Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-12, 09:35
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Redovisning - Återbetalning av depositioner

Fråga 1:Hur skall återbetalningen av långfristiga depositioner redovisas?

Depositionerna har sannolikt inte redovisats. Helt klart är att de inte redovisats korrekt. Så här säger styrelsen i en inlaga till Bostadsrättsnämnden:

Hanteringen har skötts manuellt av styrelsemedlemmar under expeditionens öppettider (tisdagar 18-19), pengarna har gått in i föreningens handkassa och skrivits in i en kassabok. Kassaboken skickas med jämna mellanrum till vår ekonomiske förvaltare.

Ekon Förv sade, att man redovisar depositioner som kortfristiga skulder inte att man redovisat våra depositoner så.

Jag har frågat hur mycket pengar det rör sig om och det har styrelsen ingen aning om men troligtvis en hel del och inte Ekon Förv heller. Något senare svarar styrelsen: Ett för föreningen mycket ringa belopp. Då frågade jag styrelsen (för c:a 10 månader sedan), om det rörde sig om tusen-, tiotusen- eller hundratusentals kronor. Jag har ännu inte fått något svar.

Vid årsstämman 2012 frågade jag vår Ekon Förv hur man skulle kontera återbetalningen. Det fick han inte svara på, då frågan rör 2013-års redovisning enligt stämmans SBC-ordförande.

Nu ämnar jag ställa frågan om beloppet vid kommande årsstämma. Men är rädd att frågan kommer att hänvisas till 2014-års redovisning. Vissa depositioner har återbetalats till de medlemmar, som kunnat uppvisa ASSA-kvitton (dessa kallar styrelsen depositionskvitton trots att de inte har med depositioner att göra). Krediteringen gjordes på januaris hyresavier, som sändes ut i mitten av december 2012.

Fråga 2: Skall någon kontering göras vid aviseringen i december 2012.

Nu misstänker jag, att man försöker dölja återbetalat belopp genom att minska hyresintäkterna.

För mig är det uppenbart, att styrelsen vill kompensera en investering på 930 tkr som sägs ha blivit drygt 50% dyrare än budgeterat. Bl a försvarar man sig med att det blir rättvist att endast medlemmar med kvitton, som inte alltid delats ut/hållits reda på av styrelsen, betalas tillbaka. Så här säger man i inlagan till BRN:

Det hela har inte skötts korrekt helt perfekt då olika styrelser har avlöst varandra under årens lopp och man kan därför tyvärr inte lita på att det finns en kopia på varje depositionskvitto.

Eller

Vi värnar om föreningens ekonomi och har konsulterad jurister för att klara av denna fråga på bästa sätt och vi tycker att vi har lyckats bra med tanke på att vi alla är medlemmar i samma förening och det inte är någon utomstående som har profiterat i denna frågan, alltså: det är allas våra pengar vi har värnat om på bästa sätt!! Rena rama ordbajset!

Givetvis har jag upplyst styrelsen om att det är enskilda medlemmars pengar och inte allas våra.

Vår styrelse är experter på "Att luras utan att ljuga", namnet på en bok som ingick i massmediakunskap vid sociologiska instutitionen, som var mycket lärorik och gjorde ett starkt intryck på mig.

Betr min anmälan till BRN återkommer jag i ett särskilt inlägg.

Senast redigerad av Admin: 2014-09-02 klockan 23:43. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 10:21
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad är det för depositioner som tråden handlar om?
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 10:25
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Nycklar

Nycklar för:
Portar, dvs ytterdörrar
Garage
Tvättstuga
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Återbetalning nyckeldepositioner qada Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-05-19 08:39
Redovisning av depositioner för nycklar qada Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-06-05 10:40
Förslag till dagordning för stämma, ansvarsfrihet och redovisning av stämma Lasse Nyquist Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 27 2012-05-29 22:39
Styrelse följer ej regler om årsmöte, visar ingen redovisning... Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-06-24 20:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare