Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-27, 22:29
FatHurley FatHurley är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Stambyte i brf som gått snett

Hösten 2008 köpte jag en lägenhet i Stockholm där ett stambyte skulle ske samma månad som jag tog över lägenheten. Föreningen består av ett mindre antal lägenheter och stambytet beräknades ta ca 4 veckor, en vecka per stam. I och med att styrelsen som satt då inte hade någon direkt kunskap om dessa delar tog man in en konsult under våren 08. där vår ekonomiska förvaltare rekommenderade konsulten.

Föreningen tecknade ett avtal med konsulten gällande projektledning för projektet och tidsåtgången enligt avtalet beräknades vara 32 timmar. Enligt avtalet är specifikation och omfattning av hans åtagande följande;
  • Projektledning för stambyte VA
  • Upprätta förfrågningsunderlag för VA arbeten i fastigheten
  • Vara rådgivande vid beslut om val av entreprenör, platskontroll vid entreprenadsarbeten, kontrollera UE gällande företagsuppgifter, skatter, egenkontroller, arbetets utförande, kvalitet och arbetsmiljö.
  • Medverka vid slutbesiktning och funktionsprövning. Kontrollera att relationshandlingar upprättas.
Konsulten valde sedan en entreprenör och i oktober drog arbetet igång. Redan efter första veckan förstod samtliga involverade att arbetet skulle dra ut på tiden. Att riva badrummen tog betydligt längre tid än förväntat.

När man väl började lägga golv o s v visade det sig att underentreprenören från öststaterna var mindre kompetent. Flera golv fick göras om flera gånger och när man kaklade var det lika illa. Mitt badrum fick man riva tre gånger och kakla om innan det blev ok. Det är ok om man jämför med hur illa det var ett tag, men om man jämför med övrig standard runt om i landet är det inte ok för att vara ett nytt badrum.

Konsulten blev tidigt informerad om problemen men tog inte tag i det vilket resulterade i att föreningsmedlemmarna pratade direkt med arbetsledningen på plats.

I februari genomförde man en slutbesiktning av stambytet.

I och med att jag nu sitter som ordförande sedan i maj så har jag gått igenom mötesprotokollen från den tiden. Där har man varit frågande till varför konsulten så gärna velat att slutbesiktningen skulle genomföras trots att man visste att det fanns mängder av brister.

Slutbesiktningen genomfördes och godkändes inte på långa vägar. Det fanns en mängd brister. Konsulten deltog vid slutbesiktningen men hade innan dess inte synts till sedan arbetet började.

Efter besiktningen fick föreningen en faktura då konsulten menade att hans roll var över. Vi bestred naturligtvis fakturan då vi stod med ett halvfärdigt stambyte samt att han inte uppfyllt sina åtaganden. Han menade dock att hans åtagande slutade vid slutbesiktningen och förmodligen var det därför han var så mån om att få igenom den.

Veckorna efter slutbesiktningen var arbetarna här då och då, vet inte exakt vad de gjorde då det fanns så mycket kvar att fixa. I maj gjordes en ombesiktning och den godkändes heller inte. Det finns 42 anmärkningar gjorda av besiktningsmannen. Det omfattar allt från att bygganmälan ej är utförd till spruckna kakelplattor. Kan också nämna att vi inte fått några som helst relationshandlingar eller övrig dokumentation från entreprenören.

Sedan dess har det inte hänt någonting. Jag har pratat med konsulten, konsultens chef, entreprenören, vår ekonomiska förvaltare, o s v.

Entreprenören lovade mig i början av juni att de skulle åtgärda samtliga anmärkningar innan semestrarna började men han skulle bara prata med konsulten först då det fanns vissa delar som var oklara.

Bl a reagerade entreprenören på att relationshandlingar skulle upprättas enligt besiktningsmannen, det var inget som han och konsulten kommit överens om. Är inte relationshandlingar något som måste finnas i samband med den här typen av arbeten?

Konsulten säger att han gör ingenting förrän han får betalt och enligt avtalet ska vi betala för utfört arbete. Det enda han utfört är val av entreprenör samt medverka vid slutbesiktning. Jag har bett honom skicka en faktura med de delarna men det har han vägrat, han har hotat med att skicka inkasso på oss.

Jag har hela tiden haft en lugn och sansad ton i dialogen med berörda parter men konsulten har varit precis tvärtom. Han har då jag pratat med honom bara svurit och skyllt ifrån sig. Han sade bl a att han tog på sig uppdraget för att vara snäll, han förstod dock tidigt att det skulle bli problem.

P g a konsultens bristande förmåga att resonera på ett vettigt sätt ringde jag upp hans chef istället och han är den som jag på senare tid haft dialog med. Han har verkat vettig och har sagt att vi måste ordna detta så att alla blir glada och nöjda... ända tills jag pratade med honom idag.

Idag sa konsultens chef att entreprenören inte kommer åtgärda felen, de har redan förlorat så mycket pengar på projektet så de skiter i det. Dessutom var han frågande till hur vi ser på konsultens roll i det hela. Han menar att han enbart fungerar som en rådgivare i projektet medan vi menar att han är projektledaren.

Det har varit så många lögner fram och tillbaka i detta att jag ska ringa entreprenören på måndag för att stämma av med honom hur det ligger till. Jag vet att en av medlemmarna i föreningen arbetar på samma bygge som entreprenören och de hade pratat om stambytet. Entreprenören menar då att konsulten antingen spelar väldigt svår eller så är han en riktig psykopat.

Det finns tyvärr en mängd olika småfel kvar i huset och jag är rädd för vad som händer om ett rör eller liknande spricker och vi inte ens har några som helst papper på vad som blivit utfört. Vet inte ens om föreningens försäkring kommer täcka det.

Häromdagen upptäckte jag att min toalett inte sitter fast i golvet, skruvarna sitter där men toalett satt endast fast med fogen så nu kan man vicka på toaletten fram och tillbaka. Att skölja av golvet med duschen när man tvättar badrummet är inte att tänka på då det rinner rakt ner under toaletten. En granne har hål bakom toaletten rakt in i väggen nere vid golvet.

Vi har ett avtal med entreprenören som tyvärr aldrig undertecknats men man har varit överens om det muntligen och vi har betalat fakturor o s v. Tyvärr samtliga fakturor till entreprenören, så vi håller inte inne med några pengar. Det var den gamla styrelsen som betalade fakturorna, varför vet jag inte. När man frågar får man bara velande svar.

I avtalet med entreprenören står det klart och tydligt att samtliga fakturor ska gå till Argenta AB för attest innan fakturan kan skickas till beställaren.

Nu vet jag inte om det var så det gick till rent praktiskt men det visar dock att konsulten hade en mer omfattande roll än vad han nu försöker ge sken av.

Frågeställning
- Vad kan vi som förening göra i det här läget?
- Ska vi driva en rättslig process mot konsulten, entreprenören eller både och?
- Gäller köplagen i det här fallet, kan vi då reklamera köpet av stambytet?
- Var kan man vända sig för att få hjälp med den här typen av situation?

Ber om ursäkt för den massiva texten men svårt att korta ner det ytterligare utan att tappa viktiga detaljer.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:32.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 22:51
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Försökte läsa texten men förstod alldeles för lite. Konsulten, projektledaren, konsultens chef, entreprenören samt minst en föreningsmedlem som i arbetet hade kontakt med dessa. Det blev bara alldeles för virrigt. Ska försöka läsa i morgon. Men det vore bra om du kunde spalta upp problemen lite, så man fick lite koll på vem som var vad och sade vad?

Och sedan de slutgiltiga frågorna. Ifall du kunde ställa dem i rad för sig själva, då kan jag referera tillbaka till dem ovanför i texten.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:33.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 23:09
Duktig medlem

Standard

Ok, blev lite rörigt. Lätt att man bara skriver på i och med att man är insatt.

Extremt kortfattat;
  1. Föreningen har anlitat en konsult som projektledare för ett stambyte. Konsulten tar på sig att upphandla och välja entreprenör. När stambytet drar igång blir det i ett tidigt skede tydligt att konsulten inte tar sitt ansvar utan skyller på entreprenören.
  2. Man genomför en slutbesiktning och därefter en ny besiktning. Ingen av de godkännes. 42 anmärkningar kvarstår nu nästan ett år efter att arbetet påbörjades och entreprenören har meddelat via konsulten att han inte kommer slutföra arbetet.
  3. Vi har betalat våra fakturor mot entreprenören så vi har heller inga pengar att "spela" med.
  4. Vi anlitade konsulten som projektledare, han menar i efterhand att han hade ett betydligt mindre roll.
  5. Vi har inga relationshandlingar för det utförda arbetet så vi vet inte hur försäkringsbolaget kommer reagera vid eventuell händelse.
  6. Besiktningsmannen menar att arbetet är på vissa ställen så dåligt genomfört att stora delar av byggnationen skulle behöva göras om
Frågorna är:
  1. Vad gör vi nu, hur går vi vidare?
  2. Konsulten har varit den som upphandlat entreprenören och haft de initiala kontakten och borde även haft den löpande. Ska vi driva en rättslig process mot konsulten eller entreprenören?
  3. Kan man reklamera arbetet på något sätt? Gäller köplagen i det här fallet?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:36.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 23:24
Yotta-medlem

Standard

Köplagen gäller aldrig för en bostadsrättsförening.

Vem har ni skrivet kontrakt med? Den för ni talan med, eftersom det bara är där det är beskrivet vad som ska ske mellan parterna.
Konsulten, projektledaren skulle jag vilja säga. Ifall ni har kontrakt. Med entreprenören måste ni också ha kontrakt eller ett skrivet avtal, ifall garantierna ska kunna gälla.

Det verkar som ni skulle skaffat er en upphandlingskonsult från början. Så att kontraktet och garantierna hade gällt hela vägen. Denne skulle i sin tur ordnat med en projektledare i sin tur, o s v.

Som det svenska systemet utvecklat sig under senare år, är helt obegripligt. Det är värre än det värsta korrumperade system i mörkaste Afrika man kan tänka sig. Jag skojar inte. Jag var tio år i Sydamerika under 60 & 70 talet, men där kunde man åtminstone köpa sig fri. I Sverige idag får man inte veta något innan det är för sent. Korkat. Vem tjänar på det?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:38.
Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 23:31
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Vem har ni skrivet kontrakt med? Den för ni talan med, eftersom det bara är där det är beskrivet vad som skall ske mellan parterna.
Konsulten, projektledaren skulle jag vilja säga. Ifall ni har kontrakt. Med entreprenören måste ni också ha kontrakt eller ett skrivet avtal, ifall garantierna skall kunna gälla.
Vi har avtal med både konsulten och entreprenören. Avtalet med konsulten är egentligen en uppdragsbekräftelse som beskriver hans roll samt att ABK 96 för konsulter gäller. Avtalet med entreprenören är ett "riktigt" avtal där garantitiden är 5 år.

Frågan är vad försäkringsbolaget säger vid skada då vi inte har några som helst ritningar eller annan dokumentation från stambytet?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:39.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 00:11
Yotta-medlem

Standard

Det låter som ni är "säkrade" genom avtal. Endast framtiden kan visa ifall något fel begåtts.

Försäkringsbolaget kommer inte att bli inbegripet innan försäkringsskada skett. Varför oroa sig i förväg?
Har ni använt er av certifierade bolag behövs ingen annan dokumentation.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 00:22
Duktig medlem

Standard

Ok, skönt att vi bör vara säkrade på så sätt.

Dock kvarstår 42 anmärkningar som besiktningsmannen påpekade.
Entreprenören har därmed inte fullföljt sin del av avtalet, vad kan man göra åt detta?

Det finns kakelplattor som är spruckna, ett fönster är sönder, kablar som är dragna på fel sätt, hål bakom toalett vid golvet vilket leder till att om man sköljer av golvet så åker vattnet rakt in i väggen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:40.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 00:40
Yotta-medlem

Standard

Detta är garantifel som besiktningsmannen borde uppmärksammat. Varje fel som kan verifieras, kan också användas i en inlaga till Tingsrätten. Såvitt jag förstår finns ingen annan väg för ett bolag (som en BRF trots allt är).

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:41.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 00:51
Duktig medlem

Standard

Ok, då får det bli den juridiska vägen då. Dags att kontakta någon form av jurist.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 01:19
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FatHurley Visa inlägg
Ok, då får det bli den juridiska vägen då. Dags att kontakta någon form av jurist.
Jag har läst igenom tråden. Ni behöver rådgivning från en jurist. kontakta Fastighetsägarföreningen. De har duktiga och seriösa entreprenadjurister.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-22 klockan 10:44.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för kostnaden när hantverkaren gått i konkurs? Dread Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-01-27 19:01
Stambyte i Riksbyggen-brf, sänkning av standard jeca Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-12-14 08:30
Stambyte / stamrenovering i brf - Vem ska stå för kostnader i lgh? Pamela Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-11-05 13:15
Stambyte i brf, partiellt, relining, komplett? - Påtvingad badrumsrenovering? J&J Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 38 2009-04-09 19:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare