Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-09, 10:35
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Påtvingad badrumsrenovering av styrelse/förening

Francois: Du säger i något av dina inlägg att ett återställande av ett badrum räknas som en renovering. Vad får dig att påstå det? Ett återställande är väl ett återställande?
En liknelse: Slår du sönder vindrutan på din grannes bil så lär du knappast komma undan ansvar med att säga att du inte vill renovera hans bil.
Med denna liknelse försöker jag säga att om du förstör någons egendom så är det du som är ansvarig. Ingen annan. Om föreningen förstör ditt badrum så är det brf:en som har ansvaret. Definitivt inte du som bostadsrättshavare.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Stämmobeslut gäller i föreningar med vilken storlek som helst.
Du borde sagt att stämmobeslut med beslut i hyresnämnd gäller alltid... dvs teoretiskt.. dvs det kommer aldrig någonsin hända i denna fråga här... dvs en bostadsrättshavare kommer aldrig någonsin kunna tvingas till en badrumsrenovering om det inte läcker som ett såll.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:33.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 11:04
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Francois: Du säger i något av dina inlägg att ett återställande av ett badrum räknas som en renovering. Vad får dig att påstå det? Ett återställande är väl ett återställande?
I de flesta fall är badrummet i gammalt skick, och då passar man på att renovera hela badrummet vid ett stambyte.

Citat:
Du borde sagt att stämmobeslut med beslut i hyresnämnd gäller alltid... dvs teoretiskt.. dvs det kommer aldrig någonsin hända i denna fråga här... dvs en bostadsrättshavare kommer aldrig någonsin kunna tvingas till en badrumsrenovering om det inte läcker som ett såll.
Jag håller inte med.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:33.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 11:16
Giga-medlem

Citat:
... och då passar man på att renovera hela badrummet vid ett stambyte.
Vem är det som passar på? Föreningen eller vem? Vad har bostadsrättsföreningen för rätt att passa på att renovera mitt badrum? Det är väl jag som bestämmer detta? Brf:en kan väl inte passa på att renovera mitt badrum vid ett stambyte utan mitt godkännande?

Du har fortfarande inte förklarat varför jag ska underhålla mitt ytskikt när det inte behövs något underhåll!

Du skriver dessutom att du inte håller med.
Påstår du på fullt allvar att någon kan tvingas renovera sitt badrum om vattenskada eller dylikt inte föreligger, om det saknas stämmobeslut samt hyresnämndens godkännande?
Med andra ord att styrelsen enskilt kan besluta att medlem ska renovera sitt badrum i lägenheten?

I det sistnämnda fallet ber jag dig referera till något lagrum. Du lär få ägna hela påsken åt detta av den enkla anledning att du aldrig kommer att hitta något.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 16:57.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 11:42
Yotta-medlem

Reglerna för brf:ar skiljer sig märkligt nog från andra typer av skadegörelse/ansvar.
Vid t ex en olycka (vattenskada p.g.a. att slangen till din diskmaskin gick av), så delas ansvaret för reparationen mellan brh (ytskikt) och brf (stommen, väggarna). Kan låta konstigt, men så har jag förstått att det är.

Angående det du skriver om vem som bestämmer om renovering så kan det vara så att alla andra i föreningen vill passa på att få ett nytt badrum i samband med stambyte.
Om en medlem precis renoverat sitt badrum och vill att föreningen inte ska göra om meldemmens badrum, kan denna medlem komma överens med styrelsen att erhålla en kompensation (kanske mot att medlemmen visar kvitto för renoveringen bostadsrättshavaren gjort nyligen), eftersom han själv bekostat sitt badrum. Dvs om det är föreningen som betalar för renoveringen. Om däremot varje medlem betalar för sitt badrum, blir det ingen sådan frågeställning.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:02.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 12:02
Giga-medlem

Om medlemmen renoverat sitt badrum precis innan stambytet så får denna medlem skylla sig själv.
Bostadsrättshavaren har dock rätt till ett nytt badrum med normalstandard på bekostnad av Brf. Någon kompensation som du pratar om har han ej rätt till.

I det fall du beskriver delas ansvaret pga att ingen uppsåtligt orsakat skadan. Det finns således här inget som skiljer från andra typer av skadegörelser/ansvar.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:07.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 12:46
Yotta-medlem

Citat:
Om medlemmen renoverat sitt badrum precis innan stambytet så får denna medlem skylla sig själv.
Bostadsrättshavaren har dock rätt till ett nytt badrum med normalstandard på bekostnad av Brf. Någon kompensation som du pratar om har han ej rätt till.
Medlemmen har rätt till ett nytt badrum av föreningen, som du säger. Men, om denna medlem INTE VILL ha ett nytt badrum (jag trodde det var denna situation som intresserade dig), så kan medlemmen få kompensation av föreningen, eftersom medlemmen redan betalat själv för badrummet (och de andra får allt från föreningen).
Kolla andra trådar i forumet, det finns fall där detta faktiskt har inträffat.

Citat:
I det fall du beskriver delas ansvaret pga att ingen uppsåtligt orsakat skadan. Det finns således här inget som skiljer från andra typer av skadegörelser/ansvar.
Jag tycker att det finns en skillnad.
- Om ett träd som står i min trädgård faller omkull p.g.a. stormen och faller på ditt hus, borde det väl vara jag som är ansvarig, och min hemförsäkring som ersätter ditt hus, eller?
- Om ett rör i golvet läcker, och ditt golv blir skadat, betalar föreningen för reparationen av allt, utom av ditt ytskikt. Det är så jag har förstått det ska fungera i brf-världen. Spelar ingen roll att röret är föreningens ansvar.
- Däremot, om slangen på DIN tvättmaskin går av, och förstör stammen, ska reparationen av stammen betalas av föreningen. Jag tycker att det är en stor skillnad med hur det fungerar i andra fall.
- Om jag krockar med någon annan p.g.a. att jag kör mot rött (utan uppsåt), är jag ansvarig, eller?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:08.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 16:51
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Påtvingad badrumsrenovering av styrelse/förening - EJ MÖJLIGT!

Francois efterlyste exempel på gjorda stambyten i stora föreningar. Kan nämna ett exempel från
HSB:s BRF Färjan i Stockholm med 480 lägenheter där stammarna byttes på 90-talet då en släkting bodde där:

Vid stambytet renoverades badrummen från 1929 som nu blev
helkaklade och fick sänkta tak. Enkelt kakel, ingen lyx. Klinkergolvet ersattes med plastgolv.
Medlemmarna fick själva välja färg på en bård i kaklet och fick även välja om man ville ha det gamla
badkaret tillbaka, eller om man hellre ville ha en dusch.

Medlemmarna behövde bara fortsätta att betala årsavgiften som vanligt och jag tror inte att det hade
varit möjligt att tvinga medlemmarna att betala särskilt för badrumsrenoveringarna.

En metod att tvångsvägen få in extrapengar från medlemmarna kan vara att föreningsstämman
beslutar om s.k. extra insats som ju tas ut med samma fördelning som de ursprungliga insatserna.
En sådan av stämman beslutad extra insats blir därmed alla medlemmar skyldiga att betala.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:10.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 17:49
Giga-medlem

Citat:
Om ett träd som står i min trädgård faller omkull p.g.a. stormen och faller på ditt hus, borde det väl vara jag som är ansvarig, och min hemförsäkring som ersätter ditt hus, eller?
Det tror jag inte alls. Det ersätts av mitt försäkringsbolag efter att jag betalat självrisk. Kan jag visa att det är du som varit oaktsam är det du som betalar.

Citat:
Om ett rör i golvet läcker, och ditt golv blir skadat, betalar föreningen för reparationen av allt, utom av ditt ytskikt.
Jag måste kolla detta men jag tror i detta fall att Brf får stå för allt

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:12.
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 20:53
Yotta-medlem

Kanhända att träd-exemplet inte var bra. Jag drar tillbaka det. Kvarstår exemplet med trafikolyckan.

Jag har läst i detta forum någon som berättat om en medlem som fått 10 000 kronor i kompensation, eftersom han redan renoverat sitt badrum själv, och de andra i föreningen skulle få ett nytt badrum av föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-05 klockan 17:13.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning! here_i_am97 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-03-21 21:32
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 22:14
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 18:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 03:46
Relining/stambyte i brf - Föreningens/medlemmens ansvar om vitvara går sönder? Bengt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-05-20 12:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare