Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-03, 14:51
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Tillsyn, protokoll, en god grund att utgå från

Ursprungligen skrivet av Korsdraget
"Skall, menar du sådan information som i frågan ovan inte föras i styrelsens protokoll?"
Svar Admin:
"Det skulle förvåna mig om någon styrelse för in i styrelseprotokoll vad resultatet av en dylik "besiktning" av lägenheterna varit (och även om de gjort detta så ska - som jag sagt ett närmast oändligt antal gånger tidigare - dylik information inte offentliggöras, enligt min mycket bestämda uppfattning). Så denna fråga har i praktiken inget med öppna styrelseprotokoll att göra. Återigen, vi pratar inte om något regelbrott här! Medlemmar ska inte straffas för att de inte bryter mot regler."

Ditt svar ovan Admin går på tvärs mot värdegrunden för BR och för styrelsens uppdrag enligt BRL. :-(
Detta är en styrelse jag gillar, mao ogillar jag svaret.

Grunden för allt som sker i föreningen är att styrelsen är pro-aktiv, gör tillsyn, upplyser om gällande regler och inskriver anmärkningar i sitt arkiv,
bl a för nästa styrelse och för i fall skadan verkligen uppstår på sikt.

Styrelsen bör göra tillsyn av områden med oklara ansvarsförhållanden, (det finns många). Det menar jag bestämd att styrelsen dels skall föra in anmärkningen i protokoll, dels i liggaren, men tom i årsredovisningen.
Detta gäller säkert flera än en lägenhet. Jätteviktigt!

Den styrelse som inte förstår sitt ansvar i tillsynsfrågorna bidrar stort till rådande situationer där vi alla sitter i den gråzon som nästan alltid är en källa till tvist. Det är inte lagboken som räddar oss när vi hamnat där.

Jag anser f ö att vårdfrågan av fastigheten är den grund som hela BRL vilar på, att detta skall ske i samförstånd med samtliga ägare. Fastighetens bästa är det gemensamma målet. Det är väl därför vi köper just bostadsrätt?

Om inte anteckning görs då är BRL historia, den gemensamma värdegrunden skall nämligen praktiseras, med fastighetens bästa som mål.

Det är upplyftande att notera att det finns en, säger en, styrelse försöker omsätta detta i praktiken. Till den styrelsen vill jag hälsa, fortsätt att göra tillsyn, notera och lämna feedback.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 15:19
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Golvbrunn & värdegrund

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Ditt svar ovan Admin går på tvärs mot värdegrunden för BR...
Jag vet inte vilken värdegrund du anser gälla i en brf, men att styrelsen inte
- smutskastar medlemmar eller
- lägger sig i saker som inte hör till deras ansvar eller
- för in saker som inte hör till protokollen eller
- styr efter sina egna personliga åsikter istället för regelverken
anser jag inte gå emot någon tänkbar värdegrund
.

Citat:
... och för styrelsens uppdrag enligt BRL.
Var står det i bostadsrättslagen något som motsäger vad jag sagt?

Citat:
Det menar jag bestämd att styrelsen dels skall föra in anmärkningen i protokoll, dels i liggaren, men tom i årsredovisningen.
Jag ser inget behov av att föra in något i styrelseprotokoll som inte är i strid med något regelverk och som inte lag eller stadgar säger höra till föreningens ansvar. Men det finns inget som hindrar att resultatet av en "besiktning" läggs till protokollet som bilaga för styrelsens interna information (utan att det offentliggörs vem som inte bytt ut golvbrunn).

Att det protokollförs vilka bostadsrättshavare som vid badrumsrenovering inte bytt ut sin golvbrunn tillför inget för föreningen. Varför då inte istället lägga sin kraft på något konstruktivt?

Citat:
Grunden för allt som sker i föreningen är att styrelsen är pro-aktiv, gör tillsyn, upplyser om gällande regler och inskriver anmärkningar i sitt arkiv, bl a för nästa styrelse och för i fall skadan verkligen uppstår på sikt.
Det har jag aldrig motsagt, men det är en helt annan fråga som inte berör vad denna tråd handlar om.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-12-03 klockan 15:35.
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 12:37
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! tillsyn utfört av föreningen skall dagtecknas. Punkt!

Hej Admin,
Jag sa: "jag ogillar svaret". dvs jag accepterar dina åsikter, men jag delar inte din grund för svaret. Det blev enkelt att förstå när jag läser lite längre ner där du konsekvent skriver i motsatser. Ett exkludera är krigsspråk, flitigt tillämpad här och i marxistisk ideologi samt hos främlingsfientliga partier.

Se SFL Kap 1 § 1: Se BRL Kap 1, §1,3,5 och LEF 1,§1. Gäller det fastigheten se SFL Kap 110, §§§1,50. (utgivare Hagwarts)

"den öppna dörrens politik" från Kina är mitt tips,
tycker korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 21:13
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Nej, det finns det inte. Du har ingen skyldighet att byta ut golvbrunnen och föreningen kan inte tvinga dig till detta. Du bestämmer själv i din bostadsrättslägenhet.

Om fuktskador uppstår måste medlemmen åtgärda detta oavsett vem som bor där och oavsett vad styrelsen anser och oavsett vad besiktningar kommit fram till tidigare.
Well jag är fullt medveten om att vi måste skilja mellan hur förhållandena är, och hur vi önskar att de vore.
Men
Detta är kanske en korrekt redovisning av dagens situation.
Jag tror att det i så fall är moraliskt förkastligt. En sak till som vi måste få rätsida på. Att styrelsen ska vara tyst för att inte äventyra säljarens möjlighet att göra ett maximerat klipp, känns inte rätt.

Antag att det efter inflyttning uppdagas vattenskador som måste åtgärdas. Styrelsen kände till saken men sa inget! Inga försäkringsbolag tar på sig någon ekonomisk börda. Köparen åker på en smäll som han inte är förberedd på. Orsak. Den händige hemmapularen har inte följt vad branschen kräver och styrelsen kanske krävde. Finns det sen en medlem inunder som även drabbas blir det inte roligt. Jag tror att om styrelsen ställt mycket tydliga krav på intyg från oberoende granskare hade saken kommit i ett annat läge. Den stackars köparen borde då rimligen kunnat upplysas om att säljaren inte levererat det intyg han borde ha gjort. Vem ska styrelsen värna om? Den som försvinner, eller den nya medlem som för all framtid kommer att uppfatta styrelsen som omoralisk, eftersom den teg om den risk den kände till. Styrelsen ska kanske neutralt lämna den information man har. Nu kan alla parter bara hoppas att ingenting händer.
Jag betvivlar att svensk domstol skulle kunna straffa styrelsen eller överlåta ekonomiskt ansvar på den, därför att den givit korrekt information till köparen.
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 22:21
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Kontroll om säljaren tillhandahållit mäklaren ...........

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är inte styrelsens uppgift och styrelsens ledamöter riskerar t.o.m. att bli personligt skadeståndsskyldiga om de lägger sig i försäljningen på detta sätt.
Tycker egentligen inte att styrelsen lägger sig i andras bostadsrättsaffärer. Givetvis vore det fel att informera köparen efter att köpeavtalet är påskrivet men anledningen till att vi kontrollerar med mäklaren tidigt innan budgivning startat är att säljaren inte glömt att informera om golvbrunnen för att i framtiden slippa andra bekymmer!
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 17:13
gitcherrypick gitcherrypick är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard

Hej ,

Tack för alla svar.

Är det någon som vet om det finns firmor som kan kontrollera att anslutningen mellan golv och brunn är OK ?

Går att reparera eller förstärka anslutningen ?
Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 21:27
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det går inte att ansluta en äldre brunn i efterhand godkänt, då brunnen saknar klämring.

Klämring och brunn är tillverkade "för varandra", och varje tillverkare har låtit testa och fått just sin modell typgodkänd.

Din brunn är inte alls tillverkad på detta viset.

Du kan enkelt kolla själv om anslutningen är tät. Golvmattan eller tätskiktet (som då sticker fram över brunnskanten) skall vara helt limmad/fast runt hela brunnskanten. Inga glipor eller avsaknad av framstickande tätskikt får finnas.
Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 09:29
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vag gäller egentligen vid överlåtelse. Är man enligt lag skyldig att anmäla till styrelsen innan försäljning av en bostadsrätt?
Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 10:20
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Vag gäller egentligen vid överlåtelse. Är man enligt lag skyldig att anmäla till styrelsen innan försäljning av en bostadsrätt?
Nej, tvärtom. Hembud i stadgarna är inte tillåtet längre. Kan finnas kvar i gamla BF föreningar men köpare har svårt att få lån i dessa föreningar.
Gammal 2013-12-06, 13:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det jag tänkte på mest var om styrelsen skulle vilja göra en besiktning eller informera mäklaren om något problem med lägenheten.

Men det kanske är så att säljaren har inte gjort något fel om styrelsen får kännedom om att den varit till salu först när det kommer in en medlemskapsansökan från köparen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen vill att jag byter min golvbrunn Peder Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 20 2012-09-05 21:39
Ny golvbrunn och rör Ernst Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2011-11-22 20:51
Vad krävs för att inrätta ny golvbrunn i en bostadsrätt? Akva Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2011-01-09 13:27
Golvbrunn i bostadsrätt, vem ska betala denna? Vilket regelverk gäller för golvbrunn? Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2008-09-26 09:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare