Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-21, 13:23
JonasB JonasB är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Har ni betongtak eller trätak ?
Är det äldre trätak borde det väl vara ett spontat tak med masonit eller gipsplatta på.
Är det ett "nyare" hus, så är det väl både gles och past (fuktbarriär) och ett ytskikt i form av gips eller spån....

Nä jag misstänker, från din beskrivning, att ni har en kappilärläcka från takfoten.
Dåliga hängrännor eller trasig underlagspapp.
I sådant fall återkommer problemet när det börjar töa och regna. Fläcken lär bli större då.
Huset/bostadsrätten är byggd 1991.
Vi hör mössen springa ovanpå takgipset hela tiden, och det luktar piss i hela badrummet.
Fläcken i taket (på takgipset) är alldeles brun.
Fläcken upptäcktes första gången mitt i förra vintern. Då hade vi inte plusgrader på hela vintern.
Fläcken har inte blivit märkbart större på hela sommaren, och här har det regnat MYCKET i somras.

Det skulle mycket väl kunna vara som du säger, jag vet inte mycket mer än att snubben ifrån Munters trodde att det var möss som pissat mycket på samma ställe och att det till slut blött igenom gipset.
Men det skulle oxå kunna vara en läcka som blött upp urinen och därför luktar det i badrummet.

Hur som helst blir jag så trött på att inget händer.
Har god lust att själv anlita hantverkare som fixar detta och sedan debitera föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 12:26.
Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 15:31
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Läcka

En märklig fläck vill jag mena. Råttor brukar inte urinera på samma ställe med flit, så att säga.
1991, då har du (om det inte är fuskbygge) isolering mellan hanbjälkarna och på undersidan av hanbjälken sitter fuktspärr, gles, gips.

Så om en råtta kissar såpass mycket att en fläck uppstår i innertaket, tyder det på att fuktspärren är trasig allternativt att fläcken kommer underifrån.

1991 är alla badrum fuktspärrade enligt lag. så en fläck på det stället ska inte kunna uppstå om huset är rätt konstruerat.
Börjar lukta fuskbygge... skulle inte bli det minsta förvånad om du har en REJÄL vattenskada med mögel på växt i närliggande konstruktion.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 12:29.
Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 16:22
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Jaadu !
En märklig fläck vill jag mena, råttor brukar inte urinera på samma ställe med flit så att säga.
1991 då har du (om det inte är fuskbygge) mellan hanbjälkarna ligger isolering ,undersidan (på hanbjälken) sitter fuktspärr, Gles, Gips.
Så om en råtta kissar såpass mycket att fläck uppstår i innertaket, tyder det på att fuktspärren är trasig allternativt att fläcken kommer underifrån.
-91 är alla badrum fuktspärrade enligt lag. så en fläck på det stället skall inte kunna uppstå om huset är rätt konstruerat.
börjar lukta fuskbygge... skulle inte bli det minsta förvånad om du har en REJÄL vattenskada med mögel på växt i närliggande konstruktion.
Skulle kunna tänka mig att mössen gnagt hål på fuktspärren och på så vis har fläcken uppstått.
Aja vi får se hur jag ska gå vidare, vill inte gärna gå upp på vinden själv men kanske blir tvungen om det ska hända något.
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 14:14
Duktig medlem

Standard

Skulle kunna tänka mig att mössen gnagt hål på fuktspärren och på så vis har fläcken uppstått.
Aja vi får se hur jag ska gå vidare, vill inte gärna gå upp på vinden själv men kanske blir tvungen om det ska hända något.

Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå vidare? Från styrelsen hörs inte ett pip.

Ska jag kontakta mitt försäkringsbolag (fast de inte har något med saken att göra, enligt mig)?

Ska jag anmäla föreningen till miljöförvaltningen för att de vetat om musproblemet sedan mars 2010 och fortfarande inte gjort något åt det?

Ska jag själv ringa Anticimex på föreningens bekostnad?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 12:30.
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 10:58
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Eftersom du kontaktat föreningen och de inte besvarar dina brev är föreningen bunden av passivitet, dvs du har rätt att själv åtgärda problemet på föreningens bekostnad.

Jag skulle tro att det bästa är att börja med en besiktning av badrummet, vinden och så vidare. När du vet vad problemet är ser du till att få det åtgärdat. Du får själv ligga ute med alla kostnader och i efterhand kräver du pengar av föreningen.
Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 11:14
Duktig medlem

Standard

Jag har kontaktat Anticimex, och de ville bara veta vilket försäkringsbolag som föreningen har och de ville boka tid direkt.
Men jag valde att först skicka ett sista brev till föreningen som lyder så här:

Fuktskada badrumstak

Är det något beslut taget av styrelsen i denna fråga?
Tänker föreningen överhuvudtaget åtgärda/utreda denna skada?

Det har idag gått 1 år och 1 månad sedan jag först påpekade den blöta fläck som uppstått i vårt badrumstak.
Skadan är fortfarande inte utredd till 100%, ingen har kontrollerat till 100% vad skadan beror på.
Det har gått 13 månader!!!

Det är rent ut sagt för jävligt att det får gå till på detta sätt dvs. ingen vettig åtgärd vidtas trots flertalet brev till föreningen där jag påpekar problemet.
Så här får det inte gå till!

Råttor/Möss

Jag påpekade även i mitt brev daterat 20100319 (Bilaga 2) att vi hade hört råttor/möss springa på vinden sent på kvällarna, och att det måste undersökas vad det kunde vara samt åtgärdas.
Jag fick till svar av ordföranden att detta var möss som tog sig in under ytterpanelen och att det fanns råttfällor hos honom som jag kunde hämta och sätta ut.
Till saken hör att jag som bostadsrättsinnehavare inte har något som helst ansvar eller skyldighet att sätta ut fällor samt vittja dessa.
Detta är fastighetsägarens ansvar.

Jag vill påminna om att möss är skadedjur och det finns lagar som reglerar skadedjursfrågor:

Enligt miljöbalken (SFS 1998:808)
och jordabalken (SFS 1970:994) är
det fastighetsägarens ansvar att
vidta åtgärder för sanering av
ohyra och skadedjur för att undanröja
olägenheter för människors hälsa.

Detta problem med möss är jag inte ensam om att ha i föreningen.
Tänker föreningen göra något åt skadedjuren?

Mitt tålamod är slut!
Jag har kontaktat Anticimex och de står i startgroparna och är redo att utreda/åtgärda problemet.
Naturligtvis på föreningens bekostnad!

För en sak är säker, jag kommer inte att tolerera att ha denna blöta mörka fläck i badrummet något mer.
Jag har väntat 13 månader, det räcker!

Kommer inte heller att tolerera att ha skadedjur härjandes på vinden.

Jag vill att föreningen återkommer med ett skriftligt svar inom 14 dagar med vad de tänkt göra för att kontrollera/åtgärda skadan samt skadedjursproblemet.

INGA TELEFONSAMTAL

Svaret ifrån föreningen ska vara underskrivet av samtliga berörda personer i styrelsen!

Vi får se vad som händer nu.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 12:33.
Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 12:54
häxan surtant häxan surtant är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard Oj då!

Förstår att ditt tålamod är slut men du kan ju inte anlita Anticimex på föreningens bekostnad om föreningen inte har avtal med dem (via fastighetsförsäkringen). Skulle föreningen ha avtal med ett annat bolag så tror jag inte Anticimex rycker ut. De brukar vara mycket noga med att ta reda på vad som gäller. Antagligen för att det kan bli oklart vem som ska betala. Föreningen lär ju inte betala om de har avtal med annat bolag. Varför inte ringa upp föreningens försäkringsbolag och fråga vad som gäller och vilken skadedjurssanerare du ska kontakta? Om det funnits avtal med Anticimex så borde de ha känt till det när du kontaktade dem. I vår förening finns det anslaget i föreningslokalen vilken firma som ansvarar för skadedjurssanering med telefonnummer och allt.
Synd att det ska behöva vara så svårt...
Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 13:56
Duktig medlem

Standard

Ja det är verkligen synd att styrelsen nonchalerar problemet.
Föreningen använder sig av Munters vid skadefrågor, men någon sådan information finns inte att tillgå någonstans för oss medlemmar.
Föreningen har HSB Försäkring som försäkringsbolag.

Jag har full rätt att anlita vem jag vill för att åtgärda problemet, föreningen har haft 13 månader på sig att åtgärda skadan.

Enligt bostadsrättslagen kap 7

2 § Är lägenheten, när den skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelsen, inte i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra enligt 1 §, får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter styrelsen att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen blivit avhjälpt får uppsägning inte ske. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har bostadsrättshavaren rätt till skälig nedsättning av årsavgiften.

5 § Finns det ohyra i lägenheten till men för bostadsrättshavaren gäller 2 § i tillämpliga delar. Har ohyran kommit efter det att lägenheten tillträtts, gäller dock inte vad som sagts nu, om det skett genom vårdslöshet eller försummelse av bostadsrättshavaren eller någon som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 12:35.
Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 20:17
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av JonasB Visa inlägg
Ja det är verkligen synd att styrelsen nonchalerar problemet.
Föreningen använder sig av Munters vid skadefrågor, men någon sådan information finns inte att tillgå någonstans för oss medlemmar.
Föreningen har HSB Försäkring som försäkringsbolag.

Jag har full rätt att anlita vem jag vill för att åtgärda problemet, föreningen har haft 13 månader på sig att åtgärda skadan.
Ja, du har full rätt att anlita vem du vill för att få problemet åtgärdat precis som du skriver. Precis som häxan surtant kan firman inte fakturera föreningen direkt om det är du som är beställaren. Du får själv betala fakturan och sedan klämma föreningen på pengarna.

Stå på dig, Jonas B!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fuktskada innertak - Vem är betalningsskyldig? Mago Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-12-02 12:10
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 15:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 10:16
Fuktskada innertak (vardagsrum) i brf - Ska jag betala ytskikt? Simondyk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2011-03-10 14:05
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 01:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare