Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-21, 22:22
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, det var väl det här då. "Alla former av betong tål vatten, eller så är det inte betong."
Om du nu ska dividera om ordet ogenomträngligt contra tål, påminner jag gärna om detta "Armeringen rostar normalt inte i betong som har tillverkats med vanlig Potrlandcement" och detta "Aluminatbetongen har inte den rätta kemiska sammansättningen som skyddar armeringen mot rost, vilket ”vanlig” betong har", i förväg.

Du andas för häftigt, såg jag. Det är för mycket syre som gör att man härsknar till.
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 01:12
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Ja, det var väl det här då. "Alla former av betong tål vatten, eller så är det inte betong."
Om du nu ska dividera om ordet ogenomträngligt contra tål, påminner jag gärna om detta "Armeringen rostar normalt inte i betong som har tillverkats med vanlig Potrlandcement" och detta "Aluminatbetongen har inte den rätta kemiska sammansättningen som skyddar armeringen mot rost, vilket ”vanlig” betong har", i förväg.

Du andas för häftigt, såg jag. Det är för mycket syre som gör att man härsknar till.
  1. Tål är inte synonymt med ogenomträngligt eller vattentätt. Kräftburar tål också vatten.
  2. Att armeringsjärn som omsluts av betong med god vidhäftning skyddar armeringen mot korrosion även i våta miljöer på grund av den kemiska miljön är vad jag har lärt mig i skolan (det var ett tag sen).
  3. Om aluminatbetong har jag nog inte vetat så mycket förrän man började skriva om det efter upptäckten att många kåkar där det har används i bärande konstruktioner ligger i riskzonen för ras. Jag tar gärna tillbaka mitt uttalande om den kemiska miljön i aluminatbetong eftersom jag inte minns varifrån jag har fått det.
Andas jag för häftig beror det inte på för mycket syre utan tvärt om. Som första åtgärd på akuten får man en mask med giftigt syrgas som ger omedelbar lindring. Instämmer att fetter härsknar p g a syret. Ja, jag blir härsken på dina feta halmgubbar med eller utan syre.

Senast redigerad av kluringen: 2013-02-22 klockan 01:26.
Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 17:16
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Kräftburar tål också vatten.
Nej, det gör dom inte. Och inte är dom ogenomträngliga heller.
Svara med citat
Gammal 2013-04-05, 05:47
susansworld susansworld är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Om aluminatbetong har jag nog inte vetat så mycket förrän man började skriva om det efter upptäckten att många kåkar där det har används i bärande konstruktioner ligger i riskzonen för ras. Jag tar gärna tillbaka mitt uttalande om den kemiska miljön i aluminatbetong eftersom jag inte minns varifrån jag har fått det.
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 05:12
tyckertill tyckertill är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard inte epoxi

Citat:
Vanlig betong är genomsläpplig, det finns porer lite här och var. Har man otur rostar armeringen. Köld kan medföra sprängningar. Jag gör bl a. trädgårdsbänkar i betong och allt som ska vara utomhus måste impregneras med fett av något slag eller plast. Det vill man med bänkskivor i betong också.
Broar och exempelvis balkonger använder man speciell betong för (det finns 76 olika sorters betong eller om det var 72?) men balkonger vill man ändå måla efter gjutningen med epoxifärg för att inte ytlagret skall börja sprängas bort på vintrarna.
man ska använda tätskikt gjort för betong eller asfalt typ alsan rs eller triflex, inte epoxi
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 09:24
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tyckertill Visa inlägg
man ska använda tätskikt gjort för betong eller asfalt typ alsan rs eller triflex, inte epoxi
På vår innergård har jag använt 6 mm helsvetsad bitumen + 15 mm mastix + 65 mm isodrän + fiberduk + skifferplattor i grus Avskrivningstid 100 år! (Vägverket räknar med en livsläng på 80 år om det finns lastbilstrafik på liknande uppbyggnader) Se här!
Gammal 2013-04-24, 20:16
Yotta-medlem

Standard

Man väljer efter vad man anser adekvat utefter de råd man får. Var så god att använda vilket material du vill.
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 21:27
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Man väljer efter vad man anser adekvat utefter de råd man får. Var så god att använda vilket material du vill.
Förutsatt kunniga rådgivare, annars kan man ha oturen att sitta med svarte Petter efter en tid och åka på den dubbla kostnaden jämfört med den planerade.
Gammal 2013-05-20, 04:37
Yotta-medlem

Standard

Ja, nu håller jag på med att renovera några balkonger och fick anledning att söka lite om korrosion i betong.
Här är två länkar som kanske kan ge lite upplysning om ifall ytskikt på betong kan vara av värde och ifall betong är genomsläppligt för vatten, salter och klorider.
http://epubl.ltu.se/1402-1617/2003/1...X-03111-SE.pdf se sid 18 angående livslängd.
Av mer allmän karaktär, http://betong.se/2011/06/fraga-exper...ingskorrosion/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pris på tätskikt i badrum till bostadsrätt Sandlådan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 14 2011-02-22 13:53
Läckage från tätskikt, dolt fel i brf? sara Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-27 15:31
Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll - Motion om stadgeändring Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-03-04 14:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare