Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-05, 13:33
aaad00 aaad00 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard Nu är det dags

Hej igen,
Nu är det snart dags för Hyresnämndsförhandlingar. Vi var sju från början, men de andra har hoppat av bl a beroende på skrämseltaktik från styrelsen. Har du några tips på hur jag kan agera/artikulera/verbalisera/starka argument under förhandlingen.
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 19:35
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard biträde

Jag vet inte hur en hyresnämndsförhandling går till men jag skulle absolut ta med en "journalist" som biträde.
Gärna med senaste kamera och inspelningstekniken.
Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 13:21
aaad00 aaad00 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2012
Arg Så var det över

Idag var det äntligen dags för möte i Hyresnämnden, men vilken besvikelse. Förhandlingen tog 3 minuter! De frågade föreningen om de var beredda att förlikas. Svaret de gav var "Nej". Då var mötet över. Hyresnämndens uppgift är att vara behjälplig vid medling. Vill jag gå längre så är det Svea hovrätt som gäller, men då får jag också vara beredd på att jag kan bli skyldig att betala rättegångskostnader för båda parterna. Jag känner mig rättslös. Måste man vara miljonär för att rättvisa ska skipas?
Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 17:41
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Ingrepp i lägenhet

Citat:
Ursprungligen skrivet av aaad00 Visa inlägg
Idag var det äntligen dags för möte i Hyresnämnden, men vilken besvikelse. Förhandlingen tog 3 minuter! De frågade föreningen om de var beredda att förlikas. Svaret de gav var "Nej". Då var mötet över. Hyresnämndens uppgift är att vara behjälplig vid medling. Vill jag gå längre så är det Svea hovrätt som gäller, men då får jag också vara beredd på att jag kan bli skyldig att betala rättegångskostnader för båda parterna. Jag känner mig rättslös. Måste man vara miljonär för att rättvisa ska skipas?
Vi befinner oss i en liknande sits, fast tvärtom. I vårt fall är det föreningen som har förlorat i HN och som har överklagat till Sveva hovrätt (jag är ledamot). Jag har inte läst alla detaljer i tråden, men det du har råkat ut för verkar helt galet. Tillämpliga bestämmelser ur bostadsrättslagen:

9 kap. Bestämmelser om föreningen m.m.
Allmänna bestämmelser om en bostadsrättsförening

Särskilda villkor för vissa beslut

15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.
I fråga om sådana åtgärder som innebär en förändring av en bostadsrättshavares lägenhet gäller dock bestämmelserna i 7 kap. 7 § och bestämmelserna i 16 § första stycket 2 detta kapitel. Lag (1995:1464).

16 § För att ett beslut i en fråga som anges i denna paragraf skall vara giltigt krävs att det har fattats på en föreningsstämma och att följande bestämmelser har iakttagits… ……………………………………………………………………
................
2. Om beslutet innebär att en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt kommer att förändras eller i sin helhet behöva tas i anspråk av föreningen med anledning av en om- eller tillbyggnad, skall bostadsrättshavaren ha gått med på beslutet. Om bostadsrättshavaren inte ger sitt samtycke till ändringen, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden.

17 § Ett stämmobeslut enligt 16 § första stycket 2 skall på begäran av föreningen godkännas av hyresnämnden, om förändringen är angelägen och syftet med åtgärden inte skäligen kan tillgodoses på något annat sätt samt beslutet inte är oskäligt mot bostadsrättshavaren. Kan förändringen anses vara av liten betydelse för bostadsrättshavaren, får hyresnämnden dock lämna godkännande, om åtgärden inte skäligen kan tillgodoses på något annat sätt. Nämnden får förena ett beslut om godkännande med villkor.
Begär bostadsrättshavaren att föreningen skall lösa in bostadsrätten, får godkännande lämnas endast med villkor om inlösen, såvida inte bostadsrätts- havaren skäligen bör kunna godta förändringen ändå. Innebär nämndens godkännande att lägenheten i sin helhet får tas i anspråk av föreningen, skall godkännandet lämnas med villkor att inlösen sker.

8 § Talan om ersättning vid inlösen eller för intrång eller för annan skada som en bostadsrättshavare orsakas med anledning av ett beslut om godkännande enligt 16 § första stycket 2 ska väckas vid mark- och miljödomstolen. I fråga om inlösen och ersättning gäller expropriationslagen (1972:719) i tilllämpliga delar. Lag (2010:1001).

Du ska inte kunna öppna ett ärende som avses i lagen ovan i hyresnämnden, det måste föreningen göra. Mötet du var på i hyresnämnden nyligen måste ha varit ett medlingsmöte eller liknande, något annat är inte möjligt om man följer lagen. Om det är du som har lämnat in en ansökan är redan det fel! Ni måste dra ett varv till, annars kan du vända dig till tingsrätten om styrelsen vägrar.

Kolla även vad det står stadgarna. Jag är nästan 100 på att badrumsrenoveringen är ditt ansvar, i så fall har styrelsen ingen rätt alls att lägga sig i vad du vill göra med ditt badrum. Det normala är att man inte behöver styrelsens tillstånd för att renovera badrummet.

OBS! Tremånadersregeln gäller inte när det är fråga om intrång i lägenhet. Lagen är på din sida men du måste våga satsa. Låt dem inte riva ut ditt nyrenoverade badrum!

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelse medlemmar följer inte reglerna - Andrahandsuthyrning Sommar03 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-02-11 04:37
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-05-13 14:23
Valberedning väljer att inte ta med nuvarande styrelse Akva Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-04-08 10:46
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare