Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 21:09
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Håller med dig allt du säger masu.

En kuriosa bara: i min förening är i stort sätt alla soprum mindre än 5 meter från närmaste boende (vi bor i par- och kedjehus).
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 15:57
Bubba Bubba är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard Likhetsprincipen var finner man information om detta.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
För det första. Föreningen kan aldrig under några som helst omständigheter tvinga en medlem att renovera sitt badrum som är fullt funktionsdugligt. Varken styrelsen eller det högsta beslutande organet i föreningen, dvs föreningstämman, kan ta ett beslut om detta.

Den som inte vill ha en renovering av sitt badrum - oavsett bostadsrättshavarens skäl (inget skäl behöver ens anges för detta) - kan ej heller påtvingas detta. Föreningen kan låta renovera badrum, men då på frivilligbasis och likhetsprincipen måste följas.

Vill du inte renovera ditt badrum igen efter bara två år - och det vill du naturligtvis inte - så kan alltså ingen heller tvinga dig till detta. Skulle styrelsen i din brf vara av en annan åsikt så bör denna styrelse bytas ut snarast innan de hinner ställa till med mer skada än vad styrelsen redan tydligen gjort.

Sedan är ordet "renovering" lite vagt i sammanhanget. Pratar vi bara om nytt våtskikt/fuktspärr med kakling så är vi mer inne på vad föreningen ev. kan besluta om, men då endast i samband med åtgärd av stammar som påverkar ytskiktet/fuktspärren. Naturligtvis har föreningen/styrelsen aldrig något att säga till om avseende t.ex. vitvaror, skåp, hyllor och badrumsdörr.

Jag vet inte omständigheterna i din brf, jag vet inte vad stadgarna i din brf säger och jag vet inte vad stämman egentligen tagit beslut om (dvs vad det står i stämmoprotokollet från den stämma där du säger att beslut om detta tagits), men jag gissar att styrelsen i din brf som skäl för renoveringen påstått att föreningen ansvarar för våtskiktet (vilket normalt hör till bostadsrättshavaren)... och därför kan ta vilka beslut de vill om detta, oavsett konsekvenserna för de olika bostadsrättshavarna och deras ytskikt. Ja, lagar och stadgar är skrivna på ett sådant sätt att de ska kunna tolkas så fritt som möjligt, men detta resonemang från styrelsen kommer i så fall definitivt inte att hålla rent rättsligt.

Jag vill därför inte alls hålla med om vad j.a. skrivit här tidigare;

Självklart har en medlem rätt till detta! Är det ett försäkringsfall så får du ersatt reparationen till den kvalitet som du hade det tidigare (ev. med viss avskrivning, beroende på försäkringsbolag/försäkring). Är det inte en försäkringsfråga (utan en föreningsbestämd åtgärd) så blir det föreningen som får ta denna kostnad i stället (enligt lag; likhetsprincipen).

J.a. skriver också;

Enskilda medlemmar i en brf har i och för sig ganska begränsade rättigheter, men det skulle självfallet vara helt vansinnigt om föreningen kan bestämma hur enskilda medlemmars badrum ska se ut. Vi kunde i och för sig se hur en Riksbyggen-styrelse bestämde vilken färg medlemmarna fick ha på sina gardiner. Men det är en sak att styrelsen bestämmer något, och en annan vad styrelsen har rätt att bestämma.

Och Hyresnämnden befattar sig, som jag tidigare nämnt, alltså inte med dylika ärenden!

Det finns tyvärr ingenstans där det står som din mäklarkollega säger, dvs att föreningen inte får låta kakla om badrummet under 10 år efter att våtskikt och ytskikt bytts ut. Om det finns några tidigare rättsfall som kan ses som vägledande i liknande ärenden har jag inte hunnit kolla.

Som exempel kan nämnas vad HSB skriver i normalstadgarna (från 2003) hör till bostadsrättshavarens ansvar (utdrag);

Vad står det om vem som ansvarar för vad i din brf:s stadgar?

Notera här att HSB "glömt bort" det rör som går från stamröret till badrummets golvbrunn.
Det är naturligtvis helt orimligt att detta rör hör till bostadsrättshavarens underhållsansvar!
Ej heller ansvaret för badrummets golvbrunn specificeras konkret. HSB skriver bara i stadgarna att bostadsrättshavaren ansvarar för klämring runt golvbrunn (?) samt rensning av golvbrunn och vattenlås.

HSB har också i normalstadgarna sedan 2003 lagt till en del annat som försämrar de enskilda medlemmarnas rättigheter gentemot maktfullkomliga styrelser;

I det mesta som HSB-organisationen gör så ingår det att medlemmarna ska vara så rättslösa som möjligt, och brf-styrelsen (som HSB påverkar och ofta har full kontroll över) ska ha så mycket makt som möjligt innanför lagens luddiga och rejält tänjbara gränser.

Här ser man vikten av att i stadgarna ha ett tydligt regelverk för vad som gäller avseende badrum och badrumsrenovering. Jag skulle gissa att inte en enda brf i Sverige har klargjort i stadgarna vad som gäller.

Det viktigaste av allt !
Du är bara en enskild medlem, och bevisbördan ligger inte hos dig.
Be din styrelse att visa var i lagen de har stöd för de åtgärder föreningen vill göra.

Det absolut vanligaste felet medlemmar gör är att inte ifrågasätta grunden för beslut när de blir överkörda.
Jag är övertygad om att de flesta konflikter mellan styrelse och enskild medlem skulle lösas genom att medlemmen bara kräver svar på frågan;
"Var i lag/stadgar står det att styrelsen/föreningen har rätt till detta?".

Många styrelser kör över medlemmar bara genom att låtsas att det finns lagar/stadgar som ger styrelsen rätt att ta de beslut styrelsen tar. Men sedan är det ingen medlem som kräver en hänvisning till aktuella paragrafer.

HSB Riksförbund gör exakt samma sak när de svarar på medlemmarnas frågor.
Svaren som HSB ger på juridiska frågor saknar nästan undantagslöst referenser till något regelverk överhuvudtaget. HSB Riksförbund ger oftast bara sitt eget personliga tyckande utan fäste i gällande regelverk.

HSB:s juridiska kompetens anser jag inte vara vatten värt, men för den som är intresserad så svarar HSB enligt följande på en medlemsfråga;

Se även;

Vattenskada/badrum

Badrumsrenovering

Likhetsprincipen
Vill veta var jag kan hitta information om likhetsprincipen eftersom vår brf och dess styrelse håller på att planera ett stambyte.

Alla i styrelsen har badrum från 70-talet och vill självklart ha dessa renoverade och menar att alla i brf ska komma att få standardutföranden. Så om man sedan tidigare har golvvärme får man bekosta detta själv vid ett stambyte.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:13.
Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 09:42
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Om du söker bland trådarna genom sökfunktionen tror jag du hittar ett inlägg från Admin där han förklarar att man har rätt att få återställt till samma standard som man hade före renoveringen.
Dock med en viktig passus, man blir utsatt för ett åldersavdrag. Så är det äldre än 10 år (osäker på tidslängden) får man ändå stå för kostnaden av hela den högre standarden på egen hand.
Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 11:00
masu masu är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2008
Standard Det rullar på....

Detta stambytesprojekt rullar på. Det finns fortfarande inget godkännande från hyresnämnden. Hela förfarandet från styrelsens sida har fullständigt tagit bort rättssäkerheten och det lilla minoritetsskydd som finns. Nej-sägare utsätts för rena hatkampanjer från grannar som inte har en aning om hur en sådan här process ska gå till. Likhetsprincipen är satt ur spel, det finns ingen dialog med styrelsen. Styrelsen hänvisar allt till en jurist. Finns absolut ingen som helst information från vår styrelse. Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att det får gå till så här när det handlar om enskilda människors investeringar som skett i enlighet med föreningens stadgar.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:15.
Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 12:05
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det är tragiskt att inkompetensen i er styrelse får flöda.

Ett förslag är att ni i minoritet kallar till en extrastämma och på dagordningen söker ett mandat från medlemmarna att driva en process mot styrelsen. Det räcker med en minoritet av medlemmarna för att driva en process mot styrelsen på föreningens bekostnad.

Ni vänder er omgående till en legitimerad och kompetent advokat inom området. Det ni bör kräva är att styrelsen står för de merkostnader som besluten medfört för föreningen och er som har drabbats av styrelsens bristande kompetens. Om ni skulle vinna i en process mot styrelsen så visar det att styrelsen fattat felaktiga beslut.

Att styrelsen förbigår hyresnämndens beslut är beklämmande och med största sannolikhet föremål för utredning.

Det som gäller vid skadestånd;

13 kap. Skadestånd m.m.

5 § Talan om skadestånd till föreningen enligt 1--3 §§ kan väckas, om vid en föreningsstämma majoriteten eller en minoritet bestående av minst en tiondel av samtliga röstberättigade har biträtt ett förslag om att väcka skadestånds- talan eller, såvitt gäller en styrelseledamot eller verkställande direktören, har röstat mot ett förslag om att bevilja ansvarsfrihet. En uppgörelse om skadeståndsskyldigheten kan träffas endast av föreningsstämman och bara under förutsättning att inte en tiondel av samtliga röstberättigade röstar mot förslaget till uppgörelse. Om en föreningsmedlem för skadeståndstalan för föreningens räkning, kan någon uppgörelse inte träffas utan hans samtycke.

Talan om skadestånd till föreningen får föras av röstberättigade som utgör minst en tiondel av samtliga röstberättigade. Om en röstberättigad sedan talan har väckts avstår från talan, kan likväl de övriga fullfölja denna. Den som har väckt talan svarar för rättegångskostnaderna men har rätt till ersättning av föreningen för den kostnad som täcks av vad som har kommit föreningen till godo genom rättegången.
Talan för föreningens räkning mot en styrelseledamot eller verkställande direktören om skadestånd på grund av ett beslut eller en åtgärd under ett räkenskapsår skall väckas senast ett år från det att årsredovisningen och revisionsberättelsen för räkenskapsåret lades fram på föreningsstämma.

Har ett beslut fattats om att bevilja ansvarsfrihet eller att inte föra skadeståndstalan utan att det minsta antalet röstberättigade som avses i första stycket röstat mot beslutet eller har tiden för talan försuttits enligt tredje stycket, kan trots detta talan enligt första eller andra stycket väckas, om det i årsredovisningen eller i revisionsberättelsen eller på något annat sätt till föreningsstämman inte har lämnats i väsentliga hänseenden riktiga och fullständiga uppgifter om det beslut eller den åtgärd som ligger till grund för talan.

Skadeståndstalan som grundas på brott kan alltid föras av styrelsen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:18.
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 20:45
judd4n judd4n är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard För de som fortfarande känner sig vilse

Jag kan börja med att tacka Admin för sin prestation. Det var en ansenlig mängd information du kom med.

Det är dock ett par saker jag vill att folk ska ha klart för sig, då det inte är riktigt så enkelt som du kanske får det att låta. (Med reservation för att jag tolkar in för mycket.)

Vad gäller det faktum att styrelsen inte kan tvinga fram ett stambyte mot medlems vilja är ju en modifierad sanning, de kan gå till HN och få ett avgörande av denna, ett sådant avgörande till föreningens sida skulle jag kalla en form av tvång... Tidskrävande och ineffektivt visserligen men nog så viktigt att förstå. Har du gjort om badrummet tidigare kan du således inte vara säker på att slippa vara med om ett stambyte. Om du vill renovera själv i en fastighet som kan komma att stambytas inom en snar framtid skulle jag rekommendera att du ber om garantier av styrelsen om återställande av den standard du själv kommer att ha innan stambytet.

Jag är själv med om ett stambyte för närvarande och kan säga att två av våra medlemmar har varit emot att tvingas stambyta, dock kan nämnas att båda skrev på avtalet och röstade för på stämman. (Är detta gjort kan man senare inte ångra sig, inte utan repressalier.) Dock har styrelsen fattat beslutet att samtliga ska göra detta eftersom det för föreningens försäkring är av yttersta vikt att man kan visa upp att samtliga lägenheter nu kan garantera en viss standard.

Vad som dock är viktigt att alltid hålla i minnet är att det är sällan folk är helt oresonliga och skulle ett stambyte leda till en, enligt egen utsaga, lägre standard kan man ofta genom dialog komma till en lämplig kompromiss.
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 21:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stambyte mot medlems vilja

Oj, det här var en så gammal tråd att jag inte minns något av den.

Absolut kan stambyte i föreningen tvingas fram med stämmobeslut med kvalificerad majoritet samt hyresnämndens godkännande. Vi är en hel del forumskribenter som redogjort för processen runt detta, inte bara jag. Och visst är det tvång. Vad som emellertid är intressant är att trots alla dessa trådar om stambyte så är inte den ena stambytessituationen den andra lik.

Ett stambyte kan inte göras selektivt för vissa medlemmar utan de görs för alla på samma stam. När det gäller stambytesrenovering så är det en forumskribent här som pratat om selektiv "stambytesrenovering", där medlem på samma stam som andra kan hoppas över. Jag har dock inte lyckats förstå hur det går till.

Citat:
Ursprungligen skrivet av judd4n Visa inlägg
Har du gjort om badrummet tidigare kan du således inte vara säker på att slippa vara med om ett stambyte. Om du vill renovera själv i en fastighet som kan komma att stambytas inom en snar framtid skulle jag rekommendera att du ber om garantier av styrelsen om återställande av den standard du själv kommer att ha innan stambytet.
Jo, men som vi sett exempel på här i forumet så finns inga sådana garantier. Garantier ges och nästa år drar stambytet igång ändå. Vem ska man lita på? Ska man be styrelsen om ett skriftligt kontrakt? Förmodligen kommer ingen styrelse att ge detta.

Citat:
Jag är själv med om ett stambyte för närvarande och kan säga att två av våra medlemmar har varit emot att tvingas stambyta, dock kan nämnas att båda skrev på avtalet och röstade för på stämman. (Är detta gjort kan man senare inte ångra sig, inte utan repressalier.)
Ja, egentligen spelar dylika underskrifter ingen roll för det blir ändå, precis som du säger, i enlighet med stämmans beslut och med hyresnämndens godkännande.
De som inte vill körs över. Det krångliga är bara konsekvenserna av badrummet och det som behöver göras där som en följd av stambytet/stamrenoveringen.

Citat:
Dock har styrelsen fattat beslutet att samtliga ska göra detta eftersom det för föreningens försäkring är av yttersta vikt att man kan visa upp att samtliga lägenheter nu kan garantera en viss standard.
Naturligtvis!

Citat:
Vad som dock är viktigt att alltid hålla i minnet är att det är sällan folk är helt oresonliga och skulle ett stambyte leda till en, enligt egen utsaga, lägre standard kan man ofta genom dialog komma till en lämplig kompromiss.
Ja, som regel finns det väl inga medlemmar som är särskilt mycket emot själva stambytet/stamrenoveringen, utan det handlar bara om effekterna i den egna lägenheten. Det är en fråga från medlem till medlem och en fråga beroende på grad av standardsänkning, och det är där kruxet ligger.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning! here_i_am97 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-03-21 20:32
Likabehandlingsprincipen - Badrumsrenovering i brf på styrelsens villkor? Lego Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 59 2010-10-26 09:54
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 17:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 02:46
Badrumsrenovering i brf, offertförfrågan, mall - Tips om hantverkare anlitas Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2008-11-10 10:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare