är styrelsen, inte du som har ett avtal med entreprenören. Enligt stadgarna är badrummet ditt ansvarsområde. Du får anlita vem du vill, när du vill även om det pågår andra projekt i huset. Det är två helt skilda avtal.

Citat:
Par 8
Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhållsåtgärd i fastigheten besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmen svarar för.
Verkar som att din styrelse inte läst stadgarna eller så har styrelsen misstolkat den något vagt formulerad stadgebestämmelsen.

Citat:
Vilket således borde innebära att styrelsen i det här aktuella ärendet fattat ett felaktigt beslut. Vad ser du/ni att det kan få för konsekvenser?
Om jag har uppfattat saken rätt finns det inget stämmobeslut om badrumsrenoveringen, så helt klart har styrelsen gjort fel. Gjort är gjort, och bygget är i full gång. Vad det kan få för konsekvenser går inte att svara på. Det är nog upp till er i föreningen att komma överens om hur ni vill göra det bästa möjliga av den uppkomna situationen.

Det behöver inte vara för sent att rädda ROT avdraget för samtliga. Bokför man den öronmärkta summan som "fond för innre underhåll" är det ju medlemmarna, inte föreningen som betalar renoveringen fast man har gjort en gemensam upphandling. Fakturan går att dela upp.

Avgörande är hur man har formulerat reserveringen i den ekonomiska planen. Även om det inte står "innre renoveringsfond", eller liknade, så har ni stöd i stadgarna för att badrummen är medlemmarnas ansvar, då ÄR den reserverade summan likvärdig med en innre fond.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:31.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 23:31
Lego Lego är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Du måste kolla i den ekonomiska planen vad det står om denna reservering. Är avsättningen gjord till en "innre underhållsfond" har du absolut rätt till "din peng".
I besiktningen av fastigheten, som ligger som bilaga till den ekonomiska planen, står följande i besiktningsprotokollet:
"Ytskiktsutbyte rekommenderas i alla ursprungsbadrum inom några år. "samt på en annan plats." Ansvar för de vanliga lägenheternas inre underhåll kommer efter förvärv att åligga bostadrättshavarna.".

Till detta har man gjort en kalkyl för "kostnader för att åtgärda brister" i protokollet där man tar upp tex balkonger, ventilation osv och då satt en post för "Ytskiktsrenovering badrum" med en viss summa.

I den ekonomiska planen finns följande:
"Kostnader för renovering av brister upptagna i besiktningsprotokollet uppgår till X antal miljoner. En avsättning till reparationsfonden på x antal miljoner görs direkt vid anskaffningen av del av tomträtten" Därefter benämns det enbart som "Reparationsfond".

Citat:
Beror på vad det står i den ekonomiska planen. Är fonden öronmärkt för badrumsrenovering kan du inte använda det till annat, annars är det upp till dig.
Citat:
Om jag har uppfattat saken rätt finns det inget stämmobeslut om badrumsrenoveringen, så helt klart har styrelsen gjort fel. Gjort är gjort, och bygget är i full gång. Vad det kan få för konsekvenser går inte att svara på. Det är nog upp till er i föreningen att komma överens om hur ni vill göra det bästa möjliga av den uppkomna situationen.
I besiktningsprotokollet som gjordes innan ombildningen finns det en kostnadsberäkning för underhåll av fastigheten. Där tar man upp en post som ytskiktsrenovering av badrum. Detta protokoll ligger som bilaga till den ekonomiska plan som antogs av föreningen. I den ekonomiska planen är det enbart benämnt "Reparationsfond". Hur tolkar man det här?

Citat:
Det behöver inte vara för sent att rädda ROT avdraget för samtliga. Bokför man den öronmärkta summan som "fond för innre underhåll" är det ju medlemmarna, inte föreningen som betalar renoveringen fast man har gjort en gemensam upphandling. Fakturan går att dela upp.
Hur tolkar du det jag skrev ovan, skulle det gå att lösa med rotavdrag för medlemmarna? Kontrakt är ju påskrivna mellan förening och entreprenör och jobbet redan påbörjat. Rent administrativt så innebär det alltså att entreprenören behöver fakturera varje bostadsrättsinnehavare individuellt?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Sedan vad gäller det du skriver från "Par 5" och neråt så är det ingen tvekan om att styrelsen saknar möjlighet i detta fall att påtvinga dig en renovering av det som du ansvarar för, utan ditt/hyresnämndens godkännande, efter stämmobeslut om detta. Men vad jag förstår är det inte vad din fråga handlar om?
Ursprungsfrågan var huruvida jag har rätt att välja hantverkare själv och nyttja samma peng som de övriga i fastigheten som valt att använda entreprenören. Den frågan svarade du på ett tidigare inlägg där du hävdade att jag kan åberopa både likabehandlingsprincipen + generalklausulen för att få rätt i frågan. Vidhåller du detta när du ser vad jag skrivit i tidigare inlägg om reparationsfond och besiktningsprotokoll?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Stambyte tycks inte göras i samband med detta, så när ska stambyte/renovering ske?
Enligt besiktningsprotokollet så är avlopp i gott skick och enbart en spolning rekommenderas vart tioende år. Styrelsen har muntligt sagt att det inte föreligger något behov de närmsta tio åren för stambyte.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:43.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 08:40
kluringens avatar
Yotta-medlem

Tummen upp Ett klurigt förslag

Din förening har bara funnits i tre månader vilket måste betyda att er första balansräkning inte har blivit fastställd av en stämma. Den går alltså att justera enligt den tolkning som jag gör av er ekonomiska plan.

Er styrelse har trampat ordentligt i klaveret. Alla är nybörjare i en nybildad förening. Kan du få dem att inse det, kanske de blir samarbetsvilliga till att komma fram till en lösning som är bra för medlemmarna och som räddar ansiktet på dem själva.

Citat:
Ansvar för de vanliga lägenheternas inre underhåll kommer efter förvärv att åligga bostadrättshavarna.
Stadgarna gäller i fråga om ansvarsfördelningen. Någon annan tolkning är inte möjlig. Ytskikt i badrum är den enskildes ansvar.

Citat:
Kostnader för renovering av brister upptagna i besiktningsprotokollet uppgår till X antal miljoner. En avsättning till reparationsfonden på x antal miljoner görs direkt vid anskaffningen av del av tomträtten.
Eftersom en redovisad summa för badrummen ingår i kalkylens total, måste reparationsfonden delas upp i en yttre och en inre fond i balansräkningen som en följd av stadgarna.

Citat:
Rent administrativt så innebär det alltså att entreprenören behöver fakturera varje bostadsrättsinnehavare individuellt?
Inte nödvändigt. Fakturan kan fortfarande ställas till föreningen i en klumpsumma eftersom det var en gemensam upphandling. Hur fonden är fördelad och medlemmarnas enskilda kontoställningar i den inre fonden är föreningen skyldig att hålla reda på. Ur skattesynpunkt är det ointressant om medlemmarna betalar direkt till entreprenören eller om föreningen administrerar detta via ett antal medlemskonton som föreningen förvaltar åt medlemmarna. Poängen är att varje medlem betalar sitt eget badrum.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:53.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 09:01
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det är alltså inte fråga om stambyte utan endast stamspolning.

De stora ingreppen handlar alltså om tätskikten som bostadsrättshavaren ansvarar för.

Har för mig att man måste ha en bestämmelse i stadgarna som ger föreningsstämman rätt
att besluta om att föreningen tillfälligt tar över underhållansvaret för något som bostadsrättshavaren svarar för.
Stämmobeslutet om tillfälligt övertagande av underhållsansvaret för tätskikten (varvid föreningen även
tillfälligt tar över kostnadsansvaret) fattas med 2/3-majoritet och godkännande av hyresnämnden.

Någon tvångsväg att få styrelsen att betala ut renoveringspengar för den som vill anlita en firma själv finns knappast.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:48.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 10:03
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Någon tvångsväg att få styrelsen att betala ut renoveringspengar för den som vill anlita en firma själv finns knappast.
Jo, om det finns en inre fond. Den inre fonden är medlemmarnas EGNA pengar, ett slags tvångssparande som allt färre föreningar tillämpar. I det här fallet har styrelsen två alternativ att välja på:
• att tillmötesgå medlemmarnas syn på det hela och städa upp handlingsalternativen som erbjuds i detta ärende, eller
• stå till svars för alla begångna misstag i samband med detta renoveringsärende. De har brutit grovt mot både lag och stadgar.

Att göra som jag föreslår är rumsrent, enligt vad jag kan utläsa av den ekonomiska planen och gällande stadgar.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 22:49.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 11:31
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
stå till svars för alla begångna misstag i samband med detta renoveringsärende. De har brutit grovt mot både lag och stadgar.
Ja så är det säkert. Vad jag kan se står inget i tidigare inlägg om att föreningsstämman beslutat om att tillfälligt ta över bostadsrätthavarens underhållsansvar för tätskikten, och då har föreningen ingen rätt att tvångsmässigt renovera badrummen.

Det stämmer att man kan få loss pengar från inre underhållsfonden, om sådan finns.
Om man emellertid skulle stämma föreningen för att loss pengar ur den gemensamma yttre fonden så tror jag för min del att man skulle förlora ett sådant mål.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:00.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 11:41
Lego Lego är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Citat:
Det är alltså inte fråga om stambyte utan endast stamspolning.
Stamspolning har redan genomförts av föreningen. Det här handlar enbart om ytskiktsrenovering av badrum.

Citat:
De stora ingreppen handlar alltså om tätskikten som bostadsrättshavaren ansvarar för.
Korrekt

Citat:
Här ger du ett annat svar än vad Admin tidigare skrivit, där han pekar på både likabehandlingsprincipen och generalklausulen. Vad ligger till grund för det du skriver?

Citat:
Din förening har bara funnits i tre månader vilket måste betyda att er första balansräkning inte har blivit fastställd av en stämma. Den går alltså att justera enligt den tolkning som jag gör av er ekonomiska plan.
Vad skulle skillnaden vara ifall balansräkningen varit fastställd?

Citat:
Er styrelse har trampat ordentligt i klaveret. Alla är nybörjare i en nybildad förening. Kan du få dem att inse det, kanske de blir samarbetsvilliga till att komma fram till en lösning som är bra för medlemmarna och som räddar ansiktet på dem själva.
Styrelsen gör för övrigt ett bra jobb och självklart kan det göras fel i alla föreningar. Förhoppningsvis går detta att reda ut på bästa sätt för alla.

Citat:
Eftersom en redovisad summa för badrummen ingår i kalkylens total, måste reparationsfonden delas upp i en yttre och en inre fond i balansräkningen som en följd av stadgarna.
Jag tolkar det du skriver som att reparationsfonden för tillfället befinner sig i ett mellansteg för att bli uppdelad i yttre och inre. När detta gjorts så bör den inre tillhöra mig som bostadsrättsinnehavare, om jag förstår reglerna rätt, och jag då även har rätt att bestämma vad pengarna ska gå till.

Frågor:
- Var befinner sig reparationsfonden i dag när den inte står som vare sig inre eller yttre? Det finns ju trots allt specat i besiktningsprotokollet och den enskilda planen vilka åtgärder som ska genomföras och därför avsätts pengar till fonden?
- För att dela upp reparationsfonden på yttre och inre, krävs det en stämma eller kan styrelsen fatta detta beslut själva? Det finns trots allt beslutat i den ekonomiska planen hur stora summor som ska gå till respektive poster.

Citat:
Vad jag kan se står inget i tidigare inlägg om att föreningsstämman beslutat om att tillfälligt ta över bostadsrätthavarens underhållsansvar för tätskikten, och då har föreningen ingen rätt att tvångsmässigt renovera badrummen.
Nej, det finns inget stämmobeslut på underhållsansvar fattat. De har inte heller tvingat mig att renovera. Det som gjorts är att man inte låter mig nyttja de pengar som avsatts för ytskiktsrenovering till vilken firma jag vill, utan det har styrelsen bestlutat åt mig. Det är det hela min frågeställning handlar om från början.

Citat:
Det stämmer att man kan få loss pengar från inre underhållsfonden, om sådan finns.
Om man emellertid skulle stämma föreningen för att loss pengar ur den gemensamma yttre fonden så tror jag för min del att man skulle förlora ett sådant mål.
I mitt fall finns det inte specat ifall pengarna tillhör en yttre eller inre underhållsfond. Den kallas enbart Reparationsfond. Däremot finns det en post och summa i fonden som är avsatt för ytskiktsrenovering av badrum. Hur ska det tolkas är ju frågan?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:03.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 13:11
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Tolkningsfråga, det är just vad det är

En tolkning behöver inte vara mer korrekt än en annan. Den ekonomiska planen är en översikt, detaljerna regleras när den första balansräkningen upprättas. Fördelen med min tolkning är att den både friar styrelsen för begångna tabbar samt att den räddar Rot-avdraget åt medlemmarna.

Varför det är bra att det inte finns en fastställd årsredovisning är att jag är tveksam till om man får omföra medel från den yttre till den inre fonden om det inte funnits en inre fond från början i balansen. Man kan nog heller inte införa en inre fond i efterhand utan stadgeändring om det inte redan finns med i stadgarna. (Tror jag.)

Att skapa en inre fond i föreningens första årsredovisning finns det starkt stöd för i den ekonomiska planen, i kombination med stadgarna. Båda är ju godkända av en stämma och dessutom registrerade hos Bolagsverket. Faktum är att det finns ett bestämt belopp för badrummen (inre underhåll).

Vad som saknas är beslut om hur den inre fonden ska portioneras ut på enskilda medlemmar. Eftersom beloppet är "öronmärkt" för ytskiktsrenovering av badrum är det rimligt att fördela beloppet på de antal badrum som finns (som även kalkylen bygger på). Man kan ha en extrastämma i frågan, men man kan också nöja sig med att godta upplägget när årsredovisningen ska godkännas.

Framöver, blir det pengar över ska pengarna vara kvar på respektive medlemskonto som då ska kunna användas till annat eller återbetalas till medlemmarna för att nollställa kontot. Fattas det pengar måste medlemmarna skjuta till.

Föreningen får under rådande omständigheter inte använda gemensamma medel för att finansiera badrummen. Det vore att fortsätta att göra fel.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:06.
Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 14:20
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

En reparationsfond eller dispositionsfond som man upprättar i samband med ombildningen har en särskild karaktär som man skall vara rädd om. Denna fond är nämligen en del av köpet. Det innebär att de medel som finns i denna är avskrivningsfria (eller en del av den avskrivning som sker på fastigheten, ex. 1% på 100 år) när man använder dessa till avsett ändamål.
Av den anledningen är det tveksamt ifall man skall dela upp dessa pengar i nya fonder som inte är upprättade i samband med köpet. Risken är då uppenbar att man går miste om den avskrivningsfrihet som åtnjuts.

Står det dessutom i den ekonomiska planen att särskilda pengar är "öronmärkta" för ett visst ändamål, bör planen efterföljas. Som jag förstår det är det en av Lagstiftaren uttryckt mening med den ekonomiska planen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf Life Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-05-19 15:27
Styrelsens mandat och likabehandlingsprincipen Sverre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-05-19 15:26
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare