Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-21, 12:55
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen har bevisbördan för att det är "överhängande risk" att skada kan inträffa.

Vill de bevisa det, torde de få stå för alla kostnader som detta förfarande medför för medlemmen.

Jag blir bara trött. Jag de som INTE tar sitt underhållsansvar istället.
Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 23:54
StevieBoy StevieBoy är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard

Hej och tack för goda råd.
Jag förstår inte den biten med att ge föreningen bevisbördan. Jag har idag talat med konsumentombudsmannen, som hänvisade mig till BKR, som hänvisade mig till Säkert Vatten, som hänvisade mig till hyresnämnden, som hänvisade mig till en jurist.
Säkert vatten påstod, som ni tidigare nämnt här, att det inte finns någon lag som säger att en hantverkare behöver vara registrerad hos dem för att ha gjort ett arbete enligt branschreglerna. De ansåg det var lite konstigt att man renoverar badrum och är certifierade för tätskikt och plattläggning men inte hos dem, men det var något de bara nämnde.
Juristen var familjejurist i första hand men fastighetsjurist i andra hand. Han ansåg att det räckte med ett intyg att arbetet var gjort på rätt sätt från en behörig person och att vilket försäkringsbolag som helst skulle godkänna det.
Jag kontaktade ytterligare en jurist i fastighetsrätt som tyckte ärendet var mer komplicerat. Han föreslog att jag skulle ta kontakt med en expert som gjorde olika besiktningar samt var utbildad jurist. Han tyckte även jag skulle ta kontakt med ytterligare en jurist som tidigare varit hantverkare och var insatt i dessa frågor. Jag har gjort en lång och detaljerad sammanställning om vad som hänt och mailat till dessa två ikväll och hoppas på svar.
Jag är rädd att det ska uppstå en situation där de vill avhysa oss om vi inte gör som de säger. Vi har tagit lån både på lägenheten och renoveringsarbetet. Därför vill jag försöka få en lösning på detta. Jag vet ännu inte exakt vart det felat och vems ansvaret ligger hos. Jag har ännu inte betalt 1/3 av betalningen till firman, men vet inte ens om det är dem jag ska gå tills strid mot. Från början då jag frågade förvaltaren om denna firma och om de ville kolla upp dem mer, sa han att det räckte om de hade våtrumsbehörighet vilket de hade och han godkände dem över telefonen. Det sas inte något mer om underleverantörers registrering hos Säkert vatten o.s.v. Jag hoppas verkligen någon kan nysta upp denna härva och få ett slut på det så vi kan njuta av vårt badrum, städa upp och snart fira jul.
Mvh
Stephen
Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 09:23
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ta det lungt...

Jag tänkte klämma mig in i denna debatt och säga så här, i största allmänhet: StevieBoy, du har gjort allt rätt, du har gjort rätt för dig så långt det är möjligt. Det har uppstått ett litet missförstånd mellan förvaltaren och entreprenören, så vadå?, det är inte ditt fel. Du kan aldrig hållas ansvarig för något i detta fall, du har alla intyg som kan behövas. Föreningen kan aldrig tvinga dig att göra om något, oavsett vad som står i era stadgar. Och föreningen kan inte avhysa dig på en sådan här grund, ALDRIG NÅGONSIN !!!

Det verkar som att föreningen genom sin förvaltare försöker leka kung, och bara djävlas med dig, det har gått prestige i frågan. Så mitt enkla råd till dig är: ta det lungt, och luta dig tillbaka. Precis som Harald och totiki säger. Styrelsen kan inte göra något mot dig, du kan vara HELT lugn.
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 22:02
Duktig medlem

Standard

Hej igen efter så många månader. Jag tog hjälp av besiktningsman Johan Hansen och adv Björn Adolfsson. Hansen är ju duktig och anlitad och så även Adolfsson. Hansen hittade saker som måste justeras, men inga större saker vad jag förstått. Det blev åtgärdat i dagarna. Ja firman har verkligen skjutit på det, de skulle varit klart innan jul. Men men, nu väntar vi på ombesiktning i slutet av April få se. Men träffade ordföranden som lät mig veta att de ändå inte tänkt godkänna badrummet.
Det finns många brister i både förvaltarens och styrelsens agerande, jag hoppas jag inte behöver betala en ny renovering...

Med vänlig hälsning, StevieBoy
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 22:06
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Föreningen har bevisbördan för att det är "överhängande risk" att skada kan inträffa.

Vill de bevisa det, torde de få stå för alla kostnader som detta förfarande medför för medlemmen.

Jag blir bara trött. Jag de som INTE tar sitt underhållsansvar istället.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Jag tänkte klämma mig in i denna debatt och säga så här, i största allmänhet: StevieBoy, du har gjort allt rätt, du har gjort rätt för dig så långt det är möjligt. Det har uppstått ett litet missförstånd mellan förvaltaren och entreprenören, så vadå?, det är inte ditt fel. Du kan aldrig hållas ansvarig för något i detta fall, du har alla intyg som kan behövas. Föreningen kan aldrig tvinga dig att göra om något, oavsett vad som står i era stadgar. Och föreningen kan inte avhysa dig på en sådan här grund, ALDRIG NÅGONSIN !!!

Det verkar som att föreningen genom sin förvaltare försöker leka kung, och bara djävlas med dig, det har gått prestige i frågan. Så mitt enkla råd till dig är: ta det lungt, och luta dig tillbaka. Precis som Harald och totiki säger. Styrelsen kan inte göra något mot dig, du kan vara HELT lugn.

Tack för de orden! Jag är så himla orolig och alla verkar vara så hårda trots vi gjort allt. Förresten så i stadgarna jag skrev under vid köpet stod inget om Säkert Vatten. Det står i en perentes i ett tillägg om renovering som de la upp på hemsidan flera månader senare...
Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 14:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Säkert Vatten... inget krav

Citat:
Ursprungligen skrivet av StevieBoy Visa inlägg
jag hoppas jag inte behöver betala en ny renovering...
Kan bara instämma i vad som sagts här tidigare. Jag förstår att situationen kan kännas jobbig när man trakasseras av en styrelse, men det går inte att komma ifrån att styrelsen - eller ens styrelsens arbetsgivare, föreningsstämman - inte kan ställa krav enligt "Säkert Vatten" (vilket ju t o m organisationen för Säkert Vatten informerat dig om).

Styrelsen pratar i nattmössan, och när okunniga personer får härja fritt
i en brf, som här, så är det alltid medlemmarna som drabbas.

Enda sättet att komma runt detta är att aktivera sig i föreningen (inte minst genom att skriva motioner) och påverka att styrelseledamöterna byts ut till normalt fungerande människor.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 09:13
Duktig medlem

Standard

Hej!
Nu är badrummet slutbesiktigat. Jag har fått ett nollat protokoll och badrummet är godkänt. Men styrelsen kräver ändå Säkert Vatten. Jag träffade ordförande på gatan, han var ovanligt trevlig...men talade om att hans försäkringsbolag kräver Säkert Vatten, för han har tydligen valt ett som är billigare vad jag förstod. Han sa något om att varför ska man betala 100000 i årsavgift då man kan betala 5000. MEN kommer nu entreprenörens 10-årsgaranti att gälla och vad händer annars om det händer något? Någon läcka som leder till vattenskada? Kommer jag att få stå för hela kostnaden då? Jag satte ju advokat på detta...vilket inte alls har lett till något annat än en nota på 2/3 av vad badrummet kostade att bygga. Inga direkta svar alltså...

Mvh

Stephen
Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 13:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen kan inte ställa detta krav. Så enkelt är det. Släpp hela saken.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för följdfel vid badrumsrenovering? Hullebulle Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2012-02-28 11:47
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 18:30
Hur stämmoprotokoll ska skrivas - Badrumsrenovering Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2012-02-17 09:37
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare