Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-05, 15:06
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Vad händer om enskild medlem ej återställer efter föreningens ingrepp i badrum?

Så 33% har på eget bevåg (?) beslutat att renovera badrummen och nu kräver föreningen att resten av medlemmarna också ska renovera sina badrum, och dessutom att medlemmarna själv ska betala för detta.
Att det skulle finnas något stöd för detta i någon lagtext finner jag högst osannolikt.

Texten från stadgarna som citeras i trådens första inlägg;
Citat:
Ursprungligen skrivet av tractors Visa inlägg
Föreningsstämman kan i samband med gemensam underhållsåtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmarna svarar för.
tror jag är en vanligt förekommande text i stadgar.

Hur man kan kan tolka in i denna text att föreningen har rätt att ställa krav på att medlemmen själv ska stå för kostnaderna för renoveringen, förstår jag inte.

Vad händer med de medlemmar som inte har 25 - 50 000 kr? Blir de vräkta?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:35.
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 15:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Underhållsansvar och kostnadsansvar hör ihop i en brf

Vad jag förstått så är underhållsansvaret och kostnadsansvaret i princip oskiljaktigt. Det borde innebära, att om föreningen tillfälligt övertar underhållsansvaret så övertar föreningen även kostnadsansvaret.

Därmed är det väl också tveksamt om det går att få ROT-avdrag för en sådan badrumsrenovering.

Däremot kan föreningen, som Admin och bostadsrättsinnehavare framhåller, utföra en underhållsåtgärd i lägenheten på bostadsrättshavaren bekostnad om annans säkerhet äventyras eller risk finns för omfattande skador på annans egendom.

Detta regleras ju av ett annat lagrum än då föreningen tillfälligt tar över underhållsansvaret med stöd av stadgarna.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:37.
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 15:42
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Kan medlemmar tvingas att betala för ytskikt vid stambyte?

Citat:
Ursprungligen skrivet av tractors Visa inlägg
Föreningsstämman kan i samband med gemensam underhållsåtgärd besluta om reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmarna svarar för.
Jag tar inte hjälp av denna text i de aktuella stadgarna för att hävda att man kan tvinga de resterande 66% av medlemmarna i föreningen att betala själva för ytskiktet i sina badrum. Jag tar hjälp av att:
1. likhetsprincipen gäller, och då kan en styrelse inte låta några medlemmar betala för sig och föreningen betalar för övriga
2. ytskiktet normalt inte föreningens ansvar.

Angående punkt 2 KAN en styrelse ändå bestämma att föreningen ska stå för denna kostnad för ytskikt, vilket är rimligt om det handlar om 100% av medlemmarna (att föreningen betalar eller att alla medlemmar betalar var för sig är samma sak, det är ändå medlemmarnas pengar det handlar om).

I den aktuella föreningens fall skulle det vara mycket sämre om alla som redan bekostat sina egna renoveringar också skulle behöva bidra till de andras badrumsrenoveringar. Eller hur? Styrelse följer här likhetsprincipen.

Om några familjer har det svårt med betalningen är ett annat problem.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 14:41.
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 17:20
Giga-medlem

Standard Likabehandlingsprincipen vid badrumsrenovering i brf

Detta är ju minst sagt intressant att reda ut noggrant.

Med hänvisning till likhetsprincipen kan man inte ersätta enbart några och låta resten gå utan ersättning.
Om man nu tvingar 66 % att renovera badrummet men inte resterande 33% så har man ju likt förbaskat inte behandlat alla lika.
Man favoriserar ju i ett sådant läge de 33% som har renoverat badrummen genom att inte påtvinga dem något de inte vill ha.

Föreningen kan som jag ser det aldrig någonsin påtvinga en eller flera medlemmar avgifter utöver den normala avgiften. Undantag från detta är som Admin påpekat enbart om kap 7 § 12 ("Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick") samt § 12a i bostadsrättslagen uppfylls;
Citat:
Föreningens rätt att avhjälpa brist
12 a § Om bostadsrättshavaren försummar sitt ansvar för lägenhetens skick enligt 12 § i sådan utsträckning att annans säkerhet äventyras eller det finns risk för omfattande skador på annans egendom och inte efter uppmaning avhjälper bristen i lägenhetens skick så snart som möjligt, får föreningen avhjälpa bristen på bostadsrättshavarens bekostnad. Lag (2003:31).
och lägenheten då behöver repareras på medlemmens bekostnad.

Jag skulle bli minst sagt förbannad om det damp ner ett brev i brevlådan som sa att jag var tvungen att göra både det ena och det andra enbart för att grannen redan gjort detta och dessutom inte få ett öre, med hänvisning till likhetsprincipen.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 15:58.
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 17:43
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Sammanställning om vad som gäller för påtvingad badrumsrenovering i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Föreningen kan som jag ser det aldrig någonsin påtvinga en eller flera medlemmar avgifter utöver den normala avgiften.
Föreningen kan under vissa speciella omständigheter t.ex. tvinga på en bostadsrättshavare en badrumsrenovering, men jag kan inte se att det finns något utrymme för att göra detta - utöver vad som stadgas i BrL kap 7 §12-12a - genom att medlemmen själv/personligen får stå för kostnaden med egna pengar, utan det måste ske med föreningens pengar.

Som Francois säger så gäller likabehandlingsprincipen.
Även om det går att tänja (varför ska saker och ting vara lätt?) på den föreningsrättsliga grundprincipen att en eller flera medlemmar inte får beredas otillbörlig fördel eller nackdel genom att avsteg kan göras från principerna om det finns s.k. "sakliga" skäl, så torde det ej vara så i detta fall.

Hade jag fått ett besked om att jag tvingades till en renovering i min egen lgh som jag själv fick bekosta (med hänvisning till likhetsprincipen eller vad som helst) så hade hel-et brakat loss. Det kan jag lova. Jag hade aldrig accepterat detta.

Likhetsprincipen är lite farlig eftersom den även kan användas negativt, som i det exempel du nämner här. Det finns inget tydligt regelverk i frågan. Det finns bara en massa härledningar man kan göra för att gissa sig fram till vad som gäller.

Men jag tror vi lugnt kan konstatera att en förening omöjligen kan påtvinga en medlem en renovering av badrum där medlemmen själv får stå för fiolerna, under här givna omständigheter.
Det är upp till styrelsen att lösa med föreningens pengar, och styrelsen måste ta fram en lösning där likhetsprincipen följs... vilket kan vara mycket knepigt i vissa fall, speciellt när det gäller badrumsrenoveringar

Som Gusten säger så är underhållsansvaret och kostnadsansvaret oskiljaktiga.
Men frågan är om det finns något "temporärt" underhållsansvar?
Om t.ex. föreningen bekostat något i lägenheten med föreningens pengar så blir det också föreningen som tar över underhållsansvaret för detta... i alla fall om jag nu utgår från HSB:s normalstadgar. Allt är ju en kombination av LEF/BrL, övriga lagar, stadgar, förarbeten och prejudicerande domar, etc... pust.

Och vilka problem kan detta då inte skapa!!!???

Här finns en stor mängd svåra parametrar.
Ytskiktet är medlemmens ansvar, och därför krävs ett stämmobeslut med 2/3 majoritet och hyresnämndens godkännande om föreningen ska betala ytskikt för medlemmarna... och dessutom måste likhetsprincipen följas.

Vad gäller ROT-avdraget så sliter sig alla i håret avseende detta just nu. Det var inte precis genomtänkt när det infördes i slutet av förra året. Om en månad eller två så vet vi vad som gäller (förhoppningsvis).

Sammanfattning om den ursprungliga frågeställningen i denna tråd

BAKGRUND
33% av medlemmarna i föreningen har för egna pengar renoverat sina badrum.
Dessa medlemmar har, utan stämmobeslut om detta, erhållit ett "bidrag" från föreningen för att täcka kostnaden för utbyte av det som föreningen ansvarar för, t.ex. vattenledningar.

66% av bostadsrätternas badrum är fortfarande ej renoverande inom de senaste x åren.

Styrelsen planerar nu att tvinga resterande 66% av medlemmarna att renovera sina badrum.
I denna av styrelsen planerade badrumsrenovering ingår;
- Golvbrunn
- Vattenledningar
- Tätskikt
- Kakel & klinker - Vägg och golv
- Badrumsinredning; toalettstol, handfat, etc.

Frågeställningen är om inte de 66% av bostadsrättshavarna som ej renoverat sina badrum, vid den av styrelsen påtvingade badrumsrenoveringen, själv ska bekosta badrumsrenoveringen. Som exempel på sådant som frågeställaren inte anser att föreningen kan betala är renovering av väggar, golv och tak med underliggande tätskikt samt vitvaror.

Följande gäller under ovanstående förutsättningar

Om medlem själv ska betala sin badrumsrenovering
Det enda läge där föreningen (styrelsen eller stämman) kan påtvinga medlem en badrumsrenovering på medlemmens egen bekostnad är om badrummet av oberoende expert inom området bedömts vara i ett sådant skick att risken för en nära förestående skada på föreningens egendom och/eller på grannarnas lägenheter är överhängande (eller redan har inträffat).

Om förening bekostar medlemmarnas badrumsrenovering - inget ROT-bidrag
Styrelsen inte tvinga någon eller några eller alla medlemmar till badrumsrenovering överhuvudtaget utan att förutsättningarna för detta uppfylls. Dvs stämmobeslut måste ha tagits i vederbörlig ordning (2/3 majoritet av de röstande på stämman) där detta godkänts av medlemmarna. Föreningens renovering av enskilda badrum måste också ske i samband med annat större underhåll av föreningen som föranleder att badrumsrenovering med fördel görs samtidgt (dvs t.ex. vid stambyte).
Dessutom måste renoveringen av medlemmarnas badrum ha godkänts av hyresnämnden.

När medlemmarnas badrum renoveras måste detta ske enligt likhetsprincipen. Dvs de som redan renoverat sina badrum får en ersättning som kompensation för att övriga medlemmar nu får sina badrum renoverade på föreningens bekostnad. Den ersättning som dessa medlemmar får ska fördelas på ett rättvist sätt enligt ett antal olika parametrar såsom om badrumsrenovering skett på ett fackmannamässigt sätt, hur långt tillbaka renovering gjorts och det "bidrag" som respektive medlem erhållit från föreningen för att renovera det som legat på föreningens ansvar (med alla problem det innebär att göra detta rättvist).

Jag rekommenderar att ingen badrumsrenovering som föreningen bekostar innefattar någon badrumsinredning. Dock medför det då problem om badrumsinredning skadas i samband med badrumsrenoveringen.

Föreningen upphandlar badrumsrenoveringen där som allra minst tre (helst minst fem) olika leverantörer lämnar fullständiga offerter.

Se även;
Badrumsrenovering i brf - Praxis med ersättning till medlemmar enl dom i hovrätt
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 16:57.
Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:58
Yotta-medlem

Standard Kompensation till dem som renoverat (enl. Admins förslag)

Citat:
Med hänvisning till likhetsprincipen kan man inte ersätta enbart några och låta resten gå utan ersättning.
Om man nu tvingar 66 % att renovera badrummet men inte resterande 33% så har man ju likt förbaskat inte behandlat alla lika.
Man favoriserar ju i ett sådant läge de 33% som har renoverat badrummen genom att inte påtvinga dem något de inte vill ha.
Nu tycker jag att du är lite orättvis i din beskrivning av det som hänt i föreningen. De 33% av medlemmarna har redan betalat för sin renovering av det egna badrummet. Försök sätta dig in i deras situation. Först betalar de för sin renovering, och sedan ska de betala för de andras badrumsrenovering?

Jag tycker att styrelse i det här fallet varit klok som passat på att se till så att stammar bytts hos de boende som gjort en renovering. Det hade varit dumt att renovera två gånger på kort tid. Slöseri med allas pengar.

En lösning som alla kan vara nöjda med:
- föreningen bekostar renoveringen av de resterande 66% av badrummen, och
- föreningen ersätter med motsvarande belopp de 33% som redan renoverat (kanske mot visning av kvitto)

På så sätt blir det både rättvist (likabehandlingprincipen följs) och det blir inga ekonomiska problem för vissa bostadsrättshavare. Det enda medlemmarna riskerar då är en högre avgift till renoveringen för att bekosta renoveringen av allas badrum.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 16:43.
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 11:20
Giga-medlem

Standard Möjligt att följa likhetsprincipen om föreningsstyrd badrumsrenovering?

Om nu styrelsen fått för sig att föreningen ska renovera allas badrum och att styrelsen har rätt att tvinga medlemmarna till detta (vilket jag inte tror de har) så får medlemmarna också räkna med att betala för kalaset.

Ska man följa likhetsprincipen måste föreningen således också ersätta samtliga medlemmar i huset.

Ett liknande resonemang kan föras angående Einars problem med parkeringsplatserna i en annan tråd. Styrelsen undrar där varför föreningen enbart ska betala Einar när ingen annan i föreningen krävt ersättning (pga feghet, lathet eller liknande) och samtidigt få det att gå ihop med likhetsprincipen. Svaret är förmodligen att föreningen helt enkelt får betala samtliga medlemmar! Detta är något styrelsen borde ha tagit med i sina beräkningar när de satte igång hela projektet!

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 16:51.
Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 12:34
Yotta-medlem

Standard Ytskikt måste förstöras vid stambyte

Citat:
Om nu styrelsen fått för sig att föreningen ska renovera allas badrum och att styrelsen har rätt att tvinga medlemmarna till detta (vilket jag inte tror de har) så får medlemmarna också räkna med att betala för kalaset.
Jag har förstått att detta handlar om ett stambyte där man oundvikligen måste förstöra ytskiktet för att komma åt stammarna. Då ska ytskiktet återställas.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 16:52.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen renoverar "utvalda" (egna) badrum på eget bevåg, utan stämmobeslut, i brf Davidgoliat Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2013-08-22 10:54
Försäkring i brf, gemensamt tillägg eller ej? - Bostadsrättstillägg Olle Olsson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-04-13 08:34
Kan BRF-stämma besluta att jag måste renovera mitt badrum? Kostamus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2009-12-11 11:37
Föreningen vill renovera nyrenoverat badrum i bostadsrätt katta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-11-20 19:06
Renovera hissar i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2008-10-11 15:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare