Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-14, 01:03
Lego Lego är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor?

Jag bor i en förening som ombildades för tre månader sedan i Malmötrakten. I samband med ombildningen avsattes pengar i den ekonomiska planen för att ytskiktrenovera samtliga badrum i föreningen då det i samband med besiktningen påpekades att de var i mindre bra skick.

Samtliga lägenhetsinnehavare har därefter fått ett erbjudande om att föreningen står för en ytskicksrenovering av badrummen på föreningens bekostnad.

Styrelsen har vidare upphandlat en totalentreprenör som ska sköta renoveringen av samtliga badrum.

I renoveringen som föreningen erbjuder oss boende ingår ett standardbadrum och jag som bostadsrättsinnehavare har möjlighet att göra tillval enligt entreprenörens prislista och då lägga till för ev uppgraderingar.

Vi har alla olika önskemål på och behov av hur vi vill ha det så jag begärde in en separat offert från entreprenören på de tillval och lull-lull som jag önskade. Offerten jag fick av föreningens entreprenör tyckte jag var rätt hög så jag ville därför matcha den och se hur den stod sig mot andra hantverkare.

Sagt och gjort... Jag begärde in ett antal offerter som visade sig ligga på en mer human prisnivå en den jag fått tidigare. Dvs jag såg en möjlighet att spara pengar.

Jag kontaktade styrelsen och frågade ifall jag kunde få loss "min" peng för att låta den gå till den entreprenör som jag hittat med ett betydligt lägre pris på tillval och lull-lull och således få mer badrum för samma pengar.

Jag fick jag kalla handen att välja min egen firma då styrelsen hävdar att de följer likabehandlingsprincipen när alla medlemmar fått samma erbjudande om badrum. Ifall jag skulle erbjudas få loss min peng skulle föreningen tvingas att låta även de övriga i föreningen få samma möjlighet. Ett erbjudande styrelsen inte vill gå ut med. Ifall du inte vill ha vad styrelsen erbjudander medlemmarna så får du stå för din egen renovering och bekosta den på egen hand, var svaret från styrelsen.

Är jag som bostadsrättsinnehavara låst till att använda entreprenören pga likabehandlingsprincipen på så sätt som styrelsen hävdar eller står det mig fritt som bostadsrättshavare att låta min badrumspeng gå till den entreprenör som jag själv önskar?

Jag kan själv tycka att jag faktiskt blir undantagen från likabehandlingsprincipen när jag inte får nyttja min badrumspeng på samma sätt som grannen får och borde således ha rätt att få ut "min" peng, även om jag inte vill låta föreningens entreprenör göra jobbet.

Det kan nämnas att det finns inget föreningsbeslut om val av entreprenör utan ett det är beslut fattat av styrelsen.

Jag har försökt att hitta en liknande frågeställning i forumet men inte funnit någon.

Vad sägs, hur ska likabehandlingsprincipen läsas i det här fallet?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:00.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 13:20
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Vår förening gjorde på samma sätt som din när vi ombildade 2007. Många av våra badrum hade högt fuktvärde, konstiga tillfälliga reparationer på kakel, etc.
När vi bestämde avgifterna inkluderade vi ytskiktsrenovering i den nya avgiften. Sedan, beroende på vilket standard man hade, fick alla en reducering av sin avgift tills man tog nya lån för renoveringen. Reduktionen var mellan 5-20%.

Det finns många bra fördelar att låta föreningen göra detta åt er:
När renoveringen är klar så är er alla era tätskikt säkra nästan samtidigt dvs. störningen är tidsbegränsad, underlättar den ekonomiska planen i föreningen, etc.

Vattenläckor är de dyraste renoveringar som drabbar brf innehavare samt ekonomin hos en förening.
Det blir mindre risk att någon drabbas av fuskbygge eftersom föreningen anlitar enbart en entreprenör.
Ombildade föreningar har inte tillräcklig kompetens om hur det är att bo i en förening och vilka skyldigheter man har som brf-innehavare. Det är en upplärningsprocess som tar tid.

Sedan kan man tycka att man själv har stenkoll på allt detta och om man gör det själv blir det mycket bättre än om man överlåter det till föreningen. Så tyckte jag efter ombildningen. Men det finns många andra som inte har det och det är bättre att föreningen fixar detta. Alla blir drabbade om något går fel hos de andra, ekonomiska problem, vattenläckor som kommer från dina grannar, oregelbundna störningar, etc. Är det verkligen värt de extra 10.000 kr som du eventuellt kan få? Är du säker på de offerter som du har fått kommer att täcka alla dina kostnader? Räkna med ca 10.000 kr/kvm om du ska renovera ett badrum, exkl. porslin dvs. tvättställ, toalett, etc.

En annan upplysning att tänka på.
Om du anlitar en annan hantverkare så är det inte säkert att hantverkaren monterar saker som du inte beställer via honom. Det blir dyrare än att beställa via internet ändå.

Sedan, om du vill göra på ditt sätt, ska du kalla för extrastämma. För att det ska vara möjligt måste du samla in underskrifter från 10% av föreningens bostadsrättshavare.

Ni kan begära att styrelsen ska undersöka hur detta ska lösas och hur mycket det kommer det att kosta föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:05.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 13:43
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Badrumsrenovering på egen bekostnad eller via föreningen?

Jag instämmer med liqwid78 i att det onekligen finns fördelar om badrumsrenovering drivs av föreningen och att alla bostadsrätter fixas till av samma entreprenör.
Men detta förutsätter att styrelsen skött sitt uppdrag korrekt och upphandlat ett kraftigt mängdrabatterat pris.
Dvs föreningens alternativ måste bli märkbart billigare än vad man själv kan förhandla sig till.

Styrelsen i min brf är inte så förutseende och saknar kompetens i att göra upphandlingar, men i samband med stambytet kunde bostadsrättshavarna få badrummen renoverade enligt ett påstått "rabatterat" pris.
Med denna entreprenör skulle min badrumsrenovering med den schangtila rabatten (som bara var en ren lögn, där många lät sig luras av styrelsen) kosta drygt 100.000 kr (exkl material). Men när jag gjorde en egen upphandling visade det sig att kostnaden landade på runt 50.000 kr, och från denna kostnad gick det sedan bort ca. 20.000 kr i ROT-avdrag.

Det skulle alltså kosta mig minst 70.000 kr mer om jag anlitade den entreprenör som föreningen erbjöd, N.H. Nordströms i Malmö/Limhamn (som kanske är samma som din brf har, om du bor i mina trakter).

Med en dålig styrelse finns det alltså enorma pengar att tjäna om man själv anlitar sina hantverkare.

Föreningen kan inte åberopa likabehandlingsprincipen. Men du kan åberopa både likabehandlingsprincipen och generalklausulen.
Generalklausulen glöms nästan alltid bort trots att den är avsevärt mer effektiv att åberopa än likabehandlingsprincipen. Märkligt, men så är det tyvärr.

Styrelsen har gjort fel som inte tagit ett stämmobeslut om detta. Styrelsen skulle dessutom begärt ett utlåtande från hyresnämnden i denna fråga.

Vad du kan göra är att skicka in en ansökan om medling till hyresnämnden, så kallar de dig och styrelsen till ett möte.
Du kommer att få rätt, men exakt hur det ska lösas är jag inte säker på vad hyresnämnden kommer att föreslå (avgiftsreduktion eller annat alternativ).

Sedan förstår jag inte varför styrelsen tagit detta beslut överhuvudtaget eftersom föreningens medlemmar förlorar stora pengar på att inte kunna utnyttja sig av ROT-avdraget om föreningen står som beställare.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:06.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 13:52
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lego Visa inlägg
Styrelsen har vidare upphandlat en totalentreprenör som ska sköta renoveringen av samtliga badrum.
Står det i avtalet mellan förening och entreprenör att entreprenören ska renovera samtliga badrum och att entreprenören har ensamrätt på dessa arbeten tills entreprenaden är avslutad?

Om det är så måste du för det första vänta tills entreprenaden är avslutad innan du ev låter en annan entreprenör renovera ditt badrum.

Citat:
I renoveringen som föreningen erbjuder oss boende ingår ett standardbadrum och jag som bostadsrättsinnehavare har möjlighet att göra tillval enligt entreprenörens prislista och då lägga till för ev uppgraderingar.

Vi har alla olika önskemål på och behov av hur vi vill ha det så jag begärde in en separat offert från entreprenören på de tillval och lull-lull som jag önskade. Offerten jag fick av föreningens entreprenör tyckte jag var rätt hög så jag ville därför matcha den och se hur den stod sig mot andra hantverkare.
Det är alltså möjligt att få alla de önskemål om tilläggsarbeten mm som du önskar utförda av entreprenören. Ditt problem är att entreprenörens pris är för högt satt och att du anser att du kan få ett bättre pris hos en annan entreprenör.

Citat:
Jag kontaktade styrelsen och frågade ifall jag kunde få loss "min" peng för att låta den gå till den entreprenör som jag hittat med ett betydligt lägre pris på tillval och lull-lull och således få mer badrum för samma pengar.

Jag fick jag kalla handen att välja min egen firma då styrelsen hävdar att de följer likabehandlingsprincipen när alla medlemmar fått samma erbjudande om badrum. Ifall jag skulle erbjudas få loss min peng skulle föreningen tvingas att låta även de övriga i föreningen få samma möjlighet. Ett erbjudande styrelsen inte vill gå ut med. Ifall du inte vill ha vad styrelsen erbjudander medlemmarna så får du stå för din egen renovering och bekosta den på egen hand, var svaret från styrelsen.

Är jag som bostadsrättsinnehavara låst till att använda entreprenören pga likabehandlingsprincipen på så sätt som styrelsen hävdar eller står det mig fritt som bostadsrättshavare att låta min badrumspeng gå till den entreprenör som jag själv önskar?
Som jag ser det kan den smidigaste lösninen för dig vara att anlita föreningens entreprenör om de har givits ensamrätt på badrumsrenoveringar av föreningen, i stället för att driva frågan vidare.

Precis som redan skrivits slipper du problem med ev gränsdragningar mellan vad som är ditt ansvar och vad som är föreningens ansvar när det gäller ditt badrum. Vad säger stadgarna t ex om tätskiktet? Är det föreningens eller ditt ansvar?

Om jag förstått dig rätt är entreprenörens pris det enda skälet till att du vill anlita en annan, billigare entreprenör. Det problemet går att lösa om entreprenören givits ensamrätt:
När badrummet är färdigställt anlitar du en oberoende värderingsman som får inspektera badrummet och göra en värdering av arbetet. Om värderingsmannen kommer fram till ett pris som är lägre än entreprenörens pris kan du kräva entreprenören på mellanskillnaden, dvs stämma företaget.

OBS! Ovanstående gäller enbart om entreprenören givits ensamrätt.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:14.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 14:01
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg

Sedan förstår jag inte varför styrelsen tagit detta beslut överhuvudtaget eftersom föreningens medlemmar förlorar stora pengar på att inte kan utnyttja sig av ROT-avdraget om föreningen står som beställare.
Om bostadsrättshavaren står som beställare betalar alltså var och en
kostnaden för badrumsrenoveringen i just den lägenheten.
Lite annorlunda kostnadsfördelning blir det ju när föreningen tar
kostnaden eftersom kostnaden då fördelas enligt stadgarna dvs stora
lägenheter bidrar via årsavgiften mer än små lägenheter.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 14:42
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kostnadsfördelning enligt stadgarna?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om bostadsrättshavaren står som beställare betalar alltså var och en
kostnaden för badrumsrenoveringen i just den lägenheten.
Ja, och i detta fall så är det tydligen föreningen som står som beställare, varmed möjligheten att få ROT-avdrag faller. Där skulle man vilja veta hur styrelsen resonerat.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Lite annorlunda kostnadsfördelning blir det ju när föreningen tar
kostnaden eftersom kostnaden då fördelas enligt stadgarna dvs stora
lägenheter bidrar via årsavgiften mer än små lägenheter.
Sant, detta är en viktig aspekt.
Men jag undrar om styrelsen bryr sig om detta här?

Man kan fråga sig om badrummen är olika stora, utformade olika. Det innebär i sådant fall att det blir fördelaktigare för dem med större badrum... dvs de med mindre badrum betalar för dem med större badrum.
Min gissning är att föreningen i detta fall tar kostnaden helt fristående från avgifterna för lägenheterna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 16:10
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Kan ju vara en fastighet med lika stora lgh, också.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 16:52
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Fråga När en blind leder en döv

Har beslutet om badrumsrenoveringen fattats enligt regelverket?
Vad står det i stadgarna?

Enligt alla normalstadgar får föreningen endast utföra åtgärd som är medlemmens ansvar endast i samband med större underhåll eller ombyggnad. Till exempel vid stambyte måste badrummen återställas.

Att badrummen är i dåligt skick är inte anledning nog för att föreningen ska ta på sig att renovera alla badrum. En gemensam upphandling kan vara ok för att få bättre pris, men då måste var och en få bestämma vad de vill ha och de som inte vill renovera alls måste få slippa.

Om bygget inte redan är i full gång, går det att riva upp beslutet om det strider mot fastställd regelverk.

Har ni koll på att stammarna inte behöver bytas om bara några få år?
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 19:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin;
Min gissning är att föreningen i detta fall tar kostnaden helt fristående från avgifterna för lägenheterna
Men de pengar föreningen använder till badrummen har ju kommit in via
årsavgifter, och med större belopp från stora lägenheter.
Och tar föreningen ett nytt lån för att finansiera badrumsrenoveringarna så finansieras räntor
och amorteringar via årsavgifterna, fortfarande med större belopp från stora lägenheter.
Sedan kompenseras väl detta i viss mån om de stora lägenheterna har
större badrum som kostar mer att renovera.

Det idealiska vore kanske om alla kunde komma överens om att bostadsrättshavarna står som
beställare så att entreprenören kan erhålla ROT-bidrag och därmed kunna ge ett bättre pris.
Kanske bara går att komma överens om i små föreningar.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 19:34
Lego Lego är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Mycket intressanta svar och tankar.

Givetvis kan det vara en fördel att gemensamt upphandla en entreprenör för att pressa pris på en renovering, som nu i det här fallet ett badrum, dock så kvarstår frågan ifall det gjorts på ett korrekt sätt och har jag rätt till att få ut min del då jag inte vill vara med på det tåg som styrelsen beslutat att samtliga boende ska vara med på.

Intressanta svar kring likabehandlingsprincipen, generalklausulen samt hyresnämnden. Min tanke är att först presentera det här för styrelsen för att se ifall vi kan komma överrens utan att dra det vidare. Självklart kan det dock föreligga intresse att ta det vidare, för det jag satt igång kan givetvis påverka andras situation.

Summan som öronmärkts för badrumsrenovering av styrelsen, skulle jag som bostadsrättsinnehavare ha rätt att tex välja att lägga den på en köksrenovering ifall jag önskade? Nu är det inte aktuellt i mitt fall, men det vore intressant att få svar på?

Kan någon mer bekräfta att ifall den befintliga entreprenören har ensamrätt så behöver jag vänta med renovering till efter att den befintliga renoveringen är klar?

Jag tittade vidare i stadgarna för föreningen och där står följande att läsa:
------
Par 5
Bostadsrättsinnehavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat
-ledningar för avlopp, värme, gas och vatten -till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar fler än en lägenhet
-icke bärande inneväggar samt ytbeläggning på rummets alla väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehadnling, som krävs för att anbringa ytbeläggning på fackmannamässigt sätt.

I badrum, duschrum eller annat våtrum samt i WC svarar bostadsrättshavaren därutöver bland annat även för
-till vägg eller golv tillhörande fuktisolerande skikt
-inredning, belysningarmaturer
-vitvaror, sanitetsporslin
-golvbrunn inklusive klämring
-rensning av golvbrunn
-tvättmaskin inklusive ledningar ochanslutningskopplingar på vattenledning
-kranar och avstängningsventiler
-ventilationsfläkt
-elektrisk handdukstork

Par 8
Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhållsåtgärd i fastigheten besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmen svarar för
------
Vilket således borde innebära att styrelsen i det här aktuella ärendet fattat ett felaktigt beslut. Vad ser du/ni att det kan få för konsekvenser?

Jag kan även tillägga att renoveringen är i full gång i fastigheten. Mitt badrum har delvis rivits men när jag och entreprenören inte kunde enas kring ett pris så sade jag till dem att avsluta. Så här står jag med ett halvrivet badrum sedan några veckor tillbaka som inte går att nyttja

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 23:20.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf Life Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-05-19 16:27
Styrelsens mandat och likabehandlingsprincipen Sverre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-05-19 16:26
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 02:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare